reklamace vyúčtování

Vložil Kramářová (bez ověření), 20. Červenec 2011 - 17:35 ::

Dobrý den, ráda bych požádala o radu: v červnu jsem podala reklamaci proti vyúčtování záloh na služby za loňský rok. Dosud se ale nikdo neozval (reklamaci jsem podávala doporučeně na adresu SVJ). Vznikl mi nedoplatek, proti němuž nic nenamítám, bohužel je ale vypočten v nesprávné výši. Výbor ignoroval fakt, že jsem si loni započetla úrok z prodlení za pozdní vrácení přeplatku, takže pokud bych letos zaplatila nedoplatek v takové výši, jak mi byl předložen, vlastně bych vrátila i ten úrok z prodlení, který jsem loni uplatnila, když mi vznikl přeplatek. Vzhledem k tomu, že se blíží konec července a tedy i termín pro zaplacení nedoplatků, chtěla bych se zeptat, zda mám nedoplatek zaplatit a ten loňský úrok z prodlení od něj odečíst, anebo zda mám zaplatit všechno. Anebo vůbec nic. Mnohokrát děkuji, Kramářová

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Aya (bez ověření), 20. Prosinec 2012 - 14:26

    Dobrý deň. Pán Lake, znovu sa na Vás obraciam s prozbou o pomoc. Pred asi dvoma týřdňami som pisala o probléme, ktorý riešim a na Vašu radu som poslala odvolanie, kde som uviedla, že s vyúčtovanim nesúhlasím a žiadam predložiť všetky faktúry a následne všetky kalkulácie.Sme tu štyri rodiny, ktoré si byty odkúpili a mám strach, že si predseda z nás robí bláznou, pretože sme ho požiadali o schodzu a každému z nás povedal iný termin, so slovami, že je to pre neho nečakané a má veľa práce.Chceli by sme založiť SVJ, no priznám sa, moc tomu nerozumiem, hlavne však by sme chceli, platiť veškeré platby, čo sa týka tepla a vody priamo a nie cez družstvo, no vobec netuším, či je to možné. Strašne ma udivuje, že tu bývajú ludia, ktorí tvrdia, že platia obrovské peniaze, ale vraj faktúry sú vysoké a na dotaz, či ich videli som dostala odpoveď, že družstvo podalo reklamáciu, /neviem, v ktorom roku/,no ďalej nič. Chceli by sme merače na teplo, sme ochotný si ich kúpiť no neviem, ako potom ďalej postupovať. Viete, dlhé roky som žila vo Francii a tam sme takéto veci riešiť nemuseli, takže vobec nemám tušenie ako to riešiť a najhoršie na tom je, že moj priateľ je vačšinu času mimo republiku a doma je len pár dní v mesiaci, takže je to na mne.Viete ma nasmerovať, ako ďalej?

    Vložil asys (bez ověření), 20. Prosinec 2012 - 15:58

    V příspěvku nahoře jste uvedla, že jste podali reklamaci na SVJ a nyní uvádíte, že SVJ chcete „založit“. Jakou roli ve vašem domě hraje nějaké družstvo, na čí účet posíláte peníze, kdo má podepsanou smlouvu o správě (vy jako majitelka?) a s kým. Váš dům je družstevní? Jste majitelkou bytu nebo členkou družstva?

    Vložil Aya (bez ověření), 20. Prosinec 2012 - 17:15

    reklamaciu som napísala družstvu, tak ako mi pán Lake poradil, nakolko len 5.12 sme boli zapísaný v KN. SVJ by sme chceli založiť, Pretože to, čo nám družstvo predložilo ako vyučtovanie je na pováženie, mame byt o rozlohe 76m2 a mesačne by nás teplo, voda ,fond opráv, energie a plyn vyšli na 7000 Kč k čomu si musím prirátať hypotéku.Mesačná pladba za teplo je 3400Kč. FO 2500! To sa mi zdá, ako by som mala platiť za byt o rozmere 200m2.Tým, že už máme konečne po roku byt zapísaný na nás, potrebujeme založiť SVJ, ibaže je to pre mňa jedna veľká neznáma.A najhoršie na tom je, že podla slov predsedu družstva sa vraj pravdy nedovoláme, čo sa týka kotolne, čo mi príde, ako by to bola organizácia ako štát v štáte.Viete, ja som ochotna zaplatiť, ale reálnu sumu.Tak neviem, som z toho úplne špatná.A ďakujem za Vašu reakciu. Aya.

    Vložil asys (bez ověření), 20. Prosinec 2012 - 22:43

    Ayo, společenství se nezakládá, vzniká ze zákona.

    Spoluvlastnictví společných částí domu vzniká vymezením jednotek jednostranným prohlášením vlastníka budovy. Vkladem vlastnického práva nabyvatele u prvního převodu jednotky v domě se dům mění na dům s byty a nebytovými prostory ve vlastnictví (§ 7 zákona o vlastnictví bytů). Právně podléhá od tohoto okamžiku režimu zákona o vlastnictví bytů.

