Převod do osobního vlastnictví

Vložil Anonymous, 2. Březen 2007 - 13:03 ::

Bytové družstvo, které vzniklo za účelem privatizace obecních bytů má ve svých stanovách, že bude prioritně zajišťovat podmínky pro vznik SVJ. Stojí tam jasně, že člen družstva může požádat o převod bytu nebo garáže do svého vlastnictví..... a že Družstvo je povinno smlouvu o převodu vlastnictví uzavřít s uživatelem bez zbytečného odkladu…

Nyní ale si to předseda družstva rozmyslil a tvrdí, že to neplatí, že by musela nadpoloviční polovina družstevníků s převodem souhlasit. A taky, že Stanovy v tomto bodu již neplatí, protože byly prý napsány dříve než Družstvo převzalo dům do vlastnictví (sic) Po tvrdém lobování (zejména u přestárlých uživatelů bytů) má totiž tuto většinu zajištěnu!!!

Jak se může zájemce bránit, na jaké předpisy a zákony se může odvolat?

družstevník z Prahy

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil HonzaT, 2. Březen 2007 - 14:09

    Je sice pravda, že v případě tohoto typu družstva neplatí ustanovení § 23 a násl. zákona o vlastnictví bytů. Tzn. že v případě, že byste o tomto neměli nic zakotveno ve stanovách, tak by o tom skutečně musela rozhodovat členská schůze většinou podle stanov.

    Nicméně ve Vašem případě o tom stanovy hovoří a je úplně lhostejné, že byly sestaveny před nabytím vlastnictví domu (to ostatně musely být a určitě byly sestavovány právě s ohledem na to, že družstvo dům do vlastnictví získá). Nevidím důvod, proč by stanovy neplatily, byly přece v tomto znění schváleny členskou schůzí. Nic ani nezakazuje si takové ustanovení do stanov dát.

    Poradil bych vám v souladu se stanovami podat žádost o převod bytu do vlastnictví a pokud tomu nic nebrání (například že nemáte splacenu kupní cenu domu) a družstvo Vám musí vyhovět. Pokud se tak nestane, nezbude Vám nic jiného, než se obrátit na soud.

    Vložil Pavel, 2. Březen 2007 - 16:48

    Souhlasím s tím, že stanovy budou velmi pravděpodobně platné.

    Ale jiný názor mám na problematiku převodu bytu do vlastnictví jednoho člena. Domnívám se, že pokud členská schůze nerozhodne o prohlášení vlastníka, tak není co převádět.

    A že by soud rozhodl za členskou schůzi? Než dojde k prvnímu stání, tak není problém stanovy změnit a ustanovení o povinnosti uzavřít smlouvu změnit.

    Mimochodem za stávajícího zákona o vlastnictví bytů je to pro ostatní družstevníky výhra. :-))

    Hezký den PavelSVJ@centrum­.cz

    Vložil HonzaT, 2. Březen 2007 - 17:21

    No, otázka je, jestli členská schůze musí rozhodovat o prohlášení vlastníka. Samozřejmě předpokladem uzavření smlouvy je prohlášení vlastníka zapsané v katastru nemovitostí (rozdělení domu na jednotky). Já bych si to vykládal tak, že pokud nějaký člen družstva podá žádost, tak družstvo musí učinit kroky k tomu, aby se ten převod dal provést (tzn. nechat zpracovat prohlášení vlastníka) – to se dá udělat klidně společně s první smlouvou.

    Co se týká toho soudu, tak samozřejmě že by to trvalo dlouho, ale podle mě je třeba brát v potaz to, že ten družstevník by tu žádost podal před změnou stanov, tedy za platnosti těch starých.

    Ale napadá mě další věc – jestli za těchto okolností je, i s ohledem na vztahy v družstvu, rozumné hnát se do vlastnictví bytu a den co den se potýkat s šíleností s názvem zákon o vlastnictví bytů, když většina lidí ty byty chtít převést nebude a družstvo (i po případném vzniku SVJ) Vás téměř ve Všem přehlasuje.

    Vložil Anonymous, 26. Březen 2007 - 7:09

    To je sice pravda, že BD pak vlastníka ve všem přehlasuje, ale vlastník má alespoň klid, když si chce něco v bytě vyměnit, upravit apod. a nemusí třeba kvůli výměně „záchodové mísy“ žádat o souhlas představenstvo BD … :)) (neboť jsou mu už fuk stanovy BD)

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".