Tip na auditorskou kancelář, rekonstrukce účetnictví

Vložil klaby (bez ověření), 9. Listopad 2015 - 23:21 ::

Shromáždění našeho SVJ odvolalo z funkce pověřeného vlastníka, kterým bylo velké bytové družstvo (opravdu velké, v jejich kanceláři sídlí dva advokáti a daňový poradce a družstvo má v obchodním resjtříku jako jeden z mnoha předmětů podnikání/činnosti též daňové poradenství a vedení účetnictví). Současně jsme zvolili vlastní 3-členný výbor.

V domě se vedly dlouholeté spory, protože podle věkově starších vlastníků, družstvo správu vedlo dobře. Část vlastníků, reprezentovaná mladší generací si myslela opak, ale trvalo několik let, než získala početní převahu na shromáždění.

Podle našeho názoru družstvo dlouhodobě zpronevěřovalo prostředky SVJ a využívalo je k pokrývání svých nákladů. Bohužel nám nepředalo kompletní historickou dokumentaci k SVJ, nevěděli jsme ani, zda a kde máme bankovní účet, museli jsme s výpisem z rejstříku obcházet místní banky a poníženě se dotazovat, zda náhodou u nich naše SVJ nemá veden účet… Žádný jsem nenašli, platby předpisů se posílaly na účet družstva (přesto jsme se domnívali, že SVJ svůj účet má, kvůli úvěru, ale patrně nemá). Dočasně nám do konce roku ještě vede evidenci a účetnictví družstvo, nemohli jsme se od něj odseknou ihned, to by bylo zbrklé. Nicméně od ledna máme správcovskou firmu, otevřeli jsme v bance vlastní účet a postupně s nimi ladíme budoucí účetnicvtí, členskou evidenci a další záležitosti. Bohužel jde o malou firmu, která mnoho služeb neposkytuje, jen ty základní, ale nám to stačí.

Bohužel celé účetnictví je tak zašmodrchané, že se v tom nikdo z nás nevyzná. Dostali jsme jen jakési sjetiny výdajů, ale nevíme, jak se účtovaly příchozí platby a příjmy, abychom rozklíčovali, co se s penězi vlastníků po celou dobu dělo. Potřebovali bychom konzultaci odborného účetního, a nejlépe auditora, který by prohlédl podklady, které nám družstvo předalo (moc toho není), porovnal s účetními závěrkami a v podstatě pomohl účetnictví rekonstruovat (účetní závěrky jsou naštěstí založeny do Sbírky listin). Nějaké podklady nám družstvo ještě má předat na začátku příštího roku, ale ukazovali nám „náš“ šanon a dvě malé krabice, a moc tam toho není. Já jsem konzultoval aspoň výsledovky a rozvahy se známým účetním, ale řekl mi, že něco takového vidí poprvé v životě, jsou tam mínusové položky, kterým nerozuměl. Potřebuji najít někoho, kdo sám SVJ účtuje.

Už jsme záležitost konzultovali s místním advokátem a ten od toho dal ruce pryč, sdělil nám, že družstvo nepochybně má vše ošetřené a v pořádku, což je možné, když mají v týmu advokáta a daňového poradce, ale přesto bychom rádi vše prověřili. A samozřejmě auditor, který je schopen rozlišit nuance účetnictví bytového družstva a společenství vlastníků, by byl ideální. Ale půjde o mravenčí práci.

Nejlepší by bylo, kdyby se jednalo o účetní či auditorskou kancelář v Praze, protože v našem regionu se nikomu do sporu s družstvem nechce, i námi oslovený právník od toho dal ruce pryč.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Dinael (bez ověření), 28. Říjen 2016 - 9:55

    Nechávám si dělat komplet účto i mzdy a právní náležitosti u téhle externí účetní firmy a jsem s nima maximálně spokojenej. Jinak, nejlepší způsob, jak si vybrat dobrou účetní firmu jsou samozřejmě recenze, ale kromě nich bych dal i na první dojem z konzultace… Na nic jiného se spolehnout nedá. V Česku je takových firem hodně, i zahraničních, a většina z nich ručí vlastními prostředky za případné chyby. To je taky důležitý faktor.

