Koupě pozemku pod domem

Vložil Mioola, 2. Červen 2015 - 10:48 ::

Dobrý den, náš dům stojí na pozemku města. Očekáváme, že nás v brzké době osloví s nabídkou odkupu pozemku jednotlivými vlastníky nebo zřízením břemene. Většina členů SVJ by si ráda pozemek odkoupila, nicméně někteří si to nemůžou teď dovolit. Dal by se nákup pozemku financovat z fondu oprav SVJ? Předpokládám 100% souhlas členů. Máme schválené vzorové stanovy. Děkuji za odpověď

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Korky0202, 3. Červen 2015 - 8:29

    Máte dvě možnosti, jak daný pozemek nabýt: 1.) Dohoda všech vlastníků bytových jednotek – to znamená budete nabývat dle podílu 2.) SVJ bude majitelem pozemku, protože může nabývat majetek, který přímo souvisí se správou a údržbou domu, to se vztahuje i na okolí domu, včetně například předzahrádek.

    V případě varianty č. 1 bych postupoval, tak že ten, který nemá dostatek finančních prostředků pro zaplacení svého podílu na pozemku, uzavře smlouvu s SVJ a bude splácet svou část dle dohodnutého splátkového kalendáře.

    V případě varianty č. 2 každý z vlastníků přispívá na činnosti spojené se správou domu a pozemku, čímž myslíte tzv. „fond oprav“, což pořízení pozemku je.

    Vložil Mioola, 3. Červen 2015 - 9:02

    Děkuji za názor k tématu.

    Vložil Mioola, 2. Červen 2015 - 13:01

    Takže shrnutí: z FO koupit nelze. Pozemek před domem je vyřešený. Dá se schválit půjčka z účtu SVJ vlastníkům jednotek?

    Vložil lake, 2. Červen 2015 - 13:18

    Pravda, z „FO“ koupit nelze, protože žádný FO nejspíš neexistuje. Doporučuji vícezdrojové financování.

    1. Dohoda kolik jsou ochotni vlastníci uhradit ze svých zdrojů,
    2. Hlasovat o vrácení části složených záloh na správu domu s tím, že částka bude účelově deponována u SVJ na nákup pozemku.

    Nezapomeňte pak na zápis změny v katastru.

    lake

    Vložil Mioola, 2. Červen 2015 - 14:04

    Fond oprav existuje a je na něm dostatečná částka na nákup pozemku + další rezerva. Byla jsem informována, že FO nelze použít na nákup soukromého majetku, což v podstatě podíl na pozemku je.

    Vložil lake, 2. Červen 2015 - 16:51

    Mioola, nepište nesmysly. Žádný fond oprav neexistuje. Už jsem Vám to napsal.

    Kdyby existoval, pak by se samozřejmě nesměl použít na nákup pozemku. Pokud by SVJ svůj fond jen tak rozdalo jednotlivým osobám, šlo by o dar, který podléhá zdanění u vlastníků jednotek (daň darovací). To přece nechcete. Co píšete je zkrátka absurdní nesmysl.

    Prosím používejte správná označení. Pokud netušíte jaké částky platíte a jak o nich SVJ účtuje, je na čase abyste si to zjistila. Ptejte se buď členů výboru, nebo účetní(ho). Ti Vám to snad vysvětlí.

    lake

    Vložil Mioola, 3. Červen 2015 - 7:21

    Lake, možná jste zvyklý napadat a ponižovat diskutující. Žádám Vás, aby jste se toho postupu v mém případě vzdal.

    Oba víme, co myslím pod termínem „fond oprav“. V případě našeho SVJ jde dokonce o oddělenou část společného účtu, kam odkládáme prostředky na dlouhodobé opravy od provozního kapitálu. Ubezpečuji Vás, že přesně vím kolik a kam platím.:-)

    Vložil Anonymous,, (bez ověření), 3. Červen 2015 - 8:09

    Tak to tady ještě nebylo. Vy jste Mioolo patrně nějaká kapitálová společnost. Moudrý člověk si nechá poradit a alepoň se zamyslí a začne uvažovat. Vy si dál plaťte své fondy, sypte dál své peníze na provozní kapitál. Patří vám to.

    Vložil lake, 3. Červen 2015 - 8:34

    Mioola, rozumný člověk se zamyslí, když je upozorněn na omyl. O nesmyslném označení „fond oprav“ si laskavě přečtěte zde: http://www.portalsvj.cz/…u-fond-oprav. Je tam vše, co potřebujete vědět.

