Kdo je odpovědný za obsah Vyúčtování ?

Vložil Aloys.T. (bez ověření), 19. Duben 2013 - 16:56 ::

Dobrý den,

vyúčtování u nás provádí správce který vede účetnictví pro SVJ. Správce tedy zpracovává došlé faktury a předkládá výboru k potvrzení platby dodavatelům. Provádí také rozúčtování a vyúčtování ročních nákladů a započtení záloh.

Vyúčtování tedy dostaneme od SVJ (zástupce výboru jej roznese po bytech, mně ho hodí do schránky a nově i zašle emailem). Vyúčtování ale není podepsané výborem a někdy ani zpracovatelem vyúčtování (tedy správcem).

Správce tvrdí, že podpis ani razítko být na vyúčtování nemusí. Nevím zda musí – jak ale poznám z papíru, že v něm tvrzený obsah je obsahem jenž je správný (nemíním obsahovou správnost ale odpovědnost za předložené údaje) – často jsem v zahraničí a tak si nechávám posílat různé materiály prostým emailem (EP běžně užívaný je v SVJ z říše snů) a již se mi stalo, že odesílatel (SVJ) následně tvrdil, že uvedený obsah byl jiný.

Může mi tedy někdo poradit

  1. zda musí Vyúčtování splňovat náležitosti daňového dokladu (§29 zák. 235/2004) ?
  2. zda musí být na Vyúčtování podpis statutárního orgánu (§9/13 zák. 72/1994) ?
  3. zda musí být na Vyúčtování podpis toho kdo vyúčtování vypracoval ?
  4. zda se na takové vyúčtování vztahuje na ochranu spotřebitele (zák. 634/1992) ?
  5. zda je Vyúčtování splatné pokud neobsahuje nějakou zjevnou náležitost,
    kterou i když ji reklamuji tak je odmítnuta jako „nedůvodná“
    • v minulém rozce se vybíraly zálohy na úklid, které mi nebyly na vyúčtování zúčtovány a reklamace byla odmítnuta předsedou lakonicky: cit. „…no prostě to tam není. A co má být… reklamaci Vám správce zamítnul a já mu věřím. Tečka“. Zjistil jsem propočtem, že mi provedli započtení 5 osob, přestože v bytě bydlím sám a sporadicky) ?
  6. a jak bych měl postupovat, pokud nedostanu vyúčtování za teplo a teplou vodu do konce dubna?
    • Mohu sice atakovat výbor – jenže ten si na emailovou komunikaci moc nepotrpí. …sankce zákona o službách mohu bohužel použít až za dva roky, takže jak postupovat nyní?
  7. a jak bych měl postupovat, pokud nedostanu řádné vyúčtování za ostatní služby na které se vybírají zálohy
    • Nic konkrétního ve stanovách ani jinde upraveno o způsobu předání či náležitostech nemáme. Pouze obecnou povinnost hradit zálohy jak na služby tak na správu ve výši kterou stanoví výbor. A ten je vždy stanoví aby byl na konci „tučný“ přeplatek :}

děkuji za jakékoliv podněty

Aloys

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 20. Duben 2013 - 8:11

    Není sice dána veřejnoprávní povinnost opatřovat doklad razítkem či podpisem, ale to neodpovídá na dotaz tazatele. Ten se ptal na soukromoprávní vztahy.

    • U písemného právního úkonu dokument musí být podepsán předsedou a dalším členem výboru, popř. opatřen i otiskem razítka (viz obsah zápisu v rejstříku). Tato povinnost SVJ je veřejnoprávní.
    • I když nejde o písemný právní úkon, příjemce anonymního dokladu nemá žádným právním předpisem uloženu povinnost považovat jej za věrohodný a neporušený doklad.

    Věrohodnost a neporušenost dokladu lze zajistit různými způsoby podle toho, zda dokument má papírovou podobu, nebo elektronickou.

    • Věrohodnost = jistota, že doklad vytvořila určitá oprávněná osoba
    • Neporušenost = doklad nebyl dodatečně změněn třetí stranou (např. při dopravě).

    • Papírový dokument
    Je doručován způsobem, který je stanoven dohodou stran. Tazatel si tedy musí přečíst stanovy SVJ. Není-li takové dohody, doručuje se soukromoprávně např. do vlastních rukou, nebo do poštovní schránky označené jménem adresáta v místě, kde se obvykle zdržuje. Pokud se tazatel nezdržuje v místě, měl by to pro jistotu prokazatelně oznámit; vhození dokumentu do schránky nemůže pak být považováno za řádné doručení, neboť písemnost se nedostala do sféry adresáta. O doručování jsem psal podrobně jinde: http://www.portalsvj.cz/…e/dorucovani#….

    Pokud tazatel dostal do schránky pouze jakýsi papír, nemá právní povinnost považovat jej za věrohodný, zejména není-li možno nijak zjistit, zda osoba, která doklad údajně vystavila, jej skutečně vystavila. V pochybnostech je možno požadovat doplnit podpis či razítko na důkaz věrohodnosti a pravosti dokumentu, pokud dohoda obou stran nestanovila jiný postup. Stanovy SVJ mohou určovat způsob doručování, ale nejde-li o zabezpečené doručení, nemohou vyloučit požadavek vlastníka na ověření pravosti u jednotlivého konkrétního dokumentu.