    Vložil účetní (bez ověření), 28. Říjen 2016 - 10:09

    No, společnost, která má vlastní kapitál mínus 1,4 mil. Kč mi nepřipadá jako důvěryhodná. Možná je před insolvencí. Její cena 200 Kč/jednot­ku/měsíc také není nejlevnější. Jednoznačně nebrat.

    Vložil páčko (bez ověření), 11. Listopad 2015 - 10:24

    Znám a můžu nakontaktovat na malou správcovskou firmičku, která se rekonstrukcema zabejvá deset let a dodává tak neprůstřelný podklady, že už zachránili desítkám esvéjéček v součtu několik milionů kaček. Za rekonstrukci účetního roku si zhruba berou to co platíte za měsíc. Jsou ale v Českých Budějovicích. V případě zájmu pište na packo (zavináč) volny.cz

    Vložil Korky0202, 10. Listopad 2015 - 13:30
    1. Jestliže Vám BD vedlo účetnictví, když jste SVJ, tak Vám určitě předají i hlavní knihu, kde budou jednotlivé účetní případy. Do té doby je předčasné hovořit o tom, že by BD zpronevěřilo prostředky.
    2. Historická dokumentace k SVJ? Předání dokumentace by mělo docházet postupně a měli byste si sepsat seznam, co všechno potřebujete. Od účetnictví, přes evidenci, revize, projektovou dokumentaci, až k pravidlům poskytování služeb a jejich rozúčtování a zápisům ze shromáždění.
    3. „Moc tam toho není“ – není nutné pospíchat, věnujte se vždy jedné kategorii problému. Určitě máte s družstvem dohodu a stanovte si termíny, kdy se, která oblast předá do Vaší správy.
    4. Hlavní, než se zabývat účetnictvím, je mít zajištěné služby, jakmile přestanou platit vztahy založené na smlouvách s družstvem.

    Těžko se radí, když nejsou k dispozici žádné dokumenty.

    Vložil kritik (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 11:06

    Nejsem přesvědčený, zda požadavek rekonstrukce je oprávněný! Budu trochu kritický.
    Nepředpokládám, že „velké bytové družstvo (opravdu velké, v jejich kanceláři sídlí dva advokáti a daňový poradce a družstvo má v obchodním rejstříku jako jeden z mnoha předmětů podnikání/činnosti též daňové poradenství a vedení účetnictví).“ vede účetnictví svého klienta „zašmodrchaně“. Spíš problém bude v tom „se v tom/účetnictví nikdo z nás nevyzná“. To trochu dokladuje další Váš postup jako „hledání vlastního konta“ při použití „konta družstva“ (jedna firma vede účetnictví jednoho SVJ a použije 2 konta, je nesmyslný přepych). „Dostali jsme jen jakési sjetiny výdajů“ – takové účetní výstupy neznáme, „Nějaké podklady nám družstvo ještě má předat“ – očekáváte co dostanete, místo toho aby jste aktivně nadefinovali co máte dostat. Na druhé straně „s zbrklostí mládí“ vyslovujete vážné obvinění pouze na základě názoru místo důkazu. „Podle našeho názoru družstvo dlouhodobě zpronevěřovalo prostředky SVJ a využívalo je k pokrývání svých nákladů.“
    Problém pochopení účetnictví velkých družstev je v tom, že jejich účetní software před privatizaci řešil jen účetnictví jedné účetní jednotky tj. družstva a „dům“, dnešní SVJ bylo vedeno pomocí střediskového účetnictví. Vznikem SVJ jako samostatné účetní jednotky bylo potřeba transformovat střediskové účetnictví na účetnictví účetní jednotky. To ovšem někdy je to složitá úprava a proto toto oddělení ještě nemusí být ukončeno.
    Nezávazně nabízím pomoc… fotoferry@sez­nam.cz!

    Vložil lake, 10. Listopad 2015 - 12:20
    • Kritik napsal: „Vznikem SVJ jako samostatné účetní jednotky bylo potřeba transformovat střediskové účetnictví na účetnictví účetní jednotky.“

    To je ovšem naprostý nesmysl. SVJ jako nově vzniklý subjekt nemá nic společného s dřívěším „střediskovým účetnictvím“ bytového družstva, ani s jakýmkoliv jiným účetnictvím jakékoliv jiné právnické osoby.

