Nerozumím obsahu...

Vložil žáček (bez ověření), 7. Září 2023 - 7:37 ::

Dobrý den,

šílený ping-pong se udál zde http://www.portalsvj.cz/…-odpad-v-svj#….

V §3/1 či §5/2 jsou tyto služby

  • provoz výtahu
  • osvětlení společných prostor v domě
  • úklid společných prostor v domě
  • čištění jímek
  • odvoz odpadních vod
  • odvoz komunálního odpadu

rozúčtovávány podle osob, pokud neexistuje jiné ujednání.
Jak vzniká ve společných prostorech „komunální odpad“ a co to je „komunální odpad“? (mohli bychom si třeba pořídit vlastní popelnici v domě a házet tam odpady z bytů, nebo si svést novým potrubím produkt drtiče z dřezů apod?)
Patří do úklidu deratizace?
Patří do úklidu desinsekce?
Patří do úklidu odštěnicování?
Patří do provozu výtahu i opravy vad vzniklé v důsledku provozu?

jsem absolvent pouze 5-té obecné
děkuji

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Justitianus, 8. Září 2023 - 7:22

    • žáček (bez ověření): „Jak vzniká ve společných prostorech „komunální odpad“ … ?“

    Nesmyslný dotaz. Odpad nevzniká ve společných prostorech!
    Odpad zpravidla vzniká mnohem dříve než je vnesen do domu či do bytu.

    541/2020 Sb. § 4 Odpad

    (1) Odpad je každá movitá věc, které se osoba zbavuje, má úmysl nebo povinnost se jí zbavit.

    Z uvedeného plyne:
    V okamžiku kdy v samoobsluze skládáte zboží do nákupního koše jde již o odpad. Máte totiž už v tomto okamžiku úmysl (a dokonce povinnost) zbavit se později všech jednorázových obalů, papírů, plastů, prázdných konzerv, nápojových kartonů, bramborových slupek, kostí z kuřete, atd.


    • žáček (bez ověření): „… co to je „komunální odpad“?“

    541/2020 Sb. § 11 Vymezení některých dalších pojmů

    (1) Pro účely tohoto zákona se rozumí (…) (2) (…) komunálním odpadem směsný a tříděný odpad z domácností, zejména papír a lepenka, sklo, kovy, plasty, biologický odpad, dřevo, textil, obaly, odpadní elektrická a elektronická zařízení, odpadní baterie a akumulátory, a objemný odpad, zejména matrace a nábytek, a dále směsný odpad a tříděný odpad z jiných zdrojů, pokud je co do povahy a složení podobný odpadu z domácností; komunální odpad nezahrnuje odpad z výroby, zemědělství, lesnictví, rybolovu, septiků, kanalizační sítě a čistíren odpadních vod, včetně kalů, vozidla na konci životnosti ani stavební a demoliční odpad (…).


    Nevím k čemu Vám ty definice budou. Ale chtěl jste je, tak je tu tedy máte.

    Upozorňuji, že pokud obec zavedla místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, pak SVJ nikomu neposkytuje službu spojenou s užíváním bytů „odvoz komunálního odpadu“ podle zákona č. 67/2013 Sb..

    SVJ má v takovém případě veřejnoprávní daňovou povinnost podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád. Jde o nepřímou daň. Poplatníkem je fyzická osoba nebo vlastník nemovité věci. Jako plátce daně má SVJ povinnost daň vypočítat, vybrat a odvést do státního rozpočtu prostřednictvím správce daně (tím je obec).

    Celý postup podle zákona o místních poplatcích je podle mne neústavní, protože SVJ jako plátce daně nemá žádné zákonné nástroje jak identifikovat jednotlivé poplatníky (zjistit jejich počet a totožnost) a nemá ani zákonnou možnost provádět výběr daně jednoduše srážkou (tak je tomu např. u zaměstnavatelů nebo u bank).

    Justitianus

    Vložil ten, kdo ví, jak (bez ověření), 9. Září 2023 - 3:34

    když si baron Prášil pocintal pentli:
    „…Upozorňuji, že pokud obec zavedla místní poplatek za odkládání komunálního odpadu Z NEMOVITÉ VĚCI, pak SVJ nikomu neposkytuje službu spojenou s užíváním bytů „odvoz komunálního odpadu“ podle zákona č. 67/2013 Sb....“!

    §5/1/c zák. 541/2020 Sb.

    Dokud nebyl odpad Z NEMOVITÉ VĚCI ODLOŽEN mimo pozemek společenství nebo je stále v prostorech domu/sklepa/chodeb apod., není to odpad, se kterým by mohla za „místní poplatek za odkládání komunálního odpadu“ nakládat obec. Tím se odpad stane, AŽ skončí na pozemku určeném, pro ODLOŽENÍ NEMOVITÉ VĚCI.

    Vložil Justitianus, 9. Září 2023 - 5:47

    Neexistuje žádný „pozemek společenství“, barone Prášile.
    Ustanovení § 5/1/c zákona č. 541/2020 Sb. neobsahuje zmínku o nějakém pozemku, barone Prášile.
    To vše nemá nic společného s dotazem pana Žáčka.
    Nevíš co píšeš. Můžeš zalézt zase zpátky do díry.


