Problémy s výborem

Vložil flourworm, 17. Únor 2016 - 14:26 ::

Dobrý den,

v našem výboru jsou již 6 let ti stejní lidé. Poslední dobou se jejich přístup dostal do bodu, že na položené dotazy reagují podrážděně a písemnou formu ignorují. Podle všeho nemají uzavřenou s SVJ žádnou smlouvu, tedy konají pouze jako statutární zástupci. Kontrolou nákladů jsou zjistil, že v loňském roce proběhla revize hasicích přístrojů (odsouhlasil pouze výbor, nikoliv Shromáždění) za cenu 14× vyšší než je cena obvyklá (1400 Kč vs. 100 Kč). A plno dalších plateb, které jsou také násobně vyšší než je obvyklé ale hůř se to dokazuje (platba za domovníka, bankovní poplatky apod.). „Škoda“ je jistě vyšší než 5000 Kč, takže se asi stal trestný čin. V NOZ jsem našel, že výbor se má chovat s péčí řádného hospodáře, ale nějak tam nemohu najít sankce.

Obecně bych se rád zeptal jak dále postupovat – podat trestní oznámení? Pro krádež? Na celý výbor?

Předem díky,

Martin

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil moučnýčerv (bez ověření), 17. Únor 2016 - 20:10

    Napřed je třeba se podívat do vlastních stanov a postupovat dle nich. Jakou smlouvu máte na mysli? Výbor byl zvolen jako statutární orgán, ze zákona. Co uděláte s volebním obdobím je i vaše věc.
    Jakou revizi máte na mysli? Nejde o kontrolu, preventivní požární prohlídku? Ta je povinná, tomu se nevyhnete, vizte vyhlášku. S tím nic statutární orgán neudělá. Používejte správné názvy. Můžete si nasmlouvat jinou, levnější firmu. Do 30 bytů v paneláku to udělají do 1 000 Kč. Vy si platíte mimo výbor domovníka? Jste schopen uvést jaká škoda vám vznikla? Ceny jsou smluvní. Ano, sankce nejsou, kdo by to dělal?? Klidně podejte co chcete, v tom vám nikdo nezabrání.
    A nechte se zvolit do výboru a pak poslouchejte jak to blbě děláte, jaká škoda vznikla. Nikdy lidem nevyhovíte!!

    Vložil flourworm, 18. Únor 2016 - 23:58

    Určitě ocením odkaz na vyhlášku – to, co dělá revizní technik se jmenuje revize :) A je pravda, že máme kromě HP ještě hydranty (devět, revize jednoho obvykle za 100 Kč), stále je ta cena poněkud vysoká. A ano, tyto náklady jsou skryty na vyúčtování v nic neříkající položce „podílové náklady, revize, údržba“. Až z podrobného výpisu (od účetní firmy) jsem se dostal na úroveň jednotlivých položek.

    Nicméně – když výbor odmítá předložit smlouvy, jak potom mám vědět, komu, kolik a hlavně za co platíme? Doteď to nikdo neřešil, protože o tom nevěděl.

    Ceny jsou možná smluvní, ale výbor se musí chovat s péčí řádného hospodáře. Pokud si vy koupíte jako fyzická osoba hasicí přístroj za 10000 Kč, tak je to čistě a pouze vaše věc. Výbor tohle však udělat nesmí. Resp. může, ale s rizikem důsledků. Na tom se doufám shodneme.

