Převedení přeplatků do ,,fondu oprav"

Vložil Štěpánka (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 7:25 ::

Dobrý den, vím, že se toto téma zde již několikrát řešilo, ale nikde jsem se nedočetla konečný výsledek. Máme SVJ s 11 byty. Každý rok od založení SVJ, vždy na schůzi jednohlasně souhlasíme, aby vzniklé přeplatky za služby (teplo, světlo, pojištění domu aj.) bylo ponecháno na bankovním účtu SVJ a účetně se převedlo do tzv. fondu oprav. Téměř vše je v bytovém domě původní a vždy po našetření potřebné částky se provede rekonstrukce. Žádný úvěr si SVJ brát nechce. V letošním roce se jeden vlastník proti tomuto rozhodnutí postavil a požaduje vrácení přeplatku dle zákona 67/2013 Sb. o službách. Na shromáždění vlastníků, kde se toto rozhodnutí o převodu přeplatků všemi zúčastnění jednohlasně odsouhlasilo ale nebyl a nehlasoval (ale dle stanov hlasování proběhlo řádně, z 8 zúčastněných vlastníků bylo 8 pro). V zápisu ze schůze toto rozhodnutí máme, četl jej, žádnou námitku neměl a nyní téměř po 4 měsících po schůzi požaduje vrácení přeplatku. Prosím, jak máme dále postupovat? Musíme kvůli jednomu člověku vracet všechny přeplatky? Od ostatních 10 mám i podepsaný souhlas s převodem přeplatků. Děkuji za radu

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil JaVa, 1. Září 2016 - 18:58

    Nemáte u vás náhodou taky tak šikovnou předsedkyni, jako v tomto příspěvku?Fundovaný statutár, by tohle nikdy nepřipustil!

    www.portalsvj.cz/…oukromy-ucet#…

    JaVa

    Vložil Pavel II (bez ověření), 1. Září 2016 - 17:17

    nemůžete hlasovat. Tedy nelze aby jste si hlasováním určil, že přeplatek záloh za poskytnuté služby nebude konkrétnímu vlastníku vrácen, ale převeden do jakéhosi fondu, který notabene právně u SVJ neexistuje. V civilizované společnosti se tomu říká krádež. Nápady s předpisem mimořádné zálohy ve výši přeplatku vypadají sice hezky, ale jen do doby než začnete počítat, což zjevně všichni kromě toho jednoho vlastníka neumíte. Předpokládám, že se podílíte na opravách společných částí domu podílem určeným tzv. spoluvlastnickým podílem uvedeným na LV a ne tím co zrovna zbylo z vyúčtování služeb a dodávek energií.

    Vložil Gustav, 1. Září 2016 - 12:55

    Divné to rozhodnutí SVJ. Zbytečně si přiděláváte problémy.....

    Vložil Dvořák (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 12:08

    Takže jste si schválili platbu ve výši přeplatku do tzv. FO. Takže pánovi přeplatek vyplatíte a zároveň mu předáte předpis platby ve stejné výši do FO.

    A nebo se Vám podaří pánovi vysvětlit, že jde o vzájemný zápočet jeho přeplatku s předepsanou platbou do FO.

    Nikomu dalšímu nic vracet nemusíte, tam došlo k tomu zápočtu.

    Vložil anon (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 13:00

    Ta paní ale o žádném zápočtu nepíše. Ona jenom chce převádět přeplatky ze služeb do fondu oprav.

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 15:18

    Děkuji pane Dvořáku.

    Anon – pokud si odsouhlasíme platbu do fondu rovnou přeplatku za služby, nemusíme tedy posílat peníze sem a tam, ale platba se může s přeplatkem započítat.

    Již jsem se spojila s odborníkem. Až budu znát jeho odpověď, podělím se s Vámi :)

    Vložil LiduškaK (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 16:11

    Kdo je tím odborníkem?

    Založte si o fond na ochranu vlastníků – to by podle mne byl jediný smyslný fond, kam by si majitelé bytu měli spořit pro případ soudních tahanic s výborem nebo účetní či správcovskou firmou.

    Vy totiž s přeplatky takhle prostě nakládat nemůžete, a je mi velkou záhadou, jak je možné, že nemáte měřáky na spotřebu tepla, jak je možné, že i za vodu atakdále, platí všichni stejně.¨

    Vložil soused_ka, 31. Srpen 2016 - 10:07

    Máte to doopravdy asi nějaké pomíchané.

    Služby na teplo, spol. elektřinu či úklid se přece musí vybírat zálohově a na konci roku se musí vyúčtovat!!

