Výtah - společný?

Vložil Lukáš (bez ověření), 10. Květen 2016 - 10:52 ::

Zdravím, mám dotaz ohledně výtahu.

Bydlím v suterénu (-1) kam výtah ani nevede. Přesto ho ve vyúčtování platím, dokonce s doplatkem. Proč bych měl platit měsíčně výtah, a ještě na něj ve vyúčtování doplácet, když jsem v něm nikdy ani nebyl. Dle názorů známých, prý je výtah společný a nelze s tím nic moc dělat a platí ho prostě všichni. Jde do stanov třeba zahrnout a odsouhlasit, že patro –1 a 0 by se na nákladech za výtah nepodílelo, protože už z principu a samozřejmosti ho nikdy nepoužiju?

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil ivanq, 12. Květen 2016 - 13:09

    Vlastníci bytů -počínaje od prvního poschodí- by bez výtahu nemohli své byty dost dobře užívat . Je-li tomu tak, potom by se problém s výtahem mohl řešit jako přídatné spoluvlastnictví (§ 1223 NOZ). To jenom pro inspiraci.

    Kdyby výtah byl v přídatném spoluvlastnictví vlastníků bytů v prvém poschodí a výše, vlastníci v suterénu -kam výtah nevede- a v přízemí by vypadli ze hry.

    Ivanq.

    Vložil tep (bez ověření), 12. Květen 2016 - 13:28

    V našem SVJ je výtah v přídatném spoluvlastnictví a funguje bez problémů – jeho pořízení i následný provoz financují jen vlastníci podílů na výtahu.

    Vložil Evžen (bez ověření), 12. Květen 2016 - 13:26

    Dle právní úpravy v NOZ se ale na vztah ke spoleným částem domu nepoužijí ustanovení o přídatném spoluvlastnictví, ale zvláštní ustanovení o bytovém spoluvlastnictví.

    Vložil ivanq, 14. Květen 2016 - 10:59

    Pane Evžene, Váš příspěvek popírá možnost uplatnění přídatného spoluvlastnictví na společné části domu, ale zároveň se vyskytl příspěvek od tep, že v jiném SVJ výtah v přídatném spoluvlastnic­tví mají.

    Můžete svoje tvrzení doložit ustanovením některého paragrafu nebo jinak? Díky předem.

    Ivanq.

    Vložil Evžen (bez ověření), 14. Květen 2016 - 13:07

    Že je výtah společnou části domu vyplývá z § 1160 až 1162 NOZ a § 5/1/h NV 366/2013.

    Že tep tvrdí, že výtah mají v přídatném spoluvlastnictví, neznamená, že je to v souladu s právem. Pochybné je, jak uvádí „tep“, že nemají ve stanovách o existenci výtahu nic, zřejmě ani v prohlášení vlastníka. Ve skutečnosti mělo dojít ke zmenšení společných částí domu tj. někteří vlastníci jednotek přišli o část společných částí a není to v prohlášení? Jestliže vznikla nová věc výtah údajně v přídatném spoluvlastnictví, tak už o ní mohou rozhodovat jen tito vlastníci, niko-li všichni vlastníci jednotek v domě. Ručení za dluhy vzniklé v souvislosti se správou přídatné věci je rozdílné oproti ručení v SVJ. V přídatném spoluvlastnictví ručí každý spoluvlastník za celý dluh, tj. nejen v poměru svého spoluvlastnického podílu.

    Vložil tep (bez ověření), 14. Květen 2016 - 17:35

    Dům, který má 4 nadzemní podlaží, výtah mít nemusel a tudíž ani neměl. Proto ve stanovách o něm není zmínka a ani nebude. K tomu, aby se stal společnou částí domu a navíc – aby se měnily spoluvlastnické podíly, byl by zapotřebí 100% souhlas vlastníků, ale proč by ho dávali ti, kteří výtah nechtějí platit?. Ke zmenšení společných částí domu téměř nedošlo, protože do výtahu může vstoupit kdokoliv: Když se lepily nové podlahy na schodišti, tak výtah používali i ti, co ho nespoluvlastní. A proč by o výtahu měli rozhodovat všichni vlastníci v domě, když ho nechtějí používat a potažmo platit? Spoluvlastníci výtahu ale musí mít svého zástupce ve výboru SVJ, aby se o výtah za ně staral.U nás je to dokonce tak, že ve výboru není nikdo, kdo výtah nespoluvlastní. Budovatelům výtahu nešlo o zvýšení spoluvlastnických podílů na domě, ale o to, aby byl k bytům bezbariérový přístup.

