montáž indikátorů tepla

Vložil mirekk, 3. Únor 2015 - 20:01 ::

dobrý den, měl bych otázky ohledně indikátorů tepla. Jestli by na ně někdo věděl odpovědět, velmi by nám to pomohlo. Pokud se to zde již probíralo, pak se omlouvám. Web sleduji sem tam a je možné, že mi to uniklo.

Jedná se o dva domy, nezávisle na sobě (jeden dům správcuji já, druhý dům můj kamarád).

Dům č.1: zateplený dům, 24 bytů, máme 100% souhlas vlastníků bytů, kterým chceme odhlasovat NE montáži indikátorů. Někdo mi říkal a tuším, že to tu dříve taky proběhlo, že pokud bude 100% souhlas všech vlastníků, tak se indikátory instalovat nemusí. Je to prosím pravda? A o jaký zákon nebo vyhlášku se to opírá? Abych to přetlumočil lidem v domě a hlavně, abychom byli krytí proti případným pokutám.

Dům č.2: zateplený dům, 45 bytů, všichni jsou proti montáži indikátorů, kromě jedné staré báby, která je vylekaná z tisku a TV a trvá na instalaci indikátorů. Jde s tím něco dělat, nebo se indikátory musí instalovat? Případně, i kdyby došlo k montáži, je možné (a to by si asi zbytek domu většinou odhlasoval), aby se způsob rozúčtování neměnil, tj. aby se teplo účtovalo jako dosud – tj. podle podlahové plochy?

děkuji vám za reakce a jak jsem psal výše, pokud to zde již zaznělo, tak se omlouvám.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil havl (bez ověření), 7. Únor 2015 - 11:59

    Pakliže oba domy „patří“ jednomu SVJ, tak nemáte 100% souhlas a musíte rozúčtovávat podle IRTN.

    Vložil P_V (bez ověření), 3. Únor 2015 - 22:39

    67/2013 Sb, § 6

    (1) Náklady na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody se rozúčtují na základě ujednání poskytovatele služeb se všemi nájemci v domě, u družstevních bytů na základě ujednání družstva se všemi nájemci v domě, kteří jsou zároveň členy družstva, u společenství ujednáním všech vlastníků jednotek. Změna způsobu rozúčtování nákladů na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.

    Takže 100% se můžete dohodnout na čemkoliv. Pokud to nebude zahrnovat měření, tak měřidla jaksi z principu ani nemusíte montovat.

    Vložil lake, 4. Únor 2015 - 0:49

    V domě tazatele již 100% ujednání mají. Rozúčtuje se podle podlahových ploch, takže ujednání (dohoda všech) nepochybně existuje. NOZ nevyžaduje pro dohodu písemnou formu. Postačí konkludentní (jednáním vyjádřený) souhlas všech: SVJ rozúčtuje a vlastníci ani nereklamují, ani se žádný z nich neobrátil na soud.

    Odchýlit se od tohoto ujednání a začít rozúčtovat nějak jinak (např. s použitím indikátorů) by bylo možné pouze na základě nového ujednání VŠECH vlastníků jednotek v domě. Tak to stanovil moudrý zákonodárce v zákonu č.67/2013 Sb. a tak to platí.

    Pro rozúčtování pomocí indikátorů neexistují v současné době v ČR jednoznačná a určitá pravidla (algoritmus), která by byla obsažena v některém celostátně platném právním předpisu. Pokud byste tedy přece jen chtěli rozúčtovat podle indikátorů, musíte si napřed vytvořit ta chybějící pravidla a schválit je – samozřejmě ujednáním VŠECH vlastníků jednotek v domě.
    --------------------------------------------------------------------------------

    P_V napsal: „Pokud to nebude zahrnovat měření, tak měřidla jaksi z principu ani nemusíte montovat.“

    Takový názor je v rozporu s právem, ač je celkem logický. Dnes je stanovena bezpodmínečná zákonná povinnost namontovat registrující přístroje (kalorimetry či indikátory), i přesto, že není dána povinnost podle nich něco rozúčtovat. Má se to ale změnit, naši zákonodárci už na tom půl roku pracují.

    lake

    Vložil P_V (bez ověření), 4. Únor 2015 - 14:01

    Nesouhlasím. Doposud se účtovalo implicitním způsobem, nyní je implicitní způsob jiný, tak nemůžete předešlý implicitní způsob povyšovat na dohodu. Leda že by tu dohodu někde explicitně vyštrachali, např. ve stanovách nebo usnesení ze shromáždění před platností NOZ.

