vybudování dveří k propojení dvou bytových jednotek

Vložil Anonymous, 11. Květen 2010 - 13:56 ::

Jsme vlastníky dvou bytových jednotek v domě s SVJ, které spolu sousedí a rádi bychom mezi nimi vybudovali dveře (stavebním otvorem v nosné k-ci) k jejich vzájemnému propojení. Nejde nám o sloučení obou jednotek v jednu. Formálně bychom je chtěli nadále zachovat jako dvě bytové jednotky (jak v katastru nemovitostí, tak pro účtování nákladů na energie apod.)Oboje vstupní dveře do byt. jednotek zůstanou zachovány a úprava nijak nezasahuje do společných prostor domu. Je to možné? Budeme potřebovat souhlas vlastníků všech jednotek nebo 75%? Zita

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Zita (bez ověření), 11. Květen 2010 - 20:49

    Je jasné, že budeme potřebovat souhlas ostatních vlastníků. Otázka zněla: kolika %? Týká se nás smlouva o výstavbě? Najde se někdo znalý odpovědi? Zita

    Vložil lake, 12. Květen 2010 - 5:28

    Zito,

    Za prvé: při stavební úpravě zasahující do nosných konstrukcí je vyloučeno pouhé ohlášení stavby a musí být podána žádost o stavební povolení.

    Podle § 110 odst. 2 písm. (a) zákona č. 183/2006 Sb. k žádosti o stavební povolení stavebník připojí doklady prokazující jeho vlastnické právo nebo právo založené smlouvou provést stavbu nebo opatření anebo právo odpovídající věcnému břemenu k pozemku nebo stavbě, pokud stavební úřad nemůže existenci takového práva ověřit v katastru nemovitostí; je-li stavebníkem společenství vlastníků jednotek, připojí také smlouvu o výstavbě nebo rozhodnutí shromáždění vlastníků jednotek přijaté podle zvláštního právního předpisu.

    Vzhledem k tomu, že nejste jediným vlastníkem, musíte doložit smlouvu (a rozumím tomu tak, že "smlouva" musí být uzavřena se všemi spoluvlastníky, nikoliv jen s některými z nich). Požadovanou formu a obsah smlouvy sdělí stavební úřad.

    Rozlišujte mezi rozhodováním mezi vlastníky navzájem ve společenství (§ 11 odst. 5 ZoVB) a rozhodováním stavebního úřadu. Ten se řídí zákonem č. 183/2006 Sb. (stavební zákon) a zákonem č. 500/2004 (správní řád). Neřídí se zákonem o vlastnictví bytů, viz též § 11 odst. 5 ZoVB, poslední věta. Tento rozpor mezi 75% spoluvlastníků podle ZoVB a 100% spoluvlastníků pro smlouvu podle StavZ nám nadělili zákonodárci a od roku 2005 nebyli schopni jej rozumně vyřešit. Některé stavební úřady se údajně spokojí (namísto smlouvy) se zápisem ze shromáždění, kde je hlasováno 75%. Zeptejte se.

    Možná existuje odlišný právní výklad pojmu "smlouva", pak by vše bylo jinak ...

    lake

    Vložil ij (bez ověření), 30. Srpen 2010 - 15:19

    Změnu prohlášení vlastníka potřebovat asi nebudete, za to však „smlouvu o výstavbě“ asi ano. Prostudujte si kapitolu „právní vzahy ze smlouvy o výstavbě“ odst. 5 tohoto pokynu č. 24 ČUZK:

    http://pravniradce.ihned.cz/…tnictvi-bytu

    Hodně štěstí IJ

    Vložil Dáda (bez ověření), 12. Květen 2010 - 13:52

    Souhlasím, je to přesně tak. Mám i takovou zkušenost.

    Vložil Zita (bez ověření), 12. Květen 2010 - 12:53

    hmm, zajímavý názor, díky za něj. Samozřejmě jsem pročítala i stavební zákon a zmíněný §110 včetně citované pasáže. Ovšem nejsem si jistá zrovna touto aplikací dané pasáže. Dle mého názoru, je to tu z toho titulu, když je stavebníkem osoba, která nemá vlastnické právo k pozemku a má jej např. pronajatý pouze k zajištění výstavby. Zde jsem zrovna tedy nehledala „jádro pudla“. Zita

    Vložil lake, 13. Květen 2010 - 6:39

    Zito,
    § 110 stavebního zákona se vůbec o pozemku nezmiňuje. Stavební úřad se ostatně nezabývá dočasným záborem cizího pozemku při výstavbě. Si to nějak pletete.
    Jak v případě ohlášení stavby, tak v případě podání žádosti o stavební povolení musí stavebník doložit smlouvu, podle které je oprávněn provést stavbu. Takové smluvní oprávnění mu mohou (podle mého názoru) udělit jedině všichni spoluvlastníci domu.
    Nedovedu si představit stavební úřad, který převezme listinu s podpisy 75% vlastníků a řekne: "To nám stačí, na ty ostatní vlastníky se vykašleme...".

    lake

    Vložil Zita (bez ověření), 13. Květen 2010 - 9:07

    Dík za názory v této diskusi. Určitě mi to rozšířilo obzory o jiný pohled. Každopádně bude záležet na interpretaci jak st. zákona, tak ZoVB. Myslím, že v konečném důsledku nebude záležet ani na výkladu právníka znalého problematiky, jakož na aplikaci obou zákonů konkrétním st. úřadem. Mimochodem aplikací tohoto postupu, který interpretujete, dle mého názoru, byste nemohl ani jako SVJ udělat v domě žádnou úpravu. To by pozbývala smyslu celá novela ZoVB, která právě vymezuje dle druhu úprav v domě – rozdělení potřeby souhlasu 75% vlastníků a 100%vlastníků (pokud je stavebníkem SVJ §11 a pokud je stavebníkem vlastník bytové jednotky § 13). Zita

    Vložil lake, 13. Květen 2010 - 16:02

    Zito,

    Pokud se domníváte, že stavební úřad je povinen postupovat podle ZoVB a nikoliv podle stavebního zákona a správního řádu, uveďte laskavě právní předpis, který by mu takový postup nařizoval nebo umožňoval.

    K tomu si ještě přečtěte a vysvětlete větu "Ustanovení zvláštních právních předpisů^7) tím nejsou dotčena" ( poslední věta § 11 odst. 5 ZoVB).

    Že ZoVB nedává v některých částech smysl, víme už dávno. Beru na vědomí, že jste dospěla ke stejnému závěru.

    lake

    Vložil Čotík (bez ověření), 11. Květen 2010 - 14:03

    „úprava nijak nezasahuje do společných prostor domu“

    Protože úprava zasahuje do společných částí domu, souhlas je potřeba.

    Čotík

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".