    Vložil tep (bez ověření), 12. Květen 2016 - 15:04

    V domě máme prádelnu, ale nepere v ní nikdo. Výtah je zabudovaný do společné části domu – chodby, ale je v přídatném spoluvlastnictví provozovatelů výtahu. Mandl v domě provozují už jen 3 byty, ale patří historicky „všem“ – tedy vlastně nikomu. Výtah byl ale zabudován do společných prostor až za účinnosti NOZ a je v přídatném spoluvlastnictví. Spoluvlastnické podíly na domě se neměnily po vestavbě výtahu. Proč by výtah měli financovat ti, co ho nechtějí? Vždyť by to bylo proti dobrým mravům je k tomu nutit! Ve stanovách nemáme o výtahu nic – výtah v domě nebyl a zdálo se, že ani nebude. Nyní máme ke všem bytům bezbariérový přístup – zákony je třeba používat tak, aby sloužily pokroku a rozumným lidem: u mandlu máme podružný elektroměr a zbytek třífázové elektřiny platí provozovatelé výtahu. A je klid.

    Vložil elko (bez ověření), 10. Květen 2016 - 12:59

    Pokud je výtah v Prohlášení jako společná část, platí všichni náklady kontrol, revizí, oprav apod., neboť je to technická součást domu a na její údržbě se musí podílet všichni vlastníci – většinou podle spoluvlastnického podílu. Lze ovšem oddělit spotřebu elektřiny za provoz jako službu a na té se mohou podílet pouze ti, kdo výtah používají – tj. většinou od 3.NP. Předpokládá to samostatný elektroměr pro výtah. Pak je možno počítat službu na osoby a odsouhlasit na shromáždění. Jesliže nemáte samostatně měřenou spotřebu, nic s tím asi neuděláte.

    Vložil tep (bez ověření), 10. Květen 2016 - 13:41

    Platby za výtah se řídí zákonem č. 67/2013 Sb. Podle §3 odstavce (2) Rozsah poskytovaných služeb si poskytovatel služeb a příjemce služeb ujednají nebo o něm rozhodne družstvo nebo společenství. ⇒ Ujednání nebo rozhodnutí by nemělo být v rozporu s dobrými mravy, tedy kdo službu nepoužívá, neměl by ji ani platit.

    Vložil P_V (bez ověření), 10. Květen 2016 - 14:19

    Ano, provoz výtahu je služba. Ale péče o výtah není služba. Takže u elektriky můžete požadovat rozúčtování podle používání, ale u jeho údržby, revitalizace ne.

    Vložil tep (bez ověření), 14. Květen 2016 - 11:47

    Když je výtah v přídatném spoluvlastnictví, tak i jeho údržba a případná revitalizace se hradí pouze z příspěvků jeho vlastníků – provozovatelů výtahu. Ostatní vlastníci bytů na to nepřispívají ani haléřem!

    Vložil soudce z lidu (bez ověření), 10. Květen 2016 - 12:04

    Lze to zahrnout do stanov a rozumná SVJ to tam mají. Ba dokonce ani ne ve stanovách , jen si to odsouhlasili na shromáždění vlastníků, že se 1. patru nebude výtah počítat. Sice výtah je společný, ale tohle bych považoval za společnou věc, kterou užívají jen někteří a vy z principu ji nemůžete použít ani teoreticky. Dost možná by se na to dalo navléct bezdůvodné obohacení, útisk…

    Vložil Účetní (bez ověření), 10. Květen 2016 - 12:12

    Podle pana Lukáše a pana Soudce z lidu opravu a údržbu střechy platí pouze ti, co bydlí v posledním patře. Podle jejich zde předestřené logiky ostatní střechu neužívají a nepotřebují.

    Nastudujte § o průměrném rozumu a schopnosti jej používat.

    A taky principy spoluvlastnictví.

    Vložil kvak (bez ověření), 12. Květen 2016 - 17:19

    … pani Ucetni ji nedovoli pouzit rozumu zdraveho, ze.

    Vložil soudce z lidu (bez ověření), 10. Květen 2016 - 16:24

    Paní účetní, je řeč o výtahu a nikoliv o střeše. Takže kde vidíte logiku, že střechu má platit poslední patro? Mám za to, že pokud teče střechou, tak to znehodnotí nemovitost jako celek všem. Kromě toho dříve či později v paneláku si voda najde cestičku i do těch bytů dole. Mám nastudovat § 4, odst. 1) zákona 89/2012 Sb., že mi tu právně neprecizujete na co mě odkazujete? Paní účetní, jaký je rozdíl mezi spoluvlastnictvím a vlastnictvím společných částí domu? Co tam máte dál?

    Vložil diskus (bez ověření), 10. Květen 2016 - 12:03

    Ano, výtah je společný, ale co máte v Prohlášení vlastníka víte? I zde tam nemáme věcíí. Dělat jde to, že to budete řešit dohodou.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".