náklady na společné prostory v bytě

Vložil Zuzana (bez ověření), 4. Listopad 2015 - 13:30 ::

Dobrý den , můžete mi prosím někdo poradit jak se platí společné náklady . Já jsem koupila byt a přišlo mi první vyúčtování z kterého jsem byla velmi překvapená .Je mi jasné ,že vodné ,stočné ,vytápění se počítá dle metrů čtverečních,ale nerozumím proč ostatní náklady jako je společné osvětlení ,výtah ,fond oprav , recepce , úklid , zahradník , revize ,pojištění atd . se počítají také dle metrů čtverečních bytové jednotky .Přijde mi to nelogické abych platila dvakrát tolik než ostatní jenom kvůli tomu ,že mám větší byt. Nevšimla jsem si že by světlo svítilo více když jdu po chodbě ,nebo uklizečka před mým bytem uklízela déle či zahradník a ostraha mi věnovali zvláštní pozornost. Jen na ukázku posílám vyúčtování: Z teplo 1213.00 Kč Z teplá voda 660.00 Kč Z vodné/stočné 661.00 Kč Z odvoz odpadu 117.00 Kč Z společná elektřina 417.00 Kč Z výtah 102.00 Kč Z servis EPS 55.00 Kč F Fond oprav 535.00 Kč Z správní poplatek-byty/NP 190.00 Kč Z úklid a údržba společ.prostor 407.00 Kč Z údržba zeleně 173.00 Kč Z pojištění 54.00 Kč Z provozní výdaje 32.00 Kč Z odměny SVJ 241.00 Kč Z spr.popl.-garáže/sklep 90.00 Kč Z nonstop technicko-recepční dozor 841.00 Kč Z revize,servis­.kontroly, op Prosím napište mi zda je to tak v pořádku či nikoliv. Děkuji a přeji hezký den.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Dvorák (bez ověření), 5. Listopad 2015 - 10:00

    Mně ty částky přijdou přiměřené. Samozřejmě záleží na velikosti bytu. Pro 50m2 byt jsou vysoké, pro 200m2 byt jsou nízké. Asi je také důležité si uvědomit, že toto není vyúčtování. A teoreticky je možné, abyste měsíčně platila podle jiných pravidel (m2, osoby, měřáky, …) než podle jakých se bude dělat vyúčtování.

    K té logice rozpočítání dle m2. Zkuste si představit dům (není to svj), kde máte dvě jednotky. Jedna má 90m2 a druhá má 10m2. V domě je společná recepce i s recepčním, dále je to střeženo bezpečnostní službou, máte tam požární hlásiče a napojení na PCO.

    Podle čeho rozpočítáte jednotlivé náklady? Logika rozpočítání dle m2 (to je vlastně to samé jako podíly) říká, že více má zaplatit ten, kdo má větší podíl na společném majetku. (bude se líbit té malé jednotce)

    Pokud byste to rozpočítali podle osob, tak shodou okolností tu 10m2 jednotku obývají 4 osoby, zatímco tu 90 m2 pouze jedna osoba. (tak to se bude líbit velké jednotce).

    Pokud to rozpočítáte rovným dílem 1:1, tak se to asi bude líbit velké jednotce.

    Co tím chci říci? Že neexistuje absolutně spravedlivé rozpočítání nákladů. Ale ta pravidla si určují vlastníci a vahou svého podílu a přesvědčovacími schopnostmi, můžete hlasováním tato pravidla upravit.

    Vložil Zuzana Tomaštíková, 5. Listopad 2015 - 11:12

    Byt má 107metrů čtverečních. Já rozumím tomu ,že lidem s menší bytovou jednotkou se to nebude líbit ,kdo by chtěl platit více , ale přesto tito lidé využívají tyto služby stejnou měrou jako já .Tak nevidím důvod platit 2× více. Jen mě prostě zaráží ,že při měsíčním rozpisu záloh mimo elektriku tu platím zvlášť ,mé náklady na byt jsou nižší než náklady na služby společných prostor. Rozpis záloh činí 6000kč, z toho co se týče bytu 2500kč a společné služby 3500kč. Dle mého názoru by měli všichni za služby platit stejně , protože je využívají stejnou měrou , ale na to má pochopitelně každý svůj názor . Děkuji za komentář.

