výstavba výtahů
Nenašel jsem novější příspěvky, tak se ptám. Jak se správně postupuje při realizaci vestavby výtahů s úpravou pro bezbariérový přístup.
Jak se pak řeší splátka úvěru, pokud nemají jednotlivé vchody stejnou výměru bytů. Tj. vchody s větší výměrou bytů by platily určitý podíl pro vchody s menší výměrou U nás je to 4 vchody stejné, jeden s výměrou o třetinu menší.
Existuje nějaká judikatura k řešení tohoto stavu? Já jsem zatím nic nenašel.
- „Jak se pak řeší splátka úvěru, pokud nemají jednotlivé vchody stejnou výměru bytů.“
Úvěr vždy splácí ta osoba, která si úvěr sjednala. Kdo dluží, ten platí. Nevím co na tom chcete „řešit“. S výměrou bytů to nijak nesouvisí.
- „Tj. vchody s větší výměrou bytů by platily určitý podíl pro vchody s menší výměrou“
Máte tedy na mysli přispívání na správu domu, nikoliv splácení úvěru. Je už podepsaná smlouva o výstavbě výtahů, když toto tvrdíte? Nebo snad už proběhlo rozhodování vlastníků jednotek o změně prohlášení, a všichni dotčení vlastníci vyjádřili písemně svůj souhlas s pořízením nových výtahů, které se po zabudování stanou společnými technickými zařízeními domu podle 2012/89/§508/1?
Začněte tím, že nám sdělíte, zda jednotky v domě jsou jednotky(1994) podle ZoVB, nebo jednotky(2012) podle NOZ. Teprve pak se můžeme bavit dál.
- „Existuje nějaká judikatura k řešení tohoto stavu? Já jsem zatím nic nenašel.“
Čeští soudci jsou hlupáci v talárech. Konstantně se mýlí, pokud jde o bytové vlastnictví a bytové spoluvlastnictví. Chyboval už ústavní soud v judikátu I.ÚS 646/04 ze dne 08.03.2005 (šlo o známý případ s pořízením madla na schodiště, a tedy o typově shodnou záležitost jakou je pořízení výtahů). Judikatura by Vám tedy nepomohla v ničem.
Justitianus
Úvěr se odhlasoval na shromáždění vlastníků s tím, že se po dokončení výtahů zvedne částka pro správu domu (DPZ) na 30 Kč/m2.
Smlouva o výstavbě výtahů není žádná, stavbu odsouhlasilo shromáždění. V prohlášení vlastníka výtah není a o změně prohlášení se nehlasovalo. Není žádný písemný souhlas s pořízením výtahů.
SVJ vzniklo v roce 2010.
- salve: „SVJ vzniklo v roce 2010.“
Děkuji. To je rozhodující informace. Jednotky v domě tedy jsou jednotkami(1994) podle ZoVB.
Jde o pořízení nové věci, neuvedené v prohlášení. Konkrétně se má rozhodnout o změně stavby vestavbou výtahů. Správný postup tedy je jedině ten, že vlastníci jednotek rozhodnou o rozšíření majetku a zároveň o změně prohlášení vlastníka budovy. Výtahy je třeba zahrnout do prohlášení a uvést v něm jednoznačně jaký má být (a) režim jejich vlastnictví a (b) režim jejich užívání. V úvahu přicházejí tři možnosti souladné se zákonem:
- Nové výtahy budou v prohlášení uvedeny jako „společné části budovy, které budou společné vlastníkům všech jednotek“ (1994/72/§4/2/c).
- Nové výtahy budou v prohlášení určeny jako „společné části budovy, které budou společné vlastníkům jen některých jednotek“ (1994/72/§4/2/c, druhá část souvětí). [1]
- Nové výtahy budou v prohlášení určeny jako „společné části, které jsou vyhrazeny k výlučnému užívání vlastníkům určitých jednotek“ (2012/89/§1166/1/b/2) spolu s případným určením povinnosti vlastníka jednotky spravovat vyhrazenou část na vlastní náklad (§ 1180/1). [2]
➡️ Jde-li o případ podle bodu č. 1, pak podle § 1169/2 platí, že ke změně prohlášení postačí souhlas většiny hlasů všech vlastníků jednotek, týká-li se změna společných částí, při které se nemění velikost podílu na společných částech, nejde-li o části ve výlučném užívání vlastníka jednotky. Ustanovení § 1169 se použije i pro změnu prohlášení vlastníka jednotky podle ZoVB [3].