    Vložil janica, 17. Únor 2016 - 19:37

    Výbor zajišťuje revize pravidelně (výtahy, hasicí přístroje, elektroinstalace, hromosvody,..). Na to nemusí mít schválení shromáždění. Nevykládejte, že za kontrolu 1 HP zaplatíte 1400 Kč? Revizák kontroluje požární hydranty, dává tam cejch, označuje, kdy má být provedena další kontrola, sleduje stav vody v hydrantu, zda vůbec teče a jak je zbarvená. Za 100 korun ta revize určitě není. Pokud se vám nezdají bankovní poplatky, s tím nic nenaděláte, ale je možnost navrhnout jinou banku, která má nižší poplatky. Nevím, jakou roli má u vás v domě domovník. Je to zaměstnanec na dohodu, údržbář, dělá úklid? Má nějaký pracovní list, předkládá, co dělal? Na shromáždění jste snad výbor zvolili. Jestli nepracují, tak jak by měli, stačí je odvolat. Snad předkládali účetní závěrku za jednotlivé roky. Na schůzi je třeba se zeptat, žádat vysvětlení. Jestli je chcete žalovat, pak je to záležitost policie a soudu. Musíte mít důkazy.

    Vložil flourworm, 19. Únor 2016 - 0:00

    Nevím, co je D/25, C/52 a B/75, ale ty ceny hovoří jasně – http://www.bezpo.com/…ydranty.html. Takže je to opravdu za stovku :) A platit bankovní poplatky 5000 Kč za to, že tam máme uložený fond oprav. je taky trošku mimo, nemyslíte?

    Vložil janica, 19. Únor 2016 - 13:15

    Označení D/25, C/52,..jedná se o hydrantový systém dle platných ČSN EN. Dal jste tam tabulku, za co se platí poplatky revize. My všichni ale zapomínáme, že firmy uvádějí částky bez DPH. Když to spočítáte, že za 9 hydrantů x 65 Kč je částka 585 Kč, ale účtuje se 708 Kč s DPH. A další položky revize včetně dopravy. Naše SVJ také nemáme smlouvu s revizními techniky, stačí objednávka na danou revizi. Předběžnou částku vám RT řekne. Revizního technika si můžeme vybrat. V bance máte svůj vlastní účet, na ten se splácí jen příspěvek na dlouhodobou zálohu (jak jste uvedl FO)? Ostatní zálohové platby se platí kde? Jestli jsou tam tak vysoké poplatky, tak hledat novou banku. Úroky nepokryjí poplatky? Výbor by vám měl poskytnout nahlédnutí do dokumentů. Mají to u sebe nebo máte externího správce? Informace o tom, co má dělat revizní technik najdete na internetu, stačí zadat správný termín.

    Vložil flourworm, 21. Únor 2016 - 15:02

    Dobře, takže kolik je cena za revizi 9 hydrantů a 3 hasičáků? 4500 Kč mi opravdu přijde moc. I s připočítáním DPH. Ale všiml jsem si, že nám jezdí dělat revize do Prahy pán z Mladé Boleslavi… ano, na FO (dlouhodobé zálohy…) máme vlastní účet, kam nám podle všeho přeposílá správcovská firma část peněz určených na FO ze záloh. Ano, výbor by měl poskytnout minimálně náhled do dokumentů, ale neexistuje žádná páka. Nebo já o ni aspoň nevím.

    Vložil janica, 21. Únor 2016 - 19:27

    Co je u vás v SVJ zarážející, že necháváte posílat veškeré platby na účet správcovské firmy a ta vám milostivě dává na váš účet část peněz do „FO“? Připravujete se o malé úroky na BÚ, ale taky jsou to peníze. Pokud se týká revize jakékoliv. Hledala bych v městě nebo poblíž města RT. Ono nejlevnější nemusí být nejlepší. Mně to připadá, že správce určuje, co má výbor dělat. Pořád jste nenapsal, co vlastně u vás v domě dělá domovník. Těch 5000 Kč měsíčně na výbor je dost, když máte jen 33 bytů v domě, asi jsou ve výboru 3? Jestli je odměna správci přemrštěná nebo ne, museli bychom znát rozsah služeb, které poskytuje.

