krátkodobý pronájem v bytech ve vztahu k vyúčtování služeb

Vložil V. Bečvářová (bez ověření), 17. Červen 2022 - 15:42 ::

Dobrý den, můj dotaz se týká vyúčtování služeb. V domě máme mimo jiné dva byty původně 3+1 přestavěné na 4 garsony používající se jejich vlastníky těchto bytů ke soustavné podnikatelské činnosti krátkodobých pronájmů turistům, když jsem se dotazovala kolik osob je z těchto bytů vykázáno ve vyúčtování, bylo mi odpovězeno že nula, protože osoby se nezdržují déle jak 2 měsíce. Je nějaký zákon, nějaká právní norma, která toto upravuje. Děkuji moc za odpověď. Bečvářová Veronika

  • rozúčtování služeb

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Vložil Hubert (bez ověření), 19. Červen 2022 - 16:34

Bud at mi daji nejaka smerodatna cisla osob, nebo pozadam o sdeleni mistni urad kolik se odvedlo za mistni poplatek z pobytu a take cizineckou policii, kolik bylo hlaseno cizincu … za ucelem podkladu kalkulace za bytove sluzby.

Verim ze bych nejake cisla dostal … nebo by se to pak pocitalo, tabulkami pro hotely … tj potreba vody a pod.

Vložil Justitianus, 18. Červen 2022 - 6:46

Uvedli Vás v omyl! V žádném případě nejde o pronájem bytu k bydlení, ani nejde o nájemce podle § 2235 občanského zákoníku.

Jedná se o poskytování ubytovacích služeb v režimu zákona č. 565/1990 Sb.. Poskytovatel ubytování má daňovou povinnost vůči obci, je povinen vést evidenční knihu ubytovaných osob, a hradí obci poplatek z pobytu za každou osobu a každý den pobytu. Hradí tedy podle počtu „člověkodnů“. To platí, jestliže ubytovává osoby které v obci nejsou přihlášené a jejich pobyt trvá nejvýše 60 po sobě jdoucích kalendářních dnů.


K Vašemu dotazu: Zjistěte si zda se k rozúčtování některé služby používá počet osob. (Je to nepraktické a nedá se to jednoduše zkontrolovat.) Pokud se tento údaj používá při rozúčtování, pak počty osob se stanoví podle § 2 zákona č. 67/2013 Sb..

Zákon č. 67/2013 Sb.
§ 2

Pro účely tohoto zákona se rozumí (…) g) osobami rozhodnými pro rozúčtování služeb 

1. nájemce bytu a osoby, u kterých lze mít za to, že s ním budou žít v bytě po dobu delší než 2 měsíce v průběhu zúčtovacího období,

2. vlastník jednotky, pokud jednotku nepřenechal do užívání a osoby, u kterých lze mít za to, že s ním budou žít v jednotce po dobu delší než 2 měsíce v průběhu zúčtovacího období, nebo 

3. osoby, u nichž lze mít za to, že mohou užívat byt, je-li užíván k jinému účelu než k zajištění bytových potřeb, po dobu v souhrnu přesahující 2 měsíce v průběhu zúčtovacího období.

Jestliže byt/nebyt užívají ubytovaní turisté podle § 2 písm. g bod 3, pak je třeba sečíst všechny tyto osoby „v souhrnu“, což znamená sečíst „člověkodny“ ve zúčtovacím období. Sčítá se bez ohledu na to jak dlouhou dobu trvalo ubytování každé z těchto osob. Jestliže celkový počet „člověkodnů“ přesáhne 60, pak se při rozúčtování služeb přihlíží i k ubytovaným turistům. Na osoby se to přepočte podle vzorce

  • 1 člověkoden = 1/365 osoby rozhodné pro rozúčtování služeb

Je tedy nepravdivé a protizákonné tvrzení, že „… nula, protože osoby se nezdržují déle jak 2 měsíce“. To by platilo pouze u nájmů k účelu zajištění bytových potřeb (§ 2 písm. g bod 1 zákona). Někdo se snaží obelhat Vás a ostatní vlastníky jednotek. 


