Měřák TUV na topení měří i odběr elektriky - reklamace

Vložil Kateřina Mendelová, 22. Květen 2020 - 18:08 ::

Přátelé krásný den, moc se omlouvám za možná naivní dotaz, ale řeším následující a budu moc vděčná, pokud mi někdo poradí: Existuje nějaká zákonná lhůta př. vyplývající z občanského zákoníku či spotřebitelského zákona apod. pro dobu po kterou mohu rozporovat neoprávněně účtovanou dodávku tepla v rámci SVJ?

Vysvětlení: V roce 2016 jsem zakoupila nemovitost a stala se členem SVJ. S tím je spojené i rozúčtování odběru TUV do topení, které máme řešeno centrálně. Rozúčtování nákladů je na základě instalovaných měřáků topných těles + nějak to rozúčtovávají na celý dům. Po zakoupení bytu jsem však ihned mimo jiné rekonstruovala i koupelnu, kde je topení tzv. „žebřík“, který však je napájen jen elektrikou (hradím sama u ČEZ). Na odběr TUV není ani uzpůsoben, což mi při letošní reklamaci potvrdila i dodavatelská firma tepla. Předcházející majitel však měl obdobné topné těleso napojené na centrální ohřev, takže i namontovaný měřák. Moje firma, která prováděla rekonstrukci koupelny, mi proaktivně původní měřák na nové topení připevnila asi „aby se neztratil“. Ale tento celou dobu měřil teplo (i když bylo dodáváno ČEZ) – měřík neumí rozeznat kdo je dodavatelem tepla. Následně mi byl odběr i naúčtován.

Bohužel jsem si všeho všimla až letos, kdy mi vznikl nedoplatek vůči SVJ a vrtalo mi to hlavou. Zjistila jsem tento zásadní rozpor v rozúčtování tepla, že mám účtovaný jeden měřák navíc a vše reklamovala. Následně proběhla revize topení, měříku apod., dali mi zapravdu a letošní reklamaci uznají.

Nicméně teplo za toto topení hradím duplicitně (u ČEZ a pak dodavatele tepla v rámci účtování záloh SVJ) už od roku 2016 :-(

Můj dotaz zní: Jak dlouho zpětně mohu reklamovat či nárokovat náhradu škody? Se sousedy se jistě dohodnu, ale chci mít relevantní podklady. Jaká je zákonná lhůta na nárokování zpětného vrácení nebo zápočtu peněz vůči SVJ? Roky hradím za ostatní teplo, které mělo být objektivně rozúčtováno mezi 12 domácností a já ho neodebírala a zaplatila :-( Existuje nějaká zákonná lhůta kdy mohu vzniklou škodu nárokovat?

Moc všem děkuji za radu a pochopení mého možná banálního problému, ale pro mě je to hodně peněz (jen letos slo o 3.000 Kč rozdíl ve vyúčtování za toto jedno topení :-(

Budu vděčná za každou připomínku a radu. Vím, jsem hloupá, že to řeším až letos, ale já s účtováním SVJ nemám žádnou zkušenost, jsem hodně zaměstnaná a ta vyúčtování jsou pro mě skutečně dost nepřehledná :-((

Krásný den a děkuji. Kateřina

  • vyúčtování
  • vytápění

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil Justitianus, 22. Květen 2020 - 21:40

Paní Kateřino, co popisujete nemá nic společného s TUV (teplou užitkovou vodou). Ta Vám teče z kohoutků. Vám jde o rozúčtování nákladů na centrální vytápění.

Správnou odpověď o promlčecí době jste už dostala. Počítá se od okamžiku, kdy jste se o bezdůvodném obohacení dozvěděla nebo dozvědět mohla.

Vysvětlím tedy už jen rozdíl mezi uplatněním námitky proti vyúčtování služby (zákon č. 67/2013 Sb.) a uplatněním nároku na vrácení bezdůvodného obohacení (zákon č. 89/2012 Sb.).

Po obdržení posledního vyúčtování služby „vytápění“ jste včas podala námitku, tu poskytovatel služby uznal, a za uplynulé období pak vystavil správné vyúčtování (bez náměru Vašeho elektrického radiátoru). Vůči SVJ se tedy už nemůžete domoci ničeho. V uplynulých letech jste proti vyúčtování nenamítala nic, lhůty pro námitky v jednotlivých letech marně uplynuly a částky z vyúčtování služeb se tedy staly splatnými. SVJ neporušilo žádnou svou povinnost plynoucí ze zákona č. 67/2013 Sb.

Zbývá vyřešit (možná už promlčený) nárok z bezdůvodného obohacení podle zákona č. 89/2012 Sb.. SVJ se nemohlo bezdůvodně obohatit, protože (povinně) rozúčtovalo všechny náklady na službu mezi vlastníky jednotek. Ani koruna mu nezbyla. Osoby, které se bezdůvodně obohatily jsou všichni vlastníci jednotek v domě. Můžete nyní vůči každému z nich jednotlivě zkusit uplatnit požadavek vrácení finanční částky, která odpovídá jejich bezdůvodnému obohacení za předchozí roky. SVJ Vám v tom nijak nepomůže, to už je mimo hru.

Zda budete ve vaší přesvědčovací kampani úspěšná – to netuším. Dokud si vlastníci mysleli, že to vše zaplatí „někdo jiný“ (asi SVJ ze své bezedné pokladny), tak byli velmi vstřícní. Jakmile zjistí, že by Vám to musel vrátit každý z nich ze své vlastní kapsy, jejich vstřícný postoj se okamžitě změní o 180 stupňů.

Ale možná to dopadne jinak: dobro zvítězí, zlo bude poraženo, princezna bude zachráněna. Napište nám pak prosím jak to celé dopadlo.

Justitianus

Vložil * (bez ověření), 22. Květen 2020 - 19:50

Rozumím tomu správně, že jste demontovala otopné těleso napojené na centrální rozvod tepla? Pokud ano, měla jste příslušné souhlasy?

Vložil JaVa, 22. Květen 2020 - 19:41

„Předcházející majitel však měl obdobné topné těleso napojené na centrální ohřev, takže i namontovaný měřák.“

Jen pro zajímavost,co jste udělala při rekonstrukci s tím původním topným tělesem,které bylo osazeno indikátorem tepla a napojeno na jeho společné rozvody v domě?

Děkuji předem za Vaši odpověď.JaVa

Vložil Krušinová (bez ověření), 22. Květen 2020 - 19:37

Podstatné je, že uvádíte „Se sousedy se jistě dohodnu“. Pokud se dohodnete, můžete dohodou řešit jakoukoliv dobu zpětně. Dohoda má vždy přednost.

Pokud se nedohodnete, je obecná promlčecí doba tři roky. Záleží ale na tom, zda jste hradila vyúčtování. Pokud jste totiž vyúčtování hradila, uznala jste tím jeho správnost.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".