Zpráva o hospodaření společenství a správě domu

Vložil Anonymous, 4. Červenec 2007 - 10:39 ::

Jsme mově vzniklé SVJ bez stanov (platí pro nás vzorové). Připravujeme první letošní schůzi shromáždění, kde se bude podle článku VII, bodu 3e hlasovat o účetní závěrce a zprávě o hospodaření společenství a správě domu. S účetní závěrkou není problém, dodá nám ji naše účetní firma.

Co však zahrnuje termín „zpráva o hospodaření společenství a správě domu“? Účetní nám ji nepřipraví, jedná se tedy o zprávu vytvořenou výborem? Co všechno obsahuje (hospodářské výsledky SVJ, přehled reklamací a oprav…)?

Děkuji za informaci nebo vzor zprávy. Babičková

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil MaF505, 1. Listopad 2010 - 14:39

    Dobrý den, jsme ve velice podobné situaci jako paní o jeden řádek a tři roky výše.

    Nejsme sice úplně nové SVJ, ale první výbor po pověřeném vlastníkovi, tedy zelenáči. Taktéž zatím na Vzorových stanovách (dále VZS).

    Kolem „Zprávy o hospodaření společenství a správě domu“ (dále ZoHS) vznikla neshoda s naším správcem. Účetní závěrku (dále UZ) jsme obdrželi bez problému, zatímco ZoHS původně obsahovala jen výčet činností domovníka.

    Již z názvu jsem usoudil, že by zpráva měla obsahovat především ekonomické ukazatele. Další úvahou, že tytéž obsahuje i UZ, jsem došel k závěru, že se jedná o lidsky srozumitelný výklad UZ, tedy jakýsi komentář, což mi potvrdily jak příspěvky zde na Portálu, tak ZoHS jiných společenství.

    Náš správce ovšem tento výklad nesdílí a na můj požadavek doplnil do ZoHS jen:

    • přehled dlužníků a dlužné částky
    • stav FO k 31.12.

    s tím, že toto jsou jediné údaje, které nejsou uvedeny v UZ

    Toto stanovisko jsem rozporoval uvedením Čl. V, bod 2 VZS: (2) Smlouva se správcem obsahuje … d) povinnost správce předložit jednou ročně shromáždění zprávu o činnosti správce, zejména o finančním hospodaření, o stavu finančních prostředků každého vlastníka jednotky a o stavu společných částí domu, jakož i o jiných významných skutečnostech,

    Ani s touto argumentací jsem neuspěl, a tak zpráva obsahuje cca 1× A4 textu o výměnách zářivek a v závěru dvě věty o dluhu a stavu F.O., s tím, že správce tento rozsah považuje za dostatečný.

    Bohužel situace je složitější s ohledem na charakter smlouvy se správcem a vymahatelnost je mizivá (detaily nechci zatěžovat diskusi).

    Náš výbor tedy patrně přijme ZoHS od správce tak, jak jí obdržel, a vypracuje vlastní zprávu, což nám patrně stejně VZS ukládají (Čl. VII, bod 3 VZS):

    Do výlučné působnosti shromáždění náleží rozhodování o …

    1. schválení účetní závěrky, předložené výborem či pověřeným
    vlastníkem, spolu se zprávou o hospodaření společenství a správě domu; pokud je správa domu a činnosti s ní související vykonávány správcem podle čl. V, předkládá zprávu rovněž správce v rozsahu a způsobem uvedeným ve smlouvě

    Tedy pokud dobře rozumím, ZoHS musí tak jako tak vypracovat jak Výbor, tak správce, s tím že nikde není dáno, že tyto dvě zprávy musí být ve shodném rozsahu, pouze čerpají z jednoho zdroje, tedy UZ?

    Jaký rozsah ZoHS tedy doporučujete? Rádi bychom vlastníkům předložili srozumitelný komentář k UZ, na druhou stranu osmistránkový elaborát na který jsem narazil při hledání na internetu mi připadá kontraproduktivní.

    Na jaké položky se tedy soustředit? Jaké jsou Vaše zkušenosti? Děkuji za příspěvky.

    Vložil NKlainová, 4. Červenec 2007 - 22:59

    Pokud pro vás platí vzorové stanovy (č. 371/2004 Sb.) a váš dům spravuje externí správce, potom patří podle článku V odst. 2 vzorových stanov mezi povinnosti správce předložit jednou ročně shromáždění vlastníků zprávu o činnosti správce, zejména o finančním hospodaření, o stavu finančních prostředků každého vlastníka atd….. viz písm. d).

    Na zprávu sestavenou externím správcem bych ale nespoléhala. Má-li na starosti dalších x domů, určitě nebude pátrat po tom, co by mohlo být zajímavé pro vlastníky jednotek právě ve vašem domě. Pokud už nějakou zprávu připraví, půjde asi o univerzální přehled ukazatelů z účetní závěrky. Ze zprávy se potom dozvíte např. stav běžného účtu k 31. 12. 200×, celkový stav pohledávek atd.. – a to vše bez dalšího vysvětlení.

    Možná někde existuje nějaký vzor zprávy o hospodaření. Osobně bych po něm nepátrala a snažila se zprávu „ušít na míru“. Každé SVJ řeší své vlastní problémy. Vlastníci jednotek by měli dostat zprávu o hospodaření s obsahem, který je bude zajímat a ne, který budou muset na shromáždění přetrpět.

    Vlastníky jednotek by mohlo zajímat, jak byla plněna usnesení z minulých shromáždění. Měli by vědět, jestli se SVJ daří splácet plynule své splatné závazky (např. z přijatých dodavatelských faktur, z přijatých úvěrů apod.), dále jak jsou na tom jednotliví vlastníci jednotek s platební morálkou při úhradách předepsaných záloh, jak se daří plnit naplánované akce a jestli se daří dodržovat rozpočtované náklady při uskutečňování naplánovaných akcí apod. Vlastníky by mohly zajímat i plánované akce pro další léta a jejich promítnutí do výše příspěvků na správu domu atd.

    Srozumitelnost a zajímavost informací poskytovaných vlastníkům jednotek na shromáždění ovlivní jejich účast na dalších shromážděních. Proto určitě stojí za to věnovat zprávě o hospodaření SVJ za uplynulý rok nějaký ten čas navíc.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".