Prokazatelně chybné vyúčtování služeb a energií

Vložil Majitel jednotky (bez ověření), 23. Květen 2025 - 12:09 ::

Dobrý den,

Obdrželi jsme letos vyúčtování za rok 2024 s pro nás extrémním nedoplatkem 25 000Kč. Začali jsme tedy pátrat po příčině. Postupně jsme si všimli nesrovnalostí v podobě odlišného číselného označení vodoměrů SV a zároveň do očí bijících odečtů SV: 8,5m3 za rok 2023 a 95,036 m3 za rok 2024 s tim, ze je i uveden odecet 0m3 ke dni 1.1.2024. Usoudili jsme tedy, že na vyúčtování za rok 2024 je uvedena spotřeba za rok 2023 i 2024. Zpětně jsme si uvědomili, že kvůli vadnému čerpadlu a extrémně vařící vodě ve sprchovém koutě proteklo obrovské množství TV v roce 2023, které způsobilo to, že na vyúčtování byl nedoplatek v rámci normy a dále jsme ho detailněji nezkoumali. Podali jsme nyní v zákonné lhůtě reklamaci vyúčtováni za rok 2024 a požadovali opravená vyúčtování za oba roky. Obdrželi jsme následující odpověď:

“Vodoměr SV – Původně byl Vaší jednotce přiřazen vodoměr č. 15054496 (viz vyúčtování 2023). S ohledem na to, že v dálkových odečtech vykazoval točení „obráceně“, konečný stav se jevil jako 9991,5m3 a do vyúčtování byl dopočítán dle toho (0 → 9991,5 = 8,5 m3). Dle mých informací, mělo dojít k výměně vodoměru. Vzhledem k tomu, že v odečtech k 31.12.2024 opět vykazoval obrácené měření, nechal jsem kolegou znovu prověřit. V tomto případě přišla informace, že k Vaší jednotce je přiřazen vdm č. 15054080 (viz vyúčtování 2024) se stavem 113,473 m3 k 13.3.2025. Je­likož nebyl do této doby tento vodoměr nikde evidován (ani v dálkových odečtech), byl dopočítán průměr na den dle koncového stavu (113,473 / 437 * 366). Bohužel, pokud nemáte vyfocené stavy vodoměru k 1.1.2024/31­.12.2024 nemo­hu Vám vystavit jiné vyúčtování, jelikož jiné odečty nemám k dispozici. Jediné, co pro Vás mohu v tuto chvíli udělat je, oněch 8,5m3 naúčtované v r2023 z vadného vodoměru odečíst v r2025 z vašeho náměru.”

Během roku 2024 se u nás párkrát zastavili zkontrolovat vodoměr, nikdo nám ale nesdělil žádnou z výše uvedených informací, což je dle mého názoru naprosto šokující. Výměna vodoměru proběhla v březnu roku 2025 kvůli údajné nefunkčnosti dálkového odečtu. Jak v této situaci postupovat? Máme šanci se dále domáhat správného vyúčtování a případného odškodnění?

Mockrát děkuji!

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Justitianus, 23. Květen 2025 - 13:18

    Poskytovatel služeb má neuvěřitelný bordel ve vodoměrech. Neví který vodoměr byl kdy přiřazen k Vašemu bytu, není schopen doložit odečty, které by byly věrohodné. Je pouze věcí poskytovatele, aby při poskytování služby používal vodoměry, které jsou funkční a točí se správným směrem. Jak to zařídí – to je pouze jeho starost.

    Současný stav vyúčtování roku 2023 je takový, že jste nepodal námitku k vyúčtování a to se stalo splatným. Nesplnil jste tedy povinnost, kterou Vám ukládá zákon (2013/67/§13/1). Nemůžete nic dělat – jedině kdybyste se chěl obrátit na soud. Ale nevím jak budete prokazovat, že vyúčtování nebylo řádné a že neznělo na správnou částku. Kromě toho můžete být pokutován pro nesplnění zákonem uložené povinnosti podat včas námitku k neřádnému vyúčtování.

    Vyúčtování roku 2024 se mělo provést podle zákona. Jestliže neexistují (věrohodné) náměry bytového vodoměru na počátku a na konci zúčtovacího období, pak náklad na službu je třeba určit zvláštním způsobem podle právního předpisu. Tímto právním předpisem je vyhláška č. 269/2015 Sb.. V žádném případě nemůže poskytovatel postupovat tak, že si nějaká čísílka sám vymyslí, nebo je získá odečítáním z minusových (zjevně nesprávných) náměrů.

    Podle § 5/4 vyhlášky platí, že při poruše (…) instalovaného vodoměru stanoví poskytovatel služeb spotřební složku za dobu poruchy podle údajů dvou z klimatického hlediska srovnatelných zúčtovacích období.

    Stejně se bude postupovat ve vašem případě, protože vodoměr se údajně točil opačně (porucha), nebo dokonce nebyl vůbec odečítán. Vinu za tento stav nese pouze poskytovatel služeb. Budete tedy hradit náklad, vypočtený z údajů některých dvou předcházejících zúčtovacích období.

    Netuším však o jakém „odškodnění“ píšete. Můžete jedině uplatnit nárok na pokutu podle § 13 zákona. Denní sazby pokuty se sčítají ode dne následujícího po dni kdy nejpozději mělo být doručeno řádné vyúčtování, do dne kdy bude doručeno nové vyúčtování.

    Justitianus

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".