Elektřina ve společných prostorech

Vložil Prudíková (bez ověření), 18. Leden 2013 - 13:11 ::

Dobrý den, prosím o radu. Developer zaslal vlastníkům bytů faktury, kde si účtuje rozpočítané platby za spotřebování elektrické energie ve společných prostorách, před vznikem SVJ. Bydlíme v domě několik měsíců, kdy ještě nebylo SVJ založeno. Je povinnost tuto fakturu platit, když nevíme od kdy nám elektřinu účtují? Děkuji za odpověď, Prudíková

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Elektrikář (bez ověření), 18. Leden 2013 - 13:30

    Elektřinu pro společné prostory domu platíte ode dne, kdy jste se stala vlastníkem bytu.

    Vložil X (bez ověření), 18. Leden 2013 - 19:31

    To by tu spotřebu elektřiny ale musel někdo v den změny vlastníka odečíst, což asi žádný developer nedělá.

    To je vůbec zajímavý problém, který jsme před časem řešili také. U nás nešlo ani tak o elektřinu, to byla relativně malá položka. Šlo především o náklady na ohřev TUV. Kotelna běžela nejméně 1 měsíc než se vůbec předal první byt. Za tu dobu developer zaplatil jen základní složku 30% nákladů (měl prázdé byty tj. nulovou spotřebu), 70% nákladů se přesunulo na budoucí vlastníky. Někdo by mohl namítnout, že je to tak správně podle vyhlášky. Musíte si ale uvědomit, že kupujete nový byt (tj. nové zboží, platíte DPH), nezatížený žádnými závazky (jak ostatně stálo v kupní smlouvě).

    TUV (ohřev) v prvním roce vyšla nekřesťansky drahá, za 4 m3 jsem zaplatil 2.800 Kč (v roce 2011 pak jen 1.600 Kč za 12 m3).

    Dopadlo to tak, že developer to odmítl řešit s tím, že vše je v pořádku, a do soudů se nikomu nechtělo. Správně by asi při prodeji nového bytu měl developer pokaždé vše odečíst.

    Vložil ... (bez ověření), 18. Leden 2013 - 20:07

    „Za tu dobu developer zaplatil jen základní složku 30% nákladů (měl prázdé byty tj. nulovou spotřebu),“

    To je zcela v souladu s právem, už se zde řešilo.

    „70% nákladů se přesunulo na budoucí vlastníky.“

    To už v souladu s právem není, vlastník hradí plnění spojená s užíváním bytu ode dne nabytí vlastnikého práva k bytu.

    Vložil X (bez ověření), 18. Leden 2013 - 23:20

    A kdo tedy zaplatí těch 70% nákladů kotelny (ale i další náklady) za dobu, kdy byl dům prázdný. Jedná se o novostavbu, která prochází různými stadii vývoje od kolaudace a jediného vlastníka (= developera) po prodej posledního bytu. Prodávající subjekt je přitom prodejcem, který má prodej bytů jako předmět činnosti a kupující je spotřebitelem. V kupní smlouvě (alespoň v té mé) je tvrzeno, že „výrobek“ je v bezvadném stavu nezatížený závazky. Jak si mohu být jistý, že se budu podílet jen na nákladech vzniklých od okamžiku převodu?

    Tohle nejspíš žádný developer neřeší, protože počítá s tím, že kdo si koupí byt za miliony už nejaké tisíce oželí a soudit se kvůli tomu nebude.

    Ještě jsem si vzpomněl na jednu spornou položku ve vyúčtování. Vlastníkem bytu jsem se stal na začátku října. Ve vyúčtování za ty 3 měsíce byla i částka za údržbu zeleně. Správce totiž mechanicky rozúčtoval náklady na údržbu zeleně jako kdyby probíhala rovnoměrně po celý rok. Mně tedy naúčtoval poměrnou část za 3 měsíce (spočítal to přesně na dny a haléře), ačkoliv žádná údržba zeleně od října neprobíhala. Jak se to slučuje s tvrzením v kupní smlouvě, že na novém bytě neváznou žádné závazky, tedy ani závazek uhradit letní údržbu zeleně.

    Odpovědi lakeho a elektrikáře byly příliš povšechné. Jak konkrétně má správce postupovat, když během účetního období developer prodává nové byty nezatížené závazky, aby pak mohl správně a bezesporně vyúčtovat? Tak byl možná původní dotaz Prudíkové myšlen.

    Vložil lake, 18. Leden 2013 - 16:25

    Elektřinu i jiné platby jste povinna hradit za období od okamžiku podání žádosti o změnu vlastnictví jednotky v katastru. Tato povinnost Vám vzniká v den vkladu vlastnického práva do katastru, a to se zpětnou účinností.

    Pokud si nejste jista komu a jaké položky jste povinna hradit, najdete to v Prohlášení vlastníka budovy. Najdete tam i určení osoby správce (což je osoba které hradíte). Tento stav trvá minimálně do vzniku SVJ a volby jeho statutárního orgánu.

    Zkontrolujte si také, zda jste se nezavázala k nějakým platbám prodávajícímu ve Vaší kupní smlouvě.

    lake

    Vložil Prudíková (bez ověření), 18. Leden 2013 - 23:56

    Děkuji za odpovědi, jedná se mi o to že jsme jako jediní z budovy fakturu převzali. Samozřejmě se mi ale nechce platit za to co jsme reálně nespotřebovali. Nejjednodušší by nyní asi bylo vyžádat si originální fakturu od dodavatele energie. Developer má ale problém dodat jakékoliv papíry k domu do rukou pověřeného vlatníka. Sousedé se odvolávalí na právníka, že nemáme povinnost tuto energii hradit (spotřebovanou před vznikem SVJ).

    Vložil Krobot (bez ověření), 20. Leden 2013 - 11:11

    za období před vznikem SVJ a před ustavením jeho orgánů (neslučovat tyto pojmy) by měl developer účtovat jednotlivým vlastníkům, nikoliv SVJ. Jakmile jsou ustaveny orgány SVJ zaniká povinost developera vykonávat správu domu.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".