Ze znění zákona nepochybně vyplývá, že to co obchodní korporace zveřejní prostřednictvím podání u správce daně musí být odevzdáno správci daně jako (kompletní) účetní závěrka. Nekompletní podání by nebylo podáním podle § 21b odst. 2 zákona, a nemá to tedy ve sbírce listin rejstříkového soudu co dělat. Obchodní korporace tedy mají dvě možnosti:
- buď v příloze budou – jako dosud – pouze údaje z účetní závěrky (pak k žádnému zveřejnění nemůže dojít), nebo
- bude v příloze účetní závěrka včetně „údaje o rozsahu, v jakém má být účetní závěrka předána rejstříkovému soudu“ (???).
Není tedy pravdivé tvrzení, že „… se v obchodním rejstříku nezveřejní účetní závěrka, ale pouze údaje z účetní závěrky“. Nic takového ze znění zákona neplyne, ani to nelze odvodit výkladem.
Podpisový záznam – podle mne – nečiní žádné obtíže, jestliže účetní závěrka je v listinné podobě, případně v elektronické podobě (se zaručeným elektronickým podpisem). Mimochodem: pan Pavel se mýlí, když píše o „podpisovém záznamu podle § 18 odst. 2“. Tato právní norma se o podpisovém záznamu nezmiňuje. To má zásadní důležitost při rozhodování o pokutách podle § 37 zákona o účetnictví.
Povinnost podpisového záznamu podle § 18 odst. 3 existuje pouze pro účely zákona o účetnictví! Nikoli pro účely správy daní, ani pro účely zákona o veřejných rejstřících.
Pokud se někdo domnívá něco jiného, ať zde cituje právní předpis.
Justitianus
Poslední komentáře