Úklid společných prostor

Vložil lujsa99, 5. Září 2014 - 11:39 ::

Dobrý den, můžete mi prosím poradit? Máme ve dvou vchodech 24 bytů, někdo uklízí, někdo ne. Chtěli bychom to vyřešit tím, že by uklízely 2 dospělé studentky (dcery obyvatel bytů). A platilo by se z fondu oprav. Jen nevíme, jak se za tyto služby pohybují ceny. Jestli se ceny počítají od metru, od bytu atd. Aby byla spokojenost na obou stranách. Jedná se o Plzeň. Děkuji předem za odpověď.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Jar (bez ověření), 5. Září 2014 - 22:05

    Vezměte tužku a papír a pište si:

    1. Co chceme uklízet, tedy jistě společné prostory, jak často, jakou mají plochu, jak často budeme mýt okna, osvětlovací tělesa, vstupní dveře, zábradlí atd. Takže nejprve seznam toho, co se má uklízet ake každé ploše/věci jak často.

    Pak si od tužky a papíru odpočiňte a průmětně zručnou ženu pověřte, aby cvičně uklidila část domu, patro, okno, vstupní dveře, nechť uklidí tak, jak chcete, aby výsledek vypadal. Tím také zjistíte, jaké prostředky k tomu budou slečny potřebovat. Dohodněte se, jestli při úklidu musí zametat a zda i pod rohoží u dveří. Zjistíte časové a další náklady na úklid domu. No, a pak už nebývá si rozmyslet, kolik asi nabídnete dívkám za hodinu práce ( pozor, nebudete je platit hodinově) Pak samozřejmě záleží na tom, jestli budou slečny pracovat jako OSVČ nebo na DPP nebo jak. Z toho vyplývá, kolik odvedou státu na daních a pojištění. Nezapomeňte, že i při úklidu může dojít k úrazu uklízečky případně škodám na majetku. Pak už Vám nezbývá zjistit, zda Vaše nabídka je pro slečny zajímavá, případně, jestli za Vámi nabízenou ceny jsou ochotny pracovat. Můj názor je, že si prostředky hradí, nebude to tak zlé a nebudou mít tendenci nosit si je domů:-) Cena práce je vždy je vždy otázkou dohody. Pak už si jen kontrolujte kvalitu, zda odpovídá nebo ne. A nebojte se mít s nimi mít nějakou smlouvu.

    V praxi v Praze to vypadá takto: SVJ najme správce, nasmlouvá s ním dalekosáhlý úklid, ve smlouvě je spousta věcí ( vím to, poptávku jsem sepisovala pár smluv viděla) , správce sežene uklízečku, většinou cizinku, dá jí tak třetinu dohodnuté ceny, smlouvu paní nikdy nevidí, dá jí ústní pokyn a paní za mrzký peníz jednou týdně namočí schody. Zametat jsem uklízečku nikdy neviděla, luxovat drážky výtahu rovněž, nemá lux, méně odolnou špínu jen vodou a hadrem neodstraní, na to je potřeba možná i kartáč, když jí neřeknete, aby vyklepala rohož u vstupu, dělat to nebude, ona prostě smlouvu a náplň nezná. Platíte člena výboru, aby to po ní každý týden kontroloval, je-li to muž, prostě ten nepořádek nevidí, no atak dále atak dál.

    To jsou Čechy 2014.

    Prostě si to zkuste sami nejprve uklidit, řekněte si, za kolik byste byli ochotni takto uklízet a holkám to pořádně zaplaťte a pak je cepujte. Učte je zodpovědnosti, která se v Čechách nenosí. Až půjdou jednou po vysoký dělat uklízečku do hotelu do USA nebo Londýna, Váš dril ocení:-)

    Pečlivá Uklízeřka

    Vložil Emill (bez ověření), 6. Září 2014 - 14:37

    Zadali jsem úklidové firmě základní údaje (počet pater, plocha chodeb, druh povrchu a plocha oken). Dostali jsme cenovou nabídku. Tu jsme podělili dvěma a nabídli práci na DPP. Poměrně rychle jsme získali důchodkyni, která za tyto peníze dobře uklízí. Na konci roku ji dáváme ještě bonus. Ještě bych dodal, že dokud bylo DPH 5% tak jsme na to měli firmu.

