Společná koalice několika SVJ, založit společnost dle § 2716, nebo spolupráci ošetřit smluvně jinak?

Vložil severocech1, 29. Září 2016 - 16:05 ::

V mé hlavě se rýsuje plán, že výhledově spojíme několik SVJ ke vzájemné spolupráci (spolu sousedících domů v okruhu cca 100 metrů), kdy by nebylo nutné využívat služeb správcovské firmy, společně najmeme účetní, která povede účetnictví jen těmto SVJ. Každé SVJ zaplatí malou částku, která ale dohromady vytvoří určitý balík peněz akceptovatelný pro paní účetní. Pak bychom nepotřebovali žádnou správcovskou firmu. (Zatím jsem nepromyslel ošetření prostojů dovolené, nemoci, nutnost záskoku, ale vše je řešitelné.) Důvodem angažmá „vlastní“ účetní je praktická nemožnost nabourávat zažitou praxi a zvykové právo, každá správcovská firma má svoje, navíc jsou závislé na softwarovém vybavení, které bylo naprogramováno pro družstva a velké majitele nemovitostí, ale moc nepočítá se specifiky SVJ. Což mě přivádí k myšlence, aby správu dělal sám výbor a jen někoho pověřil účetnictvím a vyúčtováním. Můžeme pak koupit licenci na software,jaký se potřebám SVJ nejvíce blíží.

Přemýšlím, jak nápad legálně provést, zatím jde jen o nápad. Jedna z možností je založení tzv. společnosti dle § 2716, což by snad nemělo být v rozporu s § 1197 obč.z. Nevýhodou je, že jde o starost navíc. Zakládat smlouvou společnost je asi rizikové. Můžou se vyměnit výbory, některému se to nebude líbit, SVJ vystoupí a budou problémy.

Druhou možností je, že by každé SVJ uzavřelo s účetní samostatnou DPČ, což sebou ponese zbytečnou mzdovou agendu.

Nebo by si paní založila ŽL a každému SVJ fakturovala, pokud by měla více klientů, nemělo by se snad jednat o švarcsystém. Účetní uzavře s každým SVJ samostatné smlouvy. Je to asi nejjednodušší administrativně i organizačně.

Také bude potřeba vyřešit financování provozu kanceláře, kde bude účetní sedět, teoreticky je možné přestavět sušárnu v jednom z domů, ale to by nebylo fér vůči ostatním SVJ, takže asi nejčistší se jeví pronájem společné kanceláře. Přestavěná sušárna se ovšem zdá jednodušší a levnější než pronájem společné kanceláře. S dalšími SVJ se lze domluvit, že se jim případně přefakturuje část nákladů. Nicméně i zde platí, že se může vyměnit výbor, kterému se to nebude líbit a objeví se problém. Uzavře sušárnu, účetní vypoví smlouvu a naopak uzavře smlouvu se správcovskou firmou. Ostatní SVJ by musela řešit otevření nové kanceláře.

Samozřejmě myšlenka nekončí u společné účetní. Společně lze poptávat dodavatele, najmout společného údržbáře apod.

Co si o nápadu myslíte a jak byste jej realizovali, kdybyste okolo sebe měli více SVJ schopných vzájemné spolupráce?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Dvořák (bez ověření), 29. Září 2016 - 17:30

    Určitě mi přijde rozumnější cesta jít uzavřením spolupráce s externí účetní firmou, nejlépe specializovanou na účetnictví SVJ. Jak píše pan Pavel, kancelář, SW, zástupy, odpovědnost pak leží na této firmě. Navíc v dnešní době se nemusíte omezovat pouze na firmy z blízkého okolí (možnost propojení na družstvo, zlá krev atd.), díky elektronické komunikaci to může být firma z druhého konce republiky.

    A asi bych šel cestou individuálních spoluprací jednotlivých SVJ s účetní firmou, než si ji najímat společně. Odpadne Vám tím starost s domlouváním napříč SVJ, kdy každý bude preferovat někoho jiného. Bohatě bude stačit dohadování v rámci jednoho SVJ.

    Samotnou správu zvládnete sami, postupně přijdete na to, že to tak komplikované není.

    Vložil Pavel, 29. Září 2016 - 17:19

    Severočechu,

    1)jako nejvhodnější vidím externí účetní na IČ, která bude mít dobré reference a bude pojištěna. Potom je její starostí kancelář, SW, zástup při dovolené a nemoci. Fakturovala by několika SVJ, takže by se o švarcsystém nejednalo.

    2)jako druhou možnost vidím účetní na nějaký pracovněprávní vztah, buď DPP nebo DPČ. Tu by zaměstnalo každé SVJ. Nevýhody vzhledem k variantě 1): Menší míra odpovědnosti účetní, protože interní účetní je chráněna zákoníkem práce, SVJ musí zajistit kancelář a SW, zde bude problém s přeúčtováním kanceláře a SW na ostatní SVJ, nemoc, dovolená atd.

    3)zamýšlené sdružení bez právní subjektivity, dle NOZ nesmyslně nazvané společnost, je varianta, kterou nedoporučuji. Se sdružením bez právní subjektivity mám dost poznatků při podnikání, velmi často to končí rozhádáním členů. Musí se vést nějaká evidence/účetnictví sdružení, náklady a výnosy se musí rozdělovat na členy, jak by byla vyřešena odpovědnost za práci účetní? Nejde nakonec o podnikání, které mají SVJ zakázána? Výklady § 420 NOZ jsou nejednoznačné.

    4)něco jiného je vytvořit nějaký prostor pro členy výborů podobných SVJ v lokalitě, ať už na webu nebo v hospodě. U nás se to osvědčilo při projednávání územního plánu, který jsme úspěšně torpédovali. Sice to bylo mimo kompetenci SVJ ale v konečném důsledku to ovlivnilo život v naší lokalitě daleko více než nějaký problém s úklidem.

    Hezký den!

    Pavel

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".