financování výstavby

Vložil svj1513, 22. Duben 2007 - 10:52 ::

V našem bytovém domě jsme nuceni z důvodu ukončení dodávky tepla a TUV vybudovat vlastní kotelnu. Shromáždění rozhodlo zhruba 95 % hlasů, že příspěvek na tuto akci bude jednotný bez ohledu na plochu bytu. Tomuto předcházela před shromážděním neformální diskuze a další vyjasnění stanovisek proběhlo na shromáždění. V současné době, kdy je třeba uhradit příspěvek, se ozývají protesty, že výše příspěvku měla být určena velikostí bytu. Je rozhodnutí shromáždění v pořádku?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Anonymous, 22. Duben 2007 - 11:03

    Podle § 13 odst. 1 a §15 odst. 1 ZoVB, a dále podle Sdělení MF čj. 281/22 462/2002 bodu 5 není rozhodnutí shromáždění členů SVJ v pořádku.

    N. Klainová

    Vložil Anonymous, 22. Duben 2007 - 16:41

    Ovšem výše zmiňovaní vlastníci se právě na shromáždění dohodli, že tomu bude jinak. Což zákon povoluje. Neumíte číst?

    Vložil Anonymous, 22. Duben 2007 - 16:52

    Možná, že neumím číst. Nebo třeba umím, ale neroumím přečtenému.

    Po přečtení Vašeho dotazu jsem usoudila, že se na shromáždění dohodlo 95 % vlastníků jednotek, ne všichni, jak to požaduje výše zmíněné Sdělení MF v mé předchozí odpovědi. N. Klainová

    Vložil Anonymous, 22. Duben 2007 - 17:37

    Bohužel jsem se zapomněl podepsat, takže Vám musím sdělit, že předchozí odpověď jsem nepsal já. Hlasování proběhlo tak, že byli dva neomluvení nepřítomni a jeden se nevyjádřil a ani nepodepsal souhlas či nesouhlas. Námitky má vlastník bj, který podepsal souhlas a navíc v bytě ani nebydlí. Děkuji za názor, Kovařík

    Vložil Anonymous, 23. Duben 2007 - 17:12

    Pro řešení jakékoliv problematiky vycházíte vždy ze zákona a následně stanov SVJ. Pokud Vaše stanovy „kopírují vzorové stanovy vydané MMR“ cit. § 13 odst.1 Vlastník jednotky se podílí na správě domu v rozsahu, který odpovídá jeho spoluvlastnickému podílu na společných částech domu, není-li mezi vlastníky dohodnuto jinak. Dohodli jste se jinak – rovným dílem. Na to zda-li jste se dohodli právoplatně Vám odpoví § 11 odst. 5) vzorových stanov SVJ, …Jde-li o modernizaci, rekonstrukci, stavební úpravy a opravy společných částí domu, jimiž se nemění vnitřní uspořádání domu a zároveň velikost spoluvlastnických podílů na společných částeh domu, postačuje souhlas tříčtvrtinové většiny všech vlastníků jednotek. … Takže postudujte Vaše stanovy, v nich najdete odpověď!! Přeji příjemný den. Michálek

    Vložil Anonymous, 23. Duben 2007 - 20:16

    S tím nemohu souhlasit. Zaprvé se podle mne nejedná o stavební úpravy (zda ano nebo ne), ale o to, v jakém poměru budou vlastníci hradit náklady (na tyto stavební úpravy).

    Za druhé pojem „dohoda“ má podle mne jiný význam (souhlas všech zúčastněných stran). A nejedná se jen o moje přesvědčení, ale potrvdilo to i Ministerstvo financí ČR, jehož sdělení uvedla paní Klainová. Citace z něj:

    Úhradu případných nedoplatků a přeplatků týkajících se nákladů (výdajů) na správu (bez služeb) rozdělí SVJ v poměru podle velikosti spoluvlastnických podílů na společných částech domu, pokud se členové společenství nedohodnou jinak.

    Pokud se všichni vlastníci jednotek nedohodnou jinak např. u nákladů na opravu těch společných částí domu, které jsou každým vlastníkem využívány shodně (výměna stoupaček, oprava signalizačního zařízení v domě atp.), platí postup podle zákona o vlastnictví bytů (§ 15) a náklady na správu domu (bez služeb) nesou vlastníci jednotek poměrně podle velikosti spoluvlastnických podílů na společných částech domu (§ 8 odst. 2 zákona). K uzavření dohody je nutný souhlas všech vlastníků jednotek v domě (podmínku souhlasu všech vlastníků nelze vyloučit ani stanovami).

    Celé znění tohoto sdělení MF najdete v sekci Legislativa.

    Vložil Anonymous, 23. Duben 2007 - 20:09

    Pane Michálku, dovolím si Vám oponovat.

    Něco jiného je hlasování o tom, zda může SVJ uvedené akce začít vůbec zajišťovat. Tady postačí tříčtvrtinová většina, jak píšete, a to v souladu s § 11 ZoVB i s článkem IV vzorových stanov.

    Účast vlastníků jednotek na nákladech představuje jiný problém.

    Buďto se budou vlastníci jednotek podílet na nákladech podle spoluvlastnických podílů na společných částech domu, nebo se všichni dohodnou jinak.

    V § 13 a v § 15 ZoVB není sice uvedeno, že se musí dohodnout všichni, ale je to uvedeno ve Sdělení MF čj. 281/55 462/2002 v bodu 5. "K uzavření dohody je nutný souhlas všech vlastníků jednotek v domě (podmínku souhlasu všech vlastníků nelze vyloučit ani stanovami).

    Současně platný ZoVB je velmi nedokonalý, některá jeho ustanovení nejsou jednoznačná.

    Že to takhle ale autoři zákona mysleli, si můžete ověřit, prostudujete-li si § 25 návrhu nového zákona.

    N. Klainová

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".