Přijetí stanov dle NOZ

Vložil Božena Kratochvílová, 11. Únor 2015 - 13:19 ::

Prosím o odpověď jak je to s přijetím stanov zpracovaných dle NOZ. Musí tyto nové stanovy odsouhlasit 100% vlastníků v daném společenství vlastníků BJ? Děkuji.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Božena Kratochvílová, 12. Únor 2015 - 12:49

    Doplňuji svůj dotaz..jsme SVJ , které vzniklo v r.2002 a máme tedy zakladatelské stanovy. V r. 2011 nebo 2012 jsme stanovy měnili v jednom ustanovení, což není podstatné pro tento dotaz. Nicméně jedna polovina vlastníků tvrdí, že žádné stanovy nemáme, protože byly k 1.1.2014 zrušeny a druhá polovina (já mezi nimi)tvrdíme, že stanovy máme platné vyjma těch ustanovení, která by případně odporovala donucujícím (kogentním) ustanovením nového občanského zákoníku. Takže podle mého bychom měli naše dosud platné stanovy (byť jsou z roku 2011) pouze upravit dle NOZ.

    Vložil Pavel, 12. Únor 2015 - 15:32

    Boženo,

    1)děkuji za upřesnění dotazu. Lakeho dehonestující výrok je tedy opět mimo mísu: „Připomínám pánům Petrovi a Pavlovi, že se oba mýlí.“

    2)podle Vašeho líčení máte platné stanovy. Zeptejte se té druhé poloviny, proč by stanovy neměly být platné. NOZ, i když je to paskvil, tak samozřejmě žádné stanovy nerušil jako celek. Ať laskavě uvedou §.

    3)pravdu máte Vy, když tvrdíte, že stanovy máme platné vyjma těch ustanovení, která by případně odporovala donucujícím (kogentním) ustanovením nového občanského zákoníku.

    4)vidím jako rozumné přijmout těch několik ustanovení, která jsou v NOZ lepší než v ZoVB. Bez ohledu na to, zda to NOZ nařizuje či nenařizuje.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil X (bez ověření), 12. Únor 2015 - 1:48

    Předpokládám, že se jedná o staré SVJ(2000). Problém vidím v případě, jsou-li nově navržené stanovy v rozporu se ZoVB (byť v souladu s NOZ). Kvorum 3/4 přítomných pro změnu stanov vycházelo z toho, že stanovy nemohly být měněny tak, aby byly v rozporu se ZoVB. Proto bylo nastaveno poměrně měkce (nezažil jsem, že by někdy nějaká změna stanov nebyla přijata). NOZ však některé věci dost podstatně mění.

    Osobně doporučuji neodchylovat se v nových stanovách v zásadních věcech od ZoVB. V případě, že tak učiníte (např. snížení hlasovacích kvor u oprav, rekonstrukcí, apod.) doporučuji schválení všemi vlastníky. Také doporučuji vložit nějaké pojistky pro budoucí změny stanov. Je nerozumné povolit bezbřehé změny stanov pouhou nadpoloviční většinou přítomných.

    Rozhodně doporučuji udělat jako podklad pro rozhodování analýzu, zda a v čem jsou nové stanovy v rozporu se ZoVB.

    Shrnuto:

    1. nové stanovy nejsou v rozporu se ZoVB → postačí 3/4 většina hlasů přítomných na schůzi shromáždění (v podstatě se jede podle ZoVB, z NOZ se převezmou jen některé kompatibilní věci)
    2. nové stanovy jsou v rozporu se ZoVB → schválit všemi vlastníky

    Samozřejmě netuším, jak budou rozhodovat soudy. Je to jen můj názor k diskusi. Zdejší praktici z řad předsedů ho nepochybně zatratí.

    Vložil petrsv, 11. Únor 2015 - 17:09

    Ne, pokud toto neurčují samotné stanovy. Takový nesmysl by tam ale dal jen naprostý hlupák.

    Vložil Pavel, 11. Únor 2015 - 17:20

    Petřesv,

    souhlasím.

    U bytových družstev je 100% dokonce v § 731/2 ZOK.

    Že je to stupidní ustanovení pro staré stanovy BD pochopili i na MS a tak u jediného ustanovení z celého paskvilu ZOK se navrhuje oprava právě důsledků § 731/2 ZOK pro staré stanovy. Přesto byli jedinci, kteří hýkali blahem, jaké je to moudré ustanovení. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil lake, 11. Únor 2015 - 18:56

    Připomínám pánům Petrovi aPavlovi,že se oba mýlí. Stanovy SVJ(2012) samozřejmě musí být schváleny všemi vlastníky jednotek v domě. Je to výslovně uvedeno v NOZ.

