Vlastník blázen - nahlížení a kontrola hospodaření
Většinou se zde diskutuje omezování práva na kontrolu hospodaření ze strany výborů. My máme opačný problém.
Máme v domě vlastníka, který v domě nebydlí (v jeho bytě bydlí 91 letá matka, byt ale přepsala na syna). Nikdy se o nic nezajímal, nikdy nechodil na shromáždění (ani nyní nechodí, když už je několik let vlastníkem, bydlí v jiném městě cca 400 km daleko), ale když na něj přepsala byt, začal nám psát útočné emaily, že krademe, že ho okrádáme, většinou obecné emaily, bez konkretizace, nic věcného, obtížně se na to odpovídá, když nenamítá nic konkrétního. Zjistil si emailové adresy jednatele a majitelů správcovské agentury, emaily některých dalších vlastníků a posílá to všem do kopie. Má pocit, že mu někdo upírá jeho práva.
Podal na nás už šest trestních oznámení, všechna byla policií odložena, ani policie nic neprošetřuje, jen nás vyslechnou, někdy si vyžádají dokumenty a ukončují to.
Posíláme mu pozvánky s podklady, následně zápis ze schůze a zprávu o hospodaření – v zásadě vše, co sami máme naskenované. Faktury neskenujeme, ty nosíme účetní agentuře, tam je mají v šanonu.
Poprvé po třech letech přijel do našeho města a domluvili jsme se, že mu předložíme všechny šanony se smlouvami (je to pár smluv) a od účetnické agentury jsme odvezli naše účetnictví (jsme docela malé SVJ, není toho zase tak moc).
Chtěli jsme, aby nám podepsal protokol a poučení, že nesmí šířit osobní údaje (předložili jsme mu bankovní výpisy). Protokol o nahlížení odmítl podepsat, do materiálů ani nenahlédl a požadoval, abychom mu vše naskenovali a poslali emailem. To jsme zase odmítli my jako výbor. Dnes nám poslal další email, že na nás podává trestní oznámení (opět), že jsme mu znemožnili kontrolu hospodaření.
Chápu vlastníky, kteří chtějí kontrolovat svůj majetek, ale z toho člověka jsme už nešťastní.
Máte nějaké nápady, co s ním? Když mu nebudeme odpovídat na jeho emaily, bude nás tahat po policii. Kolegyně z výboru už to nevydržela a podepsala rezignaci, že se nechce nechat neustále napadat. Druhý kolega je inertní a nechává všechno na mě. Jenže tato komunikace zabírá spoustu času, ty jeho emaily jsou dlouhé a píše každý týden, někdy obden.
Pokud jsou dokumenty v digitalizované formě, tak to jde odeslat. Pokud musím udělat sken nebo vytisknout, tak bych mu to naúčtovala, jak to dělají i jiné úřady. Je pravda, že s některými vlastníky je těžká domluva. Zvláště s takovými, kteří nechodí na schůze, nezajímají se o dění v domě, ale s ničím nesouhlasí, když je třeba něco v domě opravit nebo vyměnit.
Svolat shromáždění vlastníků s bodem programu „digitalizace dokumentace SVJ“.
Návrh usnesení:
Shromáždění vlastníků schvaluje koupi dokumentového skeneru Epson WorkForce DS-790WN v ceně 18.000 Kč (alternativně Canon imageFORMULA DR-S350NW v ceně 15.000 Kč), pronájem aplikace pro informování členů SVJ websvj cz v ceně 2.000 Kč ročně a dohodu o provedení práce s brigádníkem v odměně 150 Kč/hodinu. Úkolem brigádníka je do 3 měsíců digitalizovat kompletní archiv SVJ a dokumenty vyvěsit na webovou stránku SVJ.
Pokud je archiv v pořádku a všechny dokumenty řazené do šanonů, lze digitalizaci outsourcovat u soukromé firmy, pro šanony zajedou a do měsíce vrátí zpátky.
Pane wede, pokud se nudíte, zkuste jiné stránky a nekomentujte to, čemu vůbec nerozumíte.
Multifunkční tiskárna, která by měla být povinným vybavením každého SVJ, se dá pořídit násobně levněji.
Není třeba skenovat všechny dokumenty. Spusta dokumentů již nyní existuje (dokonce jen) v elektronické podobě nebo se tento formát dá s druhou stranou dohodnout. Zbytek listinných dokumentů jistě dokáže člen výboru před jejich založením do šanonu prohnat skenerem (+3 až 5 min práce?).
Webové stránky, pokud si je statutární orgán nechce zřídit, nejsou podmínkou. Pokud existují dokumenty v elektronické podobě, dají se v rámci nahlížení zasílat e-mailem.
Tak jako ve všech jiných případech: Kdo chce, hledá řešení, kdo nechce, hledá důvody.
