Vyhláška 274/2023

Vložil Michaela Jiroušková (bez ověření), 1. Prosinec 2023 - 13:40 ::

Dobrý den,

moc jsem neporozuměla nové vyhlášce číslo 274/2023 ohledně stanovení poměru základní a spotřební složky dle PENB. Je to důležité pro správné rozdělení nákladů ve vyúčtování. Ve vyhlášce je to psáno takto:

Procentní hodnota základní složky se určí podle průměrného součinitele prostupu tepla Uem podle § 3 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov, určeného podle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov, a to tak, že bude

  1. pro hodnotu Uem nižší nebo rovnou limitní hodnotě pro klasifikační třídu C energetické náročnosti budovy ve výši 60 %,
  2. pro hodnotu Uem vyšší než limitní hodnota pro klasifikační třídu C energetické náročnosti budovy a současně nižší nebo rovnou hodnotě pro klasifikační třídu E tohoto ukazatele ve výši 50 %,
  3. pro ostatní budovy a budovy, kde není hodnota Uem známa, nebo ji zjistit nelze, ve výši 40 %.“.

Když nahlédnu do PENB některých SVJ, vidím tam hodnoty Uem, které ale spadají do jiné klasifikační třídy než celková klasifikace domu. Nejsou mi také známé limitní hodnoty Uem mezi třídou B a C (rozhodné pro poměr 60/40 nebo 50/50) a limitní hodnoty Uem mezi třídou D a E (rozhodné pro poměr 50/50 a 40/60). Limitní hodnoty jsou známé pouze pro celkovou klasifikaci domu. Tento limit má ale každé SVJ jiný. Tomu také moc nerozumím, proč to tak je.

Pan Zerzáň z Techemu uvádí, že se má vydělit hodnota Uem konkrétní budovy a Uem referenční budovy. A pokud vyjde od 0,9 do 1,2 včetně, jde o poměr 60/40 (třída B a horní hranice C). Pokud od 1,2 do 2,3, jde o poměr 50/50 (třída C, D a horní limit E). S tím, že kdo je ve třídě A, nemusí mít měřáky.

Když zadám nějaký příklad: Dům je celkově v klasifikační třídě B – měrná hodnota 128. Limit mezi B a C je zde hodnota 130. Druhé strana grafu PENB – obálka budovy v klasifikační třídě C – Uem 0,43. Tady však v grafu nevyčtu žádné limitní hodnoty. Dle pana Zerzáně: Uem = 0,429, Uemref = 0,541 (0,429/0,541 = 0,79). Číslo 0,79 je ale nižší než jeho udávaná mez 0,9 – 1,2. Takže spadají do skupiny A a nemusí mít měřáky?

Vůbec nerozumím, co se tedy má brát pro stanovení toho poměru. C (dle Uem), B (dle klasifikace domu) nebo A (dle toho poměru)?

Můžete mi, prosím, poradit? Jsem v koncích.

  • rozúčtování služeb

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil FB, 19. Březen 2024 - 10:03

Divím se, že tu není víc takových dotazů, diskuse a odpovědi. :-( Sám se to snažím už několik týdnů někde dohledat. Resp. dohledat někde potvrzení, že to, co uvádí pan Zerzáň z Techemu má oporu v té vyhlášce. https://www.dumplnyuspor.cz/…am-webinare/

Nikde o tom výpočtu přes referenční hodnotu není ani zmínka ani tu jeho tabulku „Zatřídění bytového domu dle vyhl.č. 269/2015 Sb, Příloha 6“ jsem nikde jinde nenašel a kdybych neviděl ty webináře, tak bych to chápal tak, že když máme v PENB (z roku 2015) v tabulce „ukazatele energetické náročnosti budovy“ ve sloupci „obálka budovy – Uem W/(m2·K)“ šipku s číslem 0,48 ukazující na třídu „D“, tak že spadáme do „D“ i dle vyhlášky = poměr 50/50. Ale je divné, že by náš zateplený a relativně nový (15let) dům spadal do kategorie „Nevyhovující a nehospodárná“. Přes ten výpočet dle webináře nám vychází kategorie „B“, takže chaos.

A ani jsem nikde nenašel potvrzení toho, že by si na naší schůzi v dubnu nemohlo shromáždění odhlasovat odchylku 10% zpětně od 1.1.2024 jak tam tvrdí Zerzáň. Psal jsem jim tam 2× na oboje dotaz, před webinářem i po něm, ale ani po měsíci žádná odpověď. Nenašel jsem, že by to bylo proti nějaké vyhlášce a shromáždění je nejvyšší orgán SVJ, tak proč by nemohl rozhodnout, když nám s ohledem na rychlé rozhodnutí o změně této vyhlášky nedali zákonodárci čas to prohlasovat včas na nejbližší řádné schůzi.