    Vložil Petr Heřman, 17. Září 2014 - 13:53

    taky máme uklidovou firmu a vždy nám vystaví fakturu za měsíc…platí se to normálně z fondu páč se tu lidi nejsou schopni se dohodnout na úklid..usneslo se že se to bude platit firmě.. Zdroje peněz máme z anten na střeše…

    Vložil 747 (bez ověření), 5. Září 2014 - 16:12

    Ceny jsou podel počtu chovaných psů.

    Už se zde řešilo.

    Malý pes za polovic.

    747

    Vložil kolemjdoucí (bez ověření), 5. Září 2014 - 14:07

    V žádném případě nemůžete platit z „fondu oprav“. Pokud vedete účetnictví (podvojné), potom byste měli jako jednu položku v účetnictví vést položku „úklid (společných prostor)“. Při sestavě finančního plánu na kalendářní rok tam „naplánujete“ částku, kterou si smluvně sjednáte (třeba na fakturu) s dodavatelem této služby. Tuto částku (plánovanou) potom rozúčtujete každému vlastníku bytu podle klíče, který máte i na jiné služby (osvětlení, teplo, voda) do měsíčních zálohových plateb na kalendářní rok a po skončení období tuto položku a náklady na „úklid“ vyúčtujete každému jako jakoukoliv jinou službu. U nás to máme rozděleno na 1 byt bez rozdílu velikosti bytu (i majitel malého bytu měl povinnost úklidu dle Stanov). Pokud se týká výše platby – záleží na tom, jaký rozsah prací máte smluvně zajištěn. My máme 5 domů a 120 bytů – rozpis rozsahu „úklidu“ je rozepsán ve smlouvě tak, že je určeno co se bude uklízet každý týden, měsíčně, čtvrtletně a nebo 1× za pololetí. Máme stanovenu náhradu dodavateli služeb (členka našeho SVJ – na živnostenský list) ve výši 10 000,– Kč měsíčně (fakturovat !), tj. cca 85,– Kč/byt/měs. Dodavatel služby je pod přímou kontrolou členů – vše funguje bez problémů a bezvadně.

    Vložil Dudekk (bez ověření), 5. Září 2014 - 19:27

    Tazatelka měla na mysli, jak stanovit celkovou cenu, kterou mají platit, nikoliv jak úklid rozúčtovat na jednotky, alespoň to tak chápu z kontextu. Rozúčtovat náklady na úklid společných prostor podle počtu bytů (nejsou-i zhruba stejně velké), nikoliv podle spoluvlastnického podílu je vychází z „bolševického“ způsobu samoúklidu, kdy každá partaj prováděla úklid, podle toho, jak na ni přišla řada. Považuji za nehorázné, aby malý byt částečně financoval úklid za velký byt a je to diskriminující. Z logiky věci platí, že pokud vlastním větší podíl na společném majetku, musím mít i větší podíl na úhradě nákladů s tím spojených. Vůbec zcestné je rozúčtovat úklid podle počtu osob, protože cena za úklid je fixní a odvíjí se od metrů čtvrečních uklízené plochy, čili souvislost je právě s plochou, ne počtem bytů ani počtem osob.

    Vložil Nortonik, 8. Září 2014 - 8:10

    Dudekk napsal:*"Vůbec zcestné je rozúčtovat úklid podle počtu osob, protože cena za úklid je fixní a odvíjí se od metrů čtvrečních uklízené plochy, čili souvislost je právě s plochou, ne počtem bytů ani počtem osob."*
    Nemáte pravdu, dle zákona 67/2013, který upravuje některé otázky s poskytováním služeb, se dle § 5, písmeno d)rozúčtovává úklid podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.
    Je třeba si trochu přečíst zákony a nařízení pane Dudekk.

    Vložil Luboš_PM (bez ověření), 31. Srpen 2015 - 16:18

    Reaguji sice až s ročním zpožděním, ale narazil jsem na to až dnes, protože to naše SVJ aktuálně řeší.