    Společenství vlastníků jednotek vzniká v domě s nejméně pěti jednotkami, z nichž alespoň tři jsou ve vlastnictví tří různých vlastníků, včetně původního vlastníka, a to dnem doručení listiny s doložkou o vyznačení vkladu vlastnického práva do katastru nemovitostí poslednímu z těchto tří vlastníků. Společenství vzniká na základě ustanovení zákona, bez ohledu na vůli jeho jednotlivých členů, aniž by k samotnému vzniku společenství bylo potřeba nějakého přímého právního úkonu jeho členů.

    První shromáždění spoluvlastníků se musí konat nejdéle do 60 dnů po vzniku společenství. Na tomto shromáždění spoluvlastníků se schvalují stanovy společenství a volí orgány společenství podle odstavce 7 písm. b) a c) zákona o vlastnictví bytů. Toto shromáždění vlastníků se může konat jen za účasti notáře, který o průběhu, volbě a složení orgánů společenství a schvalování stanov pořídí notářský zápis, jehož přílohu tvoří schválené stanovy společenství. Náklady na činnost orgánů společenství se považují za náklady společenství spojené se správou domu.

    Společenství se zapisuje do rejstříku společenství vlastníků jednotek vedeného krajským, resp. městským soudem. Zápis do tohoto rejstříku má vysvětlovací charakter, charakter osvědčení již existujícího subjektu. I pokud společenství není zapsáno v rejstříku společenství vlastníků jednotek, existuje a má právo činit právní úkony.

    Smyslem vzniku společenství je správa společné části domu, výběr a použití finančních prostředků jednotlivých vlastníků potřebných pro tuto správu. Doporučui přečíst si zákona č. 72/1994 Sb.

    Co se týče kotelny, opět neuvádíte úplnou informaci. Vytápí jenom váš dům nebo více domů? Kdo kotelnu vlastní a kdo jí provozuje, kde je umístěná.

    Vložil Kramářová (bez ověření), 25. Červen 2012 - 16:16

    Dobrý den,

    před rokem jsem na tomto místě sdělila své zkušenosti s vyúčtováním služeb. Situace se letos bohužel opakuje, proto bych se ráda zeptala, jak nejlépe postupovat, respektive jak nejlépe se bránit.

    Zrekapituluji, o co jde: Společnost Prague Property Management (PPM), což je správcovská společnost řady pražských SVJ, i toho našeho, nezasílá včas vyúčtování za předchozí rok. Pokud jsem z tohoto portálu pochopila, vyúčtování tepla se řídí vyhláškou 372/2001 Sb, vyúčtování dalších služeb není zákonem upraveno. Z toho mi vyplývá, že zatímco u vyúčtování tepla má rozúčtovatel povinnost vyúčtování zaslat konečnému spotřebiteli, tedy jednotlivým vlastníkům, do konce dubna, přeplatky a nedoplatky jsou splatné do konce července.

    Jak je to ale s vyúčtováním ostatních služeb, na které se vyhláška 372/2001 Sb nevztahuje?

    PPM neposílá zvlášť vyúčtování tepla a zvlášť vyúčtování ostatních služeb souvisejících s provozem domu. Vše přijde najednou v jedné obálce, zpravidla koncem května. Tedy minimálně ta část, která se týká vyúčtování tepla, je zasílána pozdě (v rozporu s uvedenou vyhláškou). PPM ale na tyto rozdíly nebere ohled a vyžaduje, aby případné nedoplatky byly zaplaceny do 30 dnů od převzetí vyúčtování. To znamená někdy do druhé poloviny června. Vypočten je vždy pouze jeden nedoplatek/pře­platek, takže přesně nevíte, zda vám nedoplatek vznikl kvůli teplu, nebo kvůli ostatním službám. To zjistíte, až když si sami porovnáte předpis záloh a skutečné náklady u jednotlivých položek.

    PPM na námitky nereaguje, respektive tvrdí, že oni mají uzavřenou smlouvu, podle které mají vyúčtování vyhotovit do 180 dnů od konce kalendářního roku. Na námitky, že takový postup je v rozporu se zákonem, pokud je v tomto souhrnném vyúčtování zahrnuto i vyúčtování tepla, PPM nereaguje.

    Pokud nedoplatek nezaplatíte do lhůty, kterou si PPM stanovilo, tedy do druhé poloviny června, ihned vám pošlou upomínku a pohrozí soudem. Lze se proti takovému jednání nějak bránit, pokud se člověk nechce nechat šikanovat? Děkuji, Kramářová

    Vložil Kramářová (bez ověření), 27. Červenec 2011 - 9:39

    Ráda bych navázala na diskuzi, kterou jsem k tomuto tématu otevřela. Toto pondělí jsem uhradila nedoplatek a odečetla od něj částku úroku z prodlení, kterou jsem uplatnila loni a kterou SVJ ve vyúčtování nezohlednil. V úterý mi přišel doporučený dopis od SVJ, kde mi sdělují, že mi posílají upomínku a že pokud nezaplatím, budou vymáhat soudní cestou. Nevím, co si o tom myslet, v našem SVJ se účetní rok kryje s rokem kalendářním, a proto jsem předpokládala, že čas na úhradu nedoplatku mám podle zákona do konce července. Když mi vznikne přeplatek, výbor nikdy nedodržuje termín a nevrací přeplatek do konce července, běžně se u nás přeplatky vrací v listopadu až prosinci. Když mi ale teď vznikl nedoplatek, výbor opět nedodržuje zákonnou splatnost konec července a chtěl by peníze nejlépe hned. Ještě než nastane splatnost, výbor hrozí žalobami. Lze se nějak bránit?

