Měsíční ne/informování a možné sankce

Vložil Pavel, 16. Září 2023 - 22:06 ::

Zákonem č. 424/2022 Sb. byl novelizován zákon č. 67/2013 Sb. o službách.

Od 1.1.2024, nejpozději od 1.1.2027, vzniká povinnost měsíčně informovat příjemce služeb o „spotřebě“ TUV a tepla.

Spotřebu TUV si každý kdo má zájem může kontrolovat třeba i několikrát za den.

Ještě kurioznější je měsíční informování o „spotřebě“ tepla. Ve skutečnosti to bude jen informace o počtu nějakých dílků na IRTN před korekcí o – 20% až + 100%. Tj. číslo se skutečnou spotřebou mnoho společného nemá.

Nicméně jedná se o implementaci zelené ideologie EU a tak to eurohujeři vtělili do zákona.

Dostal jsem dotaz, jaké jsou sankce, pokud SVJ či BD nebude tento zbytečný nesmysl zavádět. Jednak je o to mezi členy mizivý zájem a jednak to stojí peníze.

Já vím jen o sankci podle § 13 zákona č. 67/2013 Sb. Ale celou nepřehlednou změť českých předpisů neznám.

Víte o nějaké jiné sankci?

Děkuji

Hezký den!

P.S.

Pro lepší pochopení, jak vznikají nesmysly v EU, doporučuji shlédnout seriál Parlament:

https://www.ceskatelevize.cz/…5-parlament/

Někdo to považuje za nekorektní satiru. Podle obsahu Nařízení, Směrnic a jiných aktů od orgánů EU se domnívám, že se jedná spíše o hraný dokument.

  • EED

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil Misme, 18. Září 2023 - 15:48

Já bych spíše řekla, že čeští politici se snaží dokázat, že jsou papežštější než papež. V těch předpisech EU je obvykle uvedeno cosi v tom smyslu, že povinnost nějaké konkrétní opatření zavést padá, bude-li to výsledné řešení nákladné. A v téhle zemi se před několika lety dělala studie, z níž vypadlo, že náklady na měření v zateplených domech bohatě přesáhnou ušetřené náklady na teplo. Zvídaví mají šanci najít to někde tady na portálu, pokud to ovšem ;-) někdo nesmazal.

Vložil Šetřil (bez ověření), 18. Září 2023 - 17:04

„studie, z níž vypadlo, že náklady na měření v zateplených domech bohatě přesáhnou ušetřené náklady na teplo“ (Vložil Misme, 18. Září 2023 – 15:48)

Ano, na to je skutečně potřeba studie, aby studovala, zda ušetřím měřením, nebo zateplením.

Jen více takových studií. Další studie by měla studovat náklady na osvětlení. Měla by totiž studovat otázku, zda ušetřím, když nahradím stávající žárovku 60 W ledkou 8 W a třeba ještě čidlem reagujícím na šero a pohyb, a nebo když si ke stávající žárovce pořídím wattmetr.

Cílem SVJ je všechno možné jenom ne šetření.

Vložil Justitianus, 17. Září 2023 - 20:45

Zákon ve znění účinném ode dne 01.01.2024 obsahuje toto zdánlivě nesmyslné ustanovení:

§ 8a Pravidelné informování o spotřebě tepla na vytápění a centralizované poskytování teplé vody

(4) Náklady na poskytování informací podle odstavců 1 a 2 nelze zahrnout do nákladů na služby.

Při tom je zřejmé, že se nejedná o náklad na správu domu. Nepochybně se jedná o samostatnou službu, která je spojená s dvěma jinými konkrétními službami. Zákon o službách zavádí tuto novou službu, ale zároveň stanoví něco nemožného: Tvrdí, že náklad na služby není nákladem na služby. Ustanovení § 8 odst. 4 je naštěstí možno vyložit ústavně konformním způsobem takto:

§ 8a Pravidelné informování o spotřebě tepla na vytápění a centralizované poskytování teplé vody

(4) Náklady na poskytování informací podle odstavců 1 a 2 nelze zahrnout do nákladů na služby vytápění a centralizované poskytování teplé vody.

Takto již předmětné ustanovení zákona dává smysl: činnost poskytovatele služeb podle § 8a je odlišnou samostatnou službou o názvu „pravidelné informování o spotřebě tepla“.

Tuto službu je SVJ povinno příjemcům služeb nabízet a zajišťovat, avšak vlastník jednotky nemá povinnost tuto službu přijímat. Vlastník má právo opt-out. Tedy má právo ujednat si s poskytovatelem, že nebude odebírat zbytečnou službu (kterou nechce, nepotřebuje a která mu nic nepřináší). Postup je přesně podle zákona:

§ 3 Vymezení a rozsah služeb

Rozsah poskytovaných služeb si poskytovatel služeb a příjemce služeb ujednají (…).