    Nortoniku, nemáte až tak úplně pravdu – citujete ze zákona, ale nepřesně. Opomínáte odstavec 1 tohoto §5, který praví: Způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období. Druhý odstavec téhož paragrafu pak začíná slovy: Nedojde-li k ujednání, nebo rozhodnutí družstva, anebo společenství, rozúčtují se náklady na služby takto:… To znamená, že SVJ se může dohodnout na jiném způsobu rozúčtování úklidu, např. na fixní částce za bytovou jednotku, a teprve v případě, že k dohodě nedojde, postupuje se dle písmene d.

    Vložil Nortonik, 2. Září 2015 - 7:31

    Reagoval jsem na Vaše tvrzení, že : „rozúčtovat náklady na úklid dle počtu počtu osob je zcestné, neboť dle Vás je cena fixní, která se odvíjí od m2“. Nějak zapomínáte na to, že podud žije v jednom bytě např. pět osob a v druhém, třeba i stejně velkém pouze osoba jedna, určitě těch pět lidí nadělá více nepořádku jako jeden. takže podle logiky věci, jak říkáte, musí tento byt platit pětkrát více :). Souhlasíte doufám se mnou, že?

    Vložil Luboš_PM (bez ověření), 10. Září 2015 - 12:19

    Nortoniku, na mé tvrzení jste dost těžko mohl reagovat, protože první příspěvek, který jsem na tomto portálu psal, byla reakce na Váš příspěvek z 8.9.2015, 8.10 hod., takže citujete kohosi jiného, ale připisujete to mně. Souhlasím s Vámi v tom, že pět lidí z jednoho bytu pravděpodobně znečistí společné prostory více (i když znám jednotlivce, kteří to sami zvládnou rychleji než 10 jiných za stejnou dobu…), takže by majitel takového bytu měl na úklid přispívat částkou vyšší. Ale jestliže se společenství dohodne, že se úklid rozpočítává fixní částkou na bytovou jednotku, je to přesně v souladu se zákonem – přečtěte si, prosím, ve Vámi uvedeném zákoně 67/2013 nejen §5 odstavec 2, ze kterého Vy vycházíte, ale i odstavec 1, který jsem v mém jediném předchozím příspěvku citoval. Skutečně záleží na společenství, jaký způsob rozúčtování zvolí – zda to bude podle vlastnického spolupodílu, podle počtu ubytovaných osob nebo fixní částkou za byt bez ohledu na jeho velikost a počet osob, nebo najdou způsob jiný. Teprve ve chvíli, kdy by se společenství na žádném způsobu nedohodlo, postupuje se podle odstavce 2. Oháníte se zákonem, ale opravdu ho neznáte…

    Vložil Prudil (bez ověření), 2. Listopad 2020 - 10:59

    … úklid společných prostor je otázkou plochy, která je většinou pravidelně uklízená. Je při tom v podstatě jedno jak moc špinavá je, náklady to nemění. V tom případě je, z pohledu praktického, jedno kolik osob kde bydlí. Větší logiku dává počet jednotek, nebo m2 v případě vlastnictví jednotky …

    Vložil RadekV, 2. Září 2015 - 8:50

    Na druhé straně nemáte žádnou možnost, jak zjistit počet osob v bytě.

    Vložil Kouřil (bez ověření), 2. Září 2015 - 7:39

    Pane Nortoniku,

    zapomínáte na počet psů chovaných v jednotce, velikost bot Vámi sčítaných osob i četnost dovážky pizzy.

    Vložil Pavel C (bez ověření), 5. Září 2014 - 12:59

    Místo rady sprcha – pěkné :-) U nás v domě to funguje tak, že úklid dělá paní X na fakturu. Platí se jí s „fondu služeb“. Cenu máme 30 Kč na byt a měsíc, je nás 18 bytů v domě (3 patra) – Liberec. Cena zahrnuje úklid schodů 1× týdně a jednou za rok mytí oken na chodbě – celkem 3 okna. Voda a saponát ze společného.

    Vložil Dudekk (bez ověření), 5. Září 2014 - 11:52

    Platit úklid z „fondu oprav“? To snad nemyslíte vážně? Opravdu nevíte, jestli cenu počítat za metr čtvereční (uklízené plochy) nebo za byt? Koukám, že to ve Vašem SVJ pěkně „pytlíkujete“.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".