    Mimochodem, nejde o žádný „společný účet“, nýbrž o účet SVJ – právnické osoby. Prostředky na tomto účtu jsou vlastnictvím SVJ – právnické osoby. Takže se spíše jeví, že možná tušíte kolik platíte, ale netušíte na jaký účel platíte.

    lake

    Vložil : lake (bez ověření), 3. Červen 2015 - 9:57

    Krajský soud v Ostravě v jednom soudním sporu (viz. II.ÚS 2973/09) mimo jiné uvedl:

    „Fond oprav dle mínění soudu představuje „masa finančních prostředků shromážděná na jednom účtu“, přičemž vlastníci jednotek rozhodují, co bude z těchto peněz financováno.“

    Vložil Pavel, 3. Červen 2015 - 10:21

    Nicku : lake,

    uvedl jste krásný příklad, že pokud si každý představí pod pojmem „Fond oprav“ něco jiného, nemůže to vést k ničemu dobrému.

    Popletený soudce pouze rozšířil množinu názorů o tom, co je Fond oprav.

    Navíc z neznalosti si Fond oprav asi představuje jako aktivum SVJ. Alespoň tak si vykládám jeho fantazii, že se jedná o „prostředky na jednom účtu“, patrně účtu bankovním a nikoliv na účtu z účtové osnovy.

    Já se držím jediné definice, kterou znám a ta je v účetnictví, ve vyhlášce 504/2002 Sb. Obecně se jedná o účtovou skupinu 91 – Fondy, která může obsahovat i Fond oprav. Podrobnosti v ČUS 413 bod 4.2. Jedná se o pasivum SVJ v části vlastní zdroje.

    Teoreticky tedy i SVJ mohou mít i Fond oprav. Ale protože se fondy tvoří ze zisku, tak je SVJ prakticky nemají z čeho naplnit. Až na nějaké uplatněné sankce.

    Určitě se Fond oprav nenaplňuje ze záloh či z příspěvků od členů SVJ. A to si většina přispěvatelů myslí. V tomto případě jde o cizí zdroje, což je zcela něco jiného. Nejen terminologicky ale hlavně nakládání s vlastními a cizími zdroji je jiné.

    Nerozumím tomu, proč si každý vymýšlí vlastní definici Fondu oprav, ignoruje platnou vyhlášku o účetnictví a blouzní o tom, že je přece každému jasné, co je Fond oprav.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Cipřiš Obecný (bez ověření), 3. Červen 2015 - 12:55

    „SVJ prakticky nemají z čeho naplnit. Až na nějaké uplatněné sankce.“

    Fondy SVJ lze vytvářet z úrokových výnosů. Ponechávám stranou, zda takové počínání má smysl.

    Vložil Pavel, 3. Červen 2015 - 12:59

    Cipřiši,

    víte jaké jsou nyní úrokové sazby?

    Já zde mluvím o praktické možnosti vytvářet fondy, nikoliv o teorii.

    Řada přispěvatelů, kteří opakují mantru Fond oprav, má ale na mysli úplně něco jiného, než je tvorba fondu ze zisku. A to tu jde.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Úrokové sazby (bez ověření), 3. Červen 2015 - 13:26

    „víte jaké jsou nyní úrokové sazby?“

    https://www.airbank.cz/…2015_web.png

    Vložil Pavel, 3. Červen 2015 - 13:50

    A z těchto minimálních úrokových sazeb si stát vezme ještě 19% daně, aby bylo na vyplácení určitých dotací.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Mioola, 3. Červen 2015 - 8:44

    Opakuji Vám, že vím přesně, kolik platím a za jakým účelem.

    Už mě neobtěžujte a na můj původní dotaz dále nereagujte. Děkuji.

    Vložil EEvík (bez ověření), 3. Červen 2015 - 10:51

    V našich končinách máme pro takové jako Vy jedno hezké přísloví. „Chytrému napověz hloupého trkni“. Evík

    Vložil P_V (bez ověření), 2. Červen 2015 - 14:15

    FO použít nelze, ale jak radí Lake, lze rozhodnout o tom, že se něco ze zaplacených záloh vrátí vlastníkům. A ti spolu uzavřou dohodu, že si za to společně koupí pozemek.

    Vložil Anonymous555 (bez ověření), 2. Červen 2015 - 21:57

    Obavam se, ze pan Like na tomto servru dlouhodobe siri dezinformace, jeho prispevky si bezne odporuji. Dotazy zde jsou ztrata casu, zaplatte si radeji pravnika.:)

    Vložil Pavel, 2. Červen 2015 - 12:29

    Mioolo,

    mimo pozemku pod domem, který by měl být pořízen do vlastnictví členů SVJ, si také pohlídejte přístupové možnosti do domu.

