Vložil ivanq, 23. Duben 2016 - 11:42

Vážená alishko, Nejdříve si musíme ujasnit, co vlastně chcete jako předsedkyně výboru udělat. V květnu chcete svolat zasedání shromáždění (kdysi dávno se říkalo svolat domovní schůzi). Pozvánka by měla být vyvěšena na domovní vývěsce 30 dnů předem. Na pozvánce by měl být uveden nejen program zasedání (=schůze), ale též jaké podklady výbor připravil a u koho jsou k nahlédnutí. Bude asi nejlépe, když zasedání bude řídit předsedkyně. (obecně to není nutné, může to být i jiný člen výboru). Protože přispíváte do FO rovným dílem, bude zasedání shromáždění schopné se usnášet, přijde-li většina vlastníků bytů v domě (jeden byt = jeden hlas; až provedete revitalizaci splátek do FO, tak to bude jinak, ale k tomu se ještě vrátíme). Jakmile bude zasedání schopné se usnášet a předseda zahájí zasedání, zvolí se zapisovatel a začne jednání podle programu (změny programu se nepřipouští, to se mělo vyřídit v té 30 denní lhůtě předem). Program:

  1. Předsedkyně by měla zdůvodnit, proč je nutné „revitalizovat“ splátky do FO (je třeba zajistit, aby byl dostatek finančních prostředků nejen na splácení úvěru, ale též na běžnou správu domu (a pozemku) a aby jejich rozúčtování na vlastníky bytů bylo spravedlivé. Nejde tedy o to, zda jsou příspěvky do FO přiměřené, ale jde o to, zda jsou dostačující.
  2. Úvěr u banky splácíte pravděpodobně anuitním způsobem, tj. konstantní měsíční splátkou, např. 30.000.- Kč měsíčně. Nejméně tuto částku musíte každý měsíc vybrat od vlastníků bytů jak příspěvek do FO. To ale nestačí. Kromě splácení úvěru musíte přispívat též na běžnou správu domu. V praxi se to řeší tak, že se konstantní měsíční splátka násobí koeficientem 1,18. V našem příkladě to znamená 30.000×1,18 = 35.400.- Kč měsíčně. (Toto, nebo něco podobného a mnoho dalších užitečných informací byste měli najít ve smlouvě o úvěru. Nemáte-li ji, a nemá-li ji ani správcovská firma, spojte se ihned s pracovníkem banky, který má váš úvěr na starosti.) K tomu musíte ještě připočítat již naběhlý dluh vaší neplatičky (např. 25.000.- Kč) a pokud stále neplatí, její měsíční úhrady (činži, např, 6000.-Kč měsíčně). Tuto část, týkající se neplatičky, byste měli projednat a upřesnit se správcovskou firmou. A na neplatičku podat žalobu, abyste zabránili promlčení dluhu. Prověřte, jakou máte se správcovskou firmou uzavřenou mandátní nebo příkazní smlouvu, kolik jí za to měsíčně platíte a jak vám může (nebo je povinna) pomoci.
  3. Když to spočítáme, v tom našem vymyšleném příkladě byste potřebovali jednorázově 25.000.- Kč a potom každý měsíc 35.400 + 6.000 = 41.400.- Kč měsíčně. Místo těch vymyšlených čísel si dosaďte vaše správná čísla a připočtěte ještě další jednorázové nebo měsíční dluhy, pokud existují. Když to uděláte, budete vědět, kolik musíte od vlastníků bytu vybírat měsíčně do FO (41.400.- Kč/měs) a jak velký bude první příspěvek (41.400+ 25.000 = 66.400.- Kč).
  4. Teď musíme vyřešit, jak tyto peníze spravedlivě rozpočítat mezi vlastníky bytů. Eistují dokumenty, které se jmenují Prohlášení vlastníka a Stanovy společenství. Nemáte-li je ve výboru, měla by je mít správcovská firma. Nemá-li je ani ona, hledejte na katastru nemovitostí nebo v registru SVJ. (Možná ani tam nic nenajdete.) V těchto dokumentech byste se měli dozvědět, proč jste se rozhodli pro neobvyklý způsob rozdělení nákladů na správu na byty rovným dílem.
  5. Trochu školení: Běžně se měsíční úhrady vlastníkům bytů předepisují jako příspěvky, nebo jako zálohy. Příspěvky se dále dělí na příspěvky na správu domu a pozemku a na příspěvky na vlastní správní činnost. Je třeba mít na paměti, že zde řešíme rozpis na jednotlivé vlastníky bytů pouze pro příspěvky na správu domu a pozemku (=příspěvky do FO). Příspěvky na vlastní správní činnost (např. odměny členům výboru) a zálohy na úhradu služeb (např. teplo, voda) se řeší jinak. Konec školení.
  6. Běžně se příspěvky na správu domu a pozemku rozepisují na vlastníky bytů podle jejich podílu na společných částech domu. Je to spravedlivé, protože čím větší podíl (majetek) vlastník má, tím věší je síla jeho hlasu při rozhodování. Tím víc ale také platí za opravy, údržbu apod.
  7. Abychom zjistili podíl každého vlastníka na společných částech domu v m2, musíme nejdříve sečíst podlahovou plochu všech bytů v domě. Máte-li 11 bytů po 40 m2 a 11 bytů po 60 m2, potom celková plocha všech bytů v domě je 11×40 + 11×60 = 1.100 m2.
  8. Podíl vlastníka menšího bytu potom je 40 : 1100 = 0,0364, tj. 3,64 % a většího bytu 60 : 1100 = 0,0545, tj. 5,45 %. (Přesné a oficiální podíly najdete na katastru nemovitostí).
  9. Kolik budou platit vlastníci menších bytů? První měsíc 66400×0,0364 = 2416.- Kč a potom každý měsíc 41400×0,0364 = 1506 Kč/měs. To odpovídá pro menší byty 37,65 Kč/m2
  10. Kolik budou platit vlastníci větších bytů? První měsíc 66400×0,0545 = 3618. – Kč a potom každý měsíc 41400×0,0545 = 2257 Kč/měs. To odpovídá pro větší byty 37,65 Kč/m2. (Částka na m2 musí vyjít pro malé i velké byty stejná. Rozdíl mezi nimi vzniká zaokrouhlením.)

Vážená alishko, z toho co jste napsala v dotazu vyplývá, že jste na sebe vzala nezávidění hodný úkol. Při jeho plnění využívejte služeb správcovské firmy a banky. Přeji Vám, aby se Vám ho podařilo úspěšně splnit.

Ivanq.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.