vyúčtování za služby

Vložil ŽÁDNÍKOVÁ, 10. Březen 2023 - 7:35 ::

Jsem členem SVJ. Bydlím v domě se 32 bytovými jednotkami. Od správce, účetní SVJ jsem obdržela vyúčtování za služby. Abych mohla provést kontrolu tohoto vyúčtování, požádala jsem o nahlédnutí, případně ofocení podkladů, kde, kdy a v kolik hodin. Mimo daňové doklady, faktury, smlouvy s dodavateli a jiné jsem hlavně požadovala nahlédnout nebo si ofotit jednotlivé části z listinného vyúčtování jednotlivých příjemců služeb, kde jsou udány rozhodující údaje ke kontrole. Součet těchto údajů od jednotlivých příjemců služeb je nejdůležitější k výpočtu fin. nákladů na jednotlivého příjemce dané služby. Na těchto stranách ve vyúčtování, které bych si chtěla ofotit, není udáno, o kterého příjemce se jedná, ani žádná identifikace, kterého bytu se to týká. Pouze udané údaje a výpočet k dané službě příjemce. Na tuto žádost mi bylo odpovězeno od SO:
„Nemohu Vám poskytnout údaje z měřičů, které nejsou ve Vaši jednotce a udán to z důvodu, že nemám souhlas vlastníků těchto údajů“. U každého vyúčtování jednotlivých příjemců je udán od účetní sice celkový součet, výpočet, hlavně u spotřeby -vodného, stočného-,

  • ohřevu vody- nebo součet spotřeby -tep. energie- všech příjemců služeb,
ale nemám možnost zkontrolovat tento celkový součet zda je udán správně. Mám nárok na ofocení těchto požadovaných údajů od SO?
  • vyúčtování služeb
  • právo na informace

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil ŽÁDNÍKOVÁ, 11. Březen 2023 - 10:26

Vracím se k mému dotazu. Mimo daňové doklady, faktury, smlouvy s dodavateli a jiné jsem hlavně požadovala nahlédnout nebo si ofotit jednotlivé části z listinného vyúčtování jednotlivých příjemců služeb, kde jsou udány rozhodující údaje ke kontrole, ofotit si i jednotlivé zápisy spotřeby /dílky/, které zapisují ručně předsedkyně a účetní u jednotlivých příjemců služeb(bez jména nebo čísla bytu) a ty porovnat s údaji ve vyúčtování.
Na těchto stranách ve vyúčtování, které bych si chtěla ofotit, není udáno, o kterého příjemce se jedná, ani žádná identifikace, kterého bytu se to týká. (31 bytů). Mám nárok na ofocení podkladů týkající se mého požadavku?

Vložil Tony, 13. Březen 2023 - 19:59

Váš dotaz je podobný uvedenému, projděte si diskusi:

http://www.portalsvj.cz/…i-v-dome-svj

Vložil radka2222 (bez ověření), 11. Březen 2023 - 11:07

proč toužíte vědět, kolik nákladů/spotřeby má paní nováková nebo pan dvořák? po tom vám je prd.

Vložil ŽÁDNÍKOVÁ, 11. Březen 2023 - 12:05

Pro „radka 2222“ Snad jsem důvod jasně popsala v mém příkladu! Jestli budete mít zájem Vám ho opět vysvětlit, není problém.

Vložil radka2222 (bez ověření), 11. Březen 2023 - 12:10

pokud nedovedete „spočítat“, zda je výpočet vaší spotřeby správný, když jsou spotřeby jednotlivých bytů pouze „anonymně“ bez uživatele, těžko vám pomůže konkretizování jednotlivých spotřebitelů. pokud chcete kontrolovat, zda paní novákové bylo vypočítáno dobře, to už je jiná. a po tom je vám právě prd.

Vložil ŽÁDNÍKOVÁ, 11. Březen 2023 - 13:19

Takže Vám přece jen musím vysvětlit můj požadavek. Mně v žádném případě nejde o spotřebu „Nováka, Dvořáka, Radka 2222 atd.“, ale o kontrolu celkové spotřeby, která je mi vyčíslena ve vyúčtování v položce „spotřební složka“. Požaduji dodání údajů, které budu porovnávat. Nebudu se teď vyjadřovat odborně a popisovat údaje, ale nazvu to čísly. Čísla z jednotlivých vyúčtování mohu porovnat s čísly, které jsou udány ručně u každého zápisu jednotlivé bytové jednotky.