    Podle § 59/1 zákona č. č. 541/2020 Sb. platí, že obec je povinna přebrat veškerý komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících fyzických osob. Obec přebírá komunální odpad v okamžiku kdy je jako směsný odpad vložen do soustřeďovacího prostředku (zpravidla do nádoby nebo domovního kontejneru který vlastní obec nebo svozová společnost). Vyprazdňování nádob a odvoz komunálního odpadu z nich zajišťuje obec nebo svazek obcí svým vlastním nákladem.

    Dále podle § 59/2 zákona č. č. 541/2020 Sb. platí, že obec je povinna přebrat také veškerý komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících fyzických osob v okamžiku kdy je jako tříděný odpad vložen do kontejneru na místě pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu (s oddělením nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a od 1. ledna 2025 textilu).

    Obec může přebírat komunální i jiný odpad v tzv. „sběrných dvorech“. Záleží na tom jak je nakládání s odpady zařízeno v konkrétní obci.

    Justitianus

    Vložil žáček (bez ověření), 9. Září 2023 - 3:13

    „…Nevím k čemu Vám ty definice budou…“

    Já sice zatím také ne, ale Děkuji za ně. Jde mi o to, že v přehledu útraty SVJ každý rok na shromáždění jsou nám čteny nákladové položky a výše nákladu za ně. Mimo jiné také „odvoz komunálního odpadu“ apod. Ačkoli nejsem nevšímavý, nikdy jsem u nás „komunální odpad“ (dle Vaší definice) se povalovat neviděl, ale položky za něj jsou ročně ve výši od 10–15.000. Za rok 2022 položka z přehledu zmizela a objevila pod nákladem za společný úklid ve vyúčtování služeb.

    A tak mne jednak zajímalo, CO je „komunální odpad“ a jakým kouzlem se v těch společných prostorech objeví. A jednak mne zajímá, když už – jak říkáte – je vnesen (zřejmě někým, kdo se ho chce zadarmo zbavit, když odvoz alespoň u nás zaplatí SVJ), tak jak se má náklad na odvoz komun-odpadu rozúčtovat.

    U nás tím, že doposud rozúčtován nebýval, byl skrytý podíl na nákladech „podle podílu na spol. prostorech“ resp. „náklad byl pro nás ve vyúčtování služeb neviditelný“ (máme ale rozhodnutí z r.2012, že „odvoz komunální odpad“ se bude hradit z FO a každý byt na něm se bude podílet stejně – myšleny byly náklady). Od vyúčtování 2022 včetně ho máme na vyúčtování uveden a rozúčtován podle „počtu osob“.

    Po dotazu na SVJ mi bylo řečeno, že převod do rozúčtování služeb řeší dosavadní nezákonnost spočívající právě v tom nevyúčtování ve službách. A podle zástupce SVJ lze pro náklad za „odvoz komunálního odpadu“ použít pouze §5/2/d zákona tj. „podle počtu osob“, prý protože neexistuje rozhodnutí dle §5/1.

    Jenže tento způsob se mně dotýká více než jiných zvláště proto, že jsme šesti členná rodina a žádný „komunální odpad“ do společných prostorů nevnášíme. Když už se ale na službě „odvoz komunálního odpadu“ musíme podílet, tedy by to mělo být rozúčtováno „podle podílu na spol. prostorech“, neboť tak to bylo doposud neviditelně formou „nevyúčtování“, avšak nyní to je viditelné a já mám za to, že když něco není (na vyúčtování uvedeno) a následně je (na vyúčtování uvedeno), pak jedině z vědomého rozhodnutí SVJ to tam uvést tj. postup dle §5/1 a nelze pak ale tvrdit, že rozhodnuto nebylo a z toho důvodu používat §5/2/d, jak to nyní ve vyúčtování 2022 u4inilo SVJ.

    Pro rok 2022 už to sice nespravím, ale pro rok 2023 bych mohl. Mohl? Lze úšpěšně trvat na tom, že rozúčtování „dle osob“ tj. dle §5/2/d je vadné, neboť rozhodnutí dle §5/1 existuje (a trvá a nebylo zrušeno) už z r. 2011?

    díky

    Vložil Justitianus, 9. Září 2023 - 5:48

    Pane Žáčku, už jsem napsal, že SVJ Vám neposkytuje žádnou službu která by se týkala komunálního odpadu z Vašeho bytu/jednotky. Je tedy naprosto zbytečné mudrovat o §5/1 zákona č. 67/2013 Sb.. Ten vůbec nedopadá na problematiku místních (obecních) poplatků.

    Osoby bydlící v domě mají daňovou povinnost vůči státu jako poplatníci obecního poplatku. Tento poplatek se stanoví na poplatníka, tedy podle počtu bydlících osob. Je to jiný způsob než jste byl zvyklý dříve, ale nejeví se mi nespravedlivý.

    Základním problémem společným pro rozúčtování podle bydlících osob je praktická nemožnost hodnověrně zjistit tyto počty.

