pravomoc výboru SVJ

Vložil Anonymous, 28. Únor 2007 - 14:06 ::

Prosíme o vysvětlení pravomocí : Jsme Společenství vlastníků od roku 2002, 119 bytů, řádně zaregistrované (právnická osoba – subjekt, IČO), pětičlenný řádně zvolený výbor (99,5 %), v registraci u Obchodního soudu je přiložen seznam členů výboru s ověřenými podpisy jednotlivých členů, které mohou používat. Ve stanovách, zpracovaných podle nařízení vlády 371/2004 Sb.a vzorových stanov, máme uvedeno, že výbor je statutárním a výkonným orgánem Společenství a mj. vykonává a zajišťuje činnosti podle usnesení Shromáždění (členské schůze). Za výbor vystupuje navenek jeho předseda, resp. místopředseda a příp. další členové výboru s právem podpisu písemného právního úkonu Společenství (+ podpis místopředsedy nebo dalšího člena výboru). Před časem jsme požádali Stavební odbor MČ Praha 4 o stavební povolení na „změnu stavby“ našich objektů spočívající v zateplení obvodových zdí našich objektů. Tato investiční akce vč. finančního krytí (více jak 1 mil. Kč) byla odsouhlasena potřebnou většinou členů našeho SVJ (více jak 75 %]. Protože v usnesení ze Shromáždění nebylo uvedeno, jakým poměrem byla investice odsouhlasena, zajistil výbor formou „podpisové akce“ dodatečný souhlas potřebného počtu členů. Všechny potřebné doklady vč. potřebné dokumentace jsme postoupili výše uvedenému Stavebnímu odboru, který nám téměř po 6 měsících odepsal, že potřebuje ještě znovu přiložit souhlas potřebného počtu členů podle seznamu dle ověřeného výpisu z Katastru nemovitostí (to SO nevěří platnosti podpisů členů ?) a současně nám, jako výboru Společenství, nařídil předložit potvrzení, že všichni členové (100 %) pověřují výbor Společenství jednáním ve věci žádosti o Stavební povolení. To znamená, že bychom museli zorganizovat novou a tedy další „podpisovou akci“ u všech 119 členů, což při skutečnosti, že 17 bytů je pronajatých a někteří z majitelů i dlouhodobě pobývají v zahraničí (USA, Izrael, Ukrajina aj.), je prakticky nemožné. Je požadavek Stavebního odboru v této věci oprávněný, když ve Stanovách je uvedeno, že výbor je výkonným orgánem Shromáždění a byl zvolen – a byla mu tedy dána důvěra – k výkonu činnosti, kterými jej pověřilo Shromáždění členů SVJ (výroční členská schůze) a má právo podpisu písemných právních úkonů ? A nebo se jedná o „kapric“ (promiňte ten výraz !) Stavebního odboru MČ Praha 4 ? Prosíme o případné vajádření. S díky Škuthan www.spol_marold@quick.cz

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Pavel, 23. Březen 2007 - 9:09

    Podle § 192 zákona č. 183/2006 Sb. se na stavební řízení použijí ustanovení správního řádu (500/2004 Sb.), pokud stavební zákon nestanoví něco jiného.

    Doporučuji se seznámit s obecnými zásadami správního řízení (§2–8) a pak s nimi seznámit i stavební odbor.

    Jsou to zajímavé zásady, např.:

    • veřejná správa je službou veřejnosti
    • správní orgán postupuje v souladu se zákony
    • vyřizuje věci bez zbytečných průtahů

    Je to zajímavé čtení, bohužel správní orgány doufají, že veřejnost svá práva nezná.

    Vyžadovat 100% podpisů k tomu, aby výbor jednal se stavebním úřadem o zateplení je podle mého názoru v rozporu s § 109/1/g zákona č. 183/2006 Sb., § 2/5/c téhož zákona a § 11/5/druhá věta ZoVB, § 9/13 ZoVB.

    Napiště písmo, uveďte rozpory se stavebním zákonem a ZoVB, požádejte je aby jednali v souladu se správním řádem a doufejte. Správní žaloba je možná, soudy jsou poučenější než stavební úřady, ale je to nadlouho.

    Nemyslím si že by šlo o kapric, spíš o nedostatek kapříků. :-))

    Hezký den PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil Anonymous, 14. Duben 2007 - 21:52

    řešíme to samé, nazval jsem to svj x stavební úřad, každopádně jsem přesvědčen o špatném výkladu zákona a trochu mi i tento názor potvrzuje nejen diskuze u mého příspěvku, ale i jedno usnesení nejvyššího správního soudu. Podle mě je výbor povinen dodržovat usnesení o prováděných pracech společenstvím a jako satutární zástupce dát stavebnímu úřadu usnesení s potvrzením že bylo schváleno náležitým počtem vlastníků a tento dokument opatřit 2 podpisy. Každopádně tuto situaci se stavebním úřadem si enchci nechat líbit i kdybych měl dávat žalubu k nejvyššímu správnímu soudu Pavel

    Vložil Pavel, 14. Duben 2007 - 22:26

    Jmenovče budu držet palce.

