Vložil Anonymous, 14. Září 2007 - 22:34

U SVJ, která dosud nemají vlastní běžný účet, jsou všechny finanční prostředky poskytované vlastníky jednotek ukládány na běžném účtu správce domu. Správce domu hradí veškeré výdaje související se správou SVJ ze svého účtu. Bankovní poplatky jsou nákladem správce domu. To je pro SVJ výhodné, protože, jak víme, bankovní poplatky představují nezanedbatelnou částku. Na bankovní poplatky však správce domu obvykle nedoplácí, protože veškeré přijaté úroky z běžného účtu představují jeho výnos, ne výnos SVJ.

Některá SVJ mají sice vlastní běžný účet, ale pouze pro financování správy domu. Financování služeb je prováděno prostřednictvím účtu správce domu. Na účet správce domu přicházejí zálohově poskytované platby na služby a z jeho účtu jsou hrazeny výdaje související s poskytováním služeb i přeplatky služeb vrácené vlastníkům jednotek. Tomuto rozdělení odpovídá i podíl na nákladech na bankovní poplatky a na výnosech z přijatých úroků.

Žádost o vyčlenění finančních prostředků z účtu správce domu a o jejich převedení na účet SVJ nepřijímají někteří správci domu s nadšením. Pro ně i pro SVJ to někdy může znamenat spoustu mravenčí práce a někdy i spoustu dohadů.

POZOR! U některých správců domu je žádost o převedení všech finančních prostředků SVJ na vlastní běžný účet dokonce důvodem k vypovězení smlouvy o správě domu !

Jednoduchost nebo složitost zjištění výše finančních prostředků SVJ na účtu správce domu je přímo závislá na kvalitě vedeného účetnictví SVJ.

Je-li účetnictví vedeno správně a přehledně, neměly by vznikat větší problémy. Je-li ovšem účetnictví nesrozumitelné i pro účetní, kteří je vedou, není divu, že dochází ke sporům a někdy i k rozchodům obou smluvních stran.

Dohodne-li se SVJ se správcem domu na oddělení finančních prostředků SVJ a na jejich převedení na běžný účet SVJ, je nejdříve třeba stanovit pevné datum, od kterého už nebudou přijímány na účet správce domu žádné finanční prostředky, a od kterého už nebudou hrazeny z účtu správce domu žádné výdaje SVJ.

Je-li ono pevné datum stanoveno před finančním vyrovnáním přeplatků a doplatků služeb s dodavateli služeb a s vlastníky jednotek, musíme se připravit na to, že budeme muset procházet účetní data ze dvou účetních období.

Hodně štěstí při provádění této nejednoduché akce přeje

N. Klainová

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.