Vlastnik sousedniho pozemku po nas pozaduje odstraneni okapni roury

Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 22. Listopad 2023 - 22:30 ::

Zdravi vas SVJ z Plzne.Mame na vas dotaz.Bydlime v bytovem dome postavenem v roce 2007.V primem okoli parcely naseho domu je nekolik pozemku.Jeden z nich je vlastneny soukromou osobou,neni tedy v nasem,nebo obecnim vlastnictvi.Ze strechy naseho domu vede roura na destovou vodu na tento soukromy pozemek az do mensi hloubky.Dale pod timto soukromym pozemkem vede nase roura az do verejne kanalizace.Pred pul rokem se ozval majitel toho soukromeho pozemku a pozadal nas,abychom vedli destovou vodu jinym zpusobem a kompletne odstranili okapni rouru na destovou vodu ze strechy vedouci na jeho pozemek a i rouru pod jeho pozemkem.Deve­loper,ktery dum kdysi stavel nedomluvil vecne bremeno,nebou jinou sluzebnost na vedeni roury skrz ten soukromy pozemek-aspon to nevidime zapsane nikde v katastru na LV toho soukromeho pozemku.Ma podle vas majitel toho pozemku pravo,nebo dokonce sanci uspet u pripadneho soudu a donutit nas,abychom rouru odstranili?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:31

    řešení vidím čtyři.

    1. odstranit rouru z cizího pozemku a předělat na pozemek vlastníků
    2. koupit pozemek od souseda
    3. jít do soudu. soused trvá na odstranění, šance na úspěch máte nulové, takže kromě nových svodů a nákladů na odstranění černé stavby budete ještě platit soudy a právníky
    4. nabídnout tak vysokou úplatu za věcné břemeno, že soused povolí
    Vložil jaroš (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 9:40

    Pochopitelně má právo, máte to i v OZ § 1019/1, je to vaše povinnost, popř. 1270 aj. Vy byste strpěl zamáčení svého pozemku?

    Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 10:14

    Chapeme.Jeste nas napadlo,co kdyby se zahadne objevil nejaky papir,napr.dohoda mezi byvalym majitelem toho soukromeho pozemku a nasim SVJ,kde by byla dohoda o svodu vody uvedena?Byvalym majitelem pozemku byl Developer,ktery pozemky pozdeji odprodal.Tato dohoda by ale nebyla v tuto chvili uvedena v katastru nemovitosti u toho soukromeho pozemku.Mel by nynejsi majitel soukromeho pozemku sanci u pripadneho soudu?

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:18

    velkou. ale pokud by podpisy byly pravé a dohoda nebyla antidatovaná… malá šance pro svj by byla, ale nevyhnulo by se i tak věcnému břemenu.

    Vložil Justitianus, 23. Listopad 2023 - 10:26

    Aáááááááááá, pán chce podvádět.

    Taková dohoda (pokud snad existovala) zavazovala pouze její účastníky. Nemá samozřejmě žádnou účinnost pro nynější vlastníky obou nemovitostí.

    Justitianus

    Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 10:47

    To znamena,ze se musime domluvit se soucasnym majitelem,podepsat s nim dohodu a nechat to zanest do katastru jako sluzebnost?Jina moznost podle vas neni?

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:20

    samozřejmě je. předělat to na pozemek vlastníků/svj. do budoucna ideální řešení. možná vás to vyjde jen o málo víc, než náklady se zřízením věcného břemene a břemeno samotné.

    Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:37

    „předělat to na pozemek vlastníků/svj“ to myslite, jako ze by byla voda svedena nejak do vnitrku domu do kanalizacni pripojky?pozemek vlastniku je jen parcela domu na kterem stoji.

    „náklady na břemeno samotné.“ to myslite jako ze bychom za to jeste platili tomu majiteli pozemku?nekde jsme cetli,ze je bremeno uplatne a neuplatne.

    Vložil JUDr. ze z Plzně (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 21:02

    Tvl, kdybych neměl zkušenost s tímto typem myšlení u našich statutárů, řekl bych, že si děláte srandu.

    Podívejte se, my Císař SVJ z Plzne:

    v domě máte kanalizaci, co Vám brání svést do ní okap? Pýcha, hybridní hrdost, lenost, neschopnost, pomsta sousedovi?

    představte si, že pokud na tom soused bude trvat, tak mu za to opravdu budete ještě platit, nejedná se totiž o veřejný zájem.