    SVJ vede od počátku vlastní účetnictví „od nuly“. Otevírá prázdné účetní knihy. Nic se netransformuje!!! Nic se od ničeho neodděluje!!!!

    Nevím, komu krouží v hlavě takové nesmysly a proč zde létají volně vzduchem. Chtělo by to mucholapku, nebo plácačku.

    lake

    Vložil kritik (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 17:41

    Citovanou větou jsem chtěl naznačit množství změn (metodické, softwareové a datové) které se řešily v účtárnách BD při privatizaci bytů. Možná, že lze interpretovat i tak jak píšete.
    Ale ani Vy nemáte pravdu, že:
    „SVJ jako nově vzniklý subjekt nemá nic společného s dřívějším „střediskovým účetnictvím“ bytového družstva,.. “ – Družstvo bylo vlastníkem „domu“ a zároveň i správcem tohoto majetku v rozsahu bytového střediska pro dům. SVJ je pokračovatelem správy ke dni vzniku SVJ (přesměruji se smluvní vztahy dodavatelů z družstva na SVJ) a převádějí nevypořádané závazkové vztahy od družstva po inventarizaci do zahajovací rozvahy SVJ. Např. oblíbený FO družstevní za středisko se převede do odpovídajícího SVJ, totéž peníze běžného účtu. Takže nové SVJ nezačíná „od nuly“! Jeho zahajovací rozvaha není nulová a má vazbu na střediskové účetnictví družstva.
    Ale zase máte pravdu, že nesmysly zde létají volně vzduchem!

    Vložil klaby (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 17:47

    Vidím, že jde o hodně složitou operaci a málokdo se orientuje, ani účetní se nevyznají. Nejspíše proto si pak dělá družstvo co chce, jelikož ono drží know-how a má patent na rozum.

    Vložil vrba (bez ověření), 11. Listopad 2015 - 9:15

    www.svjprofi.cz – myslím, že by mohli pomoci. Dělají účto SVJ i rekonstrukci/au­dit minulých let.

    Vložil martV, 10. Listopad 2015 - 10:23

    Zdejší komentáře, které vás peskují za vaše chyby (přestože jsou pravdivé), asi moc nepomohou. Kontaktujte mne, pokud chcete, na 737 213 883.

    Vložil janica, 10. Listopad 2015 - 8:57

    Nevím, jak dlouho jste SVJ a kolik členů Vás je. Nezřídit si vlastní účet a nechat si veškeré vlastní peníze posílat na účet BD, který je správce, je trestuhodné. Možná, že při převedení bytu do vlastnictví, to bylo napsáno ve smlouvě a vlastníkům to nepřišlo ani jako nepatřičné, že posílají peníze na cizí účet BD. My jsme se s tím taky setkali. Z účetní závěrky se toho moc nedozvíte. Co byste měli mít k dispozici, je přehled po účtech a dokladech. Běžně to dělají účetní po měsících a roku. Z toho se dozvíte, co se všechno zaplatilo a kam šly peníze. Můžete si to porovnat s fakturami a smlouvami. Z výpisu z bankovního účtu to neporovnáte, když jste peníze posílali na jejich účet. Nechte si vysvětlit mínusové položky v rozvaze od účetní BD. My jsme si nechali vyjet aspoň rok 2014, kdy jsme byli v BD, abychom měli představu, za co se platilo a s čím máme počítat. Je to přehledné po účtových třídách. Ono těch účetních dokladů zase za jeden rok není tak mnoho, faktury, platební příkazy, výpisy z účtu, smlouvy. Aspoň u nás BD vede účetnictví za jednotlivé domy, jak družstevní tak SVJ, jejich PC programy to umožňují. Snad u vás to taky dělají. My si děláme správu sami, faktury si platíme přes internetové bankovnictví. Jsou SVJ, které správcovské firmě umožňují vstup na účet a provádět platby. BD jako bývalý správce by vám měl udělat vyúčtování a převést Vaše peníze na váš účet.

