Pane Qwerty,
ZoVB stanovil, že prohlášení vlastníka musí mj. obsahovat „pravidla pro přispívání spoluvlastníků domu na výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu…“. Tato pravidla jistě kopírovaly § 15/1 ZoVB. ZoVB ale tyto náklady nedělil na náklady z hlediska provozního a technického a z hlediska správního. Měl je všechny pohromadě.
Tyto náklady rozdělil do 2 skupin až NOZ nastavil jim různá pravidla pro přispívání.
Je tak otázka, když ZoVB nic „nevěděl“ o nákladech na vlastní správní činnosti, zda se můžete nadále hájit prohlášením vlastníka oproti požadavku nového zákona.
Domnívám se, že v tomto případě nastoupí princip, který je popsán v DZ k NV, vztahující se sice k určení společných částí, podle mého ale aplikovatelný i na zmíněné výdaje spojené se správou, údržbou a opravami společných částí domu:
Pro vymezení společných částí domu a pozemku budou mít ustanovení navrhovaného nařízení vlády povahu vyvratitelné právní domněnky. Bude-li v prohlášení, jímž se nemovitá věc podle ustanovení o bytovém spoluvlastnictví v NOZ rozděluje na jednotky upraveno vymezení společných částí jinak než v nařízení vlády, avšak nikoliv rozporu se zákonnou úpravou společných částí (v obecném vymezení v § 1160 NOZ), použije se pro úpravu vztahů mezi spoluvlastníky nemovité věci (vlastníky jednotek) úprava v prohlášení (či v jiném právním jednání vedoucím ke vzniku jednotek.) Přednost při vymezení společných částí tedy bude mít úprava v prohlášení. Nařízení vlády se použije v těch případech, kdy prohlášení nevymezí komplexně společné části, resp. jejich vymezení nebude dostatečně určité. Nařízení vlády by se použilo pro vymezení společných částí také v případě, že by jejich vymezení zcela nebo zčásti bylo v rozporu s obecně stanovenými principy pro vymezení společných částí v § 1160 NOZ.
Poslední komentáře