vedlejší spotřeba vody větší než hlavní spotřeba vody

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 12:52 ::

Dobrý den vespolek, obracím se na vás jakožto nový a nezkušený předseda SVJ. Posledním prosincem jsme ukončili spolupráci se správcem, protože jsme byli nespokojeni. Dohoda byla taková, že správcovská firma provede i kompletní vyúčtování za rok 2017. Nyní došlo vyúčtování za služby a energie a já nějak nerozumím, jak může být vedlejší spotřeba vody větší než hlavní, ta, co je na hlavním měřidle. Vyúčtování uvádí, že celková spotřeba vody hlavní byla 588m3 a vedlejší 644m3. Není to nejaký nesmysl? V domě je 6 bytů a pochybuji, že by místní důchodci najednou dostali chut měnit návyky. Nicméne včichni mají nedoplatek kolem 4000kc. Dá se ve věci něco dělat? Reklamovat? Účetnictví nebo u vodáren? Díky za názory.

  • vodoměry
  • vodné a stočné

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil Vladimir B., 22. Březen 2018 - 20:00

Můžete vysvětlit co je podle Vás hlavní a co vedlejší spotřeba vody v domě? Já to chápu tak, že hlavní spotřeba je pro bytové jednotky a vedlejší spotřeba pak na př. pro stavební firmu, která pro svoji činnost na vašem domě odebírá vodu z Vašeho rozvodu.

Vložil Miroslav Bažant, 21. Březen 2018 - 17:30

Pro výpočet vody je směrodatný vodoměr na patě domu.Vodoměry v bytech jsou pouze podružné a slouží k přehledu spotřeby nájemníků.Tudíž nemohou býti sečteny vodoměry v bytech a vyůčtována cena z této spotřeby.Pouze hlavní vodoměr na patě domu je směrodatný jak jsem již psal.

Vložil Pavel II (bez ověření), 20. Březen 2018 - 13:53

Účetnictví a dodávky tepla bych si nechal externě provést a ostatní za úplatu provedl sám. Pokud si sama odečtete vodměry ve stejnou dobu na začátku i konci roku a fakturační naměří méně než součet bytových nic neřešte. To je problém vodárny. V opačném případě je možná chyba až 20%, protože bytová nejsou přesná. Je třeba si vést dlouhodobě evidenci spotřeb a z nich zjistíte i případně nefunkční bytová měřidla. Pro tento případ musí být nastavena nějaká pravidla (např. ve stanovách nebo samostatným předpisem schváleným na shromáždění) jak účtovat náhradně. Správce měl rozdíl mezi obchodním a bytovými měřidly rozúčtovat v poměru spotřeb. Jestli to udělal nelze z Vašich údajů zjistit. K tomu je třeba znát jednotlivé spotřeby v bytech.

Vložil KL (bez ověření), 19. Březen 2018 - 14:40

Domnívám se, že do vyúčtování vstoupila hodnota 588 m3.

Takže součet podružných vodoměrů je pro celkovou fakturaci bezvýznamný.

Co zahrnuje údaj 588 m3?

Jak je připravována teplá voda? Do vyúčtování musí vstoupit hodnota fakturačního vodoměru x cena za m3.

Pokud Vám byla rozúčtována hodnota 644 x cena za m3 je to špatně.

Dále se domnívám, že jde o dvě věci. Za prvé, platba za vodu a za druhé, rozúčtování nákladů.

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 15:07

Ja tomu moc nerozumim. Je zde na jednotlivych vyuctovanich k bytum uvedeno ( treba u meho): polozka 7) Fakturacni vodomer: jedn. cena 86.25/m3 Naklad celkem: 50716.00 kc

Spotreba: Hlavni:588m3
Vedlejsi: 644m3

Jednotka: spotreba vedlejsi: 140m3
rozdil: –30.06m3
Celkova spotreba: 109.94m3

prumerna cena: 86.25 kc/m3
vodne a stocne: 9482.72 kc
osobni naklad: 0.00 kc

Celk. naklady: 9482.72 kc zaloha: 5820 kc Vysledek: –3662.72 kc

Zbytek, (elektrina podle poctu klicu, vedeni uctu, sprava, pojistka, pohledavky relativne sedi).

Vložil KL (bez ověření), 19. Březen 2018 - 15:32

Takže celkové náklady na vodné+stočné jsou jasné.

Jak byl stanoven mínusový rozdíl? Píšete, že máte 6 bytů, celkový rozdíl je 56 m3, Vám sníženo o 30 m3? Proč právě o tuto hodnotu? Ať Vám to vysvětlí ten, kdo zpracovával vyúčtování.

Z mého pohledu je v tuto chvíli vyúčtování vadné. Není z něj patrno, jak bylo postupováno ve věci rozdílu.

U nás máme rozdíl opačný, tj. součet náměrů bytových vodoměrů je nižší než fakturační.

Ve vyúčtování je pak uvedeno: náměr fakturačního vodoměru, součet náměrů bytových vodoměrů, podíl jednotky na celkových nákladech a tudíž je snadno zkontrolovatelné jak bylo rozúčtováno.