    Jediné co vím, že se může ponechat na příští rok – v tzv. „fondu oprav“, jsou platby na opravy (jiná částka v ročním předpisu plateb), které se ukázaly třeba levnější nebo se posunuly na další rok.

    K.

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 10:21

    Ano, tyto služby máme vedené jako zálohové a na konci roku se vždy dělá vyúčtování. Každý rok vždy vyšel všem z těchto služeb přeplatek. Ale na každé schůzi se dosud odsouhlasil převod těchto záloh do tvz. fondu oprav. Takže se ze záloh, staly peníze na opravu a poté se také na opravu domu použili.

    Tyto nevrácené přeplatky jakou jako již zmíněný výjimečný vklad do fondu oprav. Výše přeplatků odpovídá rozloze bytu, takže nikdo z vlastníků neplatí více či méně než ostatní. Akorát tam neprobíhá ten bankovní převod sem a tam.

    Vložil Vlastník bytu (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 10:29

    „Výše přeplatků odpovídá rozloze bytu“

    Všechny služby rozúčtováváte podle plochy bytu. K tomu lze jen gratulovat.

    Vložil Zita (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 11:07

    V případě přeplatků bytů do FO = v případě, že

    1. všechny byty mají stejnou plochu a vše se rozpočítává podle plochy-podílu (ne =osoby, =m3, =GJ,)
    2. všechny byty platí stejné zálohy na služby a nikdo nedluží
    3. všechny byty mají stejný přeplatek z vyúčtování záloh

    = JEDNODUCHÉ ZAÚČTOVÁNÍ = VŠICHNI PLATÍ MĚSÍČNĚ STEJNOU ZÁLOHU NA VŠE, NA KONCI ROKU SE POROVNÁ SE VŠEMI NÁKLADY NA SLUŽBY A ROZDÍL SE PODĚLÍ POČTEM BYTŮ (PODÍLŮ) A NENÍ TŘEBA VÉST SLOŽITĚ JEDNOTLIVÉ DRUHY SPOTŘEBY NA KAŽDÉHO VLASTNÍKA ZVLÁŠŤ – evidují se pouze uhrazené zálohy.***

    Vložil Zita (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 11:20

    Vytištěné velkým písmem neberte doslova, je míněno jako návrh inovace?!

    Vložil anon (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 8:50

    Štěpánko, nezlobte, ale jestli jste ve výboru, tak tam nemáte co dělat. Na to, abyste byla ve výboru jste naprosto nekvalifikovaná, vy jste dokonce nebezpečná pro vlastníky bytů. Ať se vám to líbí nebo ne je to tak.

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 9:14

    Nebojte, ve výboru nejsem :) A o mojí kvalifikaci se prosím nestarejte. Pokud máte konkrétní odpověď na můj dotaz prosím sem s ním, o zbytek se prosím nestarejte.

    Vložil anon (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 10:23

    Já se nebojím. Být vlastníkem bytu ve vašem domě, tak bych návrh převádět přeplatek služeb do jakéhosi fondu oprav rozcupoval na cucky. Pokud tady jenom sondujete, zda to je správný nápad, tak není. Je naprosto pitomý. Konkrétní odpovědi vám přece tady napsalo už několik přispívatelů. Neříkejte, že jste je ještě nepochopila.

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 10:59

    Stejně jako já nechápu Vás, tak nechápete Vy mě. Napsala jsem sem s očekáváním rady a ne se hádat. Děkuji všem za jejich připomínky. Nyní se raději obrátím na odbornou radu :)

    Vložil anon (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 12:58

    Ano, schvaluji vaše rozhodnutí. Obraťe se a zaplaťte si za radu, kterou vám tady napsala řada lidí. Na mě nedejte, já o to nestojím.

    Vložil TV (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 8:08

    od začátku všechno špatně. „Dobrý“ úmysl se změnil v naprosto zbytečnou komplikaci. proč vlastně nechcete udělat jednoduchy bankovní převod? co chcete ušetřit? jeden příkaz v bance, jeden poplatek, čas? dle mého ušetříte minimum a na druhou stranu s tím strávíte obrovské množství času (což mi sama potvrzujete) a mezi lidmi vznikne tření.

    Proč to dělat správně:

    1. ze zákona se dělá vyúčtování služeb a každý má nárok na vrácení přeplatku. O tomto nerozhoduje žádné hlasování, ale zákon.
    2. SVJ může inkasovat peníze buď na základě předpisu plateb nebo jako dar. ⇒ předpis pro tyto Vaše částky neexistuje, takže je to vlastně dar a ten se řídí svými pravidly (daně apod.)
    3. „vracené“ částky jednotlivým vlastníků na 100% nejsou v poměru jejich podlahové plochy, takže defacto někdo by bez "předpisu viz bod2) přispěl více než má a někdo méně.