    Vložil PeDuPles (bez ověření), 27. Červenec 2011 - 12:29

    Vážená paní Kramářová,

    jakkoli Vás mohu jako člověk plně chápat a z právního hlediska Vašemu postupu s odpočtem penále nelze patrně nic vytknout, jako dlouholetý předseda SVJ mám prostě jen několik poznámek:

    • pokud budou všichni vlastníci, kteří se nechali od SVJ bezúročně úvěrovat celý předchozí rok hrazením nedostatečných záloh, čekat na vyhláškový termín s úhradou nedoplatků, nemusí mít SVJ (pokud má v průměru náklady na služby vyšší nebo rovny zálohám) z čeho vyplatit přeplatky a příští rok si budou úroky za pozdní úhrady i kvůli Vám odečítat pro změnu vlastníci, kteří mají přeplatek letos
    • vzniká-li vlastníkovi ve vyúčtování nedoplatek, je někde chyba – patrně jsou špatně stanovené zálohy (nebylo od SVJ navýšeno při ohlášeném zdražení nebo vlastník nenahlásil změnu poměrů ústících do zvýšené spotřeby), čímž se komplikuje řízení peněžních toků v SVJ, neboť SVJ musí dodavatelům platit hned a potřebné finance prostě od vlastníků průběžně nepřitékají, navíc je z nich musí ve formě nedoplatků těžce lámat až do dalšího července
    • je také dobré se zamyslet nad tím, čím je způsobeno pozdní vyplácení přeplatků a zda je vhodné SVJ penalizovat – může to být způsobeno právě špatnou platební morálkou nedoplatčíků nebo existencí dlužníka, přičemž na účtě prostě z těchto důvodů opravdu nemusí být peníze na přeplatky. Soudní spory s dlužníky se mohou táhnout i několik let a po tuto dobu vlastníci za závazky SVJ ručí; komplikovat situaci odpočítáváním úroků je pak přinejmenším morálně sporné
    • pokud v SVJ takovéto problémy nejsou, pak je patrně chyba někde u výboru nebo správce; opět je lepším řešením iniciovat jejich výměnu než trestat všechny vlastníky úrokovou penalizací

    Ve svém SVJ jsem toto vlastníkům vysvětlila a oni pochopili, že platit mírně vyšší zálohy se vznikem následného přeplatku je lepší; problémy pak nejsou s placením faktur ani vyplácením přeplatků – většinou vyplácíme v březnu až květnu. Ve stejném termínu, tedy ihned po ukončení reklamační lhůty hradí vlastníci i případné náhodné nedoplatky; chápou totiž, že ostatní za ně jejich náklady zaplatili již v předchozím kalendářním roce.

    Vložil Kramářová (bez ověření), 27. Červenec 2011 - 22:49

    Víte paní PeDuPles, rezignovat na svá práva je jednoduché, zároveň ale i nebezpečné. Touto cestou bych šla jen velmi nerada. Hned vysvětlím proč:

    Problém s neplatiči by jistě nebyl tak závažný, pokud by výbor vymáhal nejen dlužné částky, ale právě i úrok z prodlení. Nečíní-li to, pak je na místě se ptát, z jakého důvodu nevymáhá. Z čiré nevědomosti patrně ne, protože o této problematice se u nás diskutuje opravdu často.

    Místo aby výbor trval na zákonném postupu, ignoruje práva těch slušných (neboť jim nevrací přeplatky včas), a naopak podporuje neplatiče (neboť od nich úrok z prodlení nevyžaduje). Pokud by výbor konal v souladu se zákonem, neznamenal by úrok z prodlení, který si naúčtuje ten, jemuž byl přeplatek vrácen s téměř půlročním zpožděním, žádný problém. Úroky z prodlení, které měl výbor vyžadovat od neplatičů, by totiž byly mnohem vyšší. Tedy pro SVJ by tento postup znamenal finanční přínos, byť ne okamžitý, neboť spory trvají delší dobu, jak jste správně poznamenala. O to vyšší by ale pak byl i úrok z prodlení, který musí dlužník zaplatit. Zvolit ale opačnou cestu, tedy oslabovat práva těch slušných platících členů a naopak omlouvat neplatiče a nahrávat jim (jestliže po nich nevyžadujete zákonnou penalizaci), to se mi jako vhodný postup nezdá. Víte, já bych snad ani na úroku z prodlení netrvala, to by si ale výbor musel zachovat alespoň elementární slušnost a neobtěžovat s upomínkami alespoň do zákonného data splatnosti. Postup, který výbor zvolil, ale způsobí jen jediné: výbor si proti sobě postaví i ty slušné, kteří s ním dosud spolupracovali a své povinnosti vůči SVJ vždy beze zbytku plnili. A to se mi zdá zbytečné. Dosud měl výbor proti sobě pouze neplatiče, teď už má proti sobě ale většinu členů SVJ. Penalizovat úrokem z prodlení i ostatní členy SVJ (neboť úrok z prodlení jde k tíži SVJ, a tedy všech), je možná morálně diskutabilní, jak jste řekla. Je to ale účinný nástroj, jak ostatním říci, aby zvážili, zda má smysl fungovat s nynějším výborem, anebo raději vybrat někoho schopnějšího. I když vím, že to není jednoduché.