Vložil ik (bez ověření), 12. Březen 2023 - 16:32

Celkovou spotřebu za celý dům na vašem vyúčtování byste měla mít. Alespoň u nás ano. Máme to nahoře vpravo – je tam celková spotřeba v GJ, cena za GJ a celková fakturovaná cena za spotřebu tepla. U vody je to také vidět. Ovšem nemůžete chtít po výboru, aby vám předložil vyúčtování jednotlivých vlastníků. Ti by s tím totiž museli souhlasit. Řekla bych, že i tady lze použít GDPR. A i když budete vědět celkovou spotřebu, tak nebudete schopna nic zjistit. Protože vyúčtování vychází z nastavených algoritmů, je hodně složité. Tohle jsme u nás kdysi řešili z dodavatelem tepla. Jestliže ten pro vyúčtování má svůj program nastaven dle dané vyhlášky 269/2015 Sb.), tak by k chybě dojít nemělo. Chyba by mohla nastat je u počtu protopených dílků (píši to laicky) a to si může každý vlastní ověřit sám (buď má ruční odečty a vidí kolik mu bylo odečteno, nebo má dálkové odečty a na tom přístroji na topném tělesu si to přečte) – Pro info

Náklady na spotřebu tepla se rozúčtovávají podle Vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj, která vstoupila v platnost od ledna 2016 (vyhláška číslo 269/2015 Sb.). Základní složka nákladů na vytápění v zúčtovací jednotce činí 30 až 50 % a zbytek nákladů tvoří spotřební složku. Rozdíly v nákladech na vytápění připadající na 1 m² započitatelné podlahové plochy nesmí překročit u příjemců služeb, kde jsou instalována měřidla, v zúčtovací jednotce hodnotu o 20 % nižší a hodnotu o 100 % vyšší oproti průměru na m2 zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období.

Vložil Justitianus, 12. Březen 2023 - 17:19

Paní ik, přestaňte s psaním těchto nesmyslů, nebo budete mazána.

Jednotlivý vlastník vůbec nemá právo rozhodovat o tom, zda SVJ splní svou zákonnou poinnost!!! O tom se nediskutuje, ani nehlasuje, ani nerozhoduje. Zákonná povinnost se prostě splní.

Z toho, že vyúčtování služeb musí být řádné, lze dovodit, že nájemce má právo seznámit se s doklady, o něž se vyúčtování opírá; jinak by totiž neměl žádný právní prostředek k tomu, aby mohl řádnost vyúčtování popřípadě zpochybnit. Za této situace nelze nájemci bytu upřít právo žádat po pronajímateli předložení dokladů, z nichž vycházelo příslušné vyúčtování služeb, kteréžto právo lze uplatnit u soudu v případě, že pronajímatel jeho žádosti nevyhoví. 

Pro způsob předložení dokladů nelze stanovit podrobná a vyčerpávající pravidla, avšak vždy je třeba postupovat tak, aby byla umožněna účinná kontrola správnosti vyúčtování. Právo seznámit se s doklady proto nelze chápat formálně jako právo na předložení dokladů za jakýchkoliv podmínek. Pronajímatel bytu splní povinnost předložit nájemci doklady, z nichž vycházel při vyúčtování služeb, tehdy, jestliže je předloží za podmínek umožňujících je řádně prostudovat, resp. pořídit si opisy či kopie. Může též předložit kopie dokladů (a náklady na jejich pořízení zahrnout do vyúčtování); v tomto případě však musí umožnit porovnání kopií s originály dokladů. 

Objektem práva nájemce na předložení dokladů, o které se opírá příslušné vyúčtování služeb, je tedy soubor daných dokladů, jako celek, a nikoli jednotlivé listiny, jimiž je tvořen. Ostatně zmíněná „komplexnost“ není kvalita jednotlivých dokladů, kterou propůjčují souboru, do nějž náleží, nýbrž vlastnost samotného souboru, jež vyplývá ze vzájemných vazeb mezi těmito doklady. Okolnost, že objektem nároku na předložení dokladů, z nichž vychází příslušné vyúčtování služeb, je celý soubor těchto dokladů, a nikoli skladebné části, jimiž je tvořen (jednotlivé listiny), pak nutně musí nalézt odpovídající výraz též při soudním uplatnění dotčeného nároku. 

