fakturace při vzniku SVJ

Vložil Hanka (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 8:48 ::

V našem domě ze zákona vzniklo SVJ , správu domu i účetnictví zajišťuje externí správce. Na ustavující schůzi SVJ byl přítomen notář, který náklady za své služby následně vyfakturoval na adresu SVJ . Fakturu jsme předali správci domu, aby ji zavedl do účetnictví SVJ . Správce však trvá na tom, že faktura MUSÍ BÝT PŘEDĚLÁNA A VYFAKTUROVÁNA NA SPRÁVCE (!) , protože SVJ doposud ještě nebylo přiděleno IČ a nemá ještě zřízený bank. účet a SPRÁVCE PRÝ NESMÍ ZE SVÉHO ÚČTU ZAPLATIT FAKTURU VYSTAVENOU NA SVJ (peníze od nových vlastníků tečou zatím přes „oddělený“ účet správce).Následně prý bude přefakturováno na SVJ. Má správce pravdu a skutečně nelze fakturovat na SVJ, dokud nebude mít IČ ? Podle § 4 odst. 1 zákona o účetnictví je SVJ, povinno vést účetnictví ode dne svého vzniku a o zápisu v registru, o IČ nebo účtu v bance zde není řeč …. Prosím Vás o radu.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Krupp, 5. Říjen 2012 - 12:06

    Paní Hanko, kdo objednával notáře? Předpokládám, že to nebylo SVJ, neboť v té době nemělo žádné orgány. Ať notář vyfakturuje své služby tomu, kdo je objednal. Ten fakturu přefakturuje SVJ poté, kdy SVJ bude mít svůj účet a své prostředky. Jirka

    Vložil lake, 5. Říjen 2012 - 9:30

    Hanko, nenapsala jste to hlavní: Proč se domníváte, že správce je povinen plnit nějaké instrukce a příkazy SVJ?

    Máte snad uzavřenu smlouvu o správě domu mezi SVJ a správcem? Pokud ano, mohla být platně uzavřena nejdříve po prvním shromáždění, po volbě statutárního orgánu. Teprve tím okamžikem se SVJ ujalo zákonné správy domu.

    Pokud jednotliví vlastníci jednotek posílali předtím nějaké částky na účet správce, jde o JEJICH PENÍZE, se kterými není SVJ oprávněno jakkoliv nakládat bez jejich výslovného souhlasu.

    Co od správce očekáváte? Že poruší zákony a začne plnit příkazy právnické osoby, se kterou není v žádném právním vztahu? Víte jakou smlouvu a s kým správce vlastně podepsal? Víte co je jejím obsahem? Víte komu náleží částky které správce shromaźďuje?

    Soudím, že správce jedná obezřetně a v souladu se zákonem. Jen vám to nejspíše nebyli jeho zaměstnanci schopni vysvětlit. Rady ostatních diskutujících tedy nemusí být správné.

    lake

    Vložil Han. (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 9:31

    Povinnost správce vyplývá ze smlvního vztahu, který přešel na nové SVJ z původního vlastníka domu a tentýž správce správu vykonával dříve ( přechod správy je ošetřen smluvně, v tom problém není)

    Vložil lake, 5. Říjen 2012 - 9:34

    Nesmysl. Veškeré závazky původního vlastníka přešly na vlastníky jednotek v domě. Je třeba číst ZoVB.
    Máte tu smlouvu se správcem nebo nemáte?

    lake

    Vložil Hank. (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 9:47

    Smlouvu o obstarání správy samozřejmě máme, jinak bych se o správci nebavila. ve smlouvě je zakotven přechod práv a povinností na nové vlastníky.

    Vložil lake, 5. Říjen 2012 - 12:54

    Tak vidíte. Sama jste to napsala: „… ve smlouvě je zakotven přechod práv a povinností na nové vlastníky“.

    Takže práva a povinnosti přešly na vlastníky jednotek, nikoliv na SVJ – právnickou osobu. Smlouva o správě se SVJ vůbec netýká. Už jsem Vám to napsal jednou v příspěvku http://www.portalsvj.cz/…i-vzniku-svj#….

    Vlastníci na základě této smlouvy zřejmě hradí svému smluvnímu partnerovi nějaké částky. Správce konal správně, jestliže se odmítl se SVJ bavit o cizích penězích. Naopak by bylo od něj naprosto neprofesionální a protizákonné, kdyby se zachoval jinak.

    Použitelné je co Vám radil pan síbr a Krupp. Rady ostatních diskutujících nejsou správné – potvrdila jste to nakonec sama.

    lake

    Vložil han. (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 13:05

    Je-li to tak, pak ale musí následovat změna smlouvy tak, aby nebyla mezi vlastníky a správcem, ale svj a správcem, jinak by ani poplatek za správu nebylo možné dát do účta svj.

    Vložil Pavel, 5. Říjen 2012 - 13:18

    Hanko,

    po vzniku jakékoliv právnické osoby by měly znít smlouvy a doklady na tuto osobu.