    Zdraví Vás Kramářová

    Vložil Ing. Miroslav Krejča (bez ověření), 17. Květen 2012 - 8:21

    Vážená paní Kramářová. Zastáváte názor vymáhat i úrok z neplacené částky. Pokusili jsme se tento problém neplatičů u nás řešit úpravou Stanov. Odsouhlasili jsme penále u nezaplacených částek po uplynutí dvou měsíčních termínů nesložení záloh, udělit penálizaci/pokutu ve výši 0,05 % dlužné částky. Penále je pak vypočítáváno za oba měsíce klouzavě do doby nesplacení dluhu. Náš správce domu nás upozorňuje, že náš postup je v rozporu s právem. Kdesi jsme četli, že tuto otázku řeší Vyhláška/Zákon MF, jen se nemůžeme dopátrat jeho identifikace. Pokud budete tak hodná sdělte nám i ostatním svůj názor.

    S pozdravem

    Ing. Miroslav Krejča předseda SVJ

    Vložil Makahari (bez ověření), 17. Květen 2012 - 12:42

    Vážený pane inženýre, omlouvám se za delší vysvětlení. Váš správce domu má pravdu a vy skutečně nejednáte v souladu se zákonem, i když jste si upravili stanovy. Úrok z prodlení a poplatek z prodlení jsou zákonnými majetkovými sankcemi vůči dlužníkovi,který včas nesplní svůj dluh a tuto problematiku řeší Občanský zákoník, § 517 Poplatek z prodlení se uplatňuje pouze u nájemních smluv, v ostatních případech, tj. i v SVJ se uplatňuje úrok z prodlení. Do 30.6.2010 výpočet výše úroků z prodlení a poplatku z prodlení stanovilo nařízení vlády č. 142/1994 Sb.,dne 01.07.2010 nabylo účinnosti nařízení vlády č. 33/2010 Sb., jehož zásadní změnoü je stanovení úroku z prodlení (§1). „Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro poslední den kalendářního pololetí, které předchází kalendářnímu pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o sedm procentních bodů.“ Výši úroků z prodlení nelze stanovit ani dohodnout, je nutné řídit se zákonem, počítá se za dobu od prvního dne prodlení dlužníka (t.j. ode dne následujícího po dni, kdy mělo být nejpozději zaplaceno) do dne zaplacení. SVJ může ze závažných důvodů na žádost dlužníka část úroků z prodlení odpustit. Zvýšení částky úroků z prodlení je vyloučeno. Úrok z prodlení se počítá za dobu od prvního dne prodlení dlužníka (t.j. ode dne následujícího po dni, kdy mělo být nejpozději zaplaceno) do uspokojení pohledávky věřitele, tedy do dne zaplacení.

    Vložil lake, 17. Květen 2012 - 13:22

    Upozorňuji, že rada Makahari je zcela nesprávná.

    Za prvé:
    Jednak tazatel se neptal ani na úrok z prodlení, ani na poplatek z prodlení, nýbrž jde nepochybně o smluvní pokutu podle § 544 ObčZ. Tu nelze předepsat jednostranně, ani vymáhat bez písemného souhlasu obou stran.

    Za druhé:
    Tazatel se ptal na platbu záloh. U záloh nelze uplatnit úrok z prodlení, neboť k žádnému prodlení ještě nedošlo. Do prodlení se dostává dlužník, nikoliv ten, kdo má hradit předem. Záloha je závdavkem, placeným dříve, než vznikly náklady a než je známa a vyčíslena jejich skutečná výše.

    Teprve po zjištění skutečné výše nákladů a po výzvě k jejich uhrazení vzniká dluh. Není-li uhrazen včas a řádně, stává se dluhem po lhůtě splatnosti. A teprve v tom okamžiku přichází v úvahu uplatnění úroku z prodlení.

    lake

    Vložil Toma, 18. Květen 2012 - 20:35

    Tazatel se neptá přesně – oni si dali do stanov penalizaci – a Makahari odpovídá zcela přesně a správně v duchu zákonů. Ona neřeší nesmsly o platbách záloh (jako Lake – a kdo to tedy zaplatí dodvatelům? kdo zajistí teplo a vodu???) Tm

    Vložil lake, 18. Květen 2012 - 22:01

    Pane Toma, nerozumím co se snažíte řešit. Tazatel se zeptal přesně: uvedl, že si do stanov dali penalizaci/pokutu a uvedl přesně i její výši (0,05 % dlužné částky). Pokud si myslíte, že tazatel se neptá přesně, pak jste to Vy, kdo dotaz nepochopil.

    Jde jednoznačně o smluvní pokutu podle § 544 ObčZ, a toto jsem také tazateli odpověděl.