    O vašem IQ svědčí věta z vašeho příspěvku výše: „Jeste nas napadlo,co kdyby se zahadne objevil nejaky papir,napr.dohoda mezi byvalym majitelem toho soukromeho pozemku a nasim SVJ,kde by byla dohoda o svodu vody uvedena?“

    Vás bych chtěl za souseda, přes plot i přes patro.

    Vložil Vlastnice ze z Plzně (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 22:47

    Paní JUDr. ze z Plzně,

    soudci v Plzni bytovému spoluvlastnictví nerozumí. Dá se s tím něco dělat?

    Vložil Řešil (bez ověření), 24. Listopad 2023 - 15:41

    Obraťte se na Justitiana, soudcům z Plzně bytové spoluvlastnictví rád vysvětlí.

    Vložil § (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 23:26

    Dá, lze se odvolat k Vrchnímu soudu.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:48

    ale já nevím jak vypadá pozemek vlastníků. to je váš problém jak to vyřešit.

    ano, existuje i bezúplatné. a vy myslíte, že soused, který má znehodnocený pozemek vaší černou stavbou a požaduje její odstranění vám povolí bezúplatné břemeno? proč by to dělal? co se vám zdá divného na tom, že neoprávněně užíváte cizí pozemek a měli byste za to alespoň platit?

    pokud není jiná možnost svodu (což pochybuji), máte šanci uspět u soudu s poukazem na veřejný zájem (pokud je na svodu závislých více domácností a NELZE svod vyřešit jinak). ale opět věcné břemeno.

    Vložil Justitianus, 23. Listopad 2023 - 10:55

    Ne, SVJ nemůže sjednat takovou dohodu.

    Vždyť SVJ není vlastníkem panující nemovitosti. Nemůže tedy být účastníkem smlouvy o zřízení služebnosti.

    Justitianus

    Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:00

    Jaky jiny zpusob tedy navrhujete?Jak bychom meli postupovat,aby to bylo legalni?

    Vložil Soused. (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:10
    • Kolik stojí přeložka okapové roury?
    • Kolik stojí dobré sousedské vztahy?
    • Kolik stojí lidská slušnost a poctivost?
    Vložil Nehrál (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:22

    „Kolik stojí přeložka okapové roury?
    Kolik stojí dobré sousedské vztahy?
    Kolik stojí lidská slušnost a poctivost?“

    (Vložil Soused. (bez ověření), 23. Listopad 2023 – 11:10)

    V Česku se na dobré sousedské vztahy ani na lidskou slušnost a poctivost už nehraje.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:24

    jak kde :-) stále existují slušní lidé.

    Vložil * (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:08

    Domnívám se, že byste měli řešit s právníkem, jak na to. To je jediná cesta, jak to vyřešit zákonným způsobem a určitě to nebude jednoduché. Je to ale potřeba vyřešit co nejdříve, je to v zájmu všech vlastníků. Za to se poděkujte vychcanému developerovi. Nejdříve tam tu rouru nacpal, nenechal zapsat věcné břemeno a pak ten pozemek prodal.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:23

    já myslím, že budou mít dost výdajů se zřízením nového svodu, ale jestli ještě chtějí platit právníkovi, aby jim to sdělil, to je jejich věc :-)

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 8:08

    jsou dvě možnosti – domluvit se s ním na věcném břemenu, samozřejmě úplatném, nebo odstranit. můžete (spíš tedy on, tomu stav vadí) oslovit stavební úřad a vyžádat místní šetření. sú zjistí stav – asi podle vašeho sdělení protiprávní a navrhne řešení. při nedomluvě soud. soudy také berou v úvahu dobu, po kterou protiprávní stav trvá.

    Vložil Pavel II (bez ověření), 26. Listopad 2023 - 15:07

    pouze pokud obdrží návrh na stavební řízení a to odstranění původní stavby a zřízení nové. Určitě nebude suplovat projektanta jehož úkolem je navrhnout novou trasu pro instalaci přeložky dešťové kanalizace. SÚ není poradenskou organizací.

    Vložil radka2222 (bez ověření), 26. Listopad 2023 - 15:31

    já píšu – navrhne řešení. a myslím tím, že buď vydá rozhodnutí o odstranění stavby, pokud nebyla potřebná povolení a stav je protiprávní a lhůty to dovolují. je i možné, že na stavebním úřadě je dokumentace nebo dokonce povolení stavby (i bez souhlasu vlastníka pozemku, zažili jsme takový případ). pak sú navrhne účastníkům, aby se dohodli nebo obrátili na soud.

    Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 28. Listopad 2023 - 13:58

    „pokud nebyla potřebná povolení a stav je protiprávní a lhůty to dovolují. je i možné, že na stavebním úřadě je dokumentace nebo dokonce povolení stavby (i bez souhlasu vlastníka pozemku, zažili jsme takový případ).“

    No ono to povoleni stavby muselo probehnout bez problemu,protoze se tak delo na pozemku ve vlastnictvi Developera.Ten az casem prevedl pozemky na jine vlastniky bez zapisu vecneho bremena.Chceme se zeptat na ty lhuty co zminujete.Jak to myslite?Hraly by v tomto pripade nejakou roli u domu z roku 2007?

    Vložil radka2222 (bez ověření), 28. Listopad 2023 - 14:26

    nejdříve zjistěte na sú, zda je tam stavba ohlášena/povolena, včetně projektu a zda opravdu byl v té době stavitel i vlastníkem pozemku. pak byste ji odstraňovat možná nemuseli, ale furt je ve hře věcné břemeno – bylo by vhodné i zajistit kupní smlouvu souseda (na katastru vám ji za poplatek okopírují), co ve smlouvě o svodech je.

    Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 10:45

    „soudy také berou v úvahu dobu, po kterou protiprávní stav trvá.“ to myslite ve prospech SVJ,nebo neprospech?Stav trva od roku 2007 a v roce 2020 se zmenil majitel.

    Vložil MartinII, 23. Listopad 2023 - 11:40

    "Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 – 10:47

    To znamena,ze se musime domluvit se soucasnym majitelem,podepsat s nim dohodu a nechat to zanest do katastru jako sluzebnost?Jina moznost podle vas neni?

    Vložil Justitianus, 23. Listopad 2023 – 10:55

    Ne, SVJ nemůže sjednat takovou dohodu. Vždyť SVJ není vlastníkem panující nemovitosti. Nemůže tedy být účastníkem smlouvy o zřízení služebnosti.

    Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 – 11:00 Jaky jiny zpusob tedy navrhujete?Jak bychom meli postupovat,aby to bylo legalni?

    • – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

    Zjistěte zda něco máte o svodu dešťové vody v Prohlášení. Muselo by to být ale i v Prohlášení vlastníka sousedního pozemku (i to byste si mohli na katastru vyžádat k nahlédnutí, ale asi to bude zbytečné).

    Služebnosti jsou v NOZ od § 1257, Služebnost okapu § 1271.

    Smlouvu o služebnosti musí uzavřít (podepsat) vlastníci nemovitostí (v SVJ vlastníci bytů). V tomto případě je zřejmě nemůže zastupovat SVJ (statutár).

    Ani právník vám nezaručí, že by sepsal perfektní smlouvu o služebnosti.

    Lepší bude pokud máte možnost napojit se na veřejnou kanalizaci přes svůj pozemek.

    Vložil MartinII, 23. Listopad 2023 - 11:57

    "Vložil SVJ z Plzne (bez ověření), 23. Listopad 2023 – 11:37 „předělat to na pozemek vlastníků/svj“ to myslite, jako ze by byla voda svedena nejak do vnitrku domu do kanalizacni pripojky?pozemek vlastniku je jen parcela domu na kterem stoji.

    „náklady na břemeno samotné.“ to myslite jako ze bychom za to jeste platili tomu majiteli pozemku?nekde jsme cetli,ze je bremeno uplatne a neuplatne.

    • – – – – – – – – – – – –

    Nemůžeme vám radit jak máte okapovou vodu odvést, neznáme situaci s kanalizací a sousedními pozemky u vás.

    Číst o břemenech a služebnostech si můžete jen v NOZ

    Vložil radka2222 (bez ověření), 23. Listopad 2023 - 11:15

    to ale asi nepřichází v úvahu. stavitel zajisté věděl, že pozemek není jeho. povolení asi také nemáte. nejlepší řešení do budoucna je odstranit z jeho pozemku. nebo se domluvit na věcném břemenu, které ale může být velké, pokud mu díky tomu vznikají omezení (nemůže tam parkovat či jinak zatěžovat svůj pozemek kvůli vašemu zásahu, musí umožnit opravu v případě poruchy -rozkopání pozemku apod.)

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".