    Vložil flourworm, 22. Únor 2016 - 6:42

    Ano, vše posíláme správcovské firmě a ta to potom řeší dál. Protože na bankovních poplatcích za BÚ, kde je fond oprav jsme zaplatili 5000 Kč a úroky jsou 1650 Kč, tak tohle jsem zatím neřešil. Ikdyž těch 5000 Kč je taky abnormálně hodně. A rád bych sem napsal, za co platíme domovníkovi, ale já to prostě nevím. Ke smlouvám se snad dostaneme až zvolíme nový výbor na dalším shromáždění, do té doby akorát můžu napsat, že domovník nám 2× týdně přijde udělat prohlídku společných prostor a řeší prasklé žárovky, drhnoucí dveře apod. Materiál si nechává platit zvlášť stejně jako úklid sněhu/sekání trávy. Ve výboru jsou 3 lidé.

    Vložil JaVa, 21. Únor 2016 - 16:06

    Cenu za revizi 9 hydrantů a 3 hasících přístrojů si zadejte do AAA-poptávky a během 24 hodin zjistíte,zda Vás váš výbor bere na hůl.Zajímavější je ta druhá věc.Vy máte ve vašich stanovách uvedeno,že vlastníci bytových jednotek jsou povinni platit své měsíční platby na správu domu a zálohy na služby s tím spojené na účet právnické osoby pověřené správou vašeho domu a teprve ta, vám pak část těchto dlouhodobých záloh přeposílá na bankovní účet vašeho SVJ? JaVa

    Vložil Radek Žižkov, 17. Únor 2016 - 18:50

    Dobrý den,

    a jak by to mělo podle Vás probíhat – měl by výbor dělat na každou maličkost „výběrové řízení“? Vždyť nejnižší cena není jediné kritérium ne? Nám 6ks hasících přístrojů zkontrolují za 300,– ale náklady okolo (dopravné, vypracování zprávy atd) stejně cenu zvedne (spolu s preventivní požární prohlídkou a revizí požárních vodovodů) na cca 2580,– Jestli Vám ale účtují 1400,– za kontrolu jednoho hasicího přístroje, tak jsou to pěkní střelci.

    R.

    Vložil flourworm, 17. Únor 2016 - 15:32

    Perfektní, díky, to bude přesně ono. Nemáte někdo s tímto problémem osobní zkušenost?

    Vložil PavelII (bez ověření), 20. Únor 2016 - 18:24

    Ovšem pokud v přejatých vzorových stanovách (stav před 18 lety) nejsou výboru určeny žádné povinnosti a žádné limity není celkem co řešit. My jsme si stanovili nejvyšší částku, kterou může výbor bez schválení vlastníků utratit (mimo havarie) a malé položky neřešíme. Pokud by vlastníci viděli, že výbor hospodaří špatně pak bychom si to na shromáždění vyříkali a přijali nějaká opatření. Ta většinou spočívají v personální oblasti takže kritik je vyzván aby záležitost zařídil lépe a radostněji. Naposledy se nám to stalo při opravě fasády a zateplení, kde kritici dostali výkaz výměr a lhůtu na předložení levnějšího dodavatele. Ani jeden s lepším návrhem nepřišel.

    Vložil flourworm, 21. Únor 2016 - 15:14

    Ano, my jsme si též stanovili nějaké částky a bohužel zatím ani ty větší částky nikdo neřeší, protože jsou šikovně schované v nic neříkajícím „provozní náklady, revize a něco takového“ jako sumární hodnota. Ale stejně – pro SVJ s 33 byty je obvyklé, že statutární orgán má 5000 Kč za měsíc, domovník též 5000 Kč za měsíc a správa 6000 Kč za měsíc? Na to, že je to novostavba a nejsou žádné problémy, mě to opravdu přijde nesmyslně moc. A výbor nikdy nikoho nevyzval, aby přišel s nějakým lepším nápadem, protože zatepleno je z „výroby“, výtah nový a tak se na schůzích akorát schvaluje účetní závěrka. A ad ty revize – ani já bych na to nepřišel, kdybych si nenechal poslat detailní rozpis oné výše zmíněné položky provozní náklady.

    Vložil JaVa, 21. Únor 2016 - 15:41

    Předpokládám,že máte nejméně 3 členný výbor SVJ, domovník je současně i recepční a liftboy a správou domu míníte vedení účetnictví SVJ.JaVa

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".