SVJ si tedy ujedná s některými vlastníky jednotek poskytování této služby. Bbude pak rozúčtovat náklady této služby pouze na její odběratele. Jakmile se začnou jednotliví vlastníci od služby odhlašovat, náklady rozúčtované na zbylé příjemce služby porostou raketově.

Nakonec všichni tuto službu odhlásí. Tím to bude pro SVJ vyřešeno. Neexistuje-li v domě ani jeden příjemce, pak nelze službu „pravidelné informování o spotřebě tepla“ poskytovat.

Justitianus

Vložil Čtenář. (bez ověření), 20. Září 2023 - 11:34

Snad si naivně nemyslíte, že měsíční informování o spotřebě bude primárně sloužit vlastníkům. Ta data půjdou do mnoha a mnoha institucí.

Vložil Odhlásil (bez ověření), 17. Září 2023 - 20:48

Další Justitianova fantasie spočívá v tom, že se podle něho vlastníci jednotek mohou od jednotlivých služeb odhlašovat a odhlášenou službu přestat hradit. To odnikud neplyne.

Vložil Justitianus, 17. Září 2023 - 21:19
  • Odhlásil (bez ověření): „To odnikud neplyne.“

Hlupáku, plyne to přímo ze znění § 3 odst. 2 zákona č. 67/2013 Sb.. Zřejmě k tomu nemáš co dodat, jinak bys jistě už něco uvedl.

SVJ může poskytovat službu „dodávka pizzy do bytu“, službu „venčení psa“, nebo třebas službu „pravidelné informování o spotřebě tepla“. Nic tomu nebrání. Vlastník jednotky si samozřejmě může se SVJ ujednat zda bude nebo nebude příjemcem takové služby.

Pokud se domníváš, že SVJ může vlastníka jednotky donutit k odběru služby „dodávka pizzy do bytu“, pak je na čase, aby sis konečně přečetl Listinu základních práv a svobod.

Jinak tomu je u služeb o jejichž druhu a způsobu rozúčtování rozhodlo auoritativně společenství (tedy shromáždění) postupem podle § 1208/d. O takových službách se zde ale nebavím.

Justitianus

Vložil Četl (bez ověření), 17. Září 2023 - 21:22

„je na čase, aby sis konečně přečetl Listinu základních práv a svobod“ (Vložil Justitianus, 17. Září 2023 – 21:19)

Číst byste měl Vy, Justine.

Vložil Justitianus, 17. Září 2023 - 22:03
  • Četl (bez ověření): „Číst byste měl Vy, Justine.“

Hlupáku, beru to tak, že nejsi schopen vyvrátit co jsem napsal. Zřejmě k tomu nemáš co dodat, jinak bys jistě něco uvedl.

Ústavní zákon č. 2/1993 Sb.
Listina základních práv a svobod

Článek 2
(3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.

Článek 9
(1) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.

Justitianus

Vložil ? (bez ověření), 18. Září 2023 - 8:24

Justine,

opravdu máte za to, že čl. 2 Listiny na věc dopadá?

Opravdu máte za to, že v čl. 9 Listiny jde o plnění spojená s užíváním bytu?

Nebo svou neznalost jenom předstíráte?

Vložil All (bez ověření), 17. Září 2023 - 16:01

V SVJ jsou poplatky stanovene na FO a sluzby.

tj nikde jinde nez ve sluzbach nelze o nakladech na tuto cinnost uctovat, coz je zakazane a jine zdroje na financovani nejsou.

Vložil ? (bez ověření), 17. Září 2023 - 16:40

„V SVJ jsou poplatky stanovene na FO“ (Vložil All (bez ověření), 17. Září 2023 – 16:01)

Kde přesně?

Vložil All (bez ověření), 21. Září 2023 - 1:20

TVL … FO … jde to proste zkratka příspěvku vlastníků jednotek na správu domu a pozemku

zase jeden exert co nepochopil pointu.

Za to informovani se plati, ale nesmi se zvednout naklady na sluzby a ani to obchazet treba v nakladech na vybor, uklid a pod… a neni to oprava.¨

Z ceho to budete platit a jak to zuctujete ?

Vložil Hubert (bez ověření), 21. Září 2023 - 1:26

V SVJ vsichni vedi ze penize chodi na 2 hromady, znichz se jedna vyuctovava jako sluzby.

Vsichni znaji pismenka A a B. Proto navrhuji tedy po novem oznacovat zkratky jako A a B. Pricemz je uplne jedno co ktera v mistnim prostredi znamena.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".