Vložil Jarda M (bez ověření), 26. Duben 2016 - 16:42

V důvodové zprávě k nerealizovanému návrhu novely vyhlášky č. 372/2001 Sb. uvedli její autoři: „Výpočtové metody se liší různým přístupem jednotlivých dodavatelských odborných firem a jsou různé kvality. Při předchozích pokusech o úpravy předmětné výpočtové metody se vždy dospělo k názoru, že sjednocení postupu pro úpravu výpočtové metody není vhodné. Pro zachování právní jistoty a zajištění potřebných důkazních materiálů, především v případě soudních sporů, je však nezbytné takový krok učinit.“

Místo toho se autoři ve vyhlášce č. 269/2015 Sb. úplně vzdali myšlenky na sjednocení pravidel pro rozúčtování spotřební složky, a dali tak zelenou mnohdy velmi bizarním výpočetním postupům některých rozúčtovatelských fi­rem.

Nechtěně tím uvolnili cestu pro přechod od nepřímé metody radiátorového rozúčtování na přímou variantu, která umožňuje zbavit se spousty korekcí, které jsou pro spotřebitele netransparentní. Rozdíly mezi oběma metodami v rozdělení nákladů nebývají podstatné. V obou případech je totiž třetina až polovina původně vypočtených nákladů stejně nahrazena shodnými limitními hodnotami; ve zbytku pak nebudou rozdíly v nákladech příliš velké a je jen otázkou vkusu tvrdit, že výpočet podle jedné metody je věrohodnější než podle druhé.

Nezanedbatelnou předností přímé metody je to, že jí zvládne snad každý, pro něhož není cizí práce s Excellem. Její neprogramování lze zvládnout za den, vlastní výpočet je pak otázkou 1–2 hodin. Správy domů by tak získaly celkové výsledky rozúčtování podle bytových jednotek a musely by skončit se hrou na mrtvého brouka a schovávat se za „odborné“ firmy. Navíc by tím ušetřily dost peněz za nákup předražených služeb.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.