Vzorový předpis (ve vztahu k vlastníkovi coby pronajímateli vs. kontrola z FÚ)

Vložil KC (bez ověření), 3. Únor 2015 - 11:17 ::

Dovoluji si navázat na tuto lakeho poznámku.

Představme si vlastníka – člena společenství, který svůj byt pronajímá a rozhodl se u příjmů v DAP v § 9 neuplatňovat výdaje formou 30% paušálu, ale výdaje skutečné. Byt nemá v obchodním majetku, není podnikatel.

Abych mohl uplatnit skutečné výdaje, musím být schopen každý výdaj prokázat. Např. fakturou za služby či zboží, paragonem apod. Toto je mi tak nějak jasné. Současně musím testovat zda je daný výdaj „prokazatelně vynaložený na dosažení, zajištění a udržení příjmů“. Toto je mi tak nějak jasné.

Co je mi ale naprosto nejasné, jak prokázat náklady na příspěvky na správu a technické zhodnocení domu (tj. náklady PO SVJ, náklady domu a pozemku), které hradím svému SVJ nejčastěji formou každoměsíčních záloh předepsaných Předpisem plateb. Vycházejme z toho, že toto je nejčastější scénář u většiny SVJ.

Jak by takový vzorový předpis měl vypadat, aby zafungoval jako podklad pro uplatnění výdajů?

A lze vůbec předpis pro účely kontroly z FÚ použít? Když náklady SVJ nevyúčtovává a já netuším, kdy nastala jejich splatnost? Jediné, co mám v ruce, je Předpis plateb s poplatky typu Funkcionářské odměny, Ostatní, Pojistné domu, Příspěvek člena na správu, Záloha na opravy a údržbu, Vodoměry, Rozúčtování topných nákladů… Jak identifikovat, které z těchto položek jsou daňovými výdaji? Je potřeba jako podklad použít ještě dodatečné dokumenty jako zápisy s usneseními shromáždění, pojistnou smlouvu na dům, plán oprav, faktury dodavatelů (jenže odběratelem je SVJ, nikoli já), smlouvu o výkonu funkce členů výboru se stanovenou odměnou, rozúčtování, ale co s vyúčtováním doručeným v dubnu, když daňové přiznání je třeba podat do března?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil petrsv, 3. Únor 2015 - 12:13

    Předpis plateb nemůže sloužit jako podklad pro zpracování daní. To je přece nesmysl, vždyť takový papír nic neprokazuje. Předpis zavazuje vlastníka k placení, ale to, jestli k platbě opravdu došlo, je patrné pouze z Vyúčtování. To je podle mě jediný doklad, který můžete použít. Nic víc, nic míň.

    Vložil Pavel, 3. Únor 2015 - 22:58

    Petře,

    jestli k platbě došlo jde zjistit z Vašeho výpisu z bankovního účtu nebo z poštovní poukázky. Nemusíte tedy čekat na vyúčtování.

    Ze samotného předpisu plateb úhradu nezjistíte s tím souhlasím.

    Podrobnosti na

    http://www.portalsvj.cz/…n-d6-k-9-zdp

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil KC (bez ověření), 3. Únor 2015 - 12:43

    Pokud tedy nejsou náklady na správu domu a pozemku a náklady PO SVJ vyúčtovány ze strany SVJ, nelze je uplatnit jako výdaj pronajímatele vlastně nikdy? Vlastník – čen společenství každý měsíc cosi platí, ale jako výdaj proti příjmům z nájemného si tyto platby v DAP neuplatní?

    Lze tedy shrnout, že pokud, troufám si tvrdit naprostá většina laických pronajímatelů (a radí se to i v médiích), vezme z předpisu tzv. fond oprav – ve kterém je obsaženo čert ví co, uplatní jako výdaj proti příjmům z nájemného, je tento postup chybný?

    A jak byste se postavili k problému, pokud tedy SVJ vyúčtování poskytne, ale až v dubnu a DAP se podává v březnu?

    Vložil Tonda Uplatnil Paušál (bez ověření), 3. Únor 2015 - 14:21

    Za jeden z minulých roků jsem SVJ žádal o poskytnutí vyúčtování mnou složených záloh na správu a přehledu výdajů pro daňové účely. Profesionální správní firma spravuje desítky domů, kde se s takovýmto požadavkem musela vícekráte setkat, přesto nedokázala vyhovět. Dosud jsem se nedočkal jakékoli odpovědi. Jsem tak nucen náklady uplatňovat paušálem, nechci-li čelit kontrole ze strany FÚ.

