Balkony - jak právně a správně jednat, když je nebudou mít všichni

Vložil Jitka (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 11:06 ::

Dobrý den,

v naší budově jsme se rozhodli postavit balkony, jedná se o starší budovu z 19. století a stavba je možná jen z vnitrobloku, nebylo tedy možné pro všechny obyvatele balkon ani neprojektovat, jelikož z venkovní části se jedná o historickou budovu. Po třech letech to vypadá, že jsme sehnali vhodnou stavební firmu. Ted ale přichází otázka jak a kdo má pravomoce jednat dále v této otázce. Je to SVJ? Nebo si máme jako sousedi, kteří chtějí balkon založit sdružení pod SVJ, které podepíše s SVJ smlouvu? Bude se také měnit prohlášení vlastníka? Máme najmutého profesionálního předsedu, který nemá s touto situací zkušenosti a tak trochu mi bylo řečeno, že jelikož se stavba balkonu netýká všech obyvatelů domu, není v zájmu většiny, aby se touto záležitostí zabýval (ikdyž budou vlastně balkony ve vlastnictví SVJ a my budeme mít výhradní právo k užívání). Co je na tom pravdy? Mám tedy dvě hlavní otázky:

  1. Měl by se předseda o tyto záležitosti starat ikdyž se netýkají všech obyvatel domu?
  2. Je třeba založit sdružení vlastníků bytů, které budou stavět balkony nebo jaký je správný postup v tomto případě?

Předem děkuji za jakoukoli odpověd.

Jitka

  • balkony

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil Justitianus, 16. Říjen 2023 - 12:34

Jitko, váš dotaz je předčasný !

Napřed si musíte ujasnit, zda stavby balkonů se stanou společnými částmi domu ve výlučném užívání, nebo půjde o společné části které budou společné vlastníkům jen některých jednotek (pro jednotky dle 72/1994 Sb.), nebo půjde o upevněná zařízení podle § 508 NOZ (samostatné věci ve vlastnictví jednotlivých vlastníků jednotek).

Z toho se bude odvíjet všechno ostatní.

Jediný způsob jak si toto ujasnit je dosáhnout písemného souhlasu s jedním z uvedených řešení u vlastníků jednotek s většinou hlasů.

Justitianus

Vložil JitkaBrno (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 15:51

Děkuji za první odpověd k věci. Můj dotaz předčasný není, toto máme stanovené už tři roky a to z roku 2019, kdy výstavba balkonů byla součástí plánované rozsáhlé rekonstrukce domu. Povolení je, projekty jsou, firma na výstavbu a výrobu balkonu také, jsme tedy opravdu ve fázi, kdy je třeba zařídit formální náležitosti, které jsou nutné pro úspěšné zahájení celého projektu. Naše situace je velmi ujasněná – balkony budou v majetku SVJ a výlučně užívané majiteli bytových jednotek. Pokud vidíte další překážku, dejte mi vědět. Jinak samozřejmě budu ráda, pokud se dostanete k mým dotazům.

Mějte krásný den

Vložil Justitianus, 16. Říjen 2023 - 18:02
  • Jitka: "Povolení je … ".

Tím chcete říci, že stavební úřad již udělil stavebníkovi (SVJ) veřejnoprávní stavební povolení? V tom případě je jasné kdo je stavebníkem – a všechny Vaše dotazy jsou tedy zbytečné. Nepletete si to se soukromoprávním oprávněním od vlastníků jednotek? To jsou dvě různé záležitosti.

  • Jitka: „… balkony budou v majetku SVJ a výlučně užívané majiteli bytových jednotek.“

To jste ovšem napsala totální nesmysl. Určitě to bude jinak!

Stavební prvky balkonů budou zařazeny mezi společné části domu. Prostor balkonu (prázdno plné vzduchu) bude ve výlučném užívání vlastníka přilehlé jednotky.

V tom případě změnu dokončené stavby zajistí SVJ, které bude vůči stavebnímu úřadu stavebníkem (§ 184a/1 stavebního zákona). Takže předseda SVJ je povinen se starat. Přístavba bude financována z příspěvků na správu domu. Změna prohlášení je nutná (§ 1169/1).

Justitianus

Vložil Hubert (bez ověření), 17. Říjen 2023 - 11:12

Pointa je trosku nekde jinde, tj ti clenove co blakon mit nebudou, budou platit balkon tem co ho budou mit… coz si domnivam je trosku problem.

Cela investicni akce neni prospesna pro vsechny, ale jen pro cast clenu SVJ.

Vložil JitkaBrno (bez ověření), 17. Říjen 2023 - 9:23

Dobrý den,

děkuji za vyjasnění a cenné rady. Omlouvám se za použití rozdílných termínů.

Mějte krásný den

Jitka

Vložil radka2222 (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 11:12

z venkovní části se jedná o historickou budovu :-) to jako je památkově chráněná jen zeď do ulice, a zbytek ne?? :-)

Vložil JitkaBrno (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 11:17

Samozřejmě celá budova je historická, ale z venkovní části prostě výstavba balkonů možná není. Prosím o rady k věci, ne poznámky tohoto typu, děkuji.

Vložil radka2222 (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 14:04

víme, jak budova vypadá, neb šla dle původního dotazu celkem lehce identifikovat. ale tazatel tehdy psal, že neví, čím začít. takže vy jste stihli vyřídit souhlas památkářů s přístavbou balkonů? to jste teda borci. neznám případ, kdy by památkáři povolili na nemovitou památkově chráněnou budovu přístavbu čehokoli.

Vložil Památkář (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 15:51

„neznám případ, kdy by památkáři povolili na nemovitou památkově chráněnou budovu přístavbu čehokoli“ (Vložil radka2222 (bez ověření), 16. Říjen 2023 – 14:04)

Vidíte, a jinde je to památkářům lhostejné.

Vložil JitkaBrno (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 15:59

Nemyslím si, že našim památkářům je to lhostejné, špatně jsem se vyjádřila, budova se nachází v památkové zóně. Za tuto chybu se omlouvám, vedla ke zbytečné diskuzi.

Vložil JitkaBrno (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 15:47

Ano, souhlas udělen je. Jak říkám, zvenku je budova historická, z druhé strany je vnitroblok, který viditelný není.

Vložil jméno. (bez ověření), 16. Říjen 2023 - 11:34

Souhlasím s radkou2222, vážně dobrej fór.

Průčelí vs. dvůr vs. historická budova je k věci. Vy jste navíc napsala: „… za jakoukoli odpověd.“.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".