    Závěr: vykašlete se na hledání 3. cest a dělejte to, co říká zdravý rozum (a kupodivu i zákon). Rada. nechte přeplatky těm, co je nechtějí vracet, na účtu SVJ a snižte zálohy na další rok. pak provedete vyúčtování a tak to dělejte tak dlouho, dokud budou přeplatky. jakmile se dostanou vlastníci do „mínusu“, zvedněte zálohy

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 8:36

    Vyúčtování za teplo a všechny ostatní služby jsou ve stejném poměru k rozloze bytu. Máme své vytápění a nelze teplotu v bytě korigovat (tedy protopit více nebo méně). Teplo se tedy rozúčtovává dle rozlohy bytu. Přeplatky tedy všem souhlasí s jeho rozlohou, nikdo nepřispívá více nebo méně.

    Dále tyto přeplatky nechceme využívat jako zálohy na další rok, ale jako mimořádný vklad na opravu BD.

    Pokud bych se tedy měla řídit zákonem, tak bychom správně měli:

    1. v plné výši vrátit přeplatky
    2. na shromáždění odsouhlasit mimořádný vklad na opravu BD (ten by byl pro každý byt ve výši přeplatku)
    3. zpět by nám na účet přišly peníze ve stejné částce jako jsme je odeslaly

    Takže bychom tím zaplatili 22× bankovní poplatek (což nejsou zrovna malé peníze) a nepočítaje čas s vyplňováním bankovních příkazů ???

    Vložil Nový (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 17:46

    Otázkou je, jaké to vytápění vlastně máte. Podle zákona je povinnost instalalovat topení s možností regulace, a je také povinnost (až na malé výjimky) instalovat v bytech „měřiče“. Splňujete snad zákonem danou vyjímku, kdy nemusíte instalovat měřiče?

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 20:20

    Ano, nesplňujeme podmínku mít nainstalované měřiče. Naše vyúčtování za teplo máme dle poměru velikosti započitatelné podlahové plochy bytu.

    Vložil Nový (bez ověření), 1. Září 2016 - 19:05

    Instalace měřičů je obecně povinná. Nemůžete se vyhnout povinné instalaci tím, že se dohodnete na vyúčtování dle poměru podlahových ploch bytů. Vyhnout se povinné instalaci měřičů lze jen výjimečně v případě úzkých skupin zvláštních technických řešení otopných soustav či budov.

    Jedná se ve vašem případě o takovou výjimku zvláštního technického řešení otopné soustavy či budovy? Pokud ano, upřesněte o jakou vyjímku se ve vašem případě konkrétně jedná.

    Vložil TV (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 12:52

    Štěpánko, nevěřím, že máte všechny služby dle plochy bytu. Opravdu není nic dle osob (výtahy, odpad)? A co odměny statutárům, ty jsou dle zákona rozpočítávány mezi každou jednotku rovným dílem!?! Takže buď nemluvíte pravdu, nebo porušujete zákon. .. a ještě vymýšlíte komplikace (slušně řečeno). a řešení existuje. chcete-li mít více peněz na fondu oprav, zvyšte zálohy a JE TO. proč to komplikujete? kvůli poplatkům bance a pracnosti vyplnění PP v internetovém bankovnictví?…

    když chcete ušetřit, tak pošlete zálohy za celý rok už v lednu najednou a máte 11× úsporu 2Kč..... řešíte koruny a čas a energie na toto řešení vás stojí stokoruny…fakt nesmysl

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 15:14

    Nemám důvod si něco zde vymýšlet. Rozúčtování dle osob nemáme a vyúčtování je řádně zpracované účetní firmou. Přeplatky skutečně v součtu odpovídají skutečné rozloze bytu a poměrným dílem za byt. Bohužel Vaše rada na navýše záloh v našem bytovém domě neprojde a to z jednoho prostého důvodu. Většina nechce platit měsíčně více peněz a jednou za rok dostat přeplatek. Všichni budou raději platit stále stejnou částku a pokud vznikne přeplatek na službách, rádi ho ve společenství ponechají, neboť se bojí v případě nenadále opravy za více peněz, že by SVJ po nich jednorázově požadovala peníze. Toto ponechání (převod přeplatků ze záloh byl všemi vlastníky odsouhlasen již před několika lety), společně s tím, že pokud by vznikl nedoplatek, tento nedoplatek bude uhrazen z těchto ponechaných přeplatků. A pokračovalo by se v něm i nadále nebýt jednoho z vlastníků, který vždy jde proti rozhodnutí všem. Nikdo se nechce na těchto penězích přeci obohacovat.

