vyúčtování vodného a stočného

Vložil Anonymous, 2. Září 2010 - 19:05 ::

Dobrý den, mám dotaz ohledně rozúčtování studené vody spotřebované za bytový dům.Máme všichni instalovány bytové vodoměry teplé i studené vody.V současném vyúčtováním jsme zjistili že většina bytových jednotek má zaúčtovánu údajnou ztrátu pravděpodobně mezi patním měřidlem a součtem bytových vodoměrů. Na dům je účtovaná spotřeba na patním měřidle 869m3 při čemž součet spotřeb bytů za zúčtovací jednotky činí jen 420,1m3. V současnosti proto majitel domu provedl doúčtování kde je stanoven výpočet stylem počet osob v bytě/počtem spotřebovaných m3 což činní po výpočtu částku 809Kč na osobu. Dochází tak k paradoxu, že například doplatek u naší 4 členné rodiny činní skoro 80% celoroční spotřeby studené vody. Takže místo částky 4729Kč máme zaplatit 7958Kč.Samotkou kontrolou v rámci bytových jednotek nebyl nikde zjištěn žádný únik ani nefunkčnost bytových vodoměrů a jelikož patní vodoměr je umístněn ve sklepě tak ani na trase od patního vodoměru ke všem bytovým jednotkám není vizuální únik což při takovéto údajné ztrátě vody by bylo vidět. V roce 2006, 2007, nebyla účtována žádná ztráta a v roce 2008 byl již účtován únik ve výši 202Kč na osobu oproti roku 2009 došlo ke 4 násobnému nárůstu ztráty až na 810,10Kč na osobu. Což činí při počtu 24 obyvatel částku 20088Kč.Celková spotřeba domu měřená patním měřidlem činila po přepočtu 47899Kč což je 50%únik vody. Dále majitel domu /město/ provedlo dne 9.11.2009 výměnu všech bytových měřidel teplé i studené užitkové vody ačkoliv jejich životnost byla jen 32měs nikdo z bytových jednotek s ním neměli ani nehlásili poruchu či poškození .Při nynější reklamaci máme možnost tyto vodoměry přezkoumat jelikož vypadá že závada mohla být i na těchto měřidlech a proto byli rychle odstraněny zde by mě zajímalo jak dlouho se musejí tyto vyměněné vodoměry uchovávat pro případnou reklamaci na konci zúčtovacího období. Potřebovali by jsme vědět jak se můžeme proti tomuto bránit, jelikož pokud již druhým rokem vlastník ví o úniku, ale nečinní žádné opatření proti jejímu zabráněni a my jsme povinni tuto ztrátu stále hradit a která stále narůstá finančně.Ještě jsem chtěla podotknou zda máme nárok na vyúčtování které dává vodárna vlastníkovy nemovitosti tak abychom měli kontrolu co vlastně platíme a mohli porovnat.Jelikož takto by šly z lidí uměle dostávat peníze za nespotřebovanou vodu. Děkuji za odpověď a rady.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil kiki (bez ověření), 16. Prosinec 2010 - 21:33

    Dobrý den, informace o tom, jak eliminovat rozdíly lze také najít na neovlivnitelnyvodomer.cz.

    Vložil petra janeckova (bez ověření), 10. Prosinec 2010 - 20:20

    Dobry den.Mam stejny problem.Město mi neopravněne naučtovalo 30 m3 studene vody což je moje spotreba na 4 měsice..Doplacim kazdy rok,ale tentokrat to bylo mnohem vic.Mela jsem spocitane ze mi maji vracet a kdyz me doslo vyuctovani ze po me chcou jeste doplatit 1800 kč tak mě malem kleplo.Podavala jsem dvakrat reklamaci na spravu domu a pak i na město.Ale oboji mi bylo zamitnuto.Pry na to maji narok.Pote jsem se obratila na pravnika a ten mi rikal,ze doplatek musim zaplatit jinak bych mohla byt brana jako neplatič.Tak jsem to zaplatila a uz jsem to nechala být.Ale po precteni zdejsich prispevku se zacnu zase branit.Dekuji za to.