    Obdobně jsem žádal pro daňové účely potvrzení o příjmech z pronájmu společných prostor. Odpověď opět nulová.

    Tonda Uplatnil Paušál

    Vložil KC (bez ověření), 3. Únor 2015 - 14:25

    Mohl bych se zeptat na podrobnosti vaší výzvy? Nebyl byste ochotný je zde vystavit? Zkusím své SVJ v těchto věcech též oslovit. Můžeme případně zkoordinovat svá úsilí, zveřejním pak, jak jsem pochodil. I když myslím, že také nepochodím :-)

    Potvrzení o příjmech z pronájmu společných prostor potřebujete k čemu?

    Vložil Zdanil Příjem (bez ověření), 3. Únor 2015 - 18:24

    „Potvrzení o příjmech z pronájmu společných prostor potřebujete k čemu?“

    Příjem z pronájmu věci je zdanitelným příjmem vlastníka věci, byť je vybírán správcem věci a u něho deponován.

    Zdanil Příjem

    Vložil KC (bez ověření), 3. Únor 2015 - 14:27

    A v jakém termínu jste své SVJ vyzval, musí-li být daňové přiznání podáno do března a vyúčtování obvykle chodí až v dubnu, ba dokonce později? Podal byste pak opravné daňové přiznání?

    Vložil Tonda Uplatnil Paušál (bez ověření), 3. Únor 2015 - 16:28

    Termíny pro daňové přiznání a pro vyúčtování od SVJ jsou mi známy, jenom jsem je zatím neřešil, protože jsem nic použitelného pro FÚ od SVJ neobdržel. Patrně bych podal dodatečné daňové přiznání. Jedná se mi nyní o to, jak přenést odpovědnost na SVJ. Mám za to, že za dané situace jsem oprávněn učinit kvalifikovaný odhad výše daňově uznatelných výdajů a při případné kontrole FÚ prokázat, že jsem SVJ o poskytnutí požadovaného potvrzení vyzval a dále FÚ odkázat na SVJ. Zda by takový postup při kontrole ze strany FÚ uspěl je záležitost jiná.

    Žádal jsem, aby mi takováto potvrzení pro FÚ byla poskytována každoročně, takže nemusím žádat opakovaně. Každá správní firma by měla vědět, o co jde, neboť takováto potvrzení jistě vystavuje běžně na žádost, pokud už nestačí samotné roční vyúčtování (mělo by).

    Koncem ledna a začátkem února chodí obdobná potvrzení potřebaná pro FÚ (od zaměstnavatelů, penzijních společností, hypotečních bank ad.), jenom od SVJ zase nic.

    Tonda Uplatnil Paušál

    Vložil Jar (bez ověření), 3. Únor 2015 - 22:04

    Pavel dal odkaz výše na Pokyny GFŘ, nepotřebujete vyúčtování, pro DP je podstatná platba a u prokážete výpisem z účtu nebo složenkou. Jar

    Vložil KC (bez ověření), 3. Únor 2015 - 22:32

    Omlouvám se za svou nechápavost. Ale jak prokážu účel výdaje a že byl prokazatelně vynaložen na dosažení, zajištění a udržení příjmů? Předpisem plateb od SVJ, nebo čím?

    Vložil lake, 3. Únor 2015 - 15:26

    KC, pletete si zřejmě úhradu příspěvků a záloh na správu domu s platbami za služby.

    Pouze služby se vyúčtují v dubnu následujícího roku. Pokud služby nájemcům pouze přeúčtujete, pak není důvod čekat do dubna: tyto částky beztak nejsou daňově účinné.

    Pokud zavádíte do účetnictví platby za služby + zálohy na služby + konečné vyúčtování, pak nejspíše vedete účetnictví a víte, jak řešit případy s přesahem do následujícího účetního období.

    lake

    Vložil KC (bez ověření), 3. Únor 2015 - 21:58

    Nebojte, jsem schopen odlišovat zálohy na služby ve smyslu zák. 67/2013, já myslel příspěvky na správu, nebo ty se nevyúčtovávají? Pokud ne, pak by tedy byly patrně výdajem okamžikem splatnosti, tj. např. k poslednímu dni každého měsíce. Tj. je-li měsíční příspěvek na správu domu a pozemku 150 Kč, bude uplatnitelný výdaj 1800 Kč. Pořád jsme ale u problému, jak tento výdaj prokázat.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".