    • Dohoda stran
    Dohoda o způsobu předávání dokumentů (vyúčtování, předpisů záloh atd.) může být písemná, ústní i konkludentní (podle jednání). Například: Vloni vlastník jednotky přijal a uhradil částku na základě emailem odeslaného naskenovaného dokladu; nadále se tedy předpokládá konkludentní souhlas s tímto způsobem doručování. Obdobně platí, že pokud jste uhradil nedoplatek z vyúčtování na základě oznámení na vývěsce SVJ, bude se nadále předpokládat, že tento způsob doručování přijímáte. Zdůrazňuji, že v pochybnostech je příjemce dokladu vždy oprávněn požádat SVJ o potvrzení pravosti. Neučiní-li to, pak lze mít za to, že pochybnost neměl.

    • Elektronický dokument
    Věrohodnost a neporušenost dokladu lze (podle názoru některých státních úřadů) zajistit pouze těmito způsoby:

    • uznávaným elektronickým podpisem, nebo
    • uznávanou elektronickou značkou, nebo
    • elektronickou výměnou dat (EDI), jestliže dohoda o této výměně stanoví užití postupů zaručujících věrohodnost původu a neporušenost obsahu.

    Účastník komunikace není povinen souhlasit s odesíláním/při­jímáním dokladů v elektronické podobě. Pokud odesílatel/adresát s použitím dokladu v elektronické podobě nesouhlasí, nelze tento způsob vzájemné komunikace používat.

    Poznámka: pouhé zaslání dokumentu (doc, pdf, naskenovaný obrázek) běžným emailem není elektronickým dokladem a není samo o sobě považováno za věrohodné. Dokument zaslaný emailem je v podstatě papírový dokument, který u příjemce musí být opět převeden do papírové podoby. Opět platí, že záleží na dohodě stran o tom, co budou považovat za doručení věrohodného dokumentu.

    Z tohoto hlediska je zajímavé stanovisko Generálního finančního ředitelství k pravidlům fakturace ve vztahu k implementaci Směrnice EU/45/2010 do zákona o DPH (Č.j.: 10148/13/7001–21000–506729), viz http://cds.mfcr.cz/…akturaci.PDF.

    lake

    Vložil Neználek' (bez ověření), 28. Květen 2013 - 17:04

    …Je doručován způsobem, který je stanoven dohodou stran…

    • tato „dohoda“ plyne z dohody „vlastník-SVJ“ nebo „vlastník-správce“ nebo je to vlastníkovi nadirigováno ze Stanov nebo mu to může být diktováno usnesením? Jak konkrétně?
    • tipoval bych, že když nevidíte v NOZ povinnost hradit příspěvky, protože jste ji nenašel uvedenu v „Oddíle 5 NOZ“, že není li uzavřena a ani uzavřitelná „dohoda o doručování“, je doručování nemožné, že? :)

    vhození dokumentu do schránky nemůže pak být považováno za řádné doručení, neboť písemnost se nedostala do sféry adresáta…

    • vhození zásilky se „zeleným pruhem“ není doručením do sféry adresáta ?? A co jím tedy je ?

    …nemá právní povinnost považovat jej za věrohodný, zejména není-li možno nijak zjistit, zda osoba, která doklad údajně vystavila, jej skutečně vystavila…

    • a jak si takové zjištění představujete? Jde li o vyúčtování – měl by dokument obsahovat co je uvedeno v §9/13 ZoVB; tedy alespoň podle mne. A dokud není podepsáno mám za to, že nebylo věrohodné ani doručené.

    …V pochybnostech je možno požadovat doplnit podpis či razítko na důkaz věrohodnosti a pravosti dokumentu…

    • požadovat můžete třeba „božskou manu“ ale máte na to nějaký právní nárok? Nějaký paragrafík nebo něco jiného, čím by jste protistranu „přetáhnul po zádech“?

    …je příjemce dokladu vždy oprávněn požádat SVJ o potvrzení pravosti. Neučiní-li to, pak lze mít za to, že pochybnost neměl…

    • kdo neučiní co?

    Neználek

    Vložil Pavel, 19. Duben 2013 - 23:06

    Neznám předpis podle kterého by na vyúčtování měl být podpis či razítko.

    Už jste viděl fakturu od ČEZ, plynařů, telekomunikačních operátorů atd. s podpisem statutárního orgánu a razítkem?

    Přitom plynaři a dodavatelé el. energie také provádí „vyúčtování“ a vůbec by je nenapadlo na tyto doklady umisťovat podpisy a razítka.

    Spojení (jméno a telefon) na osobu, která vyúčtování sestavila také žádný předpis neurčuje, ale z praktických důvodů tam bývá.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Amatér Franta (bez ověření), 20. Duben 2013 - 0:30

    Jenže u ČEZ ani Telekomu faktury nevystavují amatéři.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".