    Makahari se naopak obšírně rozepisuje o tom, na co se tazatel neptal – o úroku z prodlení a o poplatku z prodlení. Nic z toho se netýká dotazu. Ustanovení § 517 ObčZ se na obsah stanov v SVJ pana Krejči nevztahuje.

    lake

    Vložil Jaroslav Jaroslav (bez ověření), 28. Červenec 2011 - 7:20

    od kud pramení vaše přesvědčení o :" neobtěžovat s upomínkami alespoň do zákonného data splatnosti" hledal jsem v předpisech, ale našel jsem jen do kdy musí být vystaveno vyúčtování, ale o splatnosti vystavených faktur jsem nic nenašel. Podle mého názoru a zkušenostui, je splatnost vyúčtování 3 týdny od vystavení faktury (tedy 21 dní + 3 týdny od vystavení vyúčtování (reklamační lhůta a splatnost) takže pokud vystavím vyúčtování v březnu, je splatnost nedoplatku někdy v dubnu) že by byla nějaká zákoná lhůta na spaltnost jsem nenašel.

    Vložil lake, 28. Červenec 2011 - 8:43

    Upomínku má smysl poslat nejdříve 1. srpna 2011, pokud rozúčtování proběhlo bez uznaných reklamací, popřípadě 1. září 2011, jestliže byla podána oprávněná reklamace (a muselo se tedy přepočítávat).

    Posílat upomínky dříve než po marném uplynutí lhůty splatnosti je buzerace. Je zajímavé, že výbor se nemá k tomu, aby přeplatky vracel v zákonném termínu, nebo se nějak omluvil za zpoždění, ale na posílání zbytečných upomínek mají – jak vidno – času a energie dostatek.

    Zde ani nenechali uplynout zákonnou lhůtu, hyeny.

    lake

    Vložil Kramářová (bez ověření), 30. Srpen 2011 - 10:52

    Vzhledem k problémům s neplatiči, které jsem zde minule popsala, jsem požádala o nahlédnutí do účetních výkazů a bankovních výpisů z účtu našeho SVJ. Závěry jsou pro mě překvapivé: zjistila jsem například, že ze sedmičlenného výboru hned dva členové neplatí předepsané zálohy včas. Jeden z nich dokonce nepravidelně, s vynecháním některých měsíců. Tím se možná vysvětluje, proč výbor tak laxně bojuje s neplatiči a nevymáhá po nich zákonný úrok z prodlení.

    Z účetních výkazů jsem se také dočetla, že výbor nechal vypracovat znalecký posudek na dům, aby zjistil, v jakém je dům stavu a zda nepotřebuje opravy. Cena posudku: 200.000,– Kč. Nevím, zda je to cena obvyklá, v každém případě výbor nikdy vlastníky neseznámil s tím, že hodlá nějaký takový posudek zadat.

    A perlička na závěr: správu domu u nás zajišťuje správcovská společnost, kterou si platíme. O dům se starají její zaměstnanci. Dokumenty, do nichž jsem nahlédla, rovněž ukázaly, že výbor vyplatil třem zaměstnancům této správcovské společnosti na konci loňského roku odměny, v průměru 5000,– Kč na osobu. Proč tak učinil, když jsou tito lidé zaměstnanci správcovské společnosti, nikoliv zaměstnanci SVJ, to je mi záhadou.

    Sumasumárum, výbor pláče nad tím, že nemůže včas vracet přeplatky, protože by tím bylo ohroženo cash flow domu, ale na stranu druhou se nerozpakuje bez souhlasu shromáždění vlastníků rozdávat odměny zaměstnancům cizích firem a objednávat znalecké posudky, rovněž bez toho, aby o svém záměru alespoň informoval ostatní.

    Ráda bych se zeptala, zda jsou výše popsané postupy běžné i v jiných SVJ, anebo je to unikum pouze u nás. Nerada bych byla označena za věčného nespokojence, ale toto mi nepřipadá v pořádku. Kramářová

    Vložil Hanes (bez ověření), 22. Prosinec 2011 - 15:02

    Dobrý den, doporučuji zkontrolovat stanovy SVJ. V našem SVJ jsme vycházeli ze vzorových a řešíme tam velmi přesně, jakou sumu smí v jednotlivém případě výbor vynaložit na investiční akci a jakou na neinvestiční – máme to 100 000 / 50 000 CZK. Částky nad musí schvalovat Shromáždění. Pokud máte ve stanovách limit určen a tento byl vaším výborem překročen, mají problém.

    Dále doporučuji na dalším shromáždění vystoupit a navrhnout odvolání členů výboru, dále podejte stížnost na (ne)činnost výboru ke KK – pokud ji máte. Před shromáždění i ale velmi pečlivě připravte argumentaci a řeč – členové jsou často netrpělivý, otravuje je řešení „malicherností“ apod. Snadno se to může obrátit proti vám, pokud by byl někdo z výboru zdatný řečník a manipulátor. Pokud ani KK nebude řešit stížnost, je to špatné, ale ne neřešitelné.

    Držím palce!

    S pozdravem

    Hanes

    Vložil penik, 30. Srpen 2011 - 12:20

    Tak tohle bych nikdy v životě nedovolil. Tohle je docela „zajímavé“ čtení. :(

    Vložil süs (bez ověření), 30. Srpen 2011 - 11:50

    Blahopřeji, máte akční výbor.