➡️ Jde-li o případ podle bodu č. 2 nebo č. 3, pak podle § 1169/1 platí, že ke změně prohlášení se vyžaduje písemný souhlas vlastníka jednotky, jehož práv a povinností se změna dotkne. Pro účinnost změny prohlášení se vyžaduje souhlas většiny hlasů všech vlastníků jednotek, ledaže se změna dotýká práv a povinností všech vlastníků jednotek.
- salve: „Smlouva o výstavbě výtahů není žádná, stavbu odsouhlasilo shromáždění.“
Ne, mýlíte se. Stavbu neodsouhlasilo shromáždění. Právnická osoba SVJ je zcela mimo hru! O nakládání s majetkem rozhoduje pouze jeho vlastník. Pouze vlastník může svůj majetek rozšířit, zúžit, zničit či opustit. SVJ nevlastní dům s jednotkami a proto nemůže rozhodovat namísto skutečného vlastníka. SVJ je osoba s omezenou právní způsobilostí: služebník, údržbář, opravář a zhotovitel, který spravuje cizí majetek a zařídí to, co mu vlastníci jednotek přikáží.
Rozhodování shromáždění (nejvyššího orgánu SVJ) není projevem vůle vlastníka. Ve skutečnosti jste hlasovali pouze o tom, že SVJ se může stát stavebníkem, jestliže vlastník stavby rozhodne o vestavbě vytahů do své budovy. O pořízení výtahů však SVJ rozhodovat nemohlo. Zmatky v chápání postavení vlastníka a jeho sluhy trvají už čtvrt století – a při tom je tak jednoduché rozeznat kdo je kdo.
Justitianus
- Poznámka 1: Výtah ve vchodu A bude společný pouze vlastníkům jednotek ve vchodu A, výtah ve vchodu B bude společný pouze vlastníkům jednotek ve vchodu B, a tak dále. Tyto tzv. „relativně společné části“ katastrální úřad nezapisuje do listů vlastnictví jednotek. Jsou uvedeny jen v prohlášení.
- Poznámka 2: Výtah ve vchodu A bude vyhrazen k výlučnému užívání vlastníkům jednotek ve vchodu A, s povinností spravovat jej na jejich vlastní náklad. Výtah ve vchodu B bude vyhrazen k výlučnému užívání vlastníkům jednotek ve vchodu B, s povinností spravovat jej na jejich vlastní náklad. A tak dále.
- Poznámka 3: To platí pouze neobsahuje-li prohlášení jinou (přísnější) úpravu způsobu rozhodování spoluvlastníků o změně společné věci.
Děkuji za podrobné vysvětlení.
Ještě dotaz k úvěru a jeho splácení. SVJ dostalo úvěr cca 8 mil. na 5 výtahů a 1 mil. na bezbariérovou úpravu vchodů.
Je správné navýšit příspěvek na správu domu na 30 Kč/m2 (zde hrozí úhrada části výtahu ostatními vchody). Navíc bezbariérový přístup by měli zřejmě platit všichni vlastníci stejnou částkou.
Nebo by se měla platba úvěru oddělit od správy domu? Rozpočet pro každý vchod bude rozdílný.
- salve: „Je správné navýšit příspěvek na správu domu na 30 Kč/m2 …“
Váš dotaz je nesmyslný. Soudy neposuzují co je „správné“. My také ne.
Soud by posuzoval pouze (a) zda vlastník hradí příspěvky na správu domu v alikvotní výši podle svého podílu, a dále (b) zda o celkové částce příspěvků bylo řádně rozhodnuto shromážděním. Úvěrující banka vždy posuzuje, zda celková měšíční výše příspěvků na správu je dostatečná k tomu, aby SVJ bylo schopno zajišťovat správu domu a dostát svým závazkům vůči bance.
- salve: „… zde hrozí úhrada části výtahu ostatními vchody …“
Fantazírujete a píšete totální nesmysl. Jakýsi „vchod“ není osoba. Vchod nemůže nabývat práva, ani se zavazovat k povinnostem. Vchod tedy nikomu nic nehradí.
