Počet členů ve výboru SVJ a jejich odměna

Vložil Filip (bez ověření), 4. Říjen 2018 - 11:18 ::

Dobrý den, v našem bytovém domě /celkem 31 bytových jednotek/ jsou dva subjekty SVJ a BD /4 byt jednotky/V před­sednictvu SVJ jsou 4 členové

  • jednotná odměna pro každého 2499,–Kč/měsíčně. Když připočteme
náklady za správní firmu + úklid ,internet a pod. činí roční náklady na správu 270,000– Kč! Tato částka mi připadá vzhledem k celkovému počtu bytových jednotek vysoká. Prosím jaké máte zkušenosti v uvedené problematice?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil . (bez ověření), 7. Říjen 2018 - 20:58

    Výše odměny nemá žádnou vypovídající hodnotu, pokud nenapíšete, co členové dělají.

    Vložil Honzajk (bez ověření), 6. Říjen 2018 - 9:17

    Dobrý den, my máme správu SBD Krušnohoru a 71 bytů , za každý byt si účtují zatím 100kč měsíčně.. myslím, že vás pěkně odírají.. Nás odírají ale jiným způsobem..

    Vložil adviser, 4. Říjen 2018 - 12:47

    Roční náklady na správu vám nečiní 270.000 Kč, protože v tom máte zahrnuté i služby, jak sám uvádíte jejich výčet. Z počtu služeb a cen za ně nejde obecně posuzovat počet členů výboru SVJ a jejich odměňování. Z uvedeného vůbec nevyplývá, kdo je vlastně u vás správcem domu. Externí firma? Samotný výbor?

    Vložil anonymouss (bez ověření), 4. Říjen 2018 - 12:10

    U nás to je cenově podobné. Dům 35 jednotek – z toho 34 SBD a 1 OV (já). SVJ není, spravuje SBD. Odměna za správu 358,– + internet 362,– za měsíc. Úklid si provádějí družstevníci zdarma sami, já jim na to kašlu :-). Takže 720,– x 35×12 = 302 400,–

    Vložil AsiTak, 4. Říjen 2018 - 15:43

    Je třeba rozlišit položky nákladů vlastní správy:

    1. funkční odměny členů orgánu (člen výboru, předseda výboru a kontrolor) za odpovědnost a za práci pro výkon funkce (účast na schůzích, příprava materiálů,…)
    2. odměny mzdové členů orgánů za vykonanou práci – za vlastní správní činnost (vede evidenci členů, zpracovává účetnictví,..)
    3. odměny externího správce (pokud existuje)
    4. ostatní neosobní (internet, nájem za sál schůze, drobný materiál, pojištění osob…)

    U podnikatelských subjektů náklady vlastní správy (režijní náklady) činily 10–12% z celkových nákladů. Tomu odpovídá u SVJ částka ročního objemu vybraných měsíčních plateb tj. 12× (4000–6000) odhadneme-li v tomto intervalu měsíční platbu na 5000 pak můžeme uvažovat 5000×12=60000 obratu za jeden byt, z toho 10% 6000 Kč náklad vlastní správy za byt. Děleno počtem měsíců tak 500 Kč/byt/měs. Služby externích správců se oceňuje sazbou okolo 190,– Kč za byt a měsíc. Údaje vašeho SVJ může uspořádat do tabulky.
    položka počet bytů------za byt a měsíc----za rok a SVJ
    měs. platba----31---------5 000------------ 1 860 000
    NVS 10%--------31-----------------------------186 000
    ext.správa-----31-----------190------------------70 680
    int.správa osobní-31------9 610----------------115 320
    int.správa neosobní----31------------------------0
    Takže na odměny orgánů SVJ máme měsíčně 9610 Kč a to stačí na vaše 4 členy a‘ 2500 nebo na jednoho externího předsedu spol. za 8500 měs. (účtují tak 8–11 tis./měsíc) a na kontrolora za 1000,– měs. Z těch 4 členů výboru, pokud externí správce dělá vše) tak pracují nejvýše dva a další dva jsou asistenti ve funkci „podrž tašku“. Když vytvoříte funkci int. předsedy za 4 tis/měs. Ušetříte téměř 5 tis. měsíčně. Odměna je za práci, nemůžete porovnávat jak mají jinde, tam přece můžou dělat víc nebo i méně.

