Společné prostory bytu

Vložil Andrea Ř. (bez ověření), 20. Září 2022 - 12:36 ::

Dobrý den chtěla bych se zeptat jsem vlastníkem bytu jedna se o společný nebytový prostor sušárna kdy momentálně domovní duvernik který měl 9 let z půlky susarnu jako skladiště nyní to vyklidil a momentálně nařizuje i vyklízení mých dvou kol které stojí v rohu sušárny a nijak nepřekáží nikomu. Zda na to má právo a zda je část osmina sušárny má a mohu mít tam dvě kola je nás 8 majitelů bytu. Zda se můžu nějak bránit. Děkuji za odpověď Andrea Ř.

  • společné části

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil jaroš (bez ověření), 24. Září 2022 - 7:24

A co se tak vlastníci dohodnout, co se sušárnou, která se na sušení nevyužívá? Bez ohledu na prohlášení.

Vložil Justitianus, 20. Září 2022 - 14:11

Andreo, je vidět že neznáte pojmy. Sušárna určitě není „prostorem bytu“, a samozřejmě není ani „nebytovým prostorem“. Sušárna je zpravidla uvedena v prohlášení (vlastníka budovy) jako společná místnost domu, určená ke společnému užívání. Z toho je třeba vyjít.

  • Ptáte se „… zda je část osmina sušárny má a mohu mít tam dvě kola“

Ne, žádná osmina není Vaše! Jste spoluvlastníkem celého prostoru sušárny. A do sušárny samozřejmě nepatří žádná kola.

  • Ptáte se: „domovní duvernik … nařizuje i vyklízení mých dvou kol … Zda na to má právo“

Ne. Jakýsi „domovní důvěrník“ nemá právo vůbec na nic. Možná máte na domě cedulku s nápisem „Dům v socialistické péči nájemníků“, v přízemí je klubovna Socialistického svazu mládeže a v ní se každých 14 dnů scházejí členové uličního výboru KSČ. Ale to fakt nemá žádný vliv na Vaše práva vlastníka jednotky.

Justitianus

Vložil Andrea Ř. (bez ověření), 20. Září 2022 - 14:23

Dobrý den děkuji za Vaši odpověď. Takže tudíž že na dveřích je napsáno sušárna a ne kolárna tudíž tam tedy nesmí být kola chápu to správně? Že tedy místnost musí být používána jen k sušení prádla? A kdo mi tedy může říct nařídit že ty kola tam nesmí být? Schůze vlastníků bytů? Třeba? Děkuji za Vaši odpověď pomohl jste mi. Andrea Ř

Vložil Hus (bez ověření), 20. Září 2022 - 18:43

Ano, na usnášeníschopném shromáždění vlastníků bytových jednotek si můžete nechat odmávat většinou hlasů, že smíte v této sušárně si ponechat vaše kola, pak ani domovní důvěrník s tím nic neudělá.

Přesto bych zvážil, jestli nechcete ty kola raději uskladnit v kolárně, nebo ve svém sklepě.

Vložil Justitianus, 20. Září 2022 - 14:33

Ne, nechápete to správně. Je bezvýznamné co je napsáno na dveřích. Rozhodující je obsah prohlášení (vlastníka budovy). Tam hledejte k čemu je ta místnost určena a kdo je oprávněn ji užívat k tomu účelu.

Pokud chcete sušárnu změnit na kolárnu, museli by všichni vlastníci jednotek souhlasit se změnou prohlášení. Změněné prohlášení by pak muselo být vloženo do sbírky listin katastru. Schůze vlastníků bytů s tím nemá vůbec nic společného.

Justitianus

Vložil OK (bez ověření), 21. Září 2022 - 9:00

Zas blbost od Justina, o společných částech domu vždy rozhodují vlastníci, nejvyšší orgán SVJ. Pokud nebudou všichni souhlasit, nemá ani cenu se pokoušet o změnu prohlášení, ztráta času.

Vložil Justitianus, 21. Září 2022 - 9:46

Pane OK, opět ukazujete že jste blb. Není pravda že by právnická osoba SVJ (její nejvyšší orgán) mohla rozhodovat o změně prohlášení. Samozřejmě že SVJ není oprávněno měnit svým rozhodnutím určení společných místností; rozhodující je pouze obsah prohlášení.

Jak už jsem zde napsal, rozhodují o tom výhradně vlastníci jednotek mezi sebou. Přečtěte si konečně § 1169 a nějaké judikáty ohledně změny prohlášení, třebas zrovna ten 80 Cm 8/2018. Nebo usnesení Nejvyššího soudu 26 Cdo 1301/2019:

Pokud má být část pozemku (společné části) vyhrazena k výlučnému užívání jedinému vlastníkovi jednotky, musí k tomu dojít změnou uspořádání vztahů vymezených v prohlášení vlastníka postupem podle § 1169 OZ. Tuto otázku nelze brát za výkon správy, o které by mohlo rozhodnout společenství vlastníků jednotek.

V případě přenechání části pozemku (společné části) k výlučnému užívání jsou dotčenými spoluvlastníky všichni vlastníci jednotek, všichni jsou totiž spoluvlastníky pozemku a mají právo ho užívat. Aby došlo ke změně prohlášení vlastníka (…) musí písemnou dohodu o změně práv a povinností uzavřít všichni spoluvlastníci. 

Budete mazán, když nezanecháte psaní pitomostí.