No pane jo. Je vidět, že jste teoretik, který nikdy nic neskenoval. Zkuste na té své multifunkční tiskárně za pár šupů skenovat stovky až tisíce stran (středně velké SVJ, jen smlouvy a jejich dodatky nahromadí stovky stran). My takovou tiskárnu asi za 3000 Kč v kanceláři SVJ máme a cokoli na ní skenovat opravdu netrvá 3 až 5 minut práce…
Na skenování většího množství dokumentů používám právě dokumentový skener, který mám v zaměstnání. Ty zpravidla zvládají 60–100 stran za minutu, akorát je nesmíte sešívat, resp. sešijete je až po naskenování.
A víte, že už to několik let takto dělám?
Inu když jste nemehlo a neumíte si dohodnout, aby vám smlouvu se stovkami
stran (chtěl bych takovou smlouvu vidět) poslala druhá strana také
v elektronické podobě, tak vám není pomoci.
Ale řekl bych, že už se bavíme mimo téma. Vaše i naše SVJ digitalizováno je, tak se navzájem nemusíme dohadovat, kdo to jak a čím dělá. Jak jsem napsal, kdo chce, řešení si už najde.
Pořiďte si razítko Zamítá se a krabici od bot nebo si najměte bývalého úředníka, který písemnosti vyřídí. Stačí, když došlou písemnost hodí do kopírky, opatří razítkem Zamítá se vyřízujícím věc a vyřízenou písemnost vyvěsí na domovní nástěnce přístupné jen členům. Došlou písemnost archivuje v krabici.
Vyřízeno.
Pokud chce něco konkrétního, tak mu to chcete nebo nechcete dát?
Ano nemáte ze zákona povinnost mu to posílat emailem, ale já se ptám, proč mu to prostě nepošlete? Vy to nemáte od správní firmy elektronicky?
Já to mám z druhé strany jako ten vlastník který z donucení dojde na tu schůzku a tam jim náhodou zrovna nejde vytisknout lejstro který jsem požadoval a oni že mi ho pošlou na mail takže já jedu stovky kilometrů aby mi řekli že mi to posílají na mail, což bez té schůzky odmítli
A teď, kdo přesně tady je kverulant?
Pokud vy si myslíte že je blázen tak přesně ocitujte co po vás písemně požadoval nekonkrétně?
Protože to co požaduje já tak mi mohou poslat mailem a oni mi nic nepošlou právě s odůvodněním že není zákonná povinnost a pak když dojdu že to chci osobně na domluvenou schůzku, tak třičtvrtě hodiny se snažím zprovoznit tiskárnu nebo vyhledat ten dokument o kterém měsíce předem věděli a pak mi ho stejně vnutí do mailu aby ho nemuseli tisknout.
Přitom bychom si všichni ušetřily čas kdyby mi ho dodá tovky nebo do mailu rovnou poslali ale holt někdo jim poradil že mají výborové dělat obstrukce :-(
Jaroslave2,
pravděpodobně se jedná o nemocného člověka.
Pokud Vám napíše obecný, nekonkrétní a nevěcný e-mail, tak mu slušně odpovězte, že nevíte na co se ptá a že na takové e-maily již nebudete odpovídat.
Pokud Vám napíše, že kradete a že ho okrádáte a navíc do kopie e-mailu dá členy SVJ a osoby ze správní firmy, tak najměte právníka a žalujte ho pro pomluvu.
Nemáte povinnost skenovat faktury a platit si web na jejich publikování kvůli jednomu kverulantovi. Navíc i kdyby byly faktury naskenované, tak to neodstraní jeho nesmysné e-maily. Nesmíte si nechat s… na hlavu. Jedno přísloví říká: „Čím víc moudřejších ustoupí, tím víc blbců bude mít pravdu.“
Jen musíte dodržet § 1179 NOZ.
Držím palce.
Hezký den!
Pavel
Vlastníka, který se zajímá, označujete za nemocného.
Jak se podle Vás chová zdravý? Nezajímá se?
Výboři i každý jeden ostatní vlastník by měli být rádi za každého vlastníka, který se zajímá.
Poskytnout elektronicky podklady by mělo být normou, byť to zákonnou povinností není. Jistě máte elektronické doklady od svých automobilů, své účetní doklady, doklady pro finanční správu, doklady o své odbornosti, živnostesnský list, svou zdravotnickou dokumentaci a řadu dalších dokladů. Soudy, obce, dodavatelé energií, internetu a řada dalších kokomunikují běžně elektronicky. Chápu, tomu nebudete věřit.
Proč je podle Vás SVJ spešl a trváte na osobním nahlížení a osobním pořizování opisů a výpisů? Nemáte do dělat? Nekamarádíte se s technikou? Chcete dělat naschvály? Chodíte rád na poštu a do podatelen úřadů, abyste si popovídal a pobyl na čerstvém vzduchu? Nebo máte nějaký jiný důvod?