Poznámka:
Počet osob pro rozúčtování služeb je možné zjistit z evidenční knihy, případně z výše poplatku, který ubytovatel odvádí obci každý měsíc. Pokud vlastník jednotky neposkytne hodnověrné údaje o počtu „člověkodnů“ (např. ubytovává osoby „načerno“), pak počet osob mu určí poskytovatel služeb (SVJ) – odhadem podle toho jak se stav jeví navenek. Od vlastníka jednotky k tomu SVJ nepotřebuje žádné údaje, ani žádnou součinnost. Ovšem pokud máte neschopné statutáry, pak nejspíše neznají zákon a nedělají to co mají dělat …

Justitianus

Vložil Majuska (bez ověření), 19. Červen 2022 - 8:51

pokud vim, tak rozuctovaci aplikaci pracuji s clovekomesici?

Asi uz chapu, proc statutari nechteji resit takhle slozite vypocty, vite co by to dalo prace ziskat a spravne spocitat ty udaje :-) jednoduzsi je pro statutary napsat nesmysl jako 0 nebo 1 (prostr to neresit).

Ve vasem prispevku teoretizujete. Jak byste řešil úlohu PRAKTICKY:

Člen SVJ byt pronajme firme sro za ucelem bydleni zamestnancu firmy. Sro si v byte bude tocit vlastni lidi kteri pro firmu pracuji. Jak SVJ stanovi pocet osob? Od vlastnika nema sanci se to dovedet a ani od SRO. Napiste vzorec a postup, jak by melo SVJ spravne postupovat, dekuji.

Vložil Justitianus, 19. Červen 2022 - 10:29
  • Majusko (bez ověření), ptáte se mne: „Jak SVJ stanovi pocet osob?“

Snad nečtete co bylo napsáno. Nebo rychle zapomínáte. Nebo nechápete přečtený text. Ohledně zjišťování počtu osob – na tuto otázku jsem už dal odpověď v jiném příspěvku (vložil Justitianus, 18. Červen 2022 – 6:46), cituji:

„Je to nepraktické a nedá se to jednoduše zkontrolovat.“


Právě proto zákonodárce nikdy a nikde nepožaduje zjišťovat pro účely rozúčtování služeb skutečné osoby (jejich skutečný počet), nýbrž požaduje osoby, u kterých lze mít za to …. Přečtěte si ten § 2. Tam to najdete.

Jak se určí tento počet jsem popsal v posledním odstavci toho příspěvku (vložil Justitianus, 18. Červen 2022 – 6:46). Ten postup je stejný bez ohledu na to zda byt užívá vlastník k bydlení, nájemce k bydlení, nebo kdokoliv k jinému účelu nežli bydlení.

Mimochodem, k Vašemu příkladu: jestliže byt je používán k bydlení – jak píšete – pak jde nepochybně o stav podle § 2 písm. g bod 1 zákona č. 67/2013 Sb. Bez ohledu na to zda je tam nějaký smluvní vztah mezi vlastníkem bytu a právnickou osobou s.r.o.. Čemu na tom nerozumíte?

Justitianus

Vložil Majuska (bez ověření), 19. Červen 2022 - 10:36

Nechapu, jak v realnem svete, realny statutar, pocty osob bude proaktivne zjistovat (z kamer, bonzbloku etc.?)

Navic my nevime, zda tam zamestnanci bydli (>2 mesice) anebo jsou toceni (ubytovaci sluzba, kazdy tyden jiny zamestnanec a ruzne pocty)… A to nezminuji, ze my Evropane tezko rozpoznavame obliceje napr. Asiatu apod.

Muj dotaz smeroval na vasi LIDSKOU radu – pro puvodni tazatelku – a ne formalisticke citace paragrafu, ty uz vsicni diky vam zname nazpamet, omlouvam se, ze to nebylo ode mne srozumitelne naformulovano. Jak byste postupoval vy v roli zastupce SVJ?

Vložil Justitianus, 19. Červen 2022 - 12:06
  • Majuska: „Nechapu, jak v realnem svete, realny statutar, pocty osob bude proaktivne zjistovat …“

Vy toho nechápete víc. Jste jako malé děcko. Váš problém je nejspíš v tom, že jste si zvolili neschopné statutáry, nebo líné statutáry (nebo neschopné a zároveň líné statutáry). To pak nic nejde, všechno je nepřekonatelný problém …

V tomto Vám nemůže Justitianus nijak pomoci. To si musíte vyřešit sami. Zvolte si schopné statutáry, a ti už budou vědět jak na to. Vyřešeno.