Bohužel ani správce, ani firma, která nám provádí rozúčtování tepla, neumí v tomto poradit. :-(

Vložil Justitianus, 20. Březen 2024 - 9:01
  • Vložil FB: "A ani jsem nikde nenašel potvrzení toho, že by si na naší schůzi v dubnu nemohlo shromáždění odhlasovat odchylku 10% zpětně od 1.1.2024

Domnívám se, že si to odhlasovat můžete.

Podle § 5 odst. 1 zákona č. 67/2013 Sb. platí, že změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.

Rozumím tomu tak, že není možné měnit způsob rozúčtování „za pochodu“ pouze pro část zúčtovacího období.

Také není možné měnit pravidla zpětně po skončení zúčtovacího období. (Jedinou zákonnou výjimkou je dodatečná úprava náměrů spotřební složky při překročení přípustných rozdílů nákladů na 1 m2 započitatelné podlahové plochy.)

Chcete si v průběhu zúčtovacího období schválit pravidla rozúčtování, která se použijí na na celé zúčtovací období. Jestliže niikdo toto rozhodnutí nenapadne, pak je to možné. Ustanovení § 5 odst. 1 zákona je dispozitivní.

Justitianus

Vložil FB, 20. Březen 2024 - 12:11

Děkuji

Vložil Justitianus, 19. Březen 2024 - 22:44
  • „Nikde o tom výpočtu přes referenční hodnotu není ani zmínka …“

O správném postupu je zmínka přímo ve vyhlášce o rozúčtování nákladů na služby spojené s užíváním bytů!

Podle přílohy č. 6 k vyhlášce č. 269/2015 Sb. platí, že procentní hodnota základní složky se určí podle průměrného součinitele prostupu tepla Uem podle § 3 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti budov. Tabulka s hodnotami pro jednotlivé klasifikační třídy je v příloze č. 2 této vyhlášky.

Výpočet průměrného součinitele prostupu tepla Uem se provede postupem podle normy ČSN 73 0540–4 Tepelná ochrana budov – Část 4: Výpočtové metody.

Horní hranice Uem pro zařazení budovy do klasifikační třídy jsou uvedeny ve vyhlášce 264/2020 Sb.:
A … Uem ≤ 0.7×ER
B … Uem ≤ 0.9×Er
C … Uem ≤ 1.2×Er
D … Uem ≤ 1.7×Er
E … Uem ≤ 2.3×Er

Vyřešeno.

Poznámka: Vůbec nechápu, proč se zde zbytečně diskutuje o změnové vyhlášce 274/2023 Sb., či dokonce o tom co kdysi kdesi řekl jakýsi Zerzáň.

Vložil FB, 20. Březen 2024 - 0:09

Tu poznámku jste si mohl odpustit. Zbytečná diskuse možná pro někoho, kdo tomu rozumí. Pak by bylo super, kdyby odpověděl „normálním“ lidem, pro které je to boj. Vyhláška 274/2023 odkazuje na vyhlášku 269/2015 Sb a ta zase na 264/2020 Sb. a ta zase na normu ČSN 73 0540–4 která konečně asi skrývá ty výpočtové metody. Ale když si zadám na internetu tuto normu, tak mě to odkazuje na stránky, kde je tak maximálně jen náhled s tím, že když chci vidět vice, tak si ji mám koupit za 525,– Super. A přitom je to možná jednoduché, že se „Vypočtená hodnota“ (u nás 0,476) vydělí „Referenční hodnotou“ (u nás 0,512) a tak vyjde 0,930. = třída B. Ale potřeboval bych to od někoho ochotného potvrdit, že jsem to odvodil správně i když nemám přístup ke všem vyhláškám a normám ve kterých bych se stejně asi ztratil.

Vložil Normovač (bez ověření), 20. Březen 2024 - 6:00

Když nemáš 525 korun, využij sponzora https://sponzorpristup.agentura-cas.cz/

Vložil FB, 20. Březen 2024 - 12:16

Děkuji, tady samozřejmě nejde o 525 korun, ale o to, že bych musel čekat než mi ji pošlou a kvůli jednorázové potřebě do ní nahlédnout ji nepotřebuji mít doma v tištěné podobě…

Vložil Justitianus, 20. Březen 2024 - 6:09
  • Vložil FB: „Vyhláška 274/2023 odkazuje na vyhlášku 269/2015 Sb … “

Takže znovu: Vůbec nechápu proč se zde diskutuje o změnové vyhlàšce 274/2023 Sb.. Vůbec nechápu proč tuto vyhlášku zmiňujete Vy.

Jak jistě víte, rozúčtování některých služeb spojených s užíváním bytů řeší vyhláška č. 269/2015 Sb.. Nikoliv vyhláška 274/2023 Sb.

Normy EN a ČSN (včetně normy ČSN 73 0540–4) nejsou celostátně účinnými právními předpisy, proto nejsou (nemusí být) přístupné každému zdarma. Předpokládá se, že PENB pro budovu zpracuje energetický specialista. Ten tomu musí rozumět, normu zná a opatřil si ji.