    Vložil lake, 4. Únor 2015 - 16:22

    Pane P_V,

    nesouhlasit jistě můžete, Váš nesouhlas je však bezvýznamný. Souhlasu (tedy ujednání všech) bylo bezpochyby dosaženo. Důkazem tohoto ujednání jsou minulá vyúčtování (za více let), provedená shodným konkrétním způsobem – nejspíše podle vyhlášky č. 372/2001 Sb. – bez námitek ze strany některého vlastníka.

    Podle § 546 NOZ platí, že právně lze jednat konáním nebo opomenutím; může se tak stát výslovně nebo jiným způsobem nevzbuzujícím pochybnost o tom, co jednající osoba chtěla projevit.
    Souhlas s rozúčtováním byl opakovaně dáván konáním (zaplacením vyúčtování), případně opomenutím (opomenutím je reklamovat).

    Podle § 574 NOZ platí, že na právní jednání je třeba spíše hledět jako na platné než jako na neplatné.

    Podle § 582 NOZ platí, že není-li dodržena forma právního jednání ujednaná stranami, lze neplatnost namítnout, jen nebylo-li již plněno.
    K tomu poznamenám, že pro ujednání vlastníků jednotek podle § 6 zákona č.67/2013 Sb. není vyžadována písemná forma ani zákonem, ani dohodou stran.

    Podle § 586 NOZ platí, že nenamítne-li oprávněná osoba neplatnost právního jednání, považuje se právní jednání za platné.

    lake

    Vložil Tonda Nesouhlasil (bez ověření), 4. Únor 2015 - 18:27

    Lake správně cituje z občanského zákoníku.

    Současně je třeba vidět, že občanský zákoník (ani jiný zákon) nikde nepíše, že by (konkludentní) souhlas daný v minulosti představoval souhlas pro budoucnost, který by měl přednost před výslovným nesouhlasem.

    Takže je třeba výslovně nesouhlasit (stačí jedenkrát). Již se zde řešilo.

    Tonda Nesouhlasil

    Vložil mirekk, 4. Únor 2015 - 11:10

    Děkuji vám za reakci, pokud to tedy chápu správně, tak jelikož už teplo x let účtujeme podle podlahové plochy, takže to je to „dřívější ujednání“, které nikdo nenapadl. Teď i když bychom museli pořídit indikátory, tak se musí udělat nové ujednání všech vlastníků – aby se případně účtovalo podle indikátorů. Bez tohoto nového ujednání se ná účtování podle měřičů nenajede. Chápu to prosím správně?

    Také mi přijde velmi nelogické, že se musí instalovat indikátory, i když se všichni shodli, že měřit budeme po staru. Snad nás zákonodárci příjemně překvapí :-). Děkuji vám.

    Vložil lake, 4. Únor 2015 - 11:19

    Ano, chápete to naprosto správně. Ke změně nynějších pravidel rozúčtování nákladů na vytápění a dodávku TUV by muselo existovat nové ujednání všech vlastníků jednotek v domě, viz § 6 zákona č.67/2013 Sb..

    Zákonodárci nás možná překvapí, nemyslím však že příjemně. Připravovaná novela zákona má nově zavést povinnost rozúčtovat podle registrujících přístrojů. Je třeba počkat na nové znění zákona, případně jeho prováděcí vyhlášky.

    lake

    Vložil Vašek (bez ověření), 4. Únor 2015 - 6:56

    Dle vyjádření SEI Praha, čeká se na novelu zákona č.67/2013, když nebudeme mít namontované měřáky a přijde kontrola, dostaneme od kontroly opatření s označením doby, do kdy vše napravit, dalším krokem je alespoň uzavření smlouvy o smlouvě budoucí s firmou, která bude měřáky montovat. I toto kontroly respektují. Vašek

    Vložil § (bez ověření), 3. Únor 2015 - 21:29

    Proč máte s těch indikátorů tak panickou hrůzu. Máme indikátory již 12 – 13 možná i více let a ještě nikoho za tu dobu nenapadlo, že je nechce. Nemáme s tím vůbec žádný problém.

    Vložil svjvmt, 4. Únor 2015 - 10:58

    Protože jsou zřejmě solidární a ti co spotřebují více tepla jsou dotováni těmi co ho nepotřebují tolik a nevadí jim to. Neptali se v okolí, kolik lze ušetřit.

    Vložil § (bez ověření), 4. Únor 2015 - 12:43

    Domníváte se špatně. Solidární jste při indikátorech, bez nich jste nezodpovědni. Tady se ale patrně v názorech budeme zásadně lišit. Indikátory nikoho nijak nomezují mít teplo tak jak potřebuje. Děláte hon na čarodějnice, jako ve středověku.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".