    Vložil kreniva, 5. Březen 2020 - 9:44

    Dobrý den, jakým způsobem se vyplácení odměna za funkci člena výboru a předsedy výboru? Je to dohoda o provedení práce či dohoda o pracovní činnosti? Nebo se za funkci neplatí nic – nemůže z toho být příjem – ten je jen z odvedené činnosti (hodinově + výkaz činnosti)? Děkuji

    Vložil SVJ BAT, 27. Květen 2020 - 23:35

    Dobrý den, i já se háčkuji k Vašemu dotazu. Zajímalo by mne, jaký způsob je obvyklý. Z předcházejících článků jsem se dozvěděla, že se Dohoda o provedení práce a v ní specifikace práce odpovídající výkonu člena výboru nedoporučuje – ba dokonce je uváděno, že Dohodu NE. Chápu, že shromáždění rozhodne o výši odměny za funkci člena (popř. předsedy) výboru. Ale na základě čeho se pak odměna vyplácí? Musí být nějaký další doklad než zápis ze shromáždění? Platí se i záloha na daň státu? Jaká? Na jaký formulář od úřadu? Jaká cesta je pro SVJ nejvýhodnější? Ale i pro členy výboru? Pokud by mi někdo odpověděl, předem velice děkuji a za svou znalost se omlouvám. Pokud existuje nějaká aktuální brožura o SVJ či doporučení nějaké knihy – prosím o doporučení. Děkuji!!! BAT

    Vložil Pavel, 29. Květen 2020 - 6:54

    SVJ BAT,

    odpověď na Vaše dotazy najdete v literatuře z poslední doby, např.:

    http://www.portalsvj.cz/…ormaci-o-svj

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Jarda_, 28. Květen 2020 - 8:42

    Shrnu to laicky, kdyžtak mne opravte:

    Za funkci ve výboru náleží (na shromáždění odhlasovaná) odměna bez ohledu na provedenou činnost, tedy i když nic nevykonává.

    Prostředky na odměny má hradit rovným dílem každý vlastník (ne podle podílu na domě, ne z “FO”).

    Samozřejmě je možné funkci vykonávat i bez odměny.

    Na jiné činnosti nesouvisející s funkcí, například úklid sněhu, sekání zahrady, správce (výměna zámků, žárovek) lze sjednat s členem výboru (předsedou) DPP nebo DPČ.

    Vložil SVJ BAT, 28. Květen 2020 - 14:00

    Děkuji za odpověď. Jak se, prosím, tedy postupuje. Je odhlasovaná odměna, vyplatí se členu/členům výboru a pak se kontaktuje finanční úřad, který mi sdělí výši a čísla účtů, kam si člen výboru začne zasílat zálohou daň 20 % z přidělené částky? Děkuji BAT

    Vložil Pavel, 29. Květen 2020 - 6:59

    SVJ BAT,

    zastaralé články z roku 2017 a 2018, které uvádí Jarda, musíte aktualizovat podle současného právního stavu. Třeba částka 2 500 Kč se zvýšila na 3 000 Kč.

    Člen výboru nebude sám nic nikam posílat, povinnost vybrat jednotlivé daně má „zaměstnavatel“.

    Daň není 20% (zatím), ale 15%.