    Vložil lake, 2. Září 2010 - 20:12

    Obecně se připouští rozdíl mezi fakturačním vodoměrem a součtem bytových vodoměrů do 20%. Je-li rozdíl vyšší, měl by vlastník domu hledat závadu a případně rozúčtovat vodu náhradním způsobem.

    Zkontrolujte jaká byla spotřeba domu (na fakturačním vodoměru) v posledních pěti letech. Zjistíte-li prudký nárůst spotřeby vody bez vysvětlitelného důvodu, jedná se pravděpodobně o závadu fakturačního měřidla. Jeho vlastníkem je dodavatel vody a u něj je třeba reklamovat.

    Pokud se spotřeba domu nijak dramaticky nezměnila, pak zbývají bytové vodoměry. Je ovšem naprosto nepravděpodobné, aby na všech se projevila tatáž závada ve stejnou dobu.

    Máte nárok nahlédnout do všech podkladů sloužících k rozúčtování a vyúčtování služeb. Své právo uplatněte písemně. Nebude-li vám umožněno nahlédnutí, reklamujte vyúčtování jako vadné a neplaťte doplatek.

    lake

    Vložil AlZa (bez ověření), 11. Březen 2011 - 13:38

    Můžete poradit ještě víc a konkrétněji, pokud Vám přepošlu korespondenci? Ztráta vody v domě činí 125 procent. Právo mám uplatnit u Družstva nebo u správcovské fir­my?

    Děkuji,

    AlZa

    Vložil Anonymous, 2. Září 2010 - 20:23

    Moc děkuji za radu.Ztráta došla poprvé v roce 2007,ale to nám nenaučtovalo město nic ztráta byla necelých 17% – 74m3. A v roce 2008 to byl rapidní nárůst a to 172m3 a to jsme již dopláceli 202Kč na osobu v bytě při počtu 24 lidí.Z města to nikdo neřešil ani správcovská firma i když se to hlásilo. A letos přišel ještě větší nárůst studené vody a to o 449m3 ve ztrátě což nám naučtovali na osobu 810Kč což je u jedné rodiny stejný doplatek jako mají roční spotřebu vody.Proto jsme se to rozhodli ,řešit ale město nám dělá potíže.Měřáky ty staré co měnili před odečtem za nové nám nechtějí ukázat zda nebyli vadné a únik vody neřeší nadále.O ten výpis si tedy zažádáme jako združení nájemníků na městě za tu radu moc děkuji.Zatím jsme to nikdo nezaplatil a podali jsme reklamaci.

    Vložil Jana1, 2. Září 2010 - 20:31

    Člověče! Vemte rozum do hrsti! Kdybyste spotřebovali jen tolik vody, co vám naměřily podružné vodoměry, tak jedině při suchých záchodech a chybějících koupelnách. Pan lake hezky radí, ale ve vašem případě je úplně vedle. Zbytečně vyvoláváte tahanici s městem. Jana1

    Vložil Anonymous, 2. Září 2010 - 20:34

    Nezlobte se ,ale nehodláme platit něco co není naše spotřeba tímto bych asi s váma tuto diskuzi uzavřela děkuji

    Vložil KlaraF (bez ověření), 25. Prosinec 2011 - 13:15

    To je obecně rozšířený názor, jenže. Kdo tedy má podle vás rozdíl uhradit? Budete riskovat uzavření vody do zaplacení? Podle vodáren, je zúčtovací jednotka celý dům. Nemáte s nimi smlouvu jako koncový uživatel, tudíž měřidlo slouží k vašemu odčítání od patního vodoměru, který je rozhodující. Sama bydlím v domě se soc. slabými nájemníky, kteří mají záhadně nízkou spotřebu a bohužel pro nás ostatní, ztráty ve výši 20% naší domácnosti hradíme každý rok, aby nás neodstřihli. Domnívám se, že většina ztrát je ukradená voda. Bránit se tomu nedá, myslím, že přerušit trubku s přívodní vodou před vodoměrem je velmi lehké a lidi vyčůraní. My to neděláme, protože by nás hanba fackovala, nechat si platit druhými. Doporučuji navrhnout zkontrolovat spotřebu jednotlivých bytů na den a osobu. U nás jedněm vyšlo 30litrů na den 3 dospělí a dítě , pes a kočky. No pak jsem na ně udeřila a voda jim tekla mimo vodoměr a prý o tom nevěděli. Takže tak. Zaplatit musíte, ale můžete usilovat o nápravu stavu.