- salve: „Navíc bezbariérový přístup by měli zřejmě platit všichni vlastníci stejnou částkou.“
Pokud jste se takto nedohodli, pak jen fantazírujete. Zákonný způsob přispívání na správu domu a pozemku je podle spoluvlastnických podílů. Už jsem Vám napsal, že k odlišnému způsobu hrazení byste měli mít sjednanou smlouvu o výstavbě.
- salve: „Nebo by se měla platba úvěru oddělit od správy domu?“
Soudy jsou toho názoru, že splácení úvěru [1] je u účetní jednotky SVJ nákladem na správu domu a pozemku, neexistuje-li jiné ujednání. Vy se ale o jiném ujednání nezmiňujete.
- salve: „Rozpočet pro každý vchod bude rozdílný.“
No a? Co má být? Proč nám to sdělujete? Co z této skutečnosti vyvozujete?
Justitianus
Poznámka 1: K těmto nákladům patří splácení jistiny, platby úroků z úvěru, nákady na vedení úvěrového účtu a případné další náklady související s administrací úvěru, s refinancováním, apod..
Děkuji za vysvětlení. Ostatními vchody jsem myslel, že úhradou podle velikosti podílu vlastníků na společných částech dojde k úhradě části úvěru za vlastníky ve vchodě s menší výměrou bytů.
Např. Při částce 9 mil. vychází poměrná úhrada 1,8 mil na vchod. Výtahy ve všech vchodech jsou stejného provedení, zhotovení bylo přibližně za stejnou cenu.
Pokud se bude počítat podle plochy bytů, tak 4 vchody splatí 1,9 mil a 1 vchod 1,5 mil. Každý vchod kde mají vlastníci větší celkovou výměrou bytů přispěje 100 tis. vchodu kde mají vlastníci menší celkovou výměru bytů. Při splácení cca 12 let úvěru se částka samozřejmě zvýší o úroky. Státní dotace zase poměry trochu změní.
Bezbariérová úprava přístupu do domu zahrnuje i úpravy terénu, který nepatří do společných částí. Tj. úpravy chodníků a terénu před vchody. Úpravy terénu před jednotlivými vchody nebyly stejně náročné. Jak to rozpočítat zde?
- „… úhradou podle velikosti podílu vlastníků na společných částech dojde k úhradě části úvěru za vlastníky ve vchodě s menší výměrou bytů.“
Píšete opět nesmysl. Úvěr hradí bance právnická osoba SVJ, nikoliv vlastníci jednotek. Zkuste pochopit co se Vám píše.
- „Pokud se bude počítat podle plochy bytů, tak 4 vchody splatí 1,9 mil …“
No a? Co máte pořád s těmi vchody? Už jsem Vám napsal, že příspěvky na správu domu nehradí „vchody“, ale vlastníci jednotek podle podílů, neexistuje-li jiná dohoda. Něčemu na tom nerozumíte? Kterému písmenu, nebo kterému slovu jste neporozuměl?
Pokud má být hrazeno nějak jinak, podrobně jsem Vám popsal jak je to možné zařídit: smlouvou o výstavbě nebo změnou prohlášení. Vlastníci mohou hradit určitý náklad jakkoliv si to rozhodnou, bez ohledu na spoluvlastnické podíly. Něčemu na tom nerozumíte? Kterému písmenu, nebo kterému slovu jste neporozuměl?
- „Bezbariérová úprava přístupu do domu zahrnuje i úpravy terénu, který nepatří do společných částí.“
V tom případě ať si vlastník toho pozemku vybere zhotovitele úprav terénu a sjednají spolu nějakou smlouvu. Pokud ten pozemek má spoluvlastníky, budou se podílet na nákladech podle svých podílů, není-li mezi nimi sjednáno něco jiného. Opět je to jen otázka dohody!
Tato úprava terénu není činností správy domu, kterou by SVJ mělo zajišťovat podle § 1189/1 zákona. Jde o samostatnou záležitost, která pod správu domu nespadá. Proto nemůže být financována z vybíraných příspěvků na správu domu.
Justitianus
Poslední komentáře