    Justitianus

    Vložil Platil (bez ověření), 9. Září 2023 - 9:11

    Justitiane,

    co z Vašich tvrzení platí? Píšete, že rozúčtování (odpadu, ale jistě čehokoliv) podle počtu bydlících osob se Vám nejeví nespravedlivé, a současně píšete, že problémem rozúčtování podle bydlících osob je nemožnost zjistit tyto počty (takže každý nahlásí co chce, případně nenahlásí nic).

    Rozúčtování podle počtu nahlášených osob (na rozdíl od Vás) pokládám za zásadní nespravedlnost. Je s podivem, že moudrý zákonodárce toto kritérium stanovil u řady služeb jako základní.

    Vložil Tomáš Neugebauer. (bez ověření), 8. Září 2023 - 7:42

    „V okamžiku kdy v samoobsluze skládáte zboží do nákupního koše jde již o odpad. Máte totiž už v tomto okamžiku úmysl (a dokonce povinnost) zbavit se později všech jednorázových obalů, papírů, plastů, prázdných konzerv, nápojových kartonů, bramborových slupek, kostí z kuřete, atd.“ – jen dement může mít v tomto okamžiku úmysl se uvedených věcí zbavit. Nejedná se o odpad, ale o VÝROBEK!!!

    Odpadem se MOHOU stát až v okamžiku, kdy již neplní svou funkci obalu nebo součást produktu (např. kosti). Avšak ani v tento okamžik se nemusí stát odpadem. Ono je to mnohem, mnohem složitější.

    Vložil Krupp, 8. Září 2023 - 16:01

    Ono je to ještě složitější. V některých městech, např. v Praze se papír ukládá separátně a plasty rovněž. Obec je odváží zadarmo a nejsou součástí poplatku za komunální odpad. Takže Justitian opět, po kolikáté už, píše hlouposti. Není to komunální odpad ani v okamžiku nákupu, ani později. Je to asi využitelný odpad, nebo, jak se tomu správně říká. Také bych ho rád poučil, že výši poplatku neurčuje SVJ, ale MHMP a posílá fakturu dvakrát ročně.
    Dále nám tu (Justi) až do teď opakoval do nekonečna stejné, nebo podobné vyhlášky a zákon, aby je nakonec prohlásil za protiústavní. To bych si nedovolil tvrdit, ale jsou bezpochyby pitomé a nesplnitelné. Konečně na to i náš neomylný guru přišel.
    Můj názor, jak se z tohoto právního marasmu dostat je stále stejný. Považovat to za službu, stejně, jako třeba dodávku vody. Na tu taky přijde faktura. V čem je tedy rozdíl? A hlavně, zatím to nikdo nijak nerozporoval.

    Vložil Justitianus, 8. Září 2023 - 16:45

    Kruppe, zase se ztrapňujete psaním nesmyslů. Proč jste si napřed nepřečetl zákon o odpadech?

    Zákon o odpadech totiž ve své hlavě I. „VŠEOBECNÉ POVINNOSTI“ v § 13 odst. 1 ukládá obecné povinnosti při nakládání s odpady každému. V § 13 odst. 1, písm. c) ukládá povinnost soustřeďovat odpady odděleně, tedy třídit je. Při tom je bezvýznamné, že toto odkládání odpadů není započítáváno do objemu nádob na směsný (tedy netříděný) komunální odpad.

    V obou případech jde o odpad – jednou o směsný, podruhé o tříděný.

    Kde jsou v obci nádoby na tříděný odpad a jak jsou označeny – k tomu si obce vydávají vyhlášky.

    Justitianus

    Vložil Krupp, 8. Září 2023 - 16:52

    A z čeho usuzujete, že to nevím? Jenom jsem napsal, že některé tříděné odpady nejsou komunální odpad, ve smyslu poplatku za komunální odpad. Pokud vím, tato diskuse je o poplatku za odvoz komunálního odpadu. Pokud se poplatek počítá podle objemu nádob za směsný odpad, a tříděný odpad je zadarmo, tak součástí tohoto poplatku n e n í. To snad většina diskutujících chá­pe.

    Vložil Justitianus, 8. Září 2023 - 19:16

    Kruppe. pročpak zde lžete? Napsal jste zde tento nesmysl:

    • Krupp: „Není to komunální odpad ani v okamžiku nákupu, ani později.“

    Na tento Váš naprostý nesmysl jsem reagoval. Přečtěte si konečně zákon o odpadech.

    Justitianus

    Vložil Výklad (bez ověření), 7. Září 2023 - 14:47

    „Šílený ping-pong“ (Vložil žáček (bez ověření), 7. Září 2023 – 7:37) je způsoben tím, že počet právních předpisů upravujících věc je vyšší než jeden a navíc jsou navzájem nekompatibilní, jednotlivé obce vydávají své vyhlášky, které nejsou v souladu s právními předpisy vyšší právní síly, a v neposlední řadě tím, že je zde jeden diskutér, který tvrdí, že i přes shora uvedené je věc křišťálově jasná a podle jeho výkladu.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".