    Vložil lake, 10. Listopad 2015 - 7:17

    Zaplatili jste standardní daň za hloupost a lhostejnost vlastníků jednotek. Už sama skutečnost, že bytové družstvo bylo pověřeným vlastníkem SVJ i externím správcem zároveň, zasluhuje potrestání. Viz pedofil ředitelem mateřské školy: http://www.portalsvj.cz/…-vlastnik-10#….

    Všichni jste poslušně platili bez důvodu na vám neznámý účel. Tém jste dali družstvu souhlas s použitím těch prostředků prakticky k čemukoliv. Že jste celou dobu nevěděli na čí účet platíte a zda vůbec SVJ má vlastní bankovní účet – to mluví samo za sebe. Za to, co se stalo, si můžete sami, a nádavkem každý jeden z vás sám za sebe.

    Pokud jde o Váš dotaz, je zřejmé, že je předčasný. Až bývalý statutární orgán vydá právnické osobě veškeré podklady a dokumenty, včetně povinně archivovaných účetních dokladů a písemností, můžete se začít zabývat účetnictvím SVJ za uplynulá účetní období. Že kterýsi účetní neporozuměl kterýmsi položkám ve výsledovce – to je sice možné, ale nevypovídá to nic určitého o samotném účetnictví SVJ.

    lake

    Vložil Anonymous, (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 3:54

    Doporučuji co nejdříve uzavřít kapitolu, nehňahňat se v tom a začít znova, protože se v tom utopíte. Sice rozborem něco zjistíte, ale jak s tim naložíte? Stejně nezjistíte všechno, družstvo se vám vysměje a nedá vám podklady. Měnili jsme tzv. externího správce a to jsme měli svůj vlastní účet, vím o čem mluvím. Budete se s tím molochem soudit? Stejně nic nevysoudíte a bude vás to stát hodně peněz. Ani nenajdete advokáta, který by vás chtěl zastupovat. Je to poučný případ a stejně se ještě najdou vlastníci, kteří s velikou láskou platí své peníze na účet své modly, svého bývalého milovaného družstva. A jak získáte všechny podklady a své peníze? Asi nijak, žijeme tam, kde žijeme a za hloupost se platí. Jinak doporučuji omezit maximálně i pravomoci novému správci, hlavně jeho samostatné rozhodování a samostatné nakládání s finanč. prostředky. Nesvěřte správci vedení pokladny, vedení hotovosti. Ať vlastníci jakékoliv peníze vkládájí pouze na účet společenství, žádné nošení peněz do kanceláře správce. To mu přímo zakažte ve smlouvě. Pokud novému správci svěříte nějakou pravomoc, je potřeba soustavně vše kontrolovat, kontrolovat, kontrolovat. I evidenci. Správci jsou totiž všichni stejní, jsou jenom větší nebo menší. Všichni mají talent k vlastní tvořivosti.

    Vložil Petr, 10. Listopad 2015 - 9:42

    1/ „platby předpisů se posílaly na účet družstva (přesto jsme se domnívali, že SVJ svůj účet má, kvůli úvěru, ale patrně nemá)“.

    Nepochopím, na základě čeho jste se to domnívali.

    2/ „Podle našeho názoru družstvo dlouhodobě zpronevěřovalo prostředky SVJ a využívalo je k pokrývání svých nákladů“

    Zkuste pro sebe odhadnout, kolik peněz jste na příspěvcích správy domu a pozemku za ta léta uhradili a kolik z toho bylo vráceno „do domu“.

    Jsou v SVJ dlužníci na příspěvcích správy domu a pozemku a zálohách a vyúčtování služeb ? Dostávali jste nějaké vyúčtování ?

    3/ „Už jsme záležitost konzultovali s místním advokátem a ten od toho dal ruce pryč, sdělil nám, že družstvo nepochybně má vše ošetřené a v pořádku“

    Advokát se ani nezeptal na to, zda jste měli nějakou smlouvu s BD o správě prostředků ?

