Vklad do fondu oprav

Vložil Anonymous, 28. Září 2009 - 9:45 ::

Dobrý den, zhruba před rokem v nešem domě vzniklo SV o 5 jednotkách, máme shváleny stanovy, ale bohužel jsme se zarazili na domluvě o vkladu do fondu oprav. Majiteli největší jednotky připadá cca 48% podílu na společných částech domu a přilehlé zahrady nepřipadá správné, aby nás „dotoval“ a platil nejvyšší částku do fondu oprav. Pravdou je, že zahradu budeme využívat společně a samozřejmě budeme respektovat a zohledňovat výši vlastnických podílů.

Je tedy správné, aby si vlastník největšího podílu na společných částech nejvyšší částkou zhodnocoval svůj majetek nutnými úpravami v domě na kterých se všichni schodneme, nebo jsme my ostatní „krkavci“, kteří chtějí vydělat na nejbohatším??

Případně pokud můžete někdo poradit jiný v praxi ověřený model pro přispívání do FO než dle velikosti bytové jednotky respektive výše spoluvlastnických podílů? Předem děkuji Karel

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil AnonymousXY (bez ověření), 28. Září 2009 - 10:09

    Pokud se všichni dohodnete, můžete přispívat třeba podle velikosti obvodu hlavy vlastníka.

    Vložil lake, 28. Září 2009 - 12:34

    Nenapsal jste, jak si představuje přispívání onen největší vlastník. Mohli bychom diskutovat konkrétněji.

    Je třeba rozlišit na co se platí. Zákon hovoří o těchto platbách:
    - náklady na správu,
    - náklady na provoz,
    - náklady na opravy společných částí domu.
    (souhrnně "náklady na správu", viz §9/1 ZoVB).
    Pak jsou zálohy na služby a jejich rozúčtování, o ně zde ale nejde.

    Nebránil bych se rozumné dohodě; například náklady na činnosti výboru a vedení účetnictví je možno hradit jednotnou částkou za byt (činnost výboru a účetní operace pro malý a velký byt jsou totožné).

    Pokud se tedy dohodnete jakkoliv, je možné vše. Ne-li, pak se přispívá ze zákona podle spoluvlastnických podílů. Ve stejném poměru by se mezi vlastníky rozdělovaly výnosy z pronájmu společných částí domu.

    lake

    Vložil KKKKK (bez ověření), 29. Září 2009 - 15:22

    Dobrý den Lake, velice děkuji za Vaši reakci!! Myslím, že jste přesně pochopil o co jde – zatím skutečně o náklady na opravy společných částí domu. Rád bych upřesnil jak si to představuje největší vlastník, ale tato informace mi bohužet také chybí. Rozumné dohodě se taktéž nebráním!! Zajímalo mě jak postupovat, když se nedohodneme, jelikož nevětší vlastník má nejvyšší „hlasovací právo“ a jelikož u nás ještě neproběhla první schůze s notářským zápisem nejsem si jist může-li ji vlastník s takřka 50% zablokovat s tím, že s námi společenství zakládat nehodlá(vím že členství ve společenství není dobrovolné, ale…). Měl jsem za to, že toto řeší § 12 Zákona o vlastnictví bytů č. 72/1994 Sb. Co myslíte §9/1 ZoVB mohu poprosit o odkaz??

    Ještě jednou velice děkuji

    Karel

    Vložil lake, 30. Září 2009 - 7:25

    "... u nás ještě neproběhla první schůze s notářským zápisem nejsem si jist může-li ji vlastník s takřka 50% zablokovat s tím, že s námi společenství zakládat nehodlá"
    Vaše společenství už vzniklo ze zákona, všichni vlastníci jsou jeho členy. Co vlastník hodlá nebo nehodlá je tedy bezvýznamné.

    Abyste jej přehlasovali v běžných věcech, musíte být na shromáždění všichni. On může svým podílem vždy zablokovat usnesení vyžadující tříčtvrtinovou většinu všech hlasů (§11 ZoVB).

    Ke schválení stanov je zapotřebí tříčtvrtinové většiny přítomných hlasů.
    K volbě statutárního orgánu (výboru nebo pověřeného vlastníka) je nutná nadpoloviční většina hlasů všech vlastníků.