Vlastníku, který se zajímá,
máte pravdu, že má vlastník nárok na informace. Ostatně uvádím tu § 1179 NOZ, který to zakotvuje v českém právu.
Ale úvodní příspěvek je úplně o něčem jiném. Zakladatel vlákna uvádí, že člen jejich SVJ píše útočné nekonkrétní e-maily, ve kterých výbor pomlouvá. Trvá to již údajně několik let s frekvencí e-mailů každý týden, někdy obden.
Já jsem poradil tyto spamy ignorovat a pomlouvačné e-maily žalovat.
Ostatní 3 příspěvky v tomto vláknu uvádí, že pokud bude vše digitalizováno, tak se tím vše vyřeší.
Připomíná mi to současnou vládu, která dokonce měla místopředsedu vlády pro digitalizaci. Jak dopadla např. digitalizace stavebního řízení je známé.
Digitalizace nemá být cíl, ale pouhý prostředek k dosažení cíle.
Jak se digitalizací faktur odstraní pomlouvačné e-maily, netuším. Můžete to původnímu tazateli vysvětlit? Děkuji.
Hezký den!
Pavel
Pane Pavle,
digitalizace pro miliony lidí a desítky tisíc úředníků je poněkud jinde svým rozsahem než správa domu. Ačkoli se zde opakovaně píše, že největší SVJ má ~800 jednotek, většina domů je hluboce pod desetinou tohoto počtu jednotek. Složitost systému přitom roste rychleji než počet spravovaných jednotek.
Rozložení SVJ podle počtu jednotek nebo vlastníků by bylo zajímavé. Je tento údaj někde dostupný?
Výklad pro spoluobčany bez maturity z matematiky: Složení 2000dílkového puzzle je mnohohásobně náročnější než dvojnásobek náročnosti složení 1000 dílků.
Filipe,
google mi vyhodil jen historii k 2017:
https://csu.gov.cz/produkty/bds_cr
Vlákno je o osobě, která píše každý týden nějaké nesmyslné požadavky na výbor.
Zakladatel vlákna chtěl radu. A nyní se tu místo toho píše jen o digitalizaci. Podle mého názoru je digitalizace státem vnucovaná občanům i když ji stát neumí ošetřit. Naposledy třeba hlášení povinných osob na FAU. Stát něco uloží zákonem, nedokáže tak jednoduchou funkci jako je přihlášení do systému zajistit a potom zákonem uložené sankce modifikují pracovníci IT, kteří na webu píší, že se termíny prodlužují, protože byl systém přetížený. Ale u IT zakázek jsou prý pěkné provize, takže pro někoho to smysl dává. Stát ignoruje skutečnost, že jsou i lidi bez počítačové gramotnosti, provize jsou přednější.
Máte radu pro zakladatele vlákna?
Hezký den!
Pavel
„nyní se tu … píše … o digitalizaci“ (Vložil Pavel, 1. Srpen 2025 – 15:25)
… a to zcela správně, neboť digitalizace/elektronizace je řešením problému tazatele, jak zde už podrobně uvedl pan Zdenek 22 i s odůvodněním a shodně s ním i další přispěvatelé. Možná si to přečtěte.
Z Vámi odkazovaných údajů vyplývá, že průměr počtu jednotek v SVJ je ~20. To znamená, že většina SVJ má počet jednotek menší než 20 (pro osoby s maturitou z matematiky: medián počtu jednotek v SVJ bude menší než 20, řekněme, že ~10 nebude daleko od skutečnosti, pro lepší odhad nemám podklady). Při takovémto počtu jednotek digitalizaci zvládne účetní nebo středoškolák. (Ano, nepíšu o velkých SVJ, tam budou procesy jiné.)
Digitalizace,
u nás máme 141 jednotek, takže jsme nad průměrem a mediánem.
Radu pro zakladatele vlákna, jak s minimem námahy vyřešit kverulanta chrlícího e-maily nemáte?
Hezký den!
Pavel
Pane Jaroslave,
pokud vlastník jakkoliv píše či dokonce obtěžuje svými e-maily
správce, tak nezvládáte svou funkci statutárního orgánu. Partnerem
vlastníka je statutární orgán (výbor, předseda). Pokud jste si to ale
zjednodušili a přehodili i svou odpovědnost na správce, tak se nedivte, že
vlastník píše správci.
Rada: Sdělte správci, ať si na zprávy dotyčného vlastníka založí
spamový filtr. Totéž poraďte i ostatním vlastníkům a totéž platí
i pro osobní adresy členů statutárního orgánu.
