Jaké údaje sbírá banka a na jakém základě?

Vložil € (bez ověření), 17. Květen 2025 - 17:43 ::

Jaké údaje sbírá banka a na jakém základě?

Banka mi sdělila, jaký mám telefon (značku a model) a jaké aplikace na něm mám nainstalované (což souhlasilo).

Také požaduje, abych volala z u ní registrovaného telefonního čísla, takovýto požadavek dříve neměla a nebyl sjednán.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel, 17. Květen 2025 - 22:29

    €,

    povinné osoby, tj. i banky, sbírají mnoho údajů o klientech na základě AML zákona. Částečně jsou k tomu nuceni Bruselem a částečně to dělají ze své horlivosti. Mají na to speciální oddělení. A čím víc informací, tím je oddělení větší a jeho šéf důležitější.

    Jistě souhlasíte s tím, že se tak zamezí praní špinavých peněz a financování terorismu. I kdyby jste nesouhlasila, tak rozhodl Brusel a naši eurohujeři a tak to platí.

    Každá banka požaduje něco jiného.

    Že máte něco ne/sjednáno v nějaké bezcenné soukromoprávní smlouvě je irelevantní.

    Asi před rokem jsem vyplňoval pro banku KYC dotazník o 3 stranách.

    Chtěli znát mj. jaké máme ve statutárním orgánu politicky exponované osoby a cizince. U cizinců chtěli ofotit průkaz. Jaké máme obchodní partnery, jaké máme pobočky v zahraničí etc..

    Ti pitomci netuší, že se mají ukládat účetní závěrky do veřejného rejstříku a tak chtěli např. roční obrat. My ÚZ ukládáme a tak si to mohli opsat.

    Netuší, že se do veřejného rejstříku zapisují jména a data narození členů statutárních orgánů a předmět činnosti právnické osoby a tak to chtěli po nás.

    Zkoumali také soulad údajů ve veřejném rejstříku a v evidenci tzv. „skutečných“ majitelů.

    S odpovědí jsem moc nespěchal a tak za neposkytnutí informací hned vyhrožovali zrušením vedení běžného účtu.

    Že chtějí telefonní číslo, tomu bych rozuměl.

    Ale že znají Vaše nainstalované aplikace v telefonu je mi divné. Ale jsem pouhý uživatel elektroniky ne IT.

    Bude hůř. Má se projednávat zase něco z Bruselu, aby se dostala pod kontrolu elektronická komunikace a zabránilo se dezinformacím tj. informacím jiným než povoleným. Plukovník se už těší.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Telefonista (bez ověření), 19. Květen 2025 - 17:25

    „Že chtějí telefonní číslo, tomu bych rozuměl.“ (Vložil Pavel, 17. Květen 2025 – 22:29)

    Není povinnost mít telefon. Není povinnost poskytovat číslo.

    Kamarád žije šťastně bez telefonu. Obvolávači mu nevolají.

    Pokud obvolávač řekne „Číslo bylo náhodně vygenerováno“, tak je to prý legální. Nesmí přebírat číslo ze seznamů, což takto obcházejí a nelze to ověřit.

    Vložil Pavel, 20. Květen 2025 - 7:58

    Telefonisto,

    netvrdil jsem nic o povinnosti mít telefon a poskytovat jeho číslo. Na druhé straně je pohodlnější bankovní věci zařizovat telefonem než využívat stále menší počet poboček banky. Klasicky něco za něco.

    Zatím není ani povinné mít bankovní účet. Ale banky by rády zrušily hotovost a měly vše hezky na běžných účtech. Tím získají množství informací. Jen je problém když vypadne proud jako naposledy v Portugalsku, Španělsku a jižní Francii.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Zdenek 22, 20. Květen 2025 - 8:39

    Pane Pavle, bankám je hotovost u zádele, ty existují a přijdou si na své zejména díky bezhotovostním operacím.

    A v případě blackoutu vám hotovost beztak bude v drtivé většině případů na nic.

    Vložil Hotovost (bez ověření), 20. Květen 2025 - 11:31

    Zrušení hotovosti znamená větší objem bezhotovostních plateb a tím větší zisky pro banky. Pokud tušíte, co jsou bezhotovostní operace.

    Vložil Spořil (bez ověření), 18. Květen 2025 - 7:25

    „za neposkytnutí informací hned vyhrožovali zrušením vedení běžného účtu“

    Zrušením účtu mi banka taky vyhrožovala. Nicméně se spokojí s jakýmikoliv informacemi. Kontroluje, zda jsou informace poskytnuty, nikoliv jejich správnost.

    Na písemný dotaz, na jakém právním základě banka každou jednotlivou informaci požaduje, banka neodpověděla. Její dotazník je rozsáhlý a v zákoně oporu nemá.

    Tady ale nejde o informace ne/poskytnuté klientem, ale o informace, které banka sbírá z elektronického zařízení klienta, o čemž klient není informován, nesouhlasil, a nemůže tomu zabránit.

    Vložil Zdenek 22, 17. Květen 2025 - 18:21

    Spletla jste si fórum. Toto je o problematice SVJ.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".