Zákaz domácích zvířat v družstevním bytě

Vložil Nikola (bez ověření), 30. Květen 2016 - 16:50 ::

Dobrý den,bydlím v družstevním bytě a rozhodla jsem se pořídit si psa.V domovním řádě je uvedeno,že podmínkou je aby s tím souhlasili obyvatelé všech bytů.Všechny jsem tedy obešla a nesouhlasili pouze majitelé jednoho bytu.Dočetla jsem se ale,že proběhla úprava občanského zákoníku,kde je uvedeno,že nájemník si může do bytu pořídit jekékoliv zvíře s ohledem na velikost bytu.Je tedy domovní řád protiprávní nebo se toto znění nevztahuje na družstevní byty?A může mi 1 paní tedy zakázat mít psa i když všichni ostatní souhlasili??

Děkuji Nikola

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Anonymuus, 1. Červen 2016 - 9:11

    Nájem družstevního bytu upravuje § 2240 občanského zákoníku. Podívejte se do stanov, zda je zákaz domácích zvířat ve stanovách družstva.

    § 2240 – Zvláštní ustanovení o nájmu družstevního bytu – Nájemní smlouvu o nájmu družstevního bytu lze uzavřít za podmínek stanovených jiným zákonem, popřípadě upravených ve stanovách bytového družstva. Totéž platí o právech a povinnostech nájemce a pronajímatele.

    zákon o obchodních korporacích § 731 1) Stanovy bytového družstva kromě náležitostí podle § 553 obsahují také b) podrobnější úpravu práv a povinností člena bytového družstva spojených s právem na uzavření smlouvy o nájmu družstevního bytu a práv a povinností člena bytového družstva spojených s užíváním družstevního bytu.

    Vložil Nikola 2 (bez ověření), 1. Červen 2016 - 20:52

    Ano,ale také je zde § 2258 Nájemce má právo chovat v bytě zvíře, nepůsobí -l i chov pronajímatel i nebo ostatním obyvatelům domu obtíže nepřiměřené poměrům v domě. Vyvolá-l i chov zvířete potřebu zvýšených nákladů na údržbu společných částí domu, nahradí nájemce tyto náklady pronajímateli. Jsou tedy stanovy družstva podřazené nebo nadřazené občanskému zákoníku?

    Vložil Anonymuus, 2. Červen 2016 - 10:33

    Pokud máte ve stanovách zákaz chovu zvířat v bytě, pak je to nezákonné. viz § 741 odst. 1 ZOK a vámi zmiňovaný § 2258 OZ.

    Podívejte se do stanov, domovní řád nejsou stanovy družstva.

    ZOK § 741(1) Není-li dále stanoveno jinak, použijí se pro nájem družstevního bytu ustanovení občanského zákoníku upravující nájem bytu a nebytového prostoru.

    Vložil Kubík (bez ověření), 2. Červen 2016 - 10:31

    Ano, uvedené ustanovení stanov je v rozporu s § 2258 NOZ a je tedy nevymahatelné a není pro Vás závazné. Psa, v souladu s ustanovením § 2258, v bytě mít můžete (též viz § 2239 NOZ o zakázaném ujednání ukládajícímu nájemci povinnost, která je vzhledem k okolnostem zjevně nepřiměřená).

    Domácí zvíře nelze zakázat v družstevním bydlení, ani v SVJ, ani nájmu bytu).

    Pes ale nesmí poškozovat byt, či společné prostory domu, ani zatěžovat okolí například nadměrným štěkotem.

    Nedodržování podmínek vzájemného soužití může u družstevního bydlení (vč.nájemního) v krajním případě vést až k výpovědi z nájmu.

    Vložil B.K. (bez ověření), 1. Červen 2016 - 9:05

    Dobrý den, mám dotaz ohledně zákazu psa na společném dvoře. Mám 13-letého psa a protože jsem se před pěti lety odstěhovala za prací a rodiče se mu vůbec nevěnují, přivezla jsem si jej na jeden měsíc do města. Pes byl zvyklý na zahradě a proto jsem jej s sebou (po venčení mimo pozemek domu) brávala na společnou zahradu, kde pouze ležel. Za ty dva týdny se tam jednou vymočil a jednou mi vlezl do mého poloprázdného záhonu. Upozorňuji, že toto nepovažuji za vypouštění, natož venčení, což je v našem domovním řádu zakázáno. V domovním řádu je také uvedeno, že majitel psa je povinen po něm uklidit, a to jak před domem, tak i na zahradě. Pokud je vstup psa na zahradu zakázán, proč je v DR tedy ošetřen úklid zahrady po něm? Byť jsem tedy na zahradě psa nevypustila ani nevenčila, byla jsem důrazně upozorněna, že si stěžovali sousedi a ten pes na zahradu nesmí. Toto rozhodnutí respektuji, byť mně to přijde v tomto případě hodně nespravedlivé a omezující. Jedna sousedka mi řekla, že by byla ráda, kdyby tam ten pes nebyl, protože si tam hraje její dítě, které občas upadne a pak si může olíznout ruku. Přijde mi to úsměvné, protože totéž dítě mi v loňském roce několikrát otrhávalo bylinky na záhoně, s komentářem babičky, že vnučka zbožňuje pažitku… Co kdybych měla na záhoně postřik a dítě z toho mělo ekzém, nedejbože průjem? Tenkrát jsem to nechala být, nechtěla jsem být hned nepříjemná. O to víc mě teď mrzí jejich chování. Zákaz psa na zahradě přijde zvláštní i proto, že pískoviště, ke kterému se můj pes ani nepřiblížil, hojně „navštěvují“ kočky, což je vzhledem k známému faktu, že přenášejí toxoplazmózu, podle mého názoru horší, než to, že 5 metrů od pískoviště hodinu ležel pes. Bohužel, kočky nelze regulovat. To že jsou lavičky u pískoviště zakálené od kosů taktéž asi vadí méně. Mimochodem, když dole pod okny afektovaným vysokým šišlají matky na své děti a mně to vadí, udělá s tím někdo něco? Asi zase až tehdy, až tam jednou budu já, šišlat na to svoje… Ve zkratce: můj dotaz zní – může mi někdo zakázat, aby mě pes doprovázel při pobytu na společné zahradě? Domovní řád to výslovně nezakazuje, navíc nevysvětluje pojem vypouštění. V občanském zákoníku jsem se o tomto nedočetla. V nájemní smlouvě zákaz zvířete nemám. Nejsem si vědoma toho, že pouhá přítomnost zvířete by mohla někoho obtěžovat. Jo, za celou dobu co tu pes je, ani jednou neštěkal. Předem děkuji za odpovědi. S pozdravem B.K.