    Vložil anon (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 18:50

    Ponechání jakéhokoliv preplatku v jakémsi fondu oprav je pouze a pouze věcí každého vlastníka. Nelze jej schvalovat na shromáždění. Už jste to pochopila? Ne, ne a ne a ne. Vlastník sám rozhoduje, co se má dít s jeho přeplatkem, v žádném případě nerozhoduje nějaký kolektív na shromáždění za vlastníka.

    Vložil VN (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 7:49

    nicméně dle selského rozumu to děláte úplně špatně. Přeplatky za teplo. Každý byt má přece úplně jinou spotřebu , tudíž úplně jiné platby. Takže tomu , kdo šetří a topí málo jeho peníze rozhodnutím většiny seberete a použijete je na společný účel. Dobrý socialismus. Dle mého názoru byste měli všechny přeplatky vrátit a odsouhlasit si nějakou mimořádnou platbu do fondu oprav. Jinak je otázka ve věci formální správnosti. U BD platí pravidla , že do čtrnácti dnů se musí zveřejnit zápis ze schůze a řadový člen má lhůtu 3 měsíce napadnout některé usnesení schůze u soudu. Pokud toto neučiní , měl by mít smůlu…předpokládám , že u SVJ platí podobná pravidla.

    Vložil Janaa (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 17:16

    Vážená/ý VN pro vaši informaci jednou z možností jak rozúčtovat náklady na tepelnou energii na vytápění v zúčtovací jednotce je rozdělení podle poměru velikosti započitatelné podlahové plochy bytu nebo nebytového prostoru k celkové započitatelné podlahové ploše bytů a nebytových prostorů v zúčtovací jednotce. Pokud dojde k takovému rozdělení představte si, že všichni platí „stejně“ a žádná většina „nesebere peníze tomu kdo šetří a topí málo“

    Aby jste toto ještě pochopil/a např. : byt s plochou 100m2 zaplatí 10000,– menší byt o velikosti 50m2 5000,–. Pokud budou případné přeplatky větší byt ho bude mít vždy dvojnásobný vůči bytu menšímu.

    Také nevidím rozdíl v tom, když by si dotyční všechny přeplatky měli vrátit a potom odsouhlasit mimořádnou platbu do „FO“ a tu pak následně zaplatit a tím že si rovnou odsouhlasí převést tyto přeplatky do „FO“ (vše za předpokladu že se do „FO“ přispívá podle stejného klíče jak na teplo)

    Vložil Štěpánka1 (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 20:14

    Spojila jsem se doopravdy s odborníkem z oboru se zaměřením za vyúčtování služeb.

    Pro nás je doopravdy klíčový Zákon o službách č.67/2013 Sb. Probrali jsme jednotlivé body, které se normálně platí za služby. Jelikož máme vlastní vodu (zvlášť fond oprav na vodárnu), odpadní jímku (odvoz placen z fondu), teplá voda – každý má svůj ohřívač vody, služby na úklid nemáme – uklízíme sami, služby za kotelníka nemáme – topíme si sami, výtah nemáme.

    Ostatní služby, na které vybíráme máme podle toho jak píše Janaa, dle poměru velikosti započitatelné podlahové plochy bytu (dle zákona 63/2013 v pořádku). Toto platí jak pro vyúčtování za teplo, tak i za pojištění domu. Proto tyto přeplatky skutečně souhlasí a nikdo neplatí více či méně.

    Dle rady, je přímý převod přeplatků za služby do fondu oprav nesprávně.

    Ale pokud se na schůzi odhlasuje mimořádný vklad do FO např. do 30.6. (vklad bude stejný jako výše přeplatku), může se buď:

    1. tento mimořádný vklad se může započítat s přeplatkem nebo 2. poslat přeplatek vlastníkovi, který musí do 30.6. poslat zpět mimořádný vklad

    Děkuji panu Dvořákovi a paní Janě za skutečně správné odpovědi, zbytek odpovědí zde jsou buď nesprávné nebo neúplné

    Vložil Pub (bez ověření), 1. Září 2016 - 0:49

    A kdo je ten „odborník“ a kde svoji živnost provozuje – to nám prozradíte? Taky bych ho rád kontaktnul a otestnul.

    Vložil VN (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 21:27

    zde nic nového…všechno máte v předešlých diskusních příspěvcích..

    Vložil ... (bez ověření), 31. Srpen 2016 - 20:34

    Když jste tak chytrá, proč sem proboha lezete.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".