    "... tak si nejsem jist dle čeho se řídí, když se nedohodnou"
    Odpověď o pravidlech přispívání už jste zde dostal od dvou diskutujících. Pokud myslíte výši konkrétní částky, rozhoduje obsah Prohlášení (je-li to tam uvedeno a dokud to nezměníte), jinak podle usnesení shromáždění (§ 15 ZoVB). Nepotřebujete k tomu dohodu (všech), postačuje nadpoloviční většina přítomných hlasů.

    lake

    Vložil KKKKK (bez ověření), 30. Září 2009 - 12:30

    Děkuji všem za rady a informace!!!!

    S pozdravem

    Karel

    Vložil G.X, 29. Září 2009 - 18:01

    Pokud se nedohodnete, pak platí principy zakotvené v Prohlášení vlastníka.

    Nerozumím však jedné věci – píšete že neproběhla první schůze, ale přitom v prvním příspěvku stojí, že máte schváleny stanovy. Jak je to možné?

    G.X.

    Vložil KKKKK (bez ověření), 29. Září 2009 - 19:15

    Jasně, děkuji v našem případě nahrazuje prohlášení vlastníka smlouva o výstavbě nové jednotky. O tom kdo má jaký podíl se shodneme, avšak zatím bohužel né o tom kdo bude kolik přispívat:-(

    Jinak máte naprostou pravdu – stanovy jsme si sice mezi sebou schválili. Oficiálně ale ještě nejsou „posvěceny“ a v tuto chvíli nám platí vzorové. Problém je v tom, že všichni bydlíme a to je tak nějak vše:-(

    Vložil KKKKK (bez ověření), 29. Září 2009 - 15:25

    …omlouvám se § 9 s tím také souvisí…

    Vložil lake, 29. Září 2009 - 16:25

    Psal jsem to zkráceně, §9/1 je § 9 odst. 1 zákona.
    ZoVB je na této stránce nahoře pod odkazem Legislativa.

    lake

    Vložil KKKKK (bez ověření), 29. Září 2009 - 19:37

    Jasně, to mě napadlo ihned co jsem Vám tu hloupost odeslal. Stále mi však příjde, že ze zmíněneho paragrafu není jasně patrné v jaké výši má kdo povinnost do fondu vkládat. Mě třeba přijde logické přispívat dle výše podílu, jelikož si úměrně zhodnocuji svůj majetek. Pokud si však najdu vzor pravidel pro přispívání, kde je tučně uvedeno „vlastníci se dohodli..“, tak si nejsem jist dle čeho se řídí, když se nedohodnou:-/

    Omlouvám se, jestli pabjerkuji na maličkostech:-)

    Karel

    Vložil Petr, 30. Září 2009 - 11:04

    Když má někdo největší, takřka majoritní podíl v domě, tak má možnost toho využít. Ostatní když nemohou se zúčastnit schůzí, nechť třeba dají plnou moc, možno i jiným vlastníkům. Společným prostorem je vaší zahrady jinde zase dvůr. Nechápu čím ten vlastník 48 argumentuje !!!

    Citovaná jiná domluva na vkladu do fondu oprav by měla myslím smysl, kdyby někdo využíval společné prostory více než jiný (část půdy, kočárkárny, některé lodžie, zabraná chodba atd, atd., atd.).

    Vložil Josef Pilný (bez ověření), 30. Září 2009 - 11:16

    Nenapadá mě, proč přispívat jinak než podle spoluvlastnického podílu.

    Ani případy jmenované panem Petrem, ty se řeší standardně: nájemným.

    Vložil Petr, 30. Září 2009 - 11:55

    Prvotní dotaz pana Karla nebyl mi zcela jasný.

    "Majiteli největší jednotky nepřipadá správné, aby nás dotoval a platil nejvyšší částku do fondu oprav.

    Je správné, aby si vlastník největšího podílu nejvyšší částkou zhodnocoval svůj majetek nutnými úpravami v domě na kterých se schodneme, nebo krkavci chtějí vydělat na nejbohatším?"

    Výše příspěvku bývá ve stanovách nebo se dohodne na první či další schůzi. Výše příspěvku vyplývá také z toho, že všichni ručí za majetek dle velikosti spoluvlastnických podílů a že dle tohoto podílu hlasují.

    Myslel jsem tím to, že už v začátku (ale bylo to třeba opomenuto) či později využívá někdo společné prostory více než jiný (různě velké sklepy nezapočtené v bytě). Takže vyšší příspěvek už v Evidenčním listě nebo na základě smlouvy.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".