    Vložil tristone, 5. Listopad 2015 - 12:00

    Už Vám to tu někdo rozepisoval dřív. Neexistuje nic jako spravedlivé rozdělení nákladů. Ani dost dobře nemůže. Lze stanovit pouze klíč, který bude jasný a ověřitelný. Vždy někdo vydělá a někdo prodělá – ale nikoliv absolutně, pouze v porovnání s jiným klíčem.

    Zákon stanoví, že náklady na provoz a správu domu, jeho opravy a podobně se dělí dle vlastnického podílu. Od tohoto se lze odchýlit pouze dohodou vlastníků. Tj. dle soudní interpretace souhlasem všech. Nebo by to mohlo být obsaženo v prohlášení vlastníka.

    Odchylka je specifikovaná v NOZ pro odměny výboru, poplatky správci a obecně vlastní náklady SVJ (zjednodušeně řekněme na samotnou administrativu). A to tak, že každý byt platí stejně. V tomto případě to dává perfektní smysl a je to vcelku bezesporné.

    A pak je tu kategorie služeb. Tam zákon 67/2013 vyjmenovává pro některé služby výchozí rozúčtování, primárně podle osob, není-li rozhodnutím SVJ určeno jinak. A na to už nejsou potřeba všichni, záleží na Vašich stanovách.

    Měli byste mít ve Stanovách nebo Prohlášení vyjmenované služby poskytované SVJčkem a buď spolu s nimi i způsob rozúčtování nebo na to rozúčtování mít usnesení Shromáždění.

    Vložil janica, 4. Listopad 2015 - 21:54

    Pokud píšete o vyúčtování, tak za jakou dobu bylo provedeno? Jestli toto je vyúčtování, tak to je rozdíl mezi zaplacenými zálohami a skutečnými náklady? To, co popisujete, vypadá na měsíční předpis. Akorát ta položka elektřiny společných prostor je vysoká… Kolik těch bytů v tom vašem domě je? My platíme měsíčně 80 Kč za elektřinu společných prostor a docela to postačuje (jsme panelák s 32 byty), náklady za rok představují do 500 Kč na byt po vyúčtování. Nevím, co si mám představit pod pojmy, jako je Z nonstop-recepční dozor, servis EPS, provozní náklady,..

    Vložil svjvmt, 4. Listopad 2015 - 21:15

    Není mi jasné, jaké společné prostory máte v bytě, je byt váš? Vy nemáte vodoměry, že platíte podle plochy bytu? Nemáte IRTN včetně termoventilů? Ve vyúčtování máte, dle čeho se účtuje, měřáky, plocha, osoby. Vy máte nějakou zeleň kolem baráku? Máte možnost si odhlasovat, podle čeho náklady hradit. Podívejte se třeba na zák. 67/2013, NV 366/2013, vaše Prohlášení vlastníka. Ostatně jak to tam chodí jste se měla informovat, než jste byt koupila!

    Vložil Kryštof (bez ověření), 4. Listopad 2015 - 16:36

    Některé položky

    F Fond oprav 535.00 Kč
    Z správní poplatek-byty/NP 190.00 Kč
    Z úklid a údržba společ.prostor 407.00 Kč
    Z odměny SVJ 241.00 Kč
    Z nonstop technicko-recepční dozor 841.00 Kč

    jsou zajímavé pro svoji výši, označení, resp. obsah.

    Co je „Z“ a „F“?

    Vložil Kryštof (bez ověření), 4. Listopad 2015 - 16:41

    Ještě tahle:

    Z společná elektřina 417.00 Kč

    To je za celý dům?