Toto je moje LIDSKÁ rada, kterou jste ode mne požadoval/a.

Justitianus

Vložil Justitianus, 18. Červen 2022 - 11:22
  • Majuska napsal(a): „… fakt je, že byt nemůže mít nikdy nula osob pro rozúčtování …“

Kecy! Neznáte zákon. Raději nic nepište.

  • Majuska napsal(a): „… stejně jako nemovitost nemůže mít nula osob pro placení poplatků za odpady obci.“.

Kecy! Neznáte zákon. Raději nic nepište.

Justitianus

Vložil Majuska (bez ověření), 19. Červen 2022 - 8:39

Tak to asi neznám, poučte mě, od toho je diskuse:

  1. jak může být v neobývaném prázdném bytě osob = 0? Do rozúčtování dávají minimálně = 1 osob…
  2. A pro odpady v obci ve variantě A), pokud je trvale hlášeno = 0 osob a není koho kasírovat, tak zaplatí vlastník za 1 osobu.

Neznám zákon? No, nikdo nezná všechny zákony a předpisy a nikdo je ani všechny prý nedokázal spočítat.

Vložil Justitianus, 19. Červen 2022 - 9:54

Majusko (bez ověření),
je dobře že už netrváte na Vašem nesprávném názoru č. 1 že „byt nemůže mít nikdy nula osob pro rozúčtování“ a na nesprávném názoru č. 2 že „nemovitost nemůže mít nula osob pro placení poplatků za odpady obci“.

Obecně Vám doporučuji neplácat nesmysly. To pak musí někdo ty Vaše fantazie uvádět na pravou míru.


Rozúčtování služeb totiž závisí na pravidlech rozúčtování, a ta pravidla mohou být odlišná v každém ze 78000 SVJ. Netušíte vůbec co „do rozúčtování dávají“ v těch 78000 SVJ. Nejste schopen/schopna prokázat, že neexistuje ani jedno SVJ ve kterém se u některé služby hradí 0 Kč při počtu 0 osob.

Přímo v § 2 zákona č. 67/2013 Sb. najdete případ, kdy je možno neplatit nic. Jde o stav podle § 2 písm. g bod 3, který jsem zde popsal a citoval. Jistě je možné že počet osob na byt/nebyt je nula a platí se nula. Žádný celostátně účinný právní předpis toto nezakazuje. Pletete si Váš subjektivní názor s právním předpisem.


Pokud jde o odpady v obci, nezmínil jste se o žádné speciální „variantě A“. Tvrdil jste všeobecně tu pitomost, že „nemovitost nemůže mít nula osob pro placení poplatků za odpady obci“.

Například v mnoha obcích (i v Praze) se počet osob vůbec nezjišťuje. Výše poplatku je dána objemem odpadu, hmotností odpadu nebo objemem přistavených nádob, které si objednal vlastník nemovité věci (případně SVJ). Pokud si neobjednal žádnou nádobu, neplatí možná nic. Závisí to pouze na obecní vyhlášce. (A například právě v Praze neplatíte nic, pokud jste si neobjednal nádobu a její svoz u jedné ze čtyř korporací, které toto zajišťují na území hl. m. Prahy).

Justitianus

Vložil Krchšová (bez ověření), 19. Červen 2022 - 11:11

„je možné že počet osob na byt/nebyt je nula“ (Vložil Justitianus, 19. Červen 2022 – 9:54)

Možné to asi je, ale není to v souladu se zákonem. Nenabádáte (opět) k porušování zákona, že ne?

Vložil Justitianus, 19. Červen 2022 - 12:59

Krchšová,
nejste schopna označit celosatně účinny právní předpis, který by vylučoval možnost „počet osob na byt/nebyt je nula a platí se nula“. Popsal jsem přece toto v příspěvku „Majuska (bez ověření) kecá 2“, i s odkazem na právní normu. Máte k tomu něco konkrétního, nebo jen plácáte??

