finanční úvěr společenství - co dělat když nesouhlasím?

Vložil Anonymous, 2. Březen 2007 - 9:48 ::

Dobrý den,

jsme společenství vlastníků, které vzniklo z bývalého bytového družstva. Společenství si chce vzít na investiční akce úvěr od banky, který musí schválit 75% vlastníků podlahové plochy. Shromáždění na své schůzi schválilo úvěr, i když přesnou částku ještě neschválilo. Jen nás informovalo, že i při vysokém úvěru, např. 18 mil. Kč banka nepožaduje žádnou záruku, jelikož ji prý postačuje, že společenství disponuje dostatky financí na účtu „fondu oprav“, ze kterého se mají splátky úvěru hradit. Mám však za to, že skutečnost bude jiná, neboť při jakémkoli nesplácení úvěru se bude muset společenství s bankou vypořádat a přitom majetek společentsví tvoří pouze byty vlastníků. Několik vlastníků, mezi něž patřím, odmítlo při hlasování podílet se na této finanční půjčce. V mém případě se jedná o složitou finanční situaci a také nesouhlasím s podobným typem financování.

Úvěr na jeden byt činí cca 150.000 Kč a já bych se chtěl dotázat, jak se vyřeší a jakou zákonnou možnost má společenství pro řešení situace vlastníků, kteří úvěr odmítají. Mám za to, že by se měli s námi nějakou rozumnou formou dohodnout a prosím Vás o sdělení, zda a jak se k takové situaci staví zákon.

Děkuji Vám velmi za pomoc,

Lattner Pavel Bruntál

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil HonzaT, 2. Březen 2007 - 14:24

    Pokud to nemáte ve stanovách, tak dokonce úvěr shromáždění schvalovat nemusí, viz. diskuze zde: http://spolecenstvi.okinfo.cz/…eloveho-domu

    Co se týká ručení, tak banky skutečně zástavu nepožadují, ale v případě, že SVJ bude v platební neschopnosti, pak vlastníci jednotek ručí za závazky společenství v poměru, který odpovídá velikosti spoluvlastnických podílů na společných částech domu. SVJ samo o sobě nic nevlastní.

    Pokud nesouhlasíte s rozhodnutím shromáždění, máte možnost podle § 11 odst.3 podat žalobu k soudu a domáhat se zrušení rozhodnutí většiny, nicméně musíte prokázat, že rozhodnutí je „v rozporu s právní úpravou, v rozporu s objektivními podmínkami SVJ nebo v soužití v SVJ nebo prostě nesmyslné. Pokud přijaté rozhodnutí nesplňuje tyto podmínky bylo přijato v souladu se zákonem a je platné. Ve společenství máte vždy povinnost podřídit se názoru většiny, není-li protiprávní“ (citace z publikace JUDr. Pražáka – SVJ praktická příručka)

    Vložil alterhund, 5. Březen 2007 - 14:19

    O tom, kolik vlastníků má souhlasit s úvěrem, opravdu neříká zákon 72/94 ani stanovy nic. Ale myslím si, že z toho nelze vyvodit, že ke schválení stačí nějaké procento vlastníků. Přece nelze nikomu úvěr vnutit a dotyčného dostat do situace, kdy se stane proti své vůli ručitelem za závazky někoho jiného a proti jeho vůli jej zadlužit. Aby někdo přišel o svá práva na úkor práv jiného nebude asi v souladu s právními předpisy. Ústava Čl. 2 (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.

    LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD Hlava první Obecná ustanovení Článek 1 (3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Článek 3 (3) Nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod.

    alterhund

    Vložil Anonymous, 5. Březen 2007 - 14:58

    Základním problémem SVJ je spoluvlastnictví věci.

    Pokud několik lidí (u SVJ až několik stovek) vlastní společnou věc, musí být nějaký mechanismus, aby mohla proběhnou správa této věci. A nutně musí dojít k nějakým kompromisům, možná i „potlačení“ práva jednotlivce. Pokud by jednotlivec měl dojem, že jeho právo je potlačeno, může se obrátit na sou, jak předvídá ZoVB.

    LZPS má i čl. 11/1 „Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu.“ Přece není možné, aby jednotlivec zablokoval rozhodnutí, které podporuje (stanovená) většina. To by výkon jeho práva velmi silně omezil výkon práva ostatních.