    Vložil Kramářová (bez ověření), 5. Září 2011 - 22:25

    Já bych ale ráda zjistila, zda má někdo podobnou zkušenost, respektive jak je možné se bránit. Nezdá se mi v pořádku, když výbor pláče nad tím, že nemůže včas vracet přeplatky, ale zjevně pro něj není problém vyplácet (bez souhlasu shromáždění) prémie zaměstnancům cizí firmy. To bych vzhledem k okolnostem, které jsem popsala v tomto vláknu, tolerovala jen velmi nerada. Kramářová

    Vložil Kramářová (bez ověření), 20. Září 2011 - 21:58

    Děkuji za komentář. Kopie udělané nemám, snad v tom problém nebude, protože ta fakta jsou uvedena v bankovních výpisech a ty půjde schovat jen těžko, jsou přece v příloze k daňovému přiznání a to už je dávno odevzdáno na finančním úřadě. Je tam spousta věcí, které mně vadí, například to, že výbor nechal vypracovat odborný posudek na dům (který je mimochodem novoustavbou – stáří asi 4 roky), a za ten posudek zaplatil 200.000,– Kč. Pochopitelně bez souhlasu shromáždění. Dále například do fondu dlouhodobé zálohy na správu domu se každý měsíc vybere cca 60.000,– Kč, za čtyři roky by tam tedy mělo být bezmála 2,9 milionu Kč. I kdybychom vzali v úvahu, že až 20% vlastníků platí pozdě či v neúplné výši, pak stále nemohu pochopit, jak může být ohroženo cash flow domu. Jak jsem řekla, jde o novostavbu a za celé 4 roky se tam snad dvakrát čistily chodníky (pokaždé cca za 16.000,– Kč), postavila stříška nad dětské hřiště (zhruba stejný náklad) a jednou malovalo. Vše ostatní (spotřeba vody a plynu) je placeno zálohově dodavatelům (včetně fixní částky správci, který vykonává veškerou agendu spojenou s chodem domu, v zimě také například posyp chodníků), a tedy nemá na fond na správu domu žádný vliv. Na účtu SVJ (kam chodí od vlastníků komplet měsíční předepsané zálohy – tedy jak na vodu a topení, tak na správu domu), ale v některých měsících nezbývá ani jeden milion, což je při velikosti SVJ zarážející. Když už nic jiného, měl by tam být alespoň ekvivalent záloh na správu domu. Tedy 2,9 milionu za 4 roky, minus to málo, co jsme vyčerpali (jak už jsem napsala, je to novostavba, takže nutnost oprav zatím téměř nulová). Nebo se pletu? Bohužel mám pocit, že podobných nejasností je u nás víc, jak vidno z bankovních výpisů. Kramářová

    Vložil lolek (bez ověření), 21. Září 2011 - 3:22

    paní Kramářová, bankovní výpisy na FÚ bezpochyby nejsou. Sežeňte si ty kopie jinak máte problém. Se divím že jste vůbec ty bankovní výpisy mohla vidět. Neznám ve svém okolí žádné SVJ které by se při požadavku na takové záznamy nepokřižovalo zákonem 101/2000 a přístup drze znemožnilo.

    lolek

    Vložil finanční úřad (bez ověření), 20. Září 2011 - 22:20

    Paní Kramářová, z Vašich příspěvků čiší značná sebejistota. Ale např. věta: „Kopie udělané nemám, snad v tom problém nebude, protože ta fakta jsou uvedena v bankovních výpisech a ty půjde schovat jen těžko, jsou přece v příloze k daňovému přiznání a to už je dávno odevzdáno na finančním úřadě.“ je úplná blbost. Výpisy se samozřejmě na FÚ nenosí. Pokud jsou i Vaše ostatní věty stejně správné.....

    Vložil lake, 20. Září 2011 - 22:16

    Paní Kramářová, mezi padesáti tisíci SVJ v tomto státě nejspíše jsou desítky nebo stovky podobných příběhů jako ten, o kterém jsem před časem napsal:
    http://www.portalsvj.cz/…o-33-milionu
    Je to stále stejná historie a členům takových SVJ je možno říci:

    • Pokud jste nechali výboru volnou ruku – pak se nedivte.
    • Pokud jste nekontrolovali výdaje a netrvali na každoročním řádném vyúčtování – pak se nedivte.
    • Pokud nadále sypete peníze do bezedné díry – pak se nedivte.

    lake

    Vložil lolek (bez ověření), 21. Září 2011 - 3:36

    paní Kramářová jistě ocení lekci z psycho-analýzy „o chování davu“ avšak dělá co může aby se tomu postavila. Je tedy otázka zda je oprávněné si myslet že jí rady o „davu“ Vlastníků (kteří nechtějí nebo jsou líní) k něčemu pomohou. Raději tedy rady co má dělat jako jednotlivec.