    Obraťte se na Vaší účetní.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Jarda_, 28. Květen 2020 - 18:24

    Někdo vám – SVJ, zpracovává účetnictví, ne? Tak ať to vyřídí. To už ke trochu složitější problematika.

    https://okolobytu.cz/…i-vlastniku/

    https://www.svjaktualne.cz/…ayX0×icUK50/

    Vložil adviser, 4. Říjen 2018 - 12:35

    jak souvisí správa domu a internet 362,– za měsíc? Nejde čirou náhodou o poskytovanou službu? Kdo koho odměňuje 358Kč měsíčně? Pokud dům spravuje SBD jak uvádíte, kolik potom platíte za správu domu? Přijde mě, že máte poněkud zmatek v platbách a smotal jste placené služby s platbou za správu domu.

    Vložil anonymouss (bez ověření), 4. Říjen 2018 - 16:26

    Máte pravdu, pomotal jsem dohromady správu a služby, stejně jako tazatel. 358,– Kč měsíčně odměňuju já SBD, jako správce domu a majoritního spoluvlastníka domu – je to odměna právnické osoby + odměna výboru v domě. Je to sice hodně, ale na druhou stranu po mě chtějí do DZOI (fond oprav) jen cca 300 Kč za 60 m2, tak to neřeším.

    Vložil adviser, 4. Říjen 2018 - 20:58

    Máte bytový dům v majetku SBD. 34 bytů je v družstevním nájmu a jeden jediný váš je v OV. To jste napsal sám. Dům spravuje SBD jako svůj majetek a v domě by měla fungovat samospráva, která se zodpovídá SBD. Tedy předseda samosprávy a blíže neurčený počet členů výboru samosprávy (při 35 bytech nejspíše 1 až 2). Platíte stejně jako družstevní nájemci vyměřené náklady vč. toho za správu, služby, FO a zálohy za teplo i vodu. Koho by jste odměňoval a z jakého titulu? Nebo mě něco uniklo? SVJ nemáte, nejste víc jak tři vlastníci.

    Vložil anonymouss (bez ověření), 4. Říjen 2018 - 21:34

    Ano, máme samosprávu. Odměňuju SBD + výbor samosprávy za výkon správy (vedení účetnictví, odměna předsedy výboru apod.) + DZOI (FO) + pojištění domu + služby (teplo, voda, odpady).

    Vložil adviser, 5. Říjen 2018 - 8:07

    Potom ale nemáte problém s určením výše této odměny. Není totiž nikoho, kdo by vám do toho kecal a stanovil výši. Když se rozhodnete že odměníte 300,– dostanou to. Když se rozhodnete pro desetikorunu, dostanou desetikorunu. Když se na to vyfláknete, jako na svépomocný úklid, nedostanou nic. Ušetříte a budete mít dobrý pocit.

    Vložil anonymouss (bez ověření), 5. Říjen 2018 - 12:20

    Ano, máte pravdu. Návrh odměny SBD ve výši 358,– jsem jim nerozporoval, ať už z toho důvodu, že do DZOI (FO) platím jen necelých 300 Kč a navíc tu odměnu mi už nikdy v budoucnu nenavýší (ať už z důvodu inflace, či jiného). Teď už to asi platit musím stále, když už jsem to kdysi konkludentně akceptoval první platbou a platím to už asi 3 roky. Navíc si myslím, že nějakou odměnu (alespoň 1 Kč) za výkon správy jim platit musím, když je o ní zmínka i v prohlášení vlastníka – „9. Kromě záloh dle bodu 4. části G. je vlastník jednotky povinnen uhradit správci stanovenou částku za výkon správy domu.“

    Vložil adviser, 5. Říjen 2018 - 19:07

    Jste docela veselá kopa :-) Jen vám dělá trochu problém rozlišovat peněžní operace. Mezi platbou (placením) a odměnou (odměňováním) bude přeci jen rozdíl.

    Vložil anonymouss (bez ověření), 5. Říjen 2018 - 19:32

    Je vidět, že jste znalý ;-) Myslíte, že když bych jim začal odteď posílat o tu odměnu méně, že by ji na mně nevysoudili ? Já SBD rád dráždím, už to, že jsem se jako jediný rozhodl o převod do OV je pěkně s..e :-)

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".