    Vložil klaby (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 10:04

    Ukázalo se, že advokát se příliš neorientuje. Přesvědčoval nás (byli jsem u něj dva členové), že např. SVJ musí posílat stanovy ke schválení na ministerstvo a tím dokládal, že družstvo má zcela jistě vše v pořádku a spor s ním by byl neúspěšný, když stanovy přece muselo schvalovat ministerstvo. Víte, oni se ti okresní advokáti věnují svým rozvodům, zastupováním ex offo a jednou ročně někomu založí eseróčko, a cokoli dalšího je dokáže docela vyvést z míry.

    Co se týče příspěvků na správu, tak to je jeden z bodů, které neumíme rozklíčovat, protože v pravidlech hospodaření našeho SVJ, které shromáždění schválilo v loňském roce (které sepisovalo samo družstvo, ještě bylo pověřeným vlastníkem) je zřetelně uvedeno, že „příspěvek na správu“ 150 Kč (takto je ta položka nazvána v předpisu plateb) je součástí „příspěvku na správu domu a pozemku“. Jenže družstvo tuto částku navyšuje o svoje DPH s odůvodněním, že příspěvek podléhá zdanění DPH. Z čehož by se dalo usuzovat, že jde spíše o odměnu správci, pak by samozeřjmě šlo o jeho peníze v jeho majetku. Jenže v pravidlech hospodaření je černé na bílém napsáno, že je tato platba 150 Kč součástí příspěvku na správu domu a pozemku našeho domu. Čili je velmi obtížné se vyznat, co je to vlastně za platbu. Když jsme se ptali předsedy představenstva družstva, jak tuto platbu chápat, tak nám odpověděl, že nám do toho nic není. Proto jsme se následně obrátili na advokáta, aby nám to vysvětlil, ale nic nevěděl a jen sdělil, že družstvo má zcela jistě vše v pořádku.

    Proto nyní hledáme účetního či auditora, aby nám pomohl, samozřejmě za úplatu, rozklíčovat, co vlastně platíme.

    Vložil janica, 10. Listopad 2015 - 12:14

    Bytová družstva jsou plátci DPH. O výši platby za správu a účetnictví rozhoduje BD na své schůzi. Máte to v měsíčním předpise. Platí se stejná částka za byt a měsíčně. To by mělo být ve smlouvě s jinými subjekty, pro které dělá BD správu, a kde je uvedeno, co za ty peníze správce poskytuje. Jestliže platíte 150 Kč, tak k tomu je ještě 21% DPH. My platíme 150 Kč, vč. DPH jen za účetnictví. Prvotní pro vás by bylo nechat si udělat vyúčtování, hlavně převést peníze od BD na účet SVJ. Máte jako SVJ smlouvy s dodavateli energií, plynu, tepla a vody, popř. na další služby? Co chcete pořád rozkličkovat? Ve vyúčtování budete mít přehled, co jste platili a hlavně to chtějte. Nehledejte si advokáty, auditory, apod., to je to poslední.

    Vložil klaby (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 17:36

    janico! My si nerozumíme, vy mluvíte o odměně za správu, já mluvím o příspěvku na správu domu a pozemku!

    Vložil klaby (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 12:55

    Ano, družstvo je plátcem DPH už 13 let. Nicméně k těmto 150 Kč začalo DPH uplatňovat teprve od letošního července, kdy o příslušnou částku 21% navýšilo předpis plateb. Což vyvolává otázky. Ptali jsme se předsedy představenstva, proč k částce 150 Kč začali letos v červenci připočítávat DPH a proč doposud nepřipočítávali, když jsou plátci už 13 let, ale odpvěděl nám, že nám do toho nic není.

    Já se snažím nevycházet z dojmů a spekulací, ale z písemných dokumentů schválených shromážděním SVJ v loňském roce a v Pravidlech hospodaření je zřetelně napsáno, že částka 150 Kč je součástí příspěvku na správu domu a pozemku. Proč tedy družstvo k této sumě uplatňuje DPH, je záhadou.

    Proto hledám právníka nebo účetního, který nám pomůže se v otázce zorientovat.

    Vložil Korky0202, 10. Listopad 2015 - 13:49

    Jen si to upřesním:

    Předpokládám, že BD přestalo plnit roli pověřeného vlastníka v 06/2015. Do této doby tedy neprovádělo ekonomickou činnosti ve Vašem domě, protože bylo pověřeným vlastníkem.

