vyúčtování od SVJ

Vložil Olive (bez ověření), 19. Březen 2013 - 18:23 ::

Dobrý den,

potřebovala bych poradit. S manželem jsme založili firmu a pronajímáme byty. Měsíčně platíme nájem BD, kde součástí je i příspěvek do „fondu oprav“. Momentálně dělám daň přiznání DzP PO a potřebovala bych získat vyúčtování těchto dl. záloh, abych je mohla dát do nákladů (oproti účtu 314), kam tuto zálohu účtuji. Nicméně když manžel s tímto požadavkem přišel na konkrétní BD, tak na něj koukali jako z jara, co že to po nich chce, že se to nedělá a že to účtuji špatně. Nemáte s tímto někdo zkušenosti? Jsem účetní samouk a laik, nicméně moje poradkyně tvrdí, že na to nárok mám a potřebuji to pro DzP PO.

Moc děkuji Gábina

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 19. Březen 2013 - 21:40

    Paní Gábino,
    píšete „Měsíčně platíme nájem BD“. Jestliže hradíte nájemné, je jasné, že jste pouhým nájemcem. Nejste oprávněna pronajímat byty, které nevlastníte a které máte od vlastníka pronajaté vy sama na základě platné nájemní smlouvy.

    Jedině byste mohla byty podnajímat na základě podnájemních smluv, ovšem pouze se souhlasem vlastníka těchto bytů – zřejmě družstva. Nerozumím, proč v nadpisu zmiňujete SVJ. Společenství není partnerem pro nájemce.

    lake

    Vložil Gabina (bez ověření), 22. Březen 2013 - 8:11

    Dobrý den,

    omlouvám se, že jsem se spletla v terminologii :-/. Jsme majiteli bytové jednotky a místo placení BD platíme příspěvek SVJ(zálohy na služby a do „fondu oprav“) – špatně jsem to napsala. No nic, i tak děkuji za váš postřeh. Hezký den. G

    Vložil lake, 22. Březen 2013 - 8:56

    Paní gabino, není nad to položit dotaz srozumitelně a uvést pravdivé údaje. :-)

    Používáte neexistující pojem „fond oprav“, což signalizuje, že netušíte co hradíte a na jaký účel. Takové bezbranné a dezorientované vlastníky mají výbory nejraději. Nechají se totiž lehce vodit za nos.

    Ve skutečnosti je Vaší povinností hradit zálohy na správu domu podle § 15 odst. 2 ZoVB. Na vyúčtování složených záloh máte právo minimálně jednou ročně. Toto vyúčtování bude mí podobu daňového dokladu, kterým prokážete skutečně vynaložené výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů za uplynulé zdaňovací období.

    (Zajímalo by mne, za jakých okolností se samotná složená zálohová platba může stát daňově účinným výdajem pro účely daně z příjmů. Domnnívám se, že to není možné, vedete-li účetnictví. Možná některý daňový odborník by osvětlil, zda existuje výjimka.)

    Máte také povinnost hradit příspěvky na správu domu podle § 15 odst. 1 ZoVB na základě výzvy SVJ. Určení částky prokážete finančnímu úřadu vystavenou „fakturou“ od SVJ. Příjemce částek v hotovosti je povinen vydat Vám k tomu příjmový doklad. Odmítne-li to, neplaťte nic.

    lake

    Vložil Cisstic (bez ověření), 2. Květen 2013 - 13:08

    Dobrý den, reaguji na druhý odstavec v textu a prosím o radu: předseda výboru SVJ mi ani přes verbální urgenci nepředal roční vyúčtování za uplynulý rok (většině ostatních vlastníků ano). Samozřejmě jsem veškeré své povinnosti vůči SVJ plnil a zálohy platím včas a v plné výši. Jaké jsou mé možnosti? Děkuji

    Vložil Neználek' (bez ověření), 2. Květen 2013 - 16:39

    …předseda výboru SVJ mi ani přes verbální urgenci nepředal roční vyúčtování…

    • odpověď je zjevná. Podejte reklamaci – písemnou na adresu SVJ samozřejmě. Uveďte že takové vyúčtování je nesprávné (je jedno že jej fyzicky vůbec nemáte) a že nadále nejste ochoten z důvodů na straně věřitele platit zálohy na služby a zastavte platby.
    • Nakonec pokud Vám nebyly zálohy zúčtovány – jsou stále závazkem věřitele (SVJ) ale Vy je klidně můžete započíst. Máte u SVJ mimořádné prostředky ve Výši záloh za minulé zúčtovací období.