Vzhledem k popsanému charakteru uplatněného nároku tudíž nezbývá než připustit, že v žalobě, jíž se nájemce bytu domáhá po pronajímateli předložení dokladů, ze kterých vycházel při vyúčtování záloh na plnění poskytovaná s užíváním bytu, (a také v následném vyhovujícím rozsudku) nemusí být tyto doklady označeny jednotlivě, nýbrž postačí, jsou-li vymezeny úhrnně údaji, jež umožňují identifikovat soubor uvedených dokladů, jako celek. Tomuto požadavku žalobce dostál již tím, že nezaměnitelně vymezil příslušná vyúčtování, jichž se požadovaný soubor dokladů týká, a to údaji o typu dotčených právních úkonů, o zúčtovacích obdobích, na něž se vztahují, a o bytu, s jehož užíváním bylo spojeno čerpání vyúčtovaných služeb. 

Zdroj: rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 24.05.2016, č. j. 26 Cdo 1261/2015–191
potvrdil Ústavní soud v usnesení I.ÚS 2803/16 ze dne 06.09.2016

Justitianus

Vložil Justitianus, 11. Březen 2023 - 14:20

Rozumím Vám. Chcete vidět odedčítací arch, který byl podkladem k rozúčtování. Na to máte samozřejmě právo podle zákona č. 67/2013 Sb.. Odmítnutí má za následek pokutu, kterou můžete na SVJ vymáhat za každý den prodlení.

Justitianus

Vložil ik (bez ověření), 12. Březen 2023 - 16:39

Chtěla bych vidět, jak by paní získala souhlas od všech vlastníků že jim nevadí aby někdo cizí se díval na jejich spotřeby. Já osobně bych výboru, kdyby po mně tohle chtěl, tzn. souhlas s tím, aby mohl někomu jinému v našem domě ukázat moje údaje, nedala. A vytáhla bych samozřejmě GDPR. Kdysi dávno, ještě za platnosti předchozí vyhlášky jsme tohle jednou řešili na shromáždění. Protože někteří vlastníci stále vykřikovali, že na někoho doplácí. Nikdo z přítomných s tím, aby jeho soused znal údaje o jeho vyúčtování nesouhlasil.

Vložil Sousedka (bez ověření), 12. Březen 2023 - 17:01

„Nikdo z přítomných s tím, aby jeho soused znal údaje o jeho vyúčtování nesouhlasil.“ (Vložil ik (bez ověření), 12. Březen 2023 – 16:39)

Rozumím. Ještě napište, jak dosáhnete toho, aby předmětné údaje neznali členové výboru, účetní, členové kontrolní komise – všechno vlastníci, sousedi.

Děkuji.

Vložil ik (bez ověření), 12. Březen 2023 - 19:10

Asi nechápete jak to v reálu funguje. Ale nevadí, takových jako vy, je víc. Ono společenství dostane totiž IČO, zapíšou ho do veřejného rejstříku, musí vyplňovat daňové přiznání a další věci, jak firma. Jen patří do skupiny poplatníků, které nebyli založeni či zřízeni za účelem podnikání. Jestli to chcete zjistit, staňte se členem výboru. Nic jiného se na váš komentář nedá doporučit. A zkuste třeba dnes večer obejít váš barák a požadovat od svých sousedů údaje z jejich vyúčtování. A pak sem napište, kolik vám to dalo.

Vložil .. (bez ověření), 14. Březen 2023 - 6:16

„Ale nevadí, takových jako vy, je víc.“

Ono to vaše SVJ pod vaší správou asi tak ideální, jak nám neustále vnucujete – nebude.