    Od 07/2015, již není pověřeným vlastníkem, nicméně Vám stále vede účetnictví a poskytuje další služby, již ne z titulu pověřeného vlastníka, ale je to jeho ekonomická činnost.

    Pokud tomu tak je, platí:

    1. BD nemohlo jako pověřený vlastník uplatňovat DPH, protože do 06/2015 se nejednalo o ekonomickou činnost, tudíž tento příjem byl pro BD osvobozen od DPH.
    2. Od 07/2015 BD vznikla povinnost odvést DPH za tuto činnost.
    3. Jestliže se některá platba stane platbou podléhající dani, ať už změnou zákona či nějakou jinou, v tomto případě to souvisí s pojmem „ekonomická činnost“, tak to bude v pořádku. V nepořádku to bude potud, pokud jste si „nerozumně“ na shromáždění odhlasovali, že bude tento poplatek XX Kč s DPH.
    Vložil lake, 10. Listopad 2015 - 13:13

    Klaby, sám píšete, že SVJ schválilo jakýsi příspěvek ve výši 150 Kč měsíčně (neřeším důvod platby). Příspěvek se hradí právnické osobě SVJ. Takže SVJ může vlastníkům jednotek předepsat a vybírat od nich příspěvek jedině ve výši 150 Kč měsíčně.

    Proč z toho děláte kovbojku? Proč do toho pletete družstvo? Proč do toho pletete DPH?

    SVJ není plátcem DPH a žádné navýšení o neexistující DPH nebylo shromážděním schváleno. Zaměňujete snad BD a SVJ?

    lake

    Vložil klaby (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 13:28

    Já jsem reagoval na janica, která o DPH psala.

    Vložil Petr, 10. Listopad 2015 - 10:38

    Těch 150 Kč je zřejmě obvyklá částka za správu na byt (bývá to 180 Kč bez DPH 21%). Otázka je co za to správce pro SVJ dělal. Máte s ním smlouvu na základě které 150 Kč fakturoval ? Jak je to s tou smlouvou mezi SVJ a družstvem, kterou jste pravděpodobně po získání majority vypověděli, protože jinak nevím o čem jste se tak dlouho mezi sebou v SVJ dohadovali („V domě se vedly dlouholeté spory, podle věkově starších vlastníků, družstvo správu vedlo dobře, část vlastníků mladší generací si myslela opak, ale trvalo několik let, než získala početní převahu na shromáždění“).

    „Dostali jsme jen jakési sjetiny výdajů, ale nevíme, jak se účtovaly příchozí platby a příjmy“

    Přeci víte, kolik jste každý měsíc platili, od toho odečtěte 150 Kč, zůstatek jsou příspěvky správy domu a služby. Dostávali jste vyúčtování alespoň služeb, t.j přeplatky a nedoplatky ? Obdrželi jste přeplatky a dopláceli jste nedoplatky ?

    Odečítat 150 umíte, kolik jste měsíčně (jako součet tzv. fondu oprav a služeb) na účet družstva posílali víte. K tomu nepotřebujete auditora.

    Nevím jak dalece je možné dosáhnout soudně toho aby družstvo prokázalo, kolik od jednotlivých vlastníků (nikoli členů družstva) vybíralo, alespoň třeba za nepromlčené období.

    Vložil klaby (bez ověření), 10. Listopad 2015 - 10:50

    V pravidlech hospodaření našeho SVJ je zcela jasně stanoveno, že příspěvek na správu domu a pozemku je mj. tvořen touto částkou 150 Kč (a dále platbou DZO, pojištění a odměn funkcionářům). Jak jsem pochopil z četby vašeho webu, asi to není správné, ale pravidla sepisovalo družstvo a my jsme neměli vloni sílu družstvo odvolat, teprve letos se to podařilo. Proto potřebujeme s někým, kdo věci rozumí, ideálně asi s účetním, vše prověřit. Rozklíčovat, co přesně představuje platba 150 Kč, jestli to je příspěvek na správu, nebo odměna správci, nebo co to je, je jen jedna z mnoha otázek, které máme.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".