Prijem z nebytovych prostor

Vložil novacek5, 15. Květen 2014 - 14:08 ::

Z bytového družstva máme převedené ( 2014 ) všechny byty a nebytové jednotky ( NJ ) do vlastnictví. NJ ( prodejny ) jsou ve spoluvlastnictví všech vlastníků bytů. NJ jsou pronajaty nájemcům, kteří platí nájemné zatím na účet správce – bytového družstva. SVJ ještě není založeno, po vzniku SVJ si správu budeme dělat sami, tedy nebudeme mít externího správce.
Je mi jasné, že NJ budou vůči SVJ v pozici jako každá bytová jednotka, tedy přispívat na správu,opravy apod.,platit zálohy na služby, hlasovat prostřednictvím společného zástupce na shromáždění. Je mi jasné, že do vztahu mezi NJ a nájemcem nebude SVJ nijak zasahovat a že příjmy z pronájmu NJ jsou příjmem spoluvlastníků NJ, kteří s nimi naloží dle dohody mezi sebou. Není mi ale jasné, jestli bude výhodnější nechat peníze z pronájmu nadále nájemce posílat na účet SVJ a jak v tomto případě bude SVJ účtovat tento příjem nebo jestli bude výhodnější posílat na jiný účet a oddělit tak tyto peníze od účetnictví SVJ. Ve druhém případě by ale asi musel být účet založen na některou fyzickou osobu, což nemusí být šťastné.

Měl jsem představu, že by se se souhlasem spoluvlastníků NJ peníze za pronájem nechaly posílat na účet SVJ a tam se použily na platby příspěvků a záloh ve výši, kterou by jinak platili vlastníci jednotek ( bytů i nebytů ). Nevyčerpaný zůstatek by se na konci roku „vypořádal“. Samozřejmě pokud by příjem nestačil, platili by vlastníci jednotek příspěvky a zálohy jinak, ale to by nastalo jen velice výjmečně. Nejsem si ale jistý, jestli to tak vůbec lze nějak vést v účetnictví SVJ. Má někdo s tímto nějaké zkušenosti, jak toto efektivně řešit ? Předem děkuji za rady, poznatky a názory .

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil X (bez ověření), 15. Květen 2014 - 17:19

    Nájemné mohou nájemci posílat na účet SVJ (s nějakým variabilním symbolem). Máte pravdu, že je zbytečné to hned posílat vlastníkům a současně vybírat zálohy na správu. Vymyslete nějakou zálohu (pojistné, revize výtahů, údržba a drobné opravy, apod.), která přibližně odpovídá předpokládaným příjmům z nájemného a tu vlastníkům předepiště s tím, že ji nebudou hradit, protože bude uhrazena z nájemného. Ostatní je problémem účetního.

    Tuto zálohu každoročně vyúčtujete, přebytek použijete k úhradě nedoplatků za služby, co zbude vyplatíte.

    Vložil Mirek946, 15. Květen 2014 - 16:14

    Na nebytové prostory se musí udělat smlouva a v ní se stanovují podmínky+cena ponájmu.Pokud je to vhodné,tak se dá měsíční cena za pronájem a záloha za služby/voda,to­pení,+???/.ide­ální je aby měla NJ podružné měření elektřina,voda a topení. Zálohové platby za služby se vyúčtovávají podle skutečné spotřeby společně s vyúčtováním byty podle faktur. Nájemné-je v účetnictví SVJ jako příjmy z pronájmu a mělo by se poměrově podle podílu jednotlivých vlastníků těmto rozdělit a každý vlastník si tuto částku zdanit podle zákona.

    Vložil skaj3 (bez ověření), 22. Leden 2015 - 14:29

    „Se musí udělat smlouva“ Dělá ji správce domu (SBD), nebo SVJ? U nás SBD trvá na smlouvách přijatých před vznikem SVJ. A ještě si z pronájmu společných prostor účtuje 27%!

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".