    lolek

    Vložil rivr, 28. Červenec 2011 - 7:54
    cit.(): „…našel jsem jen do kdy musí být vystaveno vyúčtování, ale o splatnosti vystavených faktur jsem nic nenašel…“
    jestli nebude problém v tom, že Vyúčtování není Faktura (dle ZoÚ).
    A pokud jde o ty doby → jsou z Vyhlášky 372:
    • vystavení „Vyúčtování“ (§2/j) – do 4-měsíců (§7/1)
    • splatnost nedo/přepla-platku do 7 max 8-měsíců (§7/5)

    rivr

    Vložil rivr, 27. Červenec 2011 - 22:39

    cit.(): „…pokud budou všichni vlastníci, kteří se nechali od SVJ bezúročně úvěrovat …“

    o to zde nejde. nick „Kramářová“ popisuje jasné porušování při dodržovní Vyhlášky. U nás také Výbor čeká na poslední termín (ke konci července) přestože bez reklamací může vyplatit přeplatky po 25-dnech (tedy do konce dubna). Avšak z lenosti a neschopnosti tak nečiní.


    cit.(): „…zda je vhodné SVJ penalizovat…“

    Pokud na jedné straně je Vlastník penalizován za pozdní zálohy a na druhou stranu SVJ vyplácí přeplatky s 3–4 měsíčním zpožděním, pak je zcela správné aby Vlastník penalizoval SVJ. SVJ je odpovědné a jemu je odpovědný Statutární orgán který bezpochyby nedělá to co je jeho povinnost.


    cit.(): „…pokud v SVJ takovéto problémy nejsou…“

    to není možné. Pokud se Výbor chová arogantně a drze a to včetně Správce, pak se jednotlivý Vlastník či malá skupina Vlastníků jen těžko dovolá pomoci Shromáždění. Jedině „bolest“ zajistí tu minimální „potřebu naslouchání“, která většinou vždy na straně Vlastníků účastnících se Shromáždění a kterých se problém přímo netýká – chybí.


    cit.(): „…svém SVJ jsem toto vlastníkům vysvětlila a oni pochopili…“

    v mém SVJ to také bylo vysvětleno všem a oni to pochopili… Ovšem jen to co chtěli. Že se mají z kádě vyplatit přeplatky tomu rozuměli. Že to není možné, protože Správce porušuje smluvní povinnosti a k jeho výmazu musí dát Shromáždění souhlas již nikoli. Za takových podmínek je nutné souhlasit s výše uvedenou penalizací SVJ nebo jakýmkoli jiným tvrdým postupem. Nebo ne?

    rivr

    Vložil rivr, 20. Červenec 2011 - 21:28
    cit.(): „…o radu: v červnu jsem podala reklamaci proti vyúčtování záloh…“
    pokud uběhlo již 30 dní a stále jste bez odpovědi – napište na ČOI stížnost a zároveň žádost o šetření ve věci. Pokud bude zjištěno, že Vlastník (§2/g Vyhlášky 372) nesplnil povinost dle §19/3 zák. 632/1992 Sb. bude s ním provedeno správní řízení.

    cit.(): „…úrok z prodlení za pozdní vrácení přeplatku…“
    tím míníte? vrácení PO datu 31.8. kalendářního roku – který je posledním termínem pro výplatu přeplatku? (pouze ale pro TEP a TUV;
    máte ale ve Stanovách i termín pro přeplatky za STO, spol-ELE, LFT případně ostatní služby ??)

    cit.(): „…se blíží konec července a tedy i termín…“
    Vy jste uplatnila reklamaci – termín nejpozdějšího termínu výplaty za TEP a TUV se tedy POSOUVÁ na konec srpence (§7/5 Vyhlášky 372)

    cit.(): „…nedoplatek zaplatit a ten loňský úrok z prodlení od něj odečíst…“
    já bych to tak udělal pokud bych byl přesvědčen o správnosti jeho výše – ale jak již bylo uvedeno PO datu kdy budete mít vyřízenou reklamaci
    • „vyřízení reklamace“ je tak asi do týdne po správním řízení provedeném ČOI
      (a pokud ne, obraťte se ně znova)
    • „vyřízením reklamace“ JE i její zamítnutí Vlastníkem

    rivr

    Vložil lake, 20. Červenec 2011 - 18:13

    Paní Kramářová,
    Vy přece žádný termín zaplacení nedoplatků nemáte, protože běh této lhůty se zastavil dnem, kdy jste uplatnila reklamaci. Až bude vyřízena a Vy obdržíte bezchybné vyúčtování, budete mít na zaplacení nedoplatků čas prodloužený o dobu vyřizování reklamace.

    Od stanoveného doplatku odečtete částku k započtení a rozdíl uhradíte.
    Nezapomeňte o započtení informovat SVJ prokazatelným způsobem.

    lake

    Vložil Kramářová (bez ověření), 20. Červenec 2011 - 18:53

    pane lake, děkuji za odpověď. Možná jsem natvrdlá, ale nechápu, jak píšete „Od stanoveného doplatku odečtete částku k započtení a rozdíl uhradíte. Nezapomeňte o započtení informovat SVJ prokazatelným způsobem.“ Co tím myslíte? Pokud by byla reklamace vyřízena a nedoplatek vypočten ve správné výši (tedy bez toho úroku z prodlení, co jsem loni započetla), nemusela bych přece už nic odečítat a jednoduše bych zaplatila nově vypočtenou správnou částku. Nebo jak jste to myslel? Pokud jde o prokazatelné informování, bude i pak nutné posílat výboru doporučený dopis? Předpokládám, že není třeba s doručenkou. Mnohokrát děkuji, Kramářová

    Vložil lake, 20. Červenec 2011 - 21:40

    Paní Kramářová,
    na počátku Vašeho úvodního příspěvku bylo sdělení, že jste písemně podala reklamaci proti vyúčtování. Předpokládal jsem tedy, že vyúčtování je chybné a Vy je z tohoto důvodu reklamujete.