Pokud vlastník píše e-maily na adresu SVJ (jistě ji máte založenou), tak je podle okolností vyřizujte. Žádosti o nahlížení vyřizujte podle zákona a vašich stanov (pokud byste měli dostupný digitální archív, tak tyto žádosti byste neměli), ostatní nedůvodné a nekonkrétní žádosti se stručnou odpovědí tzv. odkládejte.
Tak predpokladam mate nejaky fond pracovni doby. Jste kolektivni organ, urcite se schazite a k´pokud se jedna o vazne veci pozvete ho na schuzi vyboru, na shromazdeni pozvanky dostava.
Terorizovat Vas muze jen to te urovne do jake se nechate dat. I u toho trestniho oznameni se da branit ci pozvat k vyslechu.
Spravce se mu muze venovat, ale pouze po predlozeni dokladu totoznosti, pokud ho nezna a to jeste pri osobnim jednani.
Samozrejme ze neco jako hospodareni, zaverky mu muzete poslat e-mailem. Skenovat cele hospodareni urcite ne.
Pane Pavle, křečovitě se snažíte obhájit to, co je neobhajitelné.
Mít a udržovat digitální archív všech dokumentů SVJ pokládám nejenom
užitečné, téměř až za nezbytné. Dnes a denně se nám vyplácí, že
jakýkoliv dokument (zápisy ze shromáždění a výboru, faktury, výpisy
z účtu, pokladní deník, smlouvy at už dlouhodobé nebo o dílo, podklady
pro vyúčtování…) má a do budoucna bude mít každý člen výboru
dostupný na pár kliků, a to neomezeně do historie, kdy se tento archiv
zřídil.
Pak už byl jen krůček k tomu, aby se tento digitální archiv zpřístupnil
všem vlastníkům, zejména těm, kteří v domě nebydlí, k realizaci
jejich práva „nahlížet“. A současně s tím se jim zpřístupnilo
elektronické hlasování, možnost transparentně hlásit závady, zasílat
návrhy na shromáždění a diskutovat o nich a další a další…
Ano, není to žádná povinnost a něco to stojí. Já ale pokládám těch
pár tisíc Kč za rok za jedny z nejlépe utracených peněz v SVJ, které
šetří práci a nervy všem. Já nevěřím tomu, že vlastník, který by
měl tuto možnost „nahlížení“ a podílet se na chodu SVJ způsobem
běžným ve 21. století, bude frustrován z toho, že se nemůže jednoduše
dostat k informacím o SVJ a že bude vypisovat zbytečné e-maily.
Možná, že vy sám nebo vaši nástupci na to také jednou přijdou.
A digitalizaci státu do toho netahejte, ta s tím nemá nic společného.
Zdenku, jste buď blb, který to pochopit neumí, nebo troll, který to pochopit nechce. Spíš tipuji to první.
Pisateli úvodního příspěvku nejde o zpřístupnění dokladů SVJ online! Na nic takového se neptal. Jde mu výhradně o to, že mají v domě kverulanta, který zbytečně komunikuje přes email a podává nepodložená trestní oznámení.
Pan Pavel se vám snažil vysvětlit, že činnost kverulanta se nezastaví tím, že SVJ bude vše digitalizovat a zpřístupňovat. Tím by se jedině zvýšila pracnost a vzniknou zvýšené náklady, ale problém onoho SVJ se tím nevyřeší. Ostatně – kdyby vlastníci jednotek v onom SVJ toužili po kompletním digitálním archivu, pak by jistě uložili svému výboru takový archiv vytvořit a zpřístupnit. Proč jim do toho kecáte?
Stejní blbové jako Vy. Zdenku, jsou i Vlastník, který se zajímá (bez ověření) a Takyčlen (bez ověření). Vy i oni jste si nepřečetli úvodní příspěvek a snažíte se zde diskutovat o něčem úplně jiném než byl dotaz.
Justitianus
Pane Justitiane, dám vám radu a nic za ni nebudu chtít:
Věnujte se teoriím a nepište o něčem, co jste nikdy nedělal, co
neděláte a za co nejste odpovědý.
Kromě toho, tento můj příspěvek, na který zcela zbytečně reagujete, byl adresován panu Pavlovi.
Pane Jaroslave, řešení vašeho problému je tak jednoduché:
Aktivujte si vhodnou webovou službu na informování vlastníků a správu
dokumentů SVJ (reklamu tady nebudu nikomu dělat), k tomu rozhodnutí
shromáždění nepotřebujete, pořiďte si skener a všechny relevantní
dokumenty průběžně skenujte (pokud už neexsistují v elektronické
podobě) a ukládejte na web. Nic neporušíte a každý vlastník bude moci
kdykoliv do čehokoliv nahlížet a vše kontrolovat. Ale proč to dělat
jednoduše, když to můžete dělat složitě, že?
Poslední komentáře