    Neználek

    Vložil Gábina (bez ověření), 22. Březen 2013 - 11:16

    Děkuji za odkazy, projdu si to.

    Vím, že termín „fond oprav“ již neexistuje, nicméně se stále používá a i ve vyúčtování od SVJ tento pojem je. Řekla bych, že toto se nemusí rozebírat. Šlo mi o to, zda mám právo – jako vlastník BJ – získat vyúčtování, resp. zjištění výši nákladů za daný rok, abych tento náklad mohla uplatnit v daňovém přiznání DzP PO a nemít tak neustále v účetnictví pouze placené dl. zálohy na účtě 314. Moje účetní poradkyně mi to takto nastavila a myslí si, že je slušností takové vyúčtování od SVJ získat. v případě, že mi ho totiž nedají, nemůžu si dát daný náklad na opravy, služby atd. do nákladů, resp. do daň. přiznání. Nicméně se nám stalo, že nám toto vyúčtování někde nebyli moc ochotni udělat, že to mám rovnou účtovat do nákladů (když to měsíčně posílám), což z účetního hlediska není moc dobré. Proto tento dotaz. Děkuji

    Vložil lake, 22. Březen 2013 - 12:12

    Napsala jste o pojmu „fond oprav“: „Řekla bych, že toto se nemusí rozebírat. “

    Naopak, toto se MUSÍ rozebírat. Příkladem zmateného vlastníka jste Vy sama. Kdo je uveden v omyl nesmyslným pojmem „fond oprav“ lehce zapomene, že ve skutečnosti jde pouze o zálohy, které je příjemce povinen vybírat jen na přesně určený zákonný účel a které je povinen Vám vyúčtovat každoročně.

    Není pouze slušností vyúčtovat přijatou zálohu. Jde o povinnost účetní jednotky podle českých účetních standardů. Je-li vám v některém roce vyúčtování záloh prokazatelně odepřeno, začněte ihned zálohu skládat do soudní úschovy. Ten, kdo není schopen provést řádně vyúčtování Vašich peněz, není oprávněn s nimi hospodařit.

    lake

    Vložil GAbina (bez ověření), 5. Únor 2014 - 15:25

    Omlouvám se, že opět žádám o pomoc. Opět nastala chvíle, kdy si marně lámu hlavu s tím, jak účtovat o dl. záloze na opravy a příspěvku na správu SBD.

    Jak jsem psala výše – jsme firma vlastnící byty, které pronajímáme. Měsíčně hradíme částku – dle předpisu, která obsahuje nezúčtovatelné položky – dl. zálohy + příspěvek na správu a zúčtovatelné položky – teplo, SV, TV, odměny, výtahy atd.

    Jde mi o to, že zatím vše dávám na účet 314, nicméně nedostávám od SBD vyúčtování dl. zálohy a tudíž mi na účtě určitá částka stále „visí“. Není možné tuto dlouhodobou zálohu v účetnictví (jsme právnická osoba) dávat rovnou do nákladů? Vždyť nedochází k zúčtování a nejsme povinni platit nedoplatky, ani nám nejsou vráceny přeplatky. Je logické, že teplo atd. je stále jenom záloha, kterou na základě vyúčtování zaúčtuji, ale pořád marně tápu nad tou dl. zálohou. Jsme s manželem podnikatelé, krátce a já vedu účetnictví – takže žádná velká firma a tady s tím stále bojuji. Ulehčení situace by bylo to, kdyby nám SBD posílaly vyúčtování dl. zálohy. Některé to dělají, jiní nechtějí, že nejsou povinni.

    Moc děkuji za pomoc, radu Hezký den Gábina

    Vložil . (bez ověření), 5. Únor 2014 - 15:50

    Jako nejzodpovědnější řešení vidím obrátit se na daňového poradce.

    Vložil Gábina (bez ověření), 5. Únor 2014 - 16:24

    Děkuji, to by bylo opravdu nejjistější. Stále se však snažím najít někoho, kdo má s tímto zkušenosti. Snažím se i sehnat nějakou literaturu apod., abych se s tím seznámila, ale bohužel zatím marně.

    I tak děkuji a hezký zbytek dne. Gábina

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".