    Od vzniku SVJ do prvního shromáždění by se měly připravit stanovy, orgány, nové smlouvy. Jak rychle to bude, už záleží na výboru. Schopný správce je toho schopen. Všehoschopný správce se snaží vše udržet pod kontrolou a oddaluje zejména zřízení vlastního účtu SVJ.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil han. (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 13:34

    Pavle, domnívala jsem se přesně, jak píšete v prvním řádku, ale po diskusi zde mám dojem, že to není tak jednoznačné, neboť SVJ právně vzniká dříve než začne existovat „úředně“ přidělením IČ .

    Vložil Pavel, 5. Říjen 2012 - 14:45

    Hanko,

    SVJ vzniká ze zákona. Od toho okamžiku má vést účetnictví. Jedním z prvním nákladů jsou náklady související s prvním shromážděním. Zda má SVJ identifikační číslo nebo ne, není rozhodné. Máte-li jiný názor, uveďte paragraf. Sama to uvádíte ve svém příspěvku. Zda má IČ nebo účet v bance je nerozhodné, účetnictví se vede od vzniku.

    Přidělení IČ je jedna z mnoha byrokratických záležitostí, kterou SVJ musí splnit.

    Přidělením IČ ale SVJ nezačne „úředně existovat“. Úředně SVJ existuje od svého vzniku.

    Na prvním shromáždění se konstituují orgány a schvalují stanovy. Ale to už SVJ úředně existuje několik týdnů, měsíců nebo let.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil lake, 5. Říjen 2012 - 13:13

    Ano, máte pravdu. Od počátku píšu, že se správcem nemá SVJ žádnou smlouvu; o cizích penězích v cizí pokladně samozřejmě rozhodovat nemůžete.

    Až shromáždění odhlasuje výši záloh na správu domu a výbor ji sdělí vlastníkům jednotek, začnou teprve na účet společenství proudit první peníze, se kterými může SVJ legálně hospodařit.

    Jen nevím, proč vám to správce rovnou nevysvětlil. Mohl Vám ušetřit čas a dohady.

    lake

    Vložil Han. (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 13:18

    výše záloh i správcovská firma ale byla schválena již na ustavující schůzi, vše je obsaženo v notářském zápisu. Trošku guláš, že :)? Díky Vám za rady a trpělivost.

    Vložil lake, 5. Říjen 2012 - 13:35

    Paní Hanko, jakého správce jste si schválili na shromáždění je bezvýznamné. Právním úkonem bude teprve uzavření smlouvy mezi SVJ a tímto správcem. To učiní výbor.

    SVJ rozhoduje pouze o těch částkách, které členové složili svému společenství jako příspěvek na správu (či zálohu na správu) po řádném schválení shromážděním a oznámení výše částky výborem (§ 15 odst. 2 ZoVB).

    Pouze v případě, že původním vlastníkem je družstvo, převádí přímo na účet SVJ alikvotní částku podílu na výsledcích bytového hospodaření, což družstvům ukládá zákon. To nejspíše nebude váš případ.

    lake

    Vložil Zuzana Brhlík (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 9:19

    Souhlasím s Pavlem, pokud jste se ještě natolik nerozjeli, okamžitě si najděte nového správce, kteří vám v takových případech i rádi pomohou.

    Vložil Pavel, 5. Říjen 2012 - 8:55

    Hanko,

    pravdu má notář a Vy.

    Správce tomu asi mnoho nerozumí. Předpokládám, že neuvedl žádný argument podložený paragrafem. Možná je na čase hledat nového.

    Ihned si založte bankovní účet SVJ a z něho můžete faktury proplácet.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Han. (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 9:25

    Účet samozřejmě založíme až budeme zapsáni v rejstříku a budeme mít IČ, pak už je to standartní situace . Co ale s fakturami do doby, než nám bude přiděleno IČ ? Teoreticky kdybychom externího správce neměli, tak stejně by musely být veškeré doklady vystaveny na SVJ, i když ještě nemá IČ a placeny z účtu SVJ až bude založen – logicky by pak asi dodavatel měl s fakturací počkat, až budeme mít IČ a budeme „identifikova­telní“ …

    Vložil síbr (bez ověření), 5. Říjen 2012 - 9:55

    Píšete, že na vaší schůzi byl notář. Klasicky tedy vklad do rejstříku společenství vyřizuje on. Pokud to neuděl, tak jste to s ním nedomluvili zrovna smysluplně. Dohlídněte na urychlené zapsání společenství do rejstříku společenství a pak vám nic nebrání založit si vlastní účet a proplatit faktury. Své věci musíte vzít do svých rukou, musíte se více angažovat sami, od spráce to neočekávejte. Správcům více vyhovuje, když jsou věci co nejméně přehledné. Výjimky v tomto nejsou, taková je naše zkušenosti.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".