- Iveta (bez ověření): „… po předložení vyúčtování služeb za rok 2022 jeden z vlastníků požádal o vysvětlení způsobu rozúčtování některých služeb …“
Jde nepochybně o výzvu příjemce služeb, adresovanou poskytovateli služeb. Podle § 8 odst. 1 zákona č. 7/2013 Sb. platí že „[d]o 30 dnů od doručení vyúčtování může příjemce služeb písemně požádat poskytovatele služeb, aby příjemci služeb doložil náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování podle tohoto zákona a aby umožnil příjemci služeb pořízení kopie podkladů“.
Je tedy zřejmé čeho se příjemce služeb domáhá:
Žádá aby mu SVJ doložilo způsob rozúčtování služeb.
K zmínce o „vysvětení“ dodávám:
- Jestliže rozúčtování služby se děje jednoznačným postupem podle zákona, pak neexistuje žádný speciální způsob rozúčování. Postačí toto sdělit (vysvětlit), třebas i jen ústně. Poskytovatel služeb tím splnil svou povinnost.
- Pokud se rozúčtuje nějak jinak, pak tímto „vysvětlením“ bude (kopírovatelný) dokument obsahující algoritmus (postup) rozúčtování nákladů. Tento dokument je jedním z podkladů pro rozúčtování a příjemce služeb má nárok pořídit si jeho kopii.
V případě č. 2 příjemce služeb nemá právo na nějaké ústní „vysvětlení“. Ani SVJ – a samozřejmě ani správce – nemají povinnost nic vysvětlovat. Dokument (v listinné nebo elektronické podobě), do kterého bude příjemce služeb nahlížet, musí být sám o sobě natolik srozumitelný, jednoznačný a určitý, že nepotřebuje žádný vysvětlující komentář.
V případě č. 2 příjemce služb nemá povinnost poslouchat nějaké ústní „vysvětlení“. Může je odmítout. Vše musí být obsaženo v nahlíženém dokumetu, který musí být srozumitelný, jednoznačný a určitý. Není-li tomu tak, pak poskytovatel služeb nesplnil svou zákonnou povinnost podle § 8 odst. 1 zákona.
Justitianus
Poslední komentáře