Vložil Justitianus, 13. Červenec 2020 - 7:28

Podle zákona č. 311/2006 Sb. o pohonných hmotách a čerpacích stanicích platí tato definice:

§ 2 Vymezení pojmů
V tomto zákoně se rozumí (…)
elektrickým vozidlem motorové vozidlo s pohonem zahrnujícím alespoň jedno neperiferní elektrické zařízení jako měnič energie s elektricky dobíjeným systémem ukládání energie, který je možno dobíjet externě, (…). 

Jak vidno, definice elektrického vozidla pro účely tohoto zákona je velmi podobná a zahrnuje jak elektrokola, tak i elektrické koloběžky, tříkolky, motocykly, skútry. Je to ostatně výslovně uvedeno i v úvodním ustanovení zákona:

§ 1 Předmět úpravy
(…)
(2) Tento zákon se nevztahuje na dobíjecí stanice, které jsou připojeny a užívány pro bezúplatné dobíjení elektrických vozidel v odběrném místě nepodnikající fyzické osoby nebo pro dobíjení elektrických vozidel v odběrném místě bytového družstva nebo společenství vlastníků jednotek výhradně pro členy tohoto družstva nebo společenství nebo pro uživatele družstevního bytu tohoto družstva nebo jednotky tohoto společenství, na dobíjecí stanice s výkonem do 3,7 kW, které jsou určené pro dobíjení jednostopých elektrických vozidel. (…) 

Zde jsou tedy výslovně zmíněna elektrická vozidla jednostopá. (Připomínám, že sem patří vozidla jak s registrační značkou, tak i vozidla kterým se RZ nepřiděluje.)

Další důležitá skutečnost je, že dobíjecí stanice výhradně pro členy společenství nebo pro uživatele jednotky nepodléhá zákonné úpravě pro čerpací stanice (je tedy možno takovou nabíjecí stanici v domě zřídit mnohem jednodušeji bez složitých povolení).



A na konec čtvrtý text k věci:

Energetický regulační úřad schválil v listopadu 2017 Pravidla provozování distribučních soustav. Tento dokument je přístupný na stránkách ERÚ jako oficiální dokument Úřadu.

V příloze č. 6 je obsažena definice jednotlivých kategorií „dobíjecích stanic pro elektromobily“. Jednou z těchto kategorií je i „dobíjecí stanice určená pro dobíjení jednostopých elektrických vozidel“. Z uvedeného plyne jednoznačně, že jednostopá elektrická vozidla jsou zařazena mezi elektromobily. A sazba D 27d, případně C 27d je spojena s vlastnictvím/pro­vozováním jakéhokoliv elektromobilu. Cituji:

5 ELEKTROMOBILITA – POŽADAVKY PRO PŘIPOJENÍ ELEKTROMOBILŮ A DOBÍJECÍCH STANIC K DS
Požadavky pro bezpečný a spolehlivý provoz nabíjecích stanic:
Elektromobily připojované do odběrného místa (OM) i dobíjecí stanice pro elektromobily musí splňovat základní požadavky příslušných platných předpisů uvedených v části 6. (…)
 
5.1 ZÁKLADNÍ KATEGORIE DOBÍJECÍCH STANIC
Zákon [311/2006 Sb.] uvádí následující kategorie dobíjecích stanic:
  • Dobíjecí stanice s výkonem do 3,7 kW, určené pro dobíjení jednostopých elektrických vozidel (DoS 1)
  • Běžná dobíjecí stanice s výkonem do 22 kW (DoS2), s výjimkou zařízení o výkonu 3,7 kW nebo nižším, jež jsou umístěna v domácnostech nebo jejichž hlavním účelem není dobíjet elektrická vozidla a jež nejsou veřejně přístupná (DoS2)
  • Vysoce výkonná dobíjecí stanice, která umožňuje přenos elektřiny do elektrického vozidla s výkonem vyšším než 22 kW (DoS3)

Činím tedy závěr, že elektrická vozidla se dvěma koly a elektrické tříkolky jsou „elektrická vozidla“ a zároveň „elektromobily“. Vlastníte-li takové elektrické vozidlo, vzniká Vám nárok na připojení se sazbou D 27d nebo C 27d.

Při tom žádný celostátně účinný právní předpis nerozlišuje, zda elektrické vozidlo (elektromobil) má či nemá přidělenu registrační značku. Elektromobilem je i bez přidělení RZ.

Zbývá jen přesvědčit dodavatele elektrické energie, že porušují zákon, když Vám na elektrokolo či koloběžku odmítají dát sníženou sazbu, stanovenou Energetickým regulačním úřadem v aktuálním Cenovém rozhodnutí.

Justitianus

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.