    Ale zanechme kvaziústavních úvah.

    Zákon o vlastnictví bytů je takový jaký je. Pokud zákon nepřikazuje do pravomoci shromáždění schválení úvěru, rozhoduje o úvěru podle zákona výbor (pokud konkrétní stavovy neříkají něco jiného). Že výbor musí mít schválené opravy většinou 75% všech je věc jiná. Pokud by bez schválení oprav dojednal výbor úvěr na opravy, jednalo by se asi o trestně právní věc.

    Nebo máte řešení jak u SVJ se 100 – 200 vlastníky zařídit 100% souhlas na získání úvěru?

    Pavel

    Hezký den

    Vložil Anonymous, 2. Březen 2007 - 23:26

    Konkretní posuzování okolností kolem úvěru SVJ je závislé na podstatně větší míře informací. Pro vaše obavy tedy jen stručně několik obecných informací :

    1. úvěr – je legitimní forma financování potřeb i pro SVJ při nedostatku vlastnich peněz

    2)zajištění- je obecně dáno výší úvěru a jeho hranice „bez zajištění“ si stanovuje každá banka nebo stav. spořitelna podle svých kriterií a většinou je nějaká forma zajištění požadována.

    1. vaše obavy- zjednodušeně, pokud si SVJ ponechá rozumnou rezervu z výše měs. příspěvků (DLZ, FO)podle znalostí svých současných a očekávaných potřeb (tech. stav domu,%neplatičů a řada dalších) pak může být pro členy SVJ obava z „rizika“ neschopnosti SVJ splácet úvěr minimální. Odhlasovanou výši měs. přísp. na DLZ(FO) je každý člen povinen stejně platit.
    2. rozhodnutí o financování úvěrem- o něm vyžadují banky doložit písemně usnesení ze shromáždění. Jakým % hlasovacích podílů má být rozhodnutí o financování úvěrem stanoveno v zák.72 není. V §9/2 je řešeno zajištění pohledávky z úvěru zástavním právem k BJ až do výše její ceny. Kdo má o financování úvěrem rozhodovat se vede na tomto diskuz. foru rozporuplná výměna názorů. Pokud banky vyžadují usnesení shromáždění, pak to přísluší shromáždění a splnění podmínky usnášeníschopností dle zák.72. Pak to nemůže být v kompetenci výboru. Nechal by odpovědný vlastník BJ rozhodovat za sebe o riziku možnosti zástavy své vlastní BJ někoho jiného? k.kolar@cen­trum.cz
    Vložil Sláva (bez ověření), 23. Duben 2009 - 11:58

    Nebránil jsem SVJ využít k financování schválené opravy úvěr, současně jsem ale pro sebe úvěr odmítl. Jsem přesvědčen, že rozhodnutí o tom, zda se budu podílet na financování úvěrem nebo hotovostí je výhradně mojí věcí. Co Vy na to?

    Vložil fero, 23. Duben 2009 - 12:18

    Ano, máte pravdu. Ovšem pro účinnou nápravu jde o to, jakým způsobem jste své rozhodnutí dal SVJ najevo a jak je to dokladovatelné, o to více na tom záleží, že to řešíte s určitým časovým odstupem.

    Vložil Pavel, 4. Březen 2007 - 9:04

    O tom, kdo schvaluje úvěr je myslím jasno.

    1)Zákon to neřeší a tak pravomoc podle zákona je na výboru. Dokonce ani vzorové stanovy to nedoporučují do pravomoci shromáždění. JUDr. Pražák v knize SVJ praktická příručka má stejný názor.

    2)Pokud je ve stanovách, že úvěr schvaluje shromáždění, tak je to sice nad rámec zákona, ale je to platné.

    3)Pokud schválení úvěru shromážděním požaduje banka, tak je to podmínka smluvního partnera o které se jedná a nebo se jde uzavřít úvěr s někým jiným. V bankách je přetlak peněz a když ze zákona existuje ručení podle § 13/7 tak to nevidím tak špatně. Ale úvěr pro SVJ jsem nesjednával.

    Poslední větě nerozumím vůbec, zástava a úvěr spolu nemusí souviset, již tu zaznělo, že banky zástavu ani nechtějí, protože mají ručení ze zákona. Navíc podle §9/2 se zástavou musí souhlasit vlastník.

    Hezký den PavelSVJ@centrum­.cz

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".