    Ustanovení o 100% souhlasu pro bytová družstva je zcela v pořádku a v souladu s Ústavou. Zákon totiž požaduje souhlas se změnou stávajících podmínek pro uzavření nájemní smlouvy a souhlas se změnou obsahu platných nájemních smluv. Je tedy jedině správné – a souladné s Ústavou – že se změnou stávajících „pravidel hry“ musí souhlasit jak pronajímatel, tak i každý nájemce jednotlivě.

    Není na tom nic, čemu by bylo třeba se divit. Pokud by dnes někdo razil teorii, že nájemní smlouvu (či smlouvu o nájemní smlouvě budoucí) lze změnit jednostranným projevem vůle pronajímatele, pak nezbývá než říci, že takový extrémní názor je protiústavní. Soudy by jej nepochybně smetly se stolu.

    lake

    Vložil KC (bez ověření), 11. Únor 2015 - 19:53

    Lze za takový 100% souhlas považovat i výsledek hlasování na shromáždění delegátů? (družstvo je velké). Shromáždění delegátů bylo usnášeníschopné, zúčastnilo se ho 59 delegátů z celkového počtu 80 delegátů (což představuje 73 % hlasů). Změna stanov byla shromážděním delgátů odsouhlasena 19.12.2013 za přítomnosti notáře, notář sepsal NZ dne 30.12.2013 („listina vznikla“), do sbírky listin stanovy založeny 27.2.2014.

    Vložil Pavel, 11. Únor 2015 - 23:54

    KC,

    domnívám se, že jste přijali stanovy za platnosti ObchZ, kdy nebyla povinnost stupidního 100% souhlasu pro jejich přijetí.

    Novela ZOKu má dopady nesplnitelného a tím protiústavního § 731/2 ZOKu u stanov přijatých před 1.1.2014 napravit.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Návštěvník (bez ověření), 11. Únor 2015 - 19:26

    Lake:
    „Stanovy SVJ(2012) samozřejmě musí být schváleny všemi vlastníky jednotek v domě. Je to výslovně uvedeno v NOZ“

    Uvedené platí v případě, že se zakládá nové SVJ a to právě přijetím stanov, v takovém případě 100 % souhlas (s výjimkou případů uvedených v zákoně č. 311/2013).

    V případě už vzniklého SVJ podle ZoVB se jedná o změnu stanov (přizpůsobení stanov NOZ), v takovém případě platí kvorum podle dosavadních stanov.

    Vložil lake, 11. Únor 2015 - 20:02

    Pane Návštěvníku, nějao tomáte pomotané.

    SVJ(2000) se nemůže nějakým zázrakem stát právnickou osobou SVJ(2012), takže stanovy SVJ(2000) se nemohou nějakým zázrakem stát stanovami SVJ(2012).

    Pletete si dvě různé právnické osoby. Tazatelka se ptala pouze na přijetí stanov SVJ(2012); čtěte úvodní příspěvek.

    lake

    Vložil Zdenek 22, 11. Únor 2015 - 20:38

    Pane lake,

    není jisté, zda se tazatelka ptala na přijetí stanov SVJ založeného podle NOZ. Tazatelka se ptala na „přijetí stanov zpracovaných dle NOZ“. Tím „přijetím“ mohla tazatelka myslet i prostou změnu/úpravu stanov SVJ vzniklého podle ZoVB.

    Vložil Pavel, 11. Únor 2015 - 23:58

    Zdenku22,

    ve své odpovědi jsem vycházel z toho, že se jedná o SVJ vzniklé před 1.1.2014, kdy se stanovy měnily podle kvora uvedeného ve stanovách.

    Je to vysoce pravděpodobné již s ohledem na poměr SVJ vzniklých do 1.1.2014 a po 1.1.2014. Ale odpověď nám může dát pouze tazatelka.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil petrsv, 11. Únor 2015 - 19:20

    Ano, pokud jde o první stanovy SVJ(2012), je potřeba myslet na § 1200, odst. 1 NOZ.

    Společenství vlastníků se založí schválením stanov. Nebylo-li společenství vlastníků založeno prohlášením o rozdělení práva k domu a pozemku na vlastnické právo k jednotkám nebo ujednáním ve smlouvě o výstavbě, vyžaduje se ke schválení stanov souhlas vlastníků všech jednotek.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".