Problém s dodatečnou opravou odečtu tepla od PTAS

Vložil Petr (bez ověření), 5. Únor 2015 - 11:54 ::

Naše SVJ má v současnosti následující problém: V našem domě je umístěn výměník tepla, který využívají čtyři okolní domy (ani nekomentuji to, že jsme si tento výměník „vyprivatizovali“ i s domem, PTAS nám za něj nic neplatí a my nejsme schopni ovlivňovat jakékoliv dění okolo něj, přestože je umístěn v našem majetku). Pražská teplárenská nám teď sdělila, že zjistila chybu v měření v jednom z těch domů a chce po nás poměrně vysoký doplatek za roky 2012 a 2013, protože jsme právě na tom společném výměníku. Chtěl bych se zeptat, jestli někdo nemáte zkušenosti s takovým či podobným jednáním – není to příliš dlouhá doba na to, aby po nás vyžadovali doplatek (promlčené to asi ještě není, ale určitě existují i nějaké reklamační lhůty)? Neměl by být problém špatného měření spíše problém PTAS a neměla by případné nesrovnalosti zjištěné až po takto dlouhé době hradit sama PTAS? Jsem si jist, že pokud bychom se po takto dlouhé době ohradili proti měření my, že nám bude sděleno, že lhůta pro reklamace dávno vypršela. Díky za případné rady a odpovědi. Petr, místopředseda SVJ

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Jar (bez ověření), 6. Únor 2015 - 0:33

    Víte, v čem je problém, Petře? Že Vy, jako statutární orgán, místopředseda SVJ zřejmě vůbec nechápete, co komu patří a neznáte Vaše smlouvy. Jak dlouho jste ve funkci? A co jste udělal pro to, aby smlouvy byly jasné a srozumitelné? Chápu, že PTAS je velmi složitý protihráč, o tom žádná, ale místo, abyste se spojili s okolními domy a zjišťovali skutkovou podstatu věci, tak na Vás „sousedi“ podávají žalobu, a Vy nevíte o věci téměř nic kloudného.

    Jar

    Vložil Krupp, 5. Únor 2015 - 17:59

    Pane Petře, položil jste velmi neurčitý dotaz a chcete perfektní odpověď. Nenapsal jste nic o tom, kdo s kým a jaké má uzavřeny smlouvy a jak a na základě čeho se rozpočet provádí. Ani jste nenapsal, kdo vlastně komu platí. Pak můžete samozřejmě očekávat jen laické dohady. Překvapuje mě, že se do nich pouští i lake.
    Co se týče prostoru výměníku vzniklo na něj věcné břemeno. Je to dáno jakýmsi zákonem. Nebudu ho hledat. PTAS vám bude přispívat na opravy a údržbu domu, pokud na něj začnete tlačit. Oni vám ten zákon předloží.
     Jirka

    Vložil Petrxx (bez ověření), 5. Únor 2015 - 19:36

    A abych doplnil i nějaké ty konkrétnější věci, tak smlouvy máme všichni uzavřeny pouze s PTAS – mezi jednotlivými SVJ žádné smlouvy uzavřeny nejsou – je to klasický pozůstatek po bolševikovi, kdy se u státních a později obecních domů vůbec nic takového neřešilo, protože to nebylo třeba, když patřilo vše státu. Asi nějaké smlouvy budeme muset uzavřít už kvůli vedení od výměníku do domů, o kterém PTAS tvrdí, že to je náš společný majetek a že o něj musíme pečovat společně. Ani to nevím, jak budeme řešit, protože my máme výměník v domě a teplo jde do našeho domu přímo z toho výměníku, nevím, z jakého důvodu bychom se měli podílet na údržbě potrubí, které vede z výměníku stovky metrů do úplně jiného domu a my s ním v podstatě nemáme nic společného a ani nemůžeme nijak ovlivnit, jestli je dobře udržováno. Měření je nejprve u vstupu do výměníku a pak pro každý dům zvlášť. Jakým způsobem to PTAS přesně rozpočítává, nevím, má na to nějaké koeficienty – my vždy dostaneme až vyúčtování a ne to jejich rozúčtování mezi jednotlivé domy. Pro nás se to vlastně doteď tvářilo tak, že máme smlouvu s PTAS, od které teplo odebíráme a nic jiného řešit není potřeba.

    O platbu za výměník jsme PTAS také žádali, o nájmu nechtějí ani slyšet, ale slíbili, že budou něco přispívat na opravy domu. Výměník mají dokonce zamčený a nikdo z domu ani z vedení SVJ do něj nemá přístup. Převzali jsme dům tak, že dokumentace, smlouvy a další věci byly v příšerném stavu, či dokonce úplně scházely – bohužel na ně nešlo nijak přitlačit, oni zkrátka nic jiného neměli a bylo to ber, nebo nech ležet. Teď teprve dáváme všechno postupně do pořádku. Ten problém vznikl údajně už před nějakými osmi lety, kdy se měnil měřič pro jeden dům a „odborná“ firma to zapojila špatně a měření neodpovídalo skutečnosti. Jak píšu, tak my jsme s nimi do té doby nic neřešili a detaily jejich smluv proto neznáme. Nicméně PTAS jim reklamaci uznala a teď si pozvala vedení SVJ z ostatních domů a žádají doplatit rozdíl mezi původně naměřeným a opraveným stavem (pouze za nepromlčené období od roku 2012). Dali nám na rozhodnutí cca dvouměsíční termín, poté chtějí dát celou věc k soudu.