Jste statutár a nesete za vyúčtování odpovědnost… čili bych osobně po správci požadoval veškeré podklady a vysvětlení, zadarmo to určitě nedělá…

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 16:07

To jsem si rikala. Diky. Asi tak budu postupovat.

Vložil Vase Jmeno (bez ověření), 19. Březen 2018 - 13:35

1. Prohlédněte všechny faktury za vodu, které pro rok 2017 započítáte, a tam uvidíte, kolik jste spotřebovali a kolik jste měli zaplatit. Jestli je to ta „hlavní“ spotřeba 588 m3 a jestli je to hodně? Nevíme, zda to reprezentuje i vodu k přípravě teplé vody. Pokud nehradíte vodu podle plochy, počet bytů není směrodatný. Pro příklad, u nás proteklo na SV a TV celkem 921 m3 pro 30 osob.

2. Pokud má být ta „vedlejší“ spotřeba součet hodnot naměřených podružnými bytovými vodoměry, pak je odchylka cca 9,1 % technicky zdůvodnitelná a tedy v pořádku. Pro příklad, u nás patní vodoměr TV naměřil 272 m3 a součet bytových byl 261 m3, odchylka 4 %. Všechny vodoměry jsou zánovní (2016) a byly odečteny v jeden den, nikde voda neuniká.

3. Nedoplatek je spotřeba bez záloh?

4. Chybu reklamujte, ale musíte nejprve znát skutečnost. Tedy viz nahoře bod 1.

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 13:57

Dobry den, diky. Vedlejsi bytove vodomery vykazuji vetsi spotrebu nez patovy hlavni vodomer. To je divne zda se mi. Opacne to chapu.

Vložil ... (bez ověření), 19. Březen 2018 - 13:14

Celková spotřeba v bytech nemůže být větší, než je spotřeba na patě domu. Někde se stala chyba, pravděpodobně při odečtu na vodoměrech. Vyúčtování je potřeba reklamovat. Někdo se při odečtech někde seknul. Je taky potřeba zkontrolovat stav na vodoměru na patě domu, jaký tam je dnes stav, zda tento vodoměr odečetli správně. Na faktuře máte stav vodoměru na patě domu. Je tedy možné porovnat stav při odečtu a současný stav. Pokud je odečet na patě domu správně, je potřeba pátrat na vodoměrech v bytech, kde se pak tedy asi stala při odečtu chyba a máte v záznamu chybný údaj. No ale o tom, pane předsedo, má mít svj přehled, protože to mělo dostat ke kontrole ještě před vyúčtováním.

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 14:54

Odecty jsem provadela ja. Posilala jsem stavy jak hlavniho tak bytovych vodomeru a mam o tom zaznamy. Jedine, co mne napada je, ze byly spatne nastavene hodnoty, kdyz se vymenovaly bytove vodomery minuly rok v rijnu. O tom nemam zadny protokol.

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 13:41

Dobry den, diky za pripominky. Praveze odecty jsem delala ja. A to jak hlavniho tak podruznych bytovych vodomeru. Tedy az na ten prosincovy, kdy ho delal soused. Jeste mne napada, ze nam bytove vodomery byly vymeneny v mesici rijnu, jestli se tam nejak blbe nenastavily ty pocatecni hodnoty. Proste nerozumim jak na bytovych vodomerech muze byt vic vody, nez na hlavnim.

Vložil ... (bez ověření), 19. Březen 2018 - 14:04

Pokud se bytové vodoměry měnily v říjnu, tak ve vyúčtování musí být stav obou vodměrů, původního i nového a tam bude asi „zakopaný pes“. Kdo vám dělá vyúčtování? Tomu to nevadilo?

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 14:15

Byvaly spravce. Ten, co nam ty vodomery vymenoval.

Vložil P_V (bez ověření), 19. Březen 2018 - 14:36

Předpokládám že máte ten záznam o výměně vodoměrů, kde jsou zaznamenané stavy starého i nového. Nový vodoměr nemusí vždy začínat od nuly, může na něm už být něco natočeno, zejména pokud je repasovaný.
Také je možné, že se někdo při odečtu seknul.
A taky pozor na trapnou chybu v excelu, pokud omylem sčítáte a odčítáte nesprávné buňky. :-)

Vložil Marianna Kudelova (bez ověření), 19. Březen 2018 - 14:51

Aha, to nevim, jestli mame. Zkusim to pohledat v materialech. Spravce fungoval az do posledniho prosince 2017. Takze jak postupovat? Vyreklamovat vyuctovani a vyzadat si protokol vymeny starych a novych vodomeru? Jejich finalni a pocatecni stavy protoze to nesedi se spotrebou hlavniho vodomeru? Nejsem ucetni, tak spouste veci nerozumim. Ja jsem se ptala na vodarnacha tam mi rekli, ze hlavni vodomer byl vymeneny v unoru 2015, takze by mel byt furt OK.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".