    Vložil Zuzana Tomaštíková, 4. Listopad 2015 - 17:10

    Děkuji Vám za odpovědi .Z a F nic neznamená jen jsem to špatně zkopírovala , ale asi jsem v háji protože jsem si vyžádala dle Vašich rad Prohlášení ,Stanovy a dočetla jsem se ,že náklady společných prostor budou rozpočítané dle rozlohy bytových jednotek. Líbí se mi jak reagujete na vyšší náklady a to ještě nevíte ,že za dva týdny se bude schvalovat nový rozpočet pro rok 2016 kde se opět navyšuje. S tím asi nic nenadělám . Jsem z toho zklamaná , ale přesto ještě jednou děkuji.

    Zuzana

    Vložil Anonymous, (bez ověření), 4. Listopad 2015 - 17:22

    Reaguji ještě jednou. Víte, co si pod náklady společných prostor máte představit? Já tedy ne. Společné prostory potřebují udržovat a taky např. uklízet, patří tam náklady na elektřinu. Jsou to tedy služby, je to údržba, nebo co to je, vypátrala jste něco? Dovoluji si podotknout, že vaše pravidla přispívání jsou nejasná. Chtějte po SVJ jasná pravidla.

    Vložil Zuzana Tomaštíková, 5. Listopad 2015 - 10:44

    Dobrý den , možná špatně pojmenovávám věci náklady , služby ,údržba je to pro mě něco nového s čím jsem se doposud nesetkala. Plně souhlasím s placením poplatků za mou bytovou jednotku jako je elektřina kterou platím zvlášť mimo měsíční vyúčtování. Také nemám problém s topením a vodným a stočným jen mě zaráží ty ostatní položky .

    odvoz odpadu 117.00 Kč
    společná elektřina 417.00 Kč (osvětlení na chodbách ve sklepě a v ostatních společných prostorech)
    výtah 102.00 Kč
    servis EPS 55.00 Kč
    Fond oprav 535.00 Kč ( nyní se bude navyšovat z 5 kč za metr na 7 kč za metr)
    správní poplatek-byty/NP 190.00 Kč
    úklid a údržba společ.prostor 407.00 Kč
    údržba zeleně 173.00 Kč ( zeleň před a okolo bytového domu)
    pojištění 54.00 Kč
    provozní výdaje 32.00 Kč
    odměny SVJ 241.00 Kč
    spr.popl.-garáže/sklep 90.00 Kč
    nonstop technicko-recepční dozor 841.00 Kč (objekt je střežen 24 hodin denně)

    Rozumím tomu ,že se musím uvedené služby platit ,jen mi přijde nelogické že rozdělení poplatků je dle metrů čtverečních bytových jednotek.

    Stanovy a pravidla jsem si vyžádala a tam je skutečně uvedeno ,že poplatky budou rozpočítané dle metrů čtverečních bytové jednotky . Volala jsem na správu ,protože nemám představu kolik je tam bytů a zjistila jsem ,že je tam 320 bytů . Paní mi sdělila ,že pravidla si určuje SVJ ,takže je mi jasné ,že ostatním to vyhovuje ,protože těch velkých bytů je tam málo. Uvidím za dva týdny bude schůze kde se pokusím navrhnout aby poplatky za služby byli rozpočítané na bytové jednotky ,ale moc šancí tomu nedávám.

    Vložil tristone, 5. Listopad 2015 - 11:03

    „poplatky budou rozpočítané dle metrů čtverečních bytové jednotky“ – tohle je velmi neurčité, slovo poplatky je divné v tomto kontextu.

    A rozhodně to nic neříká o rozúčtování služeb, to je tímto slovem neobhajitelné. A podle zákona 67/2013 jsou minimálně služby provoz výtahu, elektřina, úklid a odpad podle počtu osob, pokud není rozhodnutím SVJ stanoveno jinak. Což, podle Vaší citace, ve stanovách ani prohlášení vlastníka není. Neexistuje na to usnesení Shromáždění?

    Naopak odměny SVJ a správní poplatek by měl být shodný pro každý byt.

    Zbytek dává podle plochy dost smysl. Až na ten non-stop dozor, což je evidentně služba a měla by pro její rozúčtování tedy existovat pravidla.