Justitianus

Vložil OK (bez ověření), 21. Září 2022 - 10:19

Justine přečti si 26 Cdo 1301/2019 Ke změně prohlášení se podle § 1169 odst. 2 o. z. vyžaduje dohoda dotčených vlastníků jednotek o změně jejich práv a povinností uzavřená v písemné formě; je vyloučeno, aby ke změně prohlášení mohlo dojít bez souhlasu osob, kterých by se dotýkala. Účinnosti dohoda nabývá, až s ní v písemné formě vysloví souhlas vlastníci jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení, a to i když nejsou stranami dohody. Úprava v § 1169 o. z. tedy zavádí dvoustupňovou úpravu: v prvním stupni je třeba dosáhnout platné dohody dotčených vlastníků a ve druhém stupni je třeba dosáhnout účinnosti písemným souhlasem potřebné většiny vlastníků. Aplikace § 1169 o. z. není zákonem výslovně vyloučena ani po vzniku společenství vlastníků, a toto vyloučení nelze dovodit ani z jeho povahy.

Vložil Justitianus, 21. Září 2022 - 12:21

Vážený/vážená OK, jsem rád že jste konečně pochopil/a, a že mi dávate plně za pravdu. To to trvalo!
Jak je uvedeno v zákoně a jak konstatovaly i soudy, je nesmyslem Vaše tvrzení že „o společných částech domu vždy rozhoduje nejvyšší orgán SVJ“. Naopak platí, že SVJ s tímto rozhodováním nemá nic společného.

Justitianus

Vložil Sušil (bez ověření), 20. Září 2022 - 13:12

A kde sušíte?

V kolárně?

Vložil Andrea Ř. (bez ověření), 20. Září 2022 - 14:25

Nikdo tam prádlo nesuší. Já suším prádlo doma v sušičce. Jako všichni ostatní z domu.

Vložil radka2222 (bez ověření), 20. Září 2022 - 13:06

jsem vlastníkem bytu jedna se o společný nebytový prostor – je rozdíl vlastník a spoluvlastník, je rozdíl byt a nebyt… domovní duvernik – to je jako kdo? nařizuje i vyklízení mých dvou kol které stojí v rohu sušárny – kola nemají v sušárně co dělat. jak je „sušárna“ definována v prohlášení? nijak nepřekáží nikomu – to je fuck, je ta místnost určena dle prohlášení pro uskladnění kol? Zda na to má právo – vlastníci mají právo požadovat vyklizení věcí, které do místnosti dle prohlášení nepatří zda je část osmina sušárny má a mohu mít tam dvě kola – nevlastníte konkrétně vymezený prostor. jako spoluvlastník máte právo užívat dle toho, k čemu je místnost v prohlášení určena

Vložil Petr, 20. Září 2022 - 16:19

„domovní duvernik … momentálně nařizuje i vyklízení mých dvou kol v rohu sušárny a nijak nepřekáží … . Zda na to má právo a zda je část osmina sušárny má a mohu mít tam dvě kola je nás 8 majitelů bytu. Zda se můžu nějak bránit. Děkuji za odpověď Andrea Ř.“

  • – – – – – – – – – – – – – –

Nevíme kdo je domovní důvěrník, ale každý má ta práva, která vyplývají z funkce (nejspíše dle stanov). Takže si ujasněte o koho se jedná. Dále jde o to, jak je prostor určen dle Prohlášení vlastníka které seženete na katastrálním úřadu (možnost okopírování za úhradu), ale měl by ho mít každý vlastník a určitě statutární zástupce. Kola můžete v místnosti mít pokud jsou v prohlášení k tomu určena, i když nemůže být určeno, kterou část má používat kdo.

Vložil Andrea Ř (bez ověření), 20. Září 2022 - 18:20

Domovní duvernik předseda svj v bytovce. Ono mě šlo o to že on tam mohl mít hromadu věci staré stolky matrace atd měl to tam 9 let konečně to odvezl. Mám v rohu sušárny kam nikdo nechodí ani vešet prádlo nic dvě kola a najednou to tam strašně vadí a nařídil mi abych je dala pryč. Že tam prostě nebudou . Vadilo mi jakým způsobem semnou jednal. Věřím tomu kdybych zašla za všemi vlastníky bytu nikomu by tam ty dvě kola v rohu nevadili. Proč taky. Asi je to o lidech. Děkuji za Vaši odpověď. S pozdravem Andrea Ř

Vložil Hus (bez ověření), 20. Září 2022 - 18:54

teď.

Terazky je vyklizeno a tak mu do toho neházej vidle.

A pokud je na tebe sprostý, tak se ho s úsměvem zeptej, jestli má Koprolálii ;-)

Vložil MartinII, 20. Září 2022 - 18:52

Nejvyšším orgánem není předseda SVJ, ale shromáždění. Ale kola je lepší mít v samostatně uzamykatelných místnostech, odkud je není možno zcizit na rozdíl od všemi přístupné sušárny (nebo i kolárny).

Vložil OK (bez ověření), 21. Září 2022 - 9:12

Martine přesně jak píšete, rozhodnutí výboru o společných částech domu je nulitní dle par 245 o z. nemá k tomu pravomoc. Pokud tazateka uvádí že sousedům kola nevadí, tak to řešte na shromáždění a pak změnou prohlášení. Jak jednoduché.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".