Není sice dána veřejnoprávní povinnost opatřovat doklad razítkem či podpisem, ale to neodpovídá na dotaz tazatele. Ten se ptal na soukromoprávní vztahy.
- U písemného právního úkonu dokument musí být podepsán předsedou a dalším členem výboru, popř. opatřen i otiskem razítka (viz obsah zápisu v rejstříku). Tato povinnost SVJ je veřejnoprávní.
- I když nejde o písemný právní úkon, příjemce anonymního dokladu nemá žádným právním předpisem uloženu povinnost považovat jej za věrohodný a neporušený doklad.
Věrohodnost a neporušenost dokladu lze zajistit různými způsoby podle toho, zda dokument má papírovou podobu, nebo elektronickou.
- Věrohodnost = jistota, že doklad vytvořila určitá oprávněná osoba
- Neporušenost = doklad nebyl dodatečně změněn třetí stranou (např. při dopravě).
• Papírový dokument
Je doručován způsobem, který je stanoven dohodou stran. Tazatel si tedy
musí přečíst stanovy SVJ. Není-li takové dohody, doručuje se
soukromoprávně např. do vlastních rukou, nebo do poštovní schránky
označené jménem adresáta v místě, kde se obvykle zdržuje. Pokud se
tazatel nezdržuje v místě, měl by to pro jistotu prokazatelně oznámit;
vhození dokumentu do schránky nemůže pak být považováno za řádné
doručení, neboť písemnost se nedostala do sféry adresáta. O doručování
jsem psal podrobně jinde: http://www.portalsvj.cz/…e/dorucovani#….
Pokud tazatel dostal do schránky pouze jakýsi papír, nemá právní povinnost považovat jej za věrohodný, zejména není-li možno nijak zjistit, zda osoba, která doklad údajně vystavila, jej skutečně vystavila. V pochybnostech je možno požadovat doplnit podpis či razítko na důkaz věrohodnosti a pravosti dokumentu, pokud dohoda obou stran nestanovila jiný postup. Stanovy SVJ mohou určovat způsob doručování, ale nejde-li o zabezpečené doručení, nemohou vyloučit požadavek vlastníka na ověření pravosti u jednotlivého konkrétního dokumentu.
• Dohoda stran
Dohoda o způsobu předávání dokumentů (vyúčtování, předpisů záloh
atd.) může být písemná, ústní i konkludentní (podle jednání).
Například: Vloni vlastník jednotky přijal a uhradil částku na základě
emailem odeslaného naskenovaného dokladu; nadále se tedy předpokládá
konkludentní souhlas s tímto způsobem doručování. Obdobně platí, že
pokud jste uhradil nedoplatek z vyúčtování na základě oznámení na
vývěsce SVJ, bude se nadále předpokládat, že tento způsob doručování
přijímáte. Zdůrazňuji, že v pochybnostech je příjemce dokladu vždy
oprávněn požádat SVJ o potvrzení pravosti. Neučiní-li to, pak lze mít
za to, že pochybnost neměl.
• Elektronický dokument
Věrohodnost a neporušenost dokladu lze (podle názoru některých státních
úřadů) zajistit pouze těmito způsoby:
- uznávaným elektronickým podpisem, nebo
- uznávanou elektronickou značkou, nebo
- elektronickou výměnou dat (EDI), jestliže dohoda o této výměně stanoví užití postupů zaručujících věrohodnost původu a neporušenost obsahu.
Účastník komunikace není povinen souhlasit s odesíláním/přijímáním dokladů v elektronické podobě. Pokud odesílatel/adresát s použitím dokladu v elektronické podobě nesouhlasí, nelze tento způsob vzájemné komunikace používat.
Poznámka: pouhé zaslání dokumentu (doc, pdf, naskenovaný obrázek) běžným emailem není elektronickým dokladem a není samo o sobě považováno za věrohodné. Dokument zaslaný emailem je v podstatě papírový dokument, který u příjemce musí být opět převeden do papírové podoby. Opět platí, že záleží na dohodě stran o tom, co budou považovat za doručení věrohodného dokumentu.
Z tohoto hlediska je zajímavé stanovisko Generálního finančního ředitelství k pravidlům fakturace ve vztahu k implementaci Směrnice EU/45/2010 do zákona o DPH (Č.j.: 10148/13/7001–21000–506729), viz http://cds.mfcr.cz/…akturaci.PDF.
lake
Poslední komentáře