    Vložil Anonymous, (bez ověření), 4. Listopad 2015 - 15:02

    Abyste se dopátrala nějakého výsledku, musíte si od společenství vyžádat předložení schválených pravidel pro přispívání a to jak na správu domu, tak i na služby. Co je služba musí být někde definované, mělo by to být v Prohlášení vlastníka. Na služby se může přispívat buď podle počtu osob nebo nebo podle metrů čtverečních,voda podle vodoměrů, teplo podle indikátorů a vyhlášky, atd. Zjistit přesný počet osob je v podstatě nemožné a m2 jsou tady diskutabilní,jak sama uvádíte. Ani jeden způsob přispívání není zcela spravedlivý. 100% spravedlnost nehledejte, tu nemůžete v bytovém domě najít. Vždycky je to o kompromisu a hlavně o dodržování schválených pravidel. Pokud pravidla neexistují, pak skutečně můžete platit za něco a nevíte za co. Když porovnám vaše náklady s našim domem věžákem, tak náklady na společnou elektřinu máte vysoké, náklady na výtah (1 výtah) máte vysoké. My máme nižší náklady na výtahy dva. Správní poplatek máte móóc vysoký (otázkou je, co vše u vás tento poplatek zahrnuje), my např. nemáme provozní výdaje, máte vysoké pojištění (otázkou opět je, jakou máte pojistnou smlouvu. Máte ve srovnání s námi hóódně vysoké odměny (asi máte menší počet bytů), atd. Neboli ještě jednou zdůrazňuji vyžádejte si schválená pravidla pro přispívání. Jedině tak můžete rozklíčovat, proč jsou vaše náklady takové jaké jsou. Poznámka na závěr, ve společenství nemá fond oprav žádné opodstatnění, i když spousta lidí může mít jiný názor a bez fondu oprav nemůže existovat. Úspěšné pátrání.

    Vložil Zuzana Tomaštíková, 4. Listopad 2015 - 17:15

    Děkuji Vám za odpovědi .Z a F nic neznamená jen jsem to špatně zkopírovala , ale asi jsem v háji protože jsem si vyžádala dle Vašich rad Prohlášení ,Stanovy a dočetla jsem se ,že náklady společných prostor budou rozpočítané dle rozlohy bytových jednotek. Líbí se mi jak reagujete na vyšší náklady a to ještě nevíte ,že za dva týdny se bude schvalovat nový rozpočet pro rok 2016 kde se opět navyšuje. S tím asi nic nenadělám . Jsem z toho zklamaná , ale přesto ještě jednou děkuji.

    Zuzana

    Vložil Ludmila, 4. Listopad 2015 - 14:15

    Milá paní Zuzanko, seznamte se s „Prohlášením“ a Stanovami SVJ. Tam určitě najdete co a jak máte hradit. Zřejmě SVJ nerespektuje tyto dokumenty.

    Vložil Zuzana Tomaštíková, 4. Listopad 2015 - 17:21

    Děkuji Vám paní Ludmilo za odpověď , ale asi jsem v háji protože jsem si vyžádala dle Vašich rad Prohlášení ,Stanovy a dočetla jsem se ,že náklady společných prostor budou rozpočítané dle rozlohy bytových jednotek. Takže se můžu těšit na schůzi ,která bude za dva týdny a bude se schvalovat nový rozpočet pro rok 2016 který se ještě navyšuje. S tím asi nic nenadělám . Jsem z toho zklamaná , ale přesto ještě jednou děkuji a přeji hezký večer.

    Zuzana

    Vložil Jar (bez ověření), 4. Listopad 2015 - 17:53

    Zuzano,

    rozpočet schvalují vlastníci, jste také vlastník ne? Mimochodem, jak máte velký byt? Řekla bych, že na Vás někdo pěkně vydělává. Pokuste se navrhnout změnu, minimálně úklid, elektřina, výtah a odpad by měly jít podle osob, ačkoli všichni „řvou“, že to nelze zjistit, ale zákon 67/2013 na to již stanovil sankce, na nenahlášené osoby. A kde máte způsob rozúčtování stanoven, v Prohlášení nebo Stanovách? Napište více, vždycky se lze pokusit náklady snížit, ty Vaše jsou vysoké.