Justitianus

Vložil Majuska (bez ověření), 19. Červen 2022 - 10:46

Ad1) vy tu konstruujete situaci, ze nejake SVJ snad vesti z krystalové koule a detekuje turisty v souctu v roce nepresahujici 60 dnu? :-) chapu to spravne? Pak by SVJ mohlo pouzit 0 osob pro rozuctovani? ;-) nebo jeste v nejakem pripade?

Ad2) myslena varianta A “poplatek za obecní systém odpadového hospodářství”, nebudeme se v tom uz pitvat, OK? V Praze je varianta B. Jine varianty uz nejsou.

Vložil Justitianus, 19. Červen 2022 - 11:06

Majusko, jsem rád, že potvrzujete že oba Vaše výroky (Vložil Majuska (bez ověření), 18. Červen 2022 – 8:53) byly nepravdivé. Příště se nesnažte psát o věcech kterým nerozumíte a které vyžadují znalost zákona. Neznalost zákona neomlouvá.

Justitianus

Vložil Petr, 19. Červen 2022 - 13:37

„… 4 garsony používající se vlastníky bytů ke podnikatelské činnosti krátkodobých pronájmů turistům, … jsem se dotazovala kolik osob je z těchto bytů vykázáno ve vyúčtování, bylo mi odpovězeno že nula, protože osoby se nezdržují déle jak 2 měsíce“

  • Ptáte se jako člen SVJ nebo jako statutár ?
  • Koho jste se ptala ? Vlastníků dotyčných bytů nebo statutárů? Ptala jste se na schůzi nebo jen na chodbě?
  • Jaký názor má většina členů SVJ ?
  • Řešil to nejvyšší orgán SVJ ?
  • O které služby se jedná (studená voda, úklid, odpadky) ?

Pokud jde o můj názor na počet osob kvůli svozu odpadu TKO (TDO), tak nechápu, že když chataři (majitelé rekreačních objektů) platí odpad dle Vyhlášek obce aspoň 1 osobu na objekt (i když nepobývají v objektu 2 měsíce v rámci zúčtovacího období), tak proč by v SVJ mohl být počet osob „nula“ „0“.

Vložil Justitianus, 20. Červen 2022 - 4:03
  • Petr napsal: „… nechápu, že když chataři (majitelé rekreačních objektů) platí odpad dle Vyhlášek obce aspoň 1 osobu na objekt (…), tak proč by v SVJ mohl být počet osob „nula“ „0“.“

Petře, Vy a někteří ostatní toho nechápete víc.

Zákon č. 67/2013 Sb.
§ 1

(3) Tento zákon se nevztahuje na služby, které si příjemce služeb zajišťuje bez účasti poskytovatele služeb.

Pod „komunální odpad“ nespadá odpad vzniklý při podnikatelské činnosti. U komunálního odpadu je původcem odpadu obec. U odpadu z podnikatelské činnosti je původcem odpadu sám podnikatel.

Dám obecný příklad (který se nemusí vztahovat na dům tazatelky). Jestliže například 4 jednotky v domě jsou užívány k podnikání jako provozovny, pak podnikatel neprodukuje ani neodkládá žádný komunální odpad z nemovité věci, ani není automaticky účastníkem obecního systému odpadového hospodářství podle zákona č. 565/1990 Sb. o obcích.

Tento podnikatel je sám původcem odpadu vzniklého při jeho podnikání. Řídí se zákonem č. 541/2020 Sb. o odpadech a sám má povinnost postarat se o likvidaci svého odpadu. Může sjednat soukromoprávní smlouvu (s obcí, nebo s jiným oprávněným subjektem podle svého výběru). V takovém případě mu ovšem SVJ neposkytuje službu „odvoz komunálního odpadu“.

Takže pro tyto jednotky v domě (a pro tuto službu) je počet osob „nula“ „0“.

Tito podnikatelé hradí částky za svoz a likvidaci svého „nekomunálního“ odpadu přímo obci, nebo společnosti se kterou mají sjednanou smlouvu. Tuto skutečnost jsou jistě schopni prokázat právnické osobě SVJ.

Justitianus

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".