    Ale před správní žalobou bych se snažil získat informace a argumenty proti stavebnímu úřadu i jinde.

    Zkoušel jste konzultovat Sdružení bytových družstev a společenství vlastníků? (Těšnov 5, Praha 1, tel. 224 805 511–2, www.bytovadruzstva.cz)

    Zkuste napsat metodický dotaz na MMR, mají tam celý odbor, který připravil nový stavební zákon. A jiný odbor má na starosti paskvil s názvem ZoVB, tak by ti úředníci mohli napsat, jak to vlastně je. :-))

    A dejte vědět, jak dopadnete!

    Hezký den! PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil Anonymous, 14. Duben 2007 - 22:35

    Dobrý večer jmenovče, samozřejmě informace hledám i jinde dokonce i na portálu Nejvyššího správního soudu. A tam jsem nalezl i zajímavý rozsudek, který se řešil podle starého stavebního zákona. Spíš mě mrzí reakce některých, kteří mají pocit že nám jde o diktátorství. Nevím. Nerozumím tomu

    Vložil Fanda, 22. Březen 2007 - 18:49

    Se změnou vzhledu stavby musí souhlasit 100% váha hlasů VBJ viz. zákon 72/1994

    S pozdravem Fanda

    Vložil Pavel, 23. Březen 2007 - 8:46

    Mám jiný názor.

    Podle § 2/5/c nového stavebního zákona č. 186/2006 Sb. se za stavební úpravu považuje též zateplení pláště stavby.

    Stavební úpravu schvaluje podle § 11/5/druhá věta 75 % všech hlasů.

    Můžete sdělit podle jakého ustanovení ZoVB „se změnou vzhledu stavby musí souhlasit 100% váha hlasů VBJ viz. zákon 72/1994“?

    Hezký den PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil Anonymous, 28. Únor 2007 - 14:44

    Budu vycházet ze současných vzorových stanov, protože nevím, zda a ve kterých bodech je máte změněny.

    Jistý nedostatek bych viděl v „korespondenčním“ hlasování, což je sporné, zda vůbec připouští zákon a vzorové stanovy to povolují pouze v případě, že je třeba souhlasu všech (tedy 100%).

    Na druhou stranu vzorové stanovy ani zákon nestanoví, že je třeba uvádět poměr, jakým byla volba odhlasována. Píše se jen „výsledky voleb“, což lze chápat jako odsouhlaseno či neodsouhlaseno. Uvádět poměr je ale určitě dobré.

    Pokud se něco odhlasuje, tak je výsledek volby platný i v případě, se někteří vlastníci změní (v zákoně se nepíše, že by usnesení pozbylo platnost). Předkládání souhlasu podle současného výpisu z katastru nemovitostí je dle mého názoru nesmysl. Důležitý bude naopak výpis katastru platný ke dni, ve kterém došlo k onomu odhlasování.

    Požadavek stavebního úřadu se mi tedy nezdá a doporučuji to takto prokonzultovat na stavením úřadě a nechat si doložit, na základě čeho (zákon, vyhláška, …) stavební úřad tyto věci požaduje. Stavební úřad může požadovat pouze to, co je dané právními předpisy – nic víc.

    Vložil Anonymous, 22. Březen 2007 - 10:54

    řešíme něco obdobného s podpisy, soudružka na stavebním mi zrovna dneska vmetla §110. Jde o to zda sklopit hlavu či se pustit i do soudních pří u správního soudu

    Vložil Fanda, 14. Duben 2007 - 21:36
    1. Účastník stavebního řízení. V tomto okamžiku je SVJ účastníkem stavebního řízení stejně tak jako to může být třeba i sdružení zahrádkářů §190 odst.1 pím.f. Lidově, může to toho planě šťourat a znesnadňovat průběh řízení.
    2. Pochopil jsem, že chcete provádět stavební práce a dožadujete se stavebního povolení. V tomto okamžiku žádá stavebník (§110), jenž prokazuje ve své žádosti vlastnické právo, nebo právo založené smlouvou provést stavbu. Jelikož budova je ve společném vlastnictví (SJV nemá s budovou nic společného) je třeba aby stavebník byl obdařen právem všech spoluvlastníků. SVJ by mohlo být zmocněncem, pokud by obdrželo zmocnění vlastníků k tomuto kroku.
    Vložil Anonymous, 14. Duben 2007 - 21:45

    A co je účastník řízení dle bodu g) pro společené prostory, a co je statutární orgán.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".