    Jar

    Vložil Zuzana Tomaštíková, 5. Listopad 2015 - 12:10

    Dobrý den, máte pravdu , vlastníkem jsem byt má 107metrů čtverečních. Dle stanov :

    1. Společenství zajišťuje buď přímo, nebo na základě smluv uzavřených společenstvím s

    dodavateli plnění spojená s užíváním jednotek a společných částí domu (dále jen „služby“), například dodávky tepla a teplé užitkové vody, elektřiny, dodávky vody a odvod odpadní vody, odvoz komunálního odpadu a úklid společných prostor, užívání výtahu, zařízení pro příjem televizního a rozhlasového signálu. V rámci této činnosti společenství zajišťuje zejména

    1. vybírání úhrad za služby zajišťované společenstvím,
    2. způsob rozúčtování cen služeb na jednotlivé členy společenství, není-li rozúčtování cen služeb

    stanoveno zvláštním právním předpisem nebo rozhodnutím cenového orgánu, a vyúčtování přijatých záloh na jednotlivé členy společenství, (8) Na každou jednotku stejně se rozvrhnou: k. náklady na odměňování členů výboru, l. náklady na vedení účetnictví, m. náklady na vlastní správní činnost, n. náklady na zřízení, vedení a zrušení bankovních účtů společenství vlastníků, o. náklady na rozúčtování a vyúčtování plnění spojených s užíváním jednotek, včetně provedení odečtů hodnot z poměrových měřidel spotřeby vody a ze zařízení sloužících k rozúčtování nákladů na teplo, p. náklady na pořízení majetku sloužícího pro vlastní správní činnost, např. počítač včetně softwarového vybavení a jeho odpisy, q. náklady kanceláře osoby odpovědné za správu domu a pozemku, například vybavení, kancelářské potřeby, poštovné, spotřeba elektřiny, je-li samostatně měřena, r. náklady spojené s poskytováním právních služeb týkajících se správy domu a pozemku. (9) Ostatní náklady na správu domu a pozemku se rozvrhnou podle podílu na společných částech. Je to tu černé na bílém ,dle vlastnických podílů a ty jsou dle metrů. Děkuji za komentář a přeji hezký den.

    Vložil lake, 5. Listopad 2015 - 13:01

    Máte vadné stanovy. Služby nemají být ve stanovách uvedeny slovem „například“, což je pouze neúplný (příkladmý) výčet. Měla byste trvat na tom, aby stanovy obsahovaly taxativní (úplný) výčet všech poskytovaných služeb. Není přece možné, aby SVJ začalo podle své úvahy vnucovat vlastníkům nějakou další službu, nevyžádanou a neuvedenou ve stanovách.

    Dále by stanovy měly obsahovat pravidla rozúčtování pro každou poskytovanou službu. Není-li to ve stanovách jednoznačně uvedeno, jste vydána na milost a memilost neurčitému rozhodování, které nemůžete nijak ovlivnit.

    lake

    Vložil alms (bez ověření), 5. Listopad 2015 - 14:45

    Dobrý den, mohl byste mi poslat nejaky kontakt – zajimala by me moznost placene konzultace z vasi strany. dekuji – alms@centrum.cz

    Vložil tristone, 5. Listopad 2015 - 14:05

    Dovolil bych si lehce nesouhlasit s tím striktním odporem vůči „například“.

    Samozřejmě by měly být veškeré známe a poskytované služby taxativně vyjmenované, o tom není sporu. Ale vzhledem k legislativnímu kutilství v téhle republice vůbec není vyloučené, že najednou vznikne nová služba, která bude automaticky aplikovatelná a ještě navíc s nějakým pitomým výchozím rozúčtováním (třeba na osoby).

    Proto je podle mě žádoucí mít ve stanovách podchycené i možné budoucí služby a výchozí rozúčtování dle preferencí majitelů. Když to nebude vyhovovat, tak se to následně taxativně upraví. Ale bude to v klidu a ne pod tlakem legislativního procesu.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".