Hodnota ER dosazovaná do výpočtu Uem je „referenční hodnota klasifikovaného ukazatele energetické náročnosti budovy“. Viz § 9 odst. 6 vyhlášky č. 264/2020 Sb. Nemusíte tomu vůbec rozumět – od toho je energetický specialista.

Justitianus

Vložil FB, 20. Březen 2024 - 12:49

Vy to myslíte tak, proč zmiňuji vyhlášku 274/2023 Sb. že mám zmiňovat 269/2015? No já to myslel tak, že když uvedu 274, tak že tím myslím 269 včetně nových změn. Píšete „Nemusíte tomu vůbec rozumět – od toho je energetický specialista.“ tak to by bylo ideální. Kdyby napsal do PENBu že náš dům je z pohledu prostupnosti tepla v kategorii B, tak nemusím nic řešit. Ale protože to tam není, tak se k tomu musím dopočítat a tím pádem tomu rozumět. V PENBu máme ve slouci „obálka budovy“ (Uem) vyznačenou kategorii D, jenže to není údaj, který se vztahuje k této vyhlášce, jak jsem pochopil. Vyhláška č. 264/2020 Sb v příloze 2 sice ukazuje jaké Er zapadá do které kategorie, ale to co já řeším je právě to, jak se dopočítat k tomu Er. Možná to tam někde je, jen nevím kde, nikde to nemohu najít. Slyšel jsem, že výpočet se dělá dle PENBu dle tabulky „Průměrný součinitel prostupu tepla budovy“ = „Vypočtená hodnota Uem“ děleno „Referenční hodnota Uem,R“, tak snad ano, ale chtěl jsem to někde ověřit. Děkuji.

Vložil filNad52, 4. Prosinec 2023 - 19:22

Děkuji za upozornění na vyhlášku. Prostupy tepla stěn jsou uvedeny v Energetickém štítku domu? Pokud SVJ nemá platný tento štítek, jak se bude postupovat? F

Vložil Vilém (bez ověření), 2. Prosinec 2023 - 14:54

Zkuste se podívat do důvodové zprávy k vyhlášce, jsou tam k tomu nějaké podrobnosti.

https://www.zakonyprolidi.cz/…ile61051.pdf?…

Vložil Justitianus, 1. Duben 2024 - 6:22
  • Michaela Jiroušková: " Je to důležité pro správné rozdělení nákladů ve vyúčtování."

Naprosto se mýlíte. Vyhláška neslouží k „správnému“ rozdělení nákladů.
Vyhláška obsahuje pouze žonglování s náhodně stanovenými čísílky.


Vyhláška slouží ve skutečnosti pouze k nesprávnému a fyzikálně nesmyslnému rozdělení nákladů. Jejím cílem je učinit postup v ní předepsaný tak složitým, aby si nikdo nebyl jist jak to má být „správně“. Pak budou všichni mlčet, což je cílem ministerských ouředníků.

  • V každém bytě(*) jsou neměřená otopná tělesa, která topí naplno bez jakékoliv regulace 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu. (Jde samozřejmě o stoupací a vratné potrubí ÚT.) V dobře zatepleném domě dodávají tyto trubky o bytu 1/2 až 2/3 celkového tepla.
  • Podle zákona je povinnost vybavit i tato otopná tělesa indikátory. To však nikdo nedodržuje.
  • Zavádí se spousta korekčních koeficientů a ukazatelů, které mají dodatečně zprasit a změnit nepoužitelné náměry indikátorů. Některé koeficienty si kdosi vycucal z prstu, nebo je prostě odněkud opsal (ze 40 let starého měření dvou panelových domů v Liberci).
  • Na konci celého „výpočtu“ je úprava výpočtové metody, která má odstranit případy, kdy náklad bytu je pod 80% průměru domu. Na to v reálu doplácejí pouze vlastníci bytů bezprostředně sousedících s nedotápěným bytem, protože museli kvůli chladné stěně topit více. Vyhláška ovšem vůbec nerozlišuje které byty sousedí a které nesousedí – takže vlastníci sousedících bytů topí více, platí více, ale svou kompenzaci nedostanou.
  • Druhá absurdní úprava výpočtové metody spočívá v „osekání“ nákladů u těch bytů, kde náklad překročil průměr domu na více než 200%. To je buď plýtvání (a vlastník by si měl zaplatit vše), nebo jde o chybné určení tepelných ztrát a koeficientů místností (a pak je třeba hledat důvod chyby a koeficienty by se měly opravit). Namísto toho se do výpočtu vnáší další chyba a nespravedlnost, když namísto hledání příčiny se prostě nadměrný náklad bytu škrtne a částka se rozepíše na všechny ostatní příjemce služeb.

Jde jen o to, aby všichni nad tím nesmyslem ve vyhlášce mávli rezignovaně rukou, a aby raději mlčeli.

Justitianus


* Poznámka: kromě bytů v nejvyšším podlaží

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".