    Nyní ale píšete, že vyúčtováno bylo správně, ale Vy jste očekávala, že věřitel (SVJ) provede započtení Vaší dřívější pohledávky. Dvakrát chyba!

    • Za prvé: Pokud vypočtená částka doplatku je správná, reklamace vyúčtování je neoprávněná a bude zamítnuta.
    • Za druhé: Vzájemné započtení pohledávek je jednostranný právní úkon, který musíte učinit Vy jako dlužník. Nebylo povinností SVJ jako věřitele provést částečné započtení ve Váš prospěch.

    Takže platí, co už jsem Vám napsal: Od stanoveného doplatku odečtete částku k započtení a rozdíl uhradíte. Dodržte původní termín platby, neboť neoprávněná reklamace nemá odkladný účinek (§7 odst. 5 vyhlášky 372/2001 Sb.).

    lake

    Vložil Kramářová (bez ověření), 22. Červenec 2011 - 20:04

    Děkuji za upřesnění, pane lake, teď už je mi to jasné. Jako laik se přece jen v těchto záležitostech neorientuji. Předpokládala jsem, že když není ve vyúčtování zahrnuta moje pohledávka, je to vyúčtování vadné, proto jsem to také tak napsala. Ještě jednou tedy děkuji, přeji hodně zdaru, Kramářová

    Vložil lolek (bez ověření), 5. Listopad 2011 - 22:34
    • cit.(Lake)„…neboť neoprávněná reklamace nemá odkladný účinek…“
      toto znamená pouze tolik, že Vám bude zasláno vyjádření v termínu dle §19/3 ZoS a to JAKÉKOLIV. Ať již důvodné nebo nikoli – ale jakékoli. Pokud s tím nesouhlasíte – musíte to dát k soudu. Doporučení cit.„…Dodržte původní termín platby…“ tedy znamená, že jakmile zaplatíte, ztratíte jakoukoli páku na to, aby s Vámi VŮBEC někdo vybavoval.
    • cit.„…Předpoklá­dám, že není třeba s doručenkou…“
      je vhodné obálkou „se zeleným pruhem“
    lolek
    Vložil lake, 6. Listopad 2011 - 15:12

    Pan Lolek napsal o zamítnutí reklamace: „Pokud s tím nesouhlasíte – musíte to dát k soudu.“

    Pan Lolek si vymýšlí a uvádí čtenáře v omyl. Z postavení obou stran je přece naprosto zřejmé, že reklamující konečný spotřebitel není povinen shánět právníka ani podávat žalobu. Žádnou výhodu by mu to totiž nepřineslo.

    • Má-li spotřebitel podle vyúčtování nedoplatek, neuhradí jej a oznámí vyúčtovateli (SVJ) svůj nesouhlas s vyřízením reklamace; může připomenout, že nesprávné vyúčtování nemá právní účinky a že čeká na bezchybné vyúčtování. Další aktivita je na straně vyúčtovatele.
    • Má-li spotřebitel podle vyúčtování přeplatek, oznámí svůj nesouhlas s vyřízením reklamace; může připomenout, že nesprávné vyúčtování nemá právní účinky. Po uplynutí zákonné lhůty pro vyúčtování požádá o vrácení všech zaplacených záloh za zúčtovací období. Tím začne „naskakovat“ úrok z prodlení, který pak spotřebitel může po vyúčtovateli vymáhat ve dvouleté promlčecí lhůtě. Další aktivita je na straně vyúčtovatele.

    Netřeba snad dodávat, že uvedené postupy je vhodné použít pouze v případě, kdy si konečný spotřebitel je jist svou věcí. Zejména tím, že vyúčtování je skutečně chybné a tedy neplatné. Je třeba počítat s tím, že vyúčtovatel může uplatnit svůj údajný nárok soudní cestou.

    Navíc si pan Lolek ve své odpovědi plete reklamaci vyúčtování s reklamací výrobku či služby ve smyslu § 13 zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele.

    lake

    Vložil Oprava (bez ověření), 11. Prosinec 2015 - 17:04

    Opravuji formulaci na „reklamací“ místo „s vyřízením reklamace“, tj. souvětí

    „Má-li spotřebitel podle vyúčtování nedoplatek, neuhradí jej a oznámí vyúčtovateli (SVJ) svůj nesouhlas s vyřízením reklamace; může připomenout, že nesprávné vyúčtování nemá právní účinky a že čeká na bezchybné vyúčtování.“

    má správně být srozumitelně/ji

    "Má-li spotřebitel podle vyúčtování nedoplatek, neuhradí jej a oznámí vyúčtovateli (SVJ) svůj nesouhlas reklamací, může připomenout, že nesprávné vyúčtování nemá právní účinky a že čeká na bezchybné vyúčtování.“

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".