    Vložil ops (bez ověření), 1. Červen 2016 - 11:00

    Paninko, dejte svému psovi na krk velikou ceduli Vzorný pes, aby to každý věděl. Psát o vašem psovi na portál SVJ je málo.

    Vložil B.K. (bez ověření), 1. Červen 2016 - 12:37

    Dobrý den, jak jsem psala, domovní řád ani občanský zákoník mi odpověď nedávají, proto jsem se obrátila přímo na portál SVJ, protože mám problém týkající se SVJ. Prostě mě zajímá jak to je a hledám si odpověď. Ta Vaše mi nepomohla, akorát rýpete. Celou dobu co tam bydlím se snažím být nekonfliktní a pak tohle. Kdybych byla hovado a psa tam venčila, tak ani neceknu. B.K.

    Vložil ops (bez ověření), 1. Červen 2016 - 17:19

    Paninko, dejte pozor, abyste se z toho vašeho psa nepoto. Zřejmě chcete, aby se z vašeho psa poto i ostatní a ono to tak nebude.

    Vložil JaVa, 1. Červen 2016 - 8:57

    Zkuste dohledat, co říkají o chovu nebo držení domácích mazlíčku ve vašem domě stanovy a směrnice družstva, jehož jste nájemníkem.Pokud máte ověřeno,že jsou v rozporu se současně platnými zákony,tak se písemně obraťte přímo na představenstvo družstva,se žádostí o nápravu současného, dle Vás, diskriminačního omezení v domovním řádu. JaVa

    Vložil Nikola3 (bez ověření), 2. Červen 2016 - 8:26

    Dobře,platí tedy pro stanovy BD to samé jako pro stanovy SVJ??…Stanovy SVJ a jejich ustanovení vzniklá před 1. 1. 2014, která jsou v rozporu s novým občanským zákoníkem jsou od 1. 1. 2014 neplatná.

    Vložil PavelII (bez ověření), 31. Květen 2016 - 14:30

    je dokument nižší právní síly než občanský zákoník. U vlastnického bydlení pak platí, že pokud není domovní řád součástí stanov je bezceným papírem. U nájemního vztahu si to netroufám tvdit, ale žádné podmínky pronajímatele nemohou jít do rozporu s občanským zákoníkem.

    Vložil Zdeněk888, 31. Květen 2016 - 20:13

    To, že pokud domovní řád není součástí stanov je bezceným papírem jsem tady zaznamenal, ale nevím, zda to je u našeho SVJ. Zde jediný odstavec našich stanov, kde se vyskytuje výraz "Domovní řád".

    1) Společnými částmi jsou ty části nemovité věci, které podle své povahy mají sloužit vlastníkům jednotek společně. Mezi ně náležejí také společné prostory, zejména vchody, schodiště, chodby, sušárny, místnosti pro uložení kočárků a jízdních kol, kotelny, lodžie a balkony přístupné ze společných prostor, sklepy, prádelny a další prostory určené pro společné užívání. Shromáždění společenství vlastníků může schválit domovní řád, který upraví podrobnosti způsobu užívání jednotek a společných prostor. Domovní řád se vyvěšuje na nástěnce v domě. Domovní řád je závazný pro všechny členy společenství a pro další osoby vstupující do domu.

    Je náš Domovní řád součástí stanov nebo ne, a tedy je/není bezceným papírem?
    Dík

    Vložil JaVa, 1. Červen 2016 - 8:45

    Aby bylo dodržování vašeho „domovního řádu“ právně vymahatelné i na případných budoucích členech SVJ-vlastnících jednotek,muselo by být jeho plné znění součástí stanov schválených shromážděním vlastníků.Pouhá zmínka o něčem, co není jasně specifikováno (pokud to není odkaz na platný zákon ,vl.nař.,vyhl. ČSN,aj.)přímo ve stanovách SVJ není pro nynější ani pro budoucí vlastníky jednotek závazná.Každý nový vlastník jednotky v domě, by musel při koupi jednotky vyslovit písemný souhlas se zněním původního domovního řádu,který kdysi dávno schválilo shromáždění SVJ ,jehož on tehdy nebyl členem.Pokud plné znění domovního řádu není zakotveno přímo ve stanovách SVJ,je jeho vymahatelnost velmi komplikovaná. JaVa

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".