    Vložil Krupp, 5. Únor 2015 - 22:32

    Petře,
    pište prosím smysluplné názvy
    co se týče platby za užívání prostoru, ze zákona existuje věcné břemeno – bez nájemného. S PTAS byste měli uzavřít smlouvu o věcném břemeni, na jehož základě vám budou platit poměrnou část nákladů na údržbu domu. Nám to ročně dělá 5–8 tis. Musíte jim k tomu poslat všechny podklady, takže je s tím fůra práce a skoro to za to nestojí. Když se dělá nákladnější akce, je to ale výrazně víc.
    Co se týče měření, proč jste na ně netlačili, aby to technicky vyřešili tak, aby měřili jen pro vás? Přeci jde upravit rozvod tak, aby šel do ostatních domů mimo vašeho měřidla. S vedením do ostatních domů nemáte nic společného, když dodavatelem i pro ně je přímo PTAS. Ať vám dokáží, že je to jinak.
    Co se týče vracení peněz musíte prostudovat smlouvu a hlavně technické podmínky. My jsme měli problém s vodárnami. Když jsme dokázali, že měřidlo špatně měří, vrátili nám rozdíl za běžné a předchozí fakturační období. Z podmínek plyne, že zaplacením a nereklamováním ztrácíme nárok. Měřidlo je tepláren a pokud bylo špatně namontováno, je to jejich problém. Oni jsou vlastníci a provozovatelé a mají jak instalaci měřidla, tak jeho přesnost kontrolovat.
    Mám za to, že byste se měli dohodnout, že vrátíte rozdíl za poslední fakrurační období, což je myslím měsíc.
    Přeji úspěch a pevné nervy.
     Jirka

    Vložil Petrxx (bez ověření), 5. Únor 2015 - 19:07

    Díky, nešlo mi o perfektní odpověď, ale vadí mně zbytečné nadřazování se – jestli je místní Pytlík takhle zvyklý vystupovat doma, tak ať to netahá do odpovědí, nebo ať radši vůbec neodpovídá. Jak píšu níže, tak mně šlo spíš o to, jestli někdo neřešil podobný problém, že bych se s ním pak zkontaktoval a prodiskutoval to detailněji. Nečekal jsem, že mně nějakej Pytlík začne hned napadat – znám takovýhle přemoudřelý trumpety z diskuzních fór o všem možném, ale že se bude vyskytovat i na fóru o SVJ, to jsem nečekal, ale pravdou je, že lidi se realizují různě.

    Vložil lake, 5. Únor 2015 - 12:33

    Je pouze váš problém, že PTAS nic neplatí a vy je necháváte bezplatně užívat váš majetek. Nebrečte nám tady.

    K samotné otázce: Nejde o případ reklamace vadného vyúčtování, v tom je Váš příměr nepřiléhavý. Jde zjevně o případ posuzovaný jako bezdůvodné obohacení. Váš popis je ovšem nesrozumitelný.

    1. Buď PTAS dodává čtyřem odběratelům přes čtyři měřicí zařízení ve vlastnictví PTAS. Pak vás ovšem nezajímá, zda některé měřicí zařízení v některém z ostatních domů ve městě bylo v poruše. Škodu nese dodavatel tepla jako vlastník měřicího zařízení.
    2. Nebo je teplo měřeno pouze na výstupu z výměníkové stanice a čtyřem připojeným odběratelům se rozúčtuje na základě jejich čtyřstranné dohody, která jednoznačně určuje i pravidla rozúčtování mezi nimi. V tom případě postupuje dodavatel tepla podle této dohody, rozúčtuje podle ní a není oprávněn se od ní odchýlit.

    Škodu ať nese dodavatel tepla, nebo ten, kdo nereklamoval vadná roční vyúčtování.

    lake

    Vložil Petrxx (bez ověření), 5. Únor 2015 - 13:57

    Vážený lakeu, děkuji Vám za rychlou odpověď, kterou jste evidentně pojal spíše jako masturbaci nad vlastní dokonalostí. Jinak nechápu vaše nesmyslné invektivy o brečení, zejména když vůbec netušíte, o co jde.

    No a i Vaše skutečná odpověď je pravděpodobně nesprávná. Každý z domů má vlastní měřič dodaného tepla a jeden byl externí firmou namontován špatně – z toho by se jevila jako jasná varianta, že by za škodu měla odpovídat ta firma, která ho špatně namontovala a která má smlouvu s PTAS. Ale jak právník toho „postiženého“ domu, tak PTAS argumentují tím, že kvůli špatnému měřiči na jednom domě byl pak i špatný rozpočet na ostatní domy zapojenými na společný výměník a za nepromlčené období mají právo to po nás žádat (celá věc se týká delšího období, ale žádají po nás doplatek pouze za nepromlčenou část).

    Asi jsem zapomněl napsat, že mně nešlo o nějakou vymyšlenou odpověď či laické úvahy nějakého místního brouka Pytlíka, ale spíš o to, jestli někdo s podobným problémem nemá opravdu reálné zkušenosti, které by mohly pomoci i našemu SVJ se rozhodnout, zda-li se soudit nebo ne. Takové jsou totiž naše současné možnosti – SVJ toho postiženého domu nám dalo určitý termín na uhrazení rozdílu vypočítaného PTAS, pokud neuhradíme, podají o tuto částku žalobu a budou ji vymáhat soudní cestou. Nesetkal se s tím někdo?

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".