Vložil Sousedka (bez ověření), 12. Březen 2023 - 20:51

„zkuste třeba dnes večer obejít váš barák a požadovat od svých sousedů údaje z jejich vyúčtování.“ (Vložil ik (bez ověření), 12. Březen 2023 – 19:10)

Asi nechápete, jak to v reálu funguje. Ale nevadí, takových jako vy je víc. Vlastníci se totiž ve svých bytech nezdržují. Své byty nechávají prázdné, pronanajímají je, vlastní byty ve více městech, více zemích, na více kontinentech, jsou nekontaktní, zemřeli (a nový vlastník není znám), takové typické SVJ. Všechny je objet by byla cesta o desítkách tisíců kilometrů.

Vložil ik (bez ověření), 13. Březen 2023 - 14:01

Tak potom je jen jedna rada. Odstěhujte se jinam, např. výměnou bytu, prodejem a koupí jiného. Buď žijete v domě, kde to je jak v tom vašem, ale pak se musíte buď smířit nebo změnit bydliště. Moje bývalé kolegyně se kdysi nastěhovala do domu, kde SVJ absolutně nefungovalo jak mělo. Výbor byl na nic a vlastníkům to bylo jedno. Zpočátku se i snažila něco změnit, dopisovala si s výborem, snažila se o změnu v myšlení lidí na shromáždění, dávala i reklamace na vyúčtování. Vše k ničemu, a v domě byla za černou ovci. Dnes má postavený domek.

Vložil vlastník bytu (bez ověření), 12. Březen 2023 - 20:11

Vlastník bytu skutečně nemá právo obcházet sousedy a požadovat po nich jejich údaje z vyúčtování. Má ovšem právo podklady k vyúčtování požadovat po svj. To je podstatný rozdíl.

Vložil Oskar (bez ověření), 12. Březen 2023 - 11:24

Znáte nějaký případ, kdy se vlastník soudní cestou domohl přístupu k takovému odečítacímu archu?

Vložil Já. (bez ověření), 12. Březen 2023 - 12:52

Nevím, pokud opravdu neexistuje, proč by paní tazatelka nemohla být první? Potom by již existoval.

Vložil ŽÁDNÍKOVÁ, 11. Březen 2023 - 14:47

Stále čerpán z Vašich znalostí týkající se problematice SVJ, i když jsem Vás někdy nazvala hanlivě. To ale nemělo nic společného s Vaší odborností. Děkuji za odpověď, na ni jsem čekala a dočkala jsem se. Nezklamal jste mě. Moc díky

Vložil nemám rád kverulanty (bez ověření), 11. Březen 2023 - 10:29

Kverulanti nemají nárok.

Vložil ŽÁDNÍKOVÁ, 10. Březen 2023 - 12:20

Proč pod mým dotazem označení kverulant? Příklad: Jestli chci mít jistotu, že údaj /celkové součet dílků(náměrů) násoben koeficientem z jednotlivých bytových jednotek/u služ­by,(ve vyúčtování nazvaná „teplo“), který je rozhodující ve výpočtu finančních nákladů u spotřební složky, je vyčíslen správně, musím vědět, že součet jednotlivých dílků(náměrů) násobený koeficienty odpovídá tomuto součtu, který máme vyčíslen ve vyúčtování. Zápis je prováděn ručně předsedkyní a účetní. Nikdo není dokonalý a chyby se stávají. Proto kontrola.

Vložil § (bez ověření), 10. Březen 2023 - 13:09

Jste kverulant. I kdyby vám dali na hromadu všechny podklady, tak stejně nejste schopna zjistit, zda je to správně. Vy chcete kontrolovat, zda počítač správně vyčíslil nějaké součty nebo co, nebo zda správně vynásobil dvě čísla nebo čísla nějakým koeficientem. Nebuďte trapná.

Vložil ŽÁDNÍKOVÁ, 10. Březen 2023 - 16:29

Pro §, vy asi neumíte číst. Údaje jsou zapsány ručně, existují ruční zápisy pro každého příjemce. Tyto ručně zapsané údaje účetní předá svému programátorovi a ten je opíše do přehledu vyúčtování. Dvakrát přenos zápisu. Příklad: z ručního zápisu u příjemce 2000náměrů/dílků/ násobené koeficienty=spot­řeba, mylný opis z tohoto zápisu do vyúčtování 1000náměrů/díl­ků/násobené koeficienty=spot­řeba. Dojde k chybnému součtu spotřeby, který, jak již jsem popisovala, je rozhodující při výpočtu finančních nákladů.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".