    V Praze existuje situace, že pokud si SVJ nekoupí „předzahrádky“ (pozemky související s domem přes které se vstupuje do domu), tak je po SVJ vymáhán nájem okolních pozemků či zřízení věcného břemena k přístupu do domu. Ekonomicky zatím vychází jako nejvýhodnější nákup přilehlého pozemku do vlastnictví SVJ.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Anonymous, (bez ověření), 2. Červen 2015 - 11:04

    Ne, ale klidně můžete půjčit těm co nemají peníze vy ze svého vlastního účtu, z vlastních rezerv a úspor. Nebo si taky můžou vzít úvěr.

    Vložil JaVa, 2. Červen 2015 - 12:14

    Nejprve si ověřte, zda tento pozemek nevlastnil před rokem 1993 stát.Pokud ano, inkriminovaná parcela byla v roce 1993 bezúplatně převedena státem na obec,aby s ní hospodařila. Jelikož se pozemek pod domem zvelebit nedá, tak městu žádné výdaje nevznikly a je jeho povinností Vám pozemek převést bezúplatně.

    Vložil Pavel, 2. Červen 2015 - 12:22

    JaVo,

    mám jiný názor.

    Vlastník má ústavní právo s pozemkem naložit jak uzná za vhodné, např. ho prodat. Pouze pokud by existoval zákon, který by ukládal obci převést bezúplatně pozemek, tak prosím.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 2. Červen 2015 - 14:14

    JaVo,

    tazatelka psala o pozemku pod domem SVJ, nikoliv pod domem ve vlastnictví družstva.

    Takže nadále tvrdím, že neznám nárok na bezplatný převod pozemku do vlastnictví členů SVJ.

    I u družstev je vidět, že je to sporné a v české soudní mašinerii je to na několik let s nejistým výsledkem.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil JaVa, 2. Červen 2015 - 14:26

    Já jsem chtěl pouze poukázat na fakt,že původní SBD možnost bezúplatného převodu pozemku pod svým majetkem trestuhodně zanedbala.Konečně tak,jako všechno kolem správy svého majetku.Tomu bývalému letci,který zastupuje bytové Družstvo v Brně nabízelo město vratku přes 7 mega a on to přesto nevzdal.Táhlo se to sice 12 let,ale výsledek stojí za to.

    Vložil Pavel, 2. Červen 2015 - 14:38

    JaVo,

    pokud se někdo ptá na problematiku SVJ, a Vy mu odpovíte:

    „Nejprve si ověřte, zda tento pozemek nevlastnil před rokem 1993 stát.Pokud ano, inkriminovaná parcela byla v roce 1993 bezúplatně převedena státem na obec,aby s ní hospodařila. Jelikož se pozemek pod domem zvelebit nedá, tak městu žádné výdaje nevznikly a je jeho povinností Vám pozemek převést bezúplatně.“

    tak je to odpověď nepravdivá.

    Pokud máte potřebu plivat generálně na SBD, tak si k tomu založte nové vlákno.

    V tomto vlákně jste zkrátka uvedl nepravdu.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil JaVa, 2. Červen 2015 - 16:55

    Ano máte pravdu, SVJ se to možná netýká.Omlouvám se Vám, pokud to vztahujete na sebe a na Vaše Družstvo.Ovšem mé osobní zkušenosti s naším SBD,jehož „slavná samospráva“ tvrdila,že převod bytu do vlastnictví je i s pozemkem a když jsem „předsedkyni samosprávy“ukázal na výpisu z katastru ,že má pouze věcné břemeno k pozemku,tak teprve sklapla,mi důvěru ve vedení tohoto SBD nevrátí.Když jsem před třemi lety na jedné schůzi navrhl odkup pozemku pod domem od obce(350 kč/m2),tak zástupce SBD prohlásil,že to bude blokovat.Doufám,že nyní,po změně situace se k tomu postaví jinak,i když teď už je m2 za 530kč/m2.

    Vložil člen orgánu PO (bez ověření), 2. Červen 2015 - 12:29

    Jo,my víme. To jen těm zasloužilým soudruhům. Např. Bývalá hlava státu.

    Vložil Pavel, 2. Červen 2015 - 12:52

    Člene orgánu PO,

    to je ale nesrovnatelné!

    Někdo je tu od toho, aby daně platil, jiný je čerpá formou dotací od státu. (Nemyslím samozřejmě nikoho konkrétního)

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil člen orgánu PO (bez ověření), 2. Červen 2015 - 21:50

    Ale já jo. Náš pán výše jmenovaný za éry starosty Bémka na 6-tce si vysnil 5-ti pokojàk Na Valech. A nějaký šťoura to zveřejnil. A bylo vymalováno. Utřel. Demokreatura jedna. Hezký večer.

    Vložil Mioola, 2. Červen 2015 - 12:18

    Už se to někomu podařilo?

    Vložil Mioola, 2. Červen 2015 - 13:01

    myslíte z účtu SVJ?

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".