    Vložil Krupp, 2. Září 2010 - 20:53

    Nezlobte se, ale nemáte pravdu. Pravdu má Jana1. Vodoměry v bytech jsou považovány za poměrové. Musíte prokázat chybu, jinak se podle nich prostě rozpočítá množství naměřené na fakturačním vodoměru. Můžete se bránit, jak jsem radil, především porovnáním spotřeb ve všech bytech proti minulému období. Máte právo žádat potřebné podklady. Musí se ale najít chyba. S odmontovanými vodoměry už nic neuděláte. Navíc byste museli navíc platit jejich ověření. Jedině pokud by byly v záruce, tak byste je mohli reklamovat. Já se obávám, že je to bezvýchodná situace. Pokud nenajdete chybu, nemáte šanci.

    Můžete i požadovat úřední ověření fakturačního vodoměru ale v případě, že měřil správně, jej zaplatíte.

    Jirka

    Vložil Jana1, 2. Září 2010 - 20:39

    Jak je libo. Tohle vědět dřív, tak jsem si ušetřila klávesnici. Jana1

    Vložil Jana1, 2. Září 2010 - 19:25

    Text je příliš složitý. Napište, kolik lidí bydlí v domě. Napište, kolik m3 jste spotřebovali za rok. Z těchto údajů se dá jednoduše odhadnout, jestli měří špatně hlavní vodoměr, nebo podružné vodoměry. Jana1

    Vložil Anonymous, 2. Září 2010 - 19:45

    V domě bydlí 25 osob a to v 11 partajích spotřeba vody za rok je 869m3 na patoví vodoměr a bytové vodoměry mají naměřeno 420m3.

    Vložil Jana1, 2. Září 2010 - 19:50

    Je to jasné. Hlavní vodoměr je v pořádku. Roční spotřeba 35 m3/os./rok je v pořádku. Chyba je v podružných vodoměrech. Zkuste reklamovat a žádat výměnu v rámci záruky. Jana1

    Vložil Krupp, 2. Září 2010 - 20:14

    To jste Jano střelec, ale máte pravdu. Dlouho jsem dělal profesně měření plynu, což je skoro totéž. V podstatě neexistuje technický důvod, aby vodoměr měřil více. Naopak je řada důvodů, proč vodoměr měří méně. Takže chyba je stoprocentně u vodoměrů v bytech. Nebo někdo tu vodu krade. Je třeba v první řadě zkontrolovat platnost ověření vodoměrů. Dále je potřeba zkontrolovat spotřebu v jednotlivých bytech v závislosti na počtu osob, jejich skutečném pobytu v domě atd, porovnat spotřebu v bytech s předchozími roky. Je třeba porovnat celkovou spotřebu domu s předcházejícími roky. Zaměřit se na anomální změny. Najít chybu je velice složité, často spíš nemožné. Otázkou je, zda je tazatelka schopna získat potřebné podklady. Pokud nebude nalezena chyba a není chyba ve výpočtu, je nutno částku zaplatit, neboť vodárnám se zaplatit musí. Reklamovat vodoměry nemá smysl, když už byly odmontovány. Zřejmě reklamovány byly a to byl důvod demontáže.

    Jirka

    Vložil lake, 2. Září 2010 - 20:30

    Krupp napsal: "neexistuje technický důvod, aby vodoměr měřil více."

    Pane Kruppe, vodoměr není plynoměr. U vodoměru vede částečné ucpání vtoku k prudkému zvýšení rychlosti proudící vody v užším průřezu. Oběžné kolo (turbinka) se točí rychleji a registruje vyšší spotřebu než je skutečná. Klidně i o 100%.
    My jsme takovou závadu měli před sedmi lety, reklamace byla uznána (bohužel pouze za jeden měsíc, předcházející reklamaci).

    lake

    Vložil Anonymous, 2. Září 2010 - 20:32

    Mohu se zeptat na koho se v tomto případě obrátit. Jelikož správcovská firma to odmítá řešit a město taktéž. Moc děkuji za tuto vaší informaci

    Vložil lake, 2. Září 2010 - 20:48

    Reklamaci fakturačního (předávacího) vodoměru může podat ten, kdo je jako odběratel vody v právním vztahu s dodavatelem. Je-li vlastníkem budovy město, bude reklamovat buď samo, nebo to zajistí správce.

    Nejsou-li ochotni jednat, obraťte se na Českou obchodní inspekci. Voda je totiž zboží jako každé jiné.

    lake

    Vložil Anonymous, 2. Září 2010 - 20:55

    Moc děkuji za radu, obrátíme se jako združení nájemníků na tuto inspekci.Nevadí nám platit to co si vytočíme to je samozdřejmost, ale platit to co teče někde mimo či je někde něco rozbité a špatně t počítá a nikdo to nehodlá řešit se nám nechce. Jak jsem psala výše jedna rodima platí doplatek za uniklou vodu která se pak na osoby rozpočítala stejným poměrem k jejich roční spotřebě a nejsou jediní v baráku.

    Vložil penik, 3. Září 2010 - 6:42

    A jen tak mimo: stále tu píšete, že nechcete platit, co šlo mimo. Jaká vám byla nyní naměřena spotřeba a jaká v předchozích letech? Třeba u vaší bytové jednotky? To určitě na vyúčtování máte a nemusíte nikam chodot (je do šuplíku s podklady).

    Vše co bylo napsáno jsou dobré rady, ale spotřeba přes 400m3/25 je dosti malá a spíše přikláním k názoru, že poměrové měřiče nebyly zcela OK. To ovšem nemění nic na tom, že jste vodu fyzicky spotřebovali podle patního vodoměru a tu je třeba zaplatit.

    Myslím si, že ať uděláte co uděláte, bude vás to s největší pravděpodobností stát další peníze.

    Vložil Jana1, 3. Září 2010 - 6:49

    No jo, penik. Komu není rady,.......atd. Jana1

    Vložil Jana1, 2. Září 2010 - 20:19

    Proč střelec? Stačí jednoduchá logika. V tomto oboru nejsem amatér. Jana1

    Vložil Anonymous, 2. Září 2010 - 19:59

    To je to co jsem psala že právě vodoměry nám sebrali a měnili za jiné a my nejsme schopní se k nim dostat a tak se nedá dokázat že ty vodoměry co nám měnili byli špatné a natočili nám tolik vody ,vše jsem popsala celou naší situaci v první zprávě co se u nás děje u vyúčtování .Jde o to že 449m3 je rozdíl v měření který nikdo nevyčerpal a oni dodali a my máme zaplatit.

    Vložil KlaraF (bez ověření), 25. Prosinec 2011 - 13:29

    Vychází mi 46 litrů na osobu-den obecně podle stavu vodoměrů v bytě-Taková sprcha krátká těch 40 l vezme. Tak se přikláním k názoru, že byly vodoměry v bytech špatné. Praní, vaření a vytírání, spotřeba je opravdu nedostatečná. My ve třech máme 60m3 za rok. Třetí je batole. Vychází tedy 160l vody na den bez ztrát.

    Vložil Jana1, 2. Září 2010 - 20:09

    Píšete, že jste nevyčerpali 449 m3. Ale vy jste je